Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.728
    Sted
    Hus
    Var mye snø vinteren 1993-94 også. Bodde ute i Asker da, og det var mye snø rundt huset. 1997 vinteren var også snørik sammen med blandt annet 2006 vinteren. Satt nede hos faren min i Albir og det snødde konstant i Oslo nesten en hel uke. Måtte grave fram bilen da jeg kom fra Spania :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.088
    Til din utmerkede liste kan også soft-is og surkål føres opp :rolleyes:
    Påsken har vært herlig med mye sjauing av 350-400 kg hifi utstyr, men nå speller det musikk i alle rom :cool:
    Ved solnedgang har man gjennomført den "daglige" promenaden ut på Isesjøen for å ta bilder av solstrålenes brytning i antropogene spor på isen.
    Kald øl fra Belgia, Spania, Hellas og Japan er inntatt, og litt vin fra Mendoza dalen i Argentina.
    Så joda, det smakte godt med fri i år.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Geitostsmaking

Vis vedlegget 482041

Denne er mørkebrun under voksen, men bildet ble faen meg borte. Uansett, en suveren smak, søtlig (det blir denne "oste"-typen når den blir varmebehandlet lenge).

Juleøl, en overligger, passer perfekt til geitost. Denne altså fra Aass, flott skum og smak. Fikk nesten julestemning.
    Et litet tips om en kombo som kanskje ikke er så kjent: BOKK Ølet fra samme bryggeri var populært i kombinasjon med napoleonskake, gjerne som dessert.
    Aass snekrer meget bra øl. Håper de overlever. Fattern hadde persille på bløtkaken og drakk Bokk.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Life goes on.

Laksefiske I Surna som vanlig på denne tiden av året. Mange restriksjoner og fint er det. Det er meget dårlige fiskeforhold med lite vann i elven og altfor pent og varmt vær. Her litt om hva som foregår på nordvestlandet:

IMG_2612.JPG

Først må man ha noe å leske seg på i varmen. Overpopulære Aperol med Prosecco og masse is er OK, men skikkelig øl er bedre. Elven i bakgrunnen.

IMG_2613.jpg

Vi har dratt opp noen 2 - 3 kilos fisk til middager. Selvforsynt m.a.o. Det er nydelige saker med "Sandefjordsmør", bra poteter fra Møre og jordbær fra en åker i nærheten. Denne fisken var på 2,5 kg.

image1.jpeg

Så en skikkelig en. Tatt av sønnen i formiddag. 7,8 kg. Blir røkt til høsten.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.307
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hver gang du legger ut bilder fra hytta, slår det meg at dette må være veldig tett på den ultimate måten å kunne feriere. Fortsatt god sommer :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    God sommer til deg óg, Karmana. Min ultimate sommer er å feriere i Norge med familien, fiske og sløve. MEN, turer til Frankrike er ikke å forakte. Der har de den beste maten, noe barna er jævlig interessert i. Heldigvis. Og Rock´n´Roll

Her en skive jeg kjøpte i Lillesand i 1971, vi hadde hytte der fra 1970, men min bror overtok i 2000. Et fantastisk sted og en fantastisk utgivelse. Har den fortsatt:

118458537.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.088
    Den Stones skiva har jeg også janfrt med glidelåsen inntakt :cool:
    Men den ble kjøpt inn mange år etter din handel i Lillesand.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Laks til middag i dag óg. Det spretter og plasker i elven, men de er vanskelige å få. Og slik skal det jo være.

Vi har en rutine/tradisjon om å knekke en champagne hvis fisken er over 5 kg. Det har ikke blitt noen sværing så langt i kveld, men flasken ble allikevel sprettet og på gammelt vis. Jeg protesterte, men sønnen insisterte:

IMG_2614.JPG

Han kapper halsen av flasken med en fet kniv; "sabiere" som det heter på fransk, altså bruk av sabel. Napoleon som startet med dette tøyset visstnok.

IMG_2618.JPG

Det gikk fint. Ikke en vin fra Champagne denne gang, men en meget interessant musserende fra England. Anbefales, vinen, ikke metoden for å åpne flasker.

COLOSSEUM-Daughter.jpg

Nok en skive kjøpt i Lillesand da de hadde vinylsjappe. Denne platen fra 1970 har forfulgt meg siden, blir aldri lei vrælingen fra Chris Farlowe, Clem Clempson og hele bandet. Tittelkuttet er noe av det beste som er innspilt. Guff på. Skål og fortsatt god sommer.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da åpnet himmelen seg i Surnadal ispedd en haug med lyn og torden:

IMG_2623.jpg

R-469215-1353408727-4700.jpeg.jpg

Nok en skive kjøpt i Lillesand i 1971. Deres beste, synes jeg. Gillan synger bra, Blackmore river pent i gitaren og Paice begynner å vise hvilken suveren trommeslager han er.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.040
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    du er heldig som har regn vær, snart ikke til å puste her hjemme.
    Den platen er knall bra men synes denne er helt i toppen :)

mvh

R-6202079-1423344398-1658.jpeg.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Man skal jo ikke dele alt offentlig, men tar denne som litt info og et råd for interesserte:

Vi ha ca. 1,2 mål tomt på Høvik/Blommenholm. Gjerdet er 1,18 m høyt rundt hele tomten. Bikkja har lyst til å stikke av (som de fleste hunder). Forrige søndag (30. sept.) stakk hun, spratt over gjerdet og ble borte i ca. 4 timer. Da kom hun haltende hjem, utrolig nok. Begge forbena brukket, ødelagte labber på forbena og blod i lungene. Påkjørt. Ingen har meldt seg.

Nå er hun operert og vi har sykestue hjemme. Det går tilsynelatende bra; spiser og drikker, driter og tisser. Fy faen, jeg kan ikke huske vi i familien har hatt det verre, heldige som vi alltid har vært. Husdyr blir man glad i

IMG_2734.jpg

Så pass på bikkja. De fleste vet ikke hva en bil er.

Bikkja heter Kitty, så tar denne (Dancer with bruised knees, ironisk nok), pluss den oversette utgivelsen (Pronto Monto = ta frakken din og stikk!) til søstrene fra 1978 da Warner pælma dem på huet ut av døren. Idioter.

images.jpeg

Vedlegg

2

2xJ

Gjest
    God bedring til hund med familie !!

Jævla kjipt dette skjedde, men godt at hunden overlevde......... I det minste.....

/JR

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.451
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Huffameg - de best ønsker om god bedring til Kitty HFS dyktige ølsmaker. De tilfelle jeg kjenner til med kollisjon mellom setter og bil har endt fatalt. En porsjon flaks opp i det hele selvom det kanskje er vanskelig å se det slik akkurat nå..

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.596
    Sted
    Sørlandet
    Oi oi oi!! Her snakker vi hell i uhell og vi sender våre aller varmeste hilsner fra Fornebu til Kitty med familie. Håper inderlig at hun kommer over sjokket og klarer å komme tilbake i storform i god tid før julen setter i inn. Jeg har allerede satt av i budsjettet og venter spent på hennes tilbakemeldinger. I år, som i fjor.

God bedring!

-BB-

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.307
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Faen til greier :mad: God bedring til Kitty!!!
    Det er viktig at hun får best mulig puss og stell, noe som selvfølgelig allerede er ivaretatt! Hun er jo en forutsetning for gjennomføring av julekalenderen :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Huff huff, nå fikk jeg fysisk vondt her jeg sitter! Jeg sender over en pall med godteri som hun kan more seg med å AB teste...
    Legger ved en gummikatt også, som er fin å bite i for å få ut raseriet og frustrasjonen. Kan benyttes av både hund og eier.

Vis vedlegget AB godis.bmp

03300300_default.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Takk for fine tilbakemeldinger! Og ja, det var hell i uhellet. Sjåføren gir jeg blaffen i, det viktige er at hunden er skikkelig oppe og løper innen jul. 8 uker rekonvalesens.

Når det gjelder julekalenderen, så er planleggingen igang. Men, avhengig av en aktiv hale der. Det er verre med platepresentasjonene; men jeg finner nok på noe, forhåpentligvis ikke like kostbart som i fjor.

IMG_2735.jpg

IMG_2737.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.329
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Uff det varvirkelig fælt med bikkja, vi har nylig fått hund så den følelsen må være grusom.
    God bedring ønskes
    Mvh

Sist redigert:

BEF.

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Antall liker
    1.449
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    God bedring til Kitty, forstår deg god i følelsen som er hos dere nå. De på fire ben kommer dypt inn i våre hjerter.

T

TT.

Gjest
    Stakar da. Håper det går bedre nå etter noen uker. God bedring herfra.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Hvis du er interessert i det forretningsmessige, politiske og det juridiske rundt Tandberg-/Radionette-konkursen, så er det en bra artikkel HER. Temmelig fersk. Jeg har fin kontakt med Fredrik Hildisch.

Ellers:

IMG_2787.JPG

Den irske pasienten kommer seg bra. Det jævlige er at hunder/dyr er så ivrige og kjører på helt til det gjør vondt, og/eller at sår/brudd kommer tilbake. Her sover hun som en stein og vi passer på at hun skal ta det med ro og så sakte trenes opp til den suverene jaktbikkje hun var. Litt av en sovestilling.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jasså. Bursda i dag? Gratulerer herfra også. :) Nyt dagen med piger , vin og sang.
    Kjører forbi deg dann og vann. Kanskje tar jeg turen innom før du aner det!
    mvh
    Harald

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da er det snart desember og juleøl, julekalender, vinyl, god mat og masse annet. Kjører samme prosedyre som tidligere. Her en reminder:

JULEØL FRA POLET

Én øl hver dag. Bedømmelsen tar for seg flg. parametre: Utseende (skum og farge), lukt og smak. Alle øl blir behandlet likt.

Bikkja er jo irsk, kan det med å drikke øl og bestemmer dommen/verdict:

- hale rett ned = styr unna

- hale rett ut = godkjent

- full logring = kjøp mer

Gaveesker.jpg

Temmelig sykt, spør du meg, men disse gavepakningene er nå ikke tillatt. Sosialdept. mener det er salgsfremmende og at folk kommer til å drikke seg fra sans og samling. Vi har en fra i fjor.

VINYL

I år tar jeg for meg 24 artister/band/utgivelser som JEG ikke kan være foruten. Det er selvfølgelig en haug som burde være med, men er altså krympet til 24. Her det sikkert mange meninger, men prioritering er noe dritt av og til. Bare spør politikere.

PlaTer.jpg

Flere plater.jpg

Plater overalt.jpg

Å plukke ut vinylen endte i en jævlig ryddeprosess over flere dager og vi er fortsatt ikke ferdige. Jeg trodde jeg hadde ca. 4000 plater, men tror tallet må økes betraktelig. Bare på sønnens soveværelse fant vi ca. 500; jeg visste det var plater der, men ikke det antallet. I kjellerstuen visste jeg også at det var noen eksemplarer, men vi fant ca. 800.

Alt befinner seg nå i stuen.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.744
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Morsom lesning. Her har du dyrket ekorngenet i mange år skjønner jeg.
    Om du spiller en plate hver dag, så trenger du ikke mer enn 14-15 år på å komme igjennom samlingen ;)

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Morsom lesning. Her har du dyrket ekorngenet i mange år skjønner jeg.
    Om du spiller en plate hver dag, så trenger du ikke mer enn 14-15 år på å komme igjennom samlingen ;)
    Jeg er helt avhengig av musikk og spiller et par timer hver dag. Det gir meg (og kona) stor glede. Å samle er litt feil begrep, jeg begynte å svi av sparepengene sånn ca. 1962 - 63 (Love Me Do med Beatles) fordi jeg måtte sjekke hva som ble utgitt. Slik er det i dag óg. Men, jeg vil tippe at 60 - 70% av samlingen aldri spilles. Dog har jeg muligheten til velge.

Kjøper også litt billedkunst hvor alt henger på veggen slik at jeg kan betrakte disse verkene hver dag. Der er intet stuet vekk. Det ville vært tullete, selv om noen samler og skifter ut bildene en gang i blant. Ikke spekulerer jeg i at noe skal stige i verdi.

Jeg er en jævlig siv.ing. og teknokrat fra NTNU og trenger påfyll av det estetiske (øyne, ører, nese og hjerne). Har nok av bekjente som ikke har en eneste plate og dermed heller ikke et musikkanlegg.

Dyre interesser som jeg håper å kunne nyte og dyrke i minst 14 - 15 år til. :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    1. desember.

Juleøl

Øl 1. des..jpg

Austmann Bryggeri as i Trondheim. Bra skum, men forsvinner for fort. Fin, mørk farge. Lukter mye krydder (anis er bl.a. tilsatt) og det er helt OK. Julesmak (= kaffe, sjokolade og altså krydder). 9%. Kr. 54,-.

Typisk julebrygg, men jubelen stod ikke helt i taket.

Verdict: Hale rett ut.

Vinyl

Electric L.jpg

At musikere er på sitt mest kreative i 20-30-års-alderen vet vi, noen ytterst få har inspirasjonen intakt hele livet (til 80- til 90-årene) og greier å variere.

Jimi Hendrix snekret noe av det beste da han var 24/25 med Electric Ladyland. Har hatt denne i mange år, men ikke med dette coveret. Funderer fortsatt på hva han hadde skapt hvis han hadde levd videre i flere tiår?

Band og Gypsys.jpg

Dette er en liveskive det lukter svidd av. Nyttårsaften 1969. Noen måneder senere døde han.

To skiver jeg bare må ha.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    2. desember og første søndag i advent.

Juleøl

Øl 2. des..jpg

Nøgne Ø er jo kjent for sine produkter. Det står 2017 på etiketten; ølet er altså brygget i 2017 og kan konsumeres frem til 2021. Skummet er mørkt og flott, men forsvinner litt fort. Fargen på ølet er tilnærmet svart. Lukt og smak er nesten lik: Kaffe, mørk sjokolade (jeg har jo jobbet på Freia i sin tid), litt røyktendenser og en smak som, ja, setter deg ut.

Disse sakene må drikkes til fet mat som ribbe, medistervarianter, pinnekjøtt m.m. Ingen kosedrikk dette, det kan bli for mye. 8,5%. Kr. 57,-.

Bikkjas verdict: Full logring.

Vinyl

Et band jeg har fulgt siden starten er Spirit og da snakker vi ca. 50 år. Her 3 utgivelser jeg ikke kan være foruten:

SpiriT The family that.jpg

Masse bra kutt og de fikk (nesten) en hit med I Got a Line on You. Har flere utgaver av denne, men denne er kjøpt i en sjappe i Height Ashbury i 1980. Utgitt på ODE Records. Produsert av Lou Adler (83).

Spirit 12 Dreams.jpg

Deres beste utgivelse som de brukte ca. ett år på å spille inn, mikse, produsere osv. Ikke et eneste middelmådig kutt. Tidenes beste og korteste gitarsolo finner sted på Morning Will Come. Produsert av David Briggs (som produserte hauger av Neil Young-plater). Briggs ble 53 år gammel.

Spirit Son of Spirit.jpg

På denne er det Randy California som styrer absolutt alt sammen med stefaren og trommeslageren Ed Cassidy. California var jo Beatles-fan og tok sjansen på å spille inn Yesterday med et vellykkeT resultat.

California gikk forøvrig i "lære" hos Jimi Hendrix. Jeg var på konsert med dem i 1970 på Kongen i Frognerkilen da Club 7 leide lokaler der. Uforglemmelig.

California ble 45 (druknet da han skulle redde sønnen sin på Hawaii). Ed Cassidy ble 89. Keyboardmannen Jay Ferguson lever (71).

Som sagt, 3 skiver jeg bare må ha og som spilles jevnlig.

X

X186841

Gjest
    Spirit - Live On L’Invite Du Dimanche (1970)

Liten godbit fra Fransk TV 1970

1 - 1984
    2 - Fresh Garbage
    3 - I Got A Line On You

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    3. desember.

Juleøl

Øl 3. des..jpg

Et ikke helt ukjent bryggeri som har servert denne varianten i flere år. På polet får man også 2016 og 2017; dette er 2018. Skummet er fin-fint, men også her forsvinner det for fort. Fargen er nesten kølsvart, lukten vanskelig å karakterisere, det er juleøl, ja, og f.eks. ikke en pilsner. Smaken derimot er klart et juleøl, ganske frisk og dette kan faktisk drikkes uten mat til, men èn flaske er nok.

Brygget efter renhetsloven. 9%. Kr. 47,-.

Bikkjas mening: Hale rett ut.

Vinyl

En bassist (elektrisk bass, men han spilte også double bass). Han rangeres blant de beste gjennom tidene:

Jack Bruce.jpg

Dette er hans første utgivelse (1969), men den andre han spilte inn. Man får ikke bakoversveis av musikken, men det gir utrolig mye å sette seg ned (med en juleøl) og lytte. Alt er skrevet av Bruce og tekstene av Pete Brown. Disse to karene får det virkelig til: Nydelige melodier og svært givende tekster.

Theme for an Imaginary Western er et kremeksempel som også er covret meget bra av Mountain og Colosseum. Jon Hiseman fra nettopp Colosseum på trommer (på de fleste kuttene).

Platetittelen henspeiler på Creams kvinnelige skredder.

Kameraten Felix Pappalardi produserer noe han også gjorde da Bruce spilte i Cream. Pappalardi ble skutt av kona og ble 43, Jack Bruce ble 71.

A "Must Have" i min platesamling.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.117
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    IMO var Jack Bruce ikke bare en svært habil bassist, han var også undervurdert som vokalist.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn