2. desember og første søndag i advent.
Juleøl
Nøgne Ø er jo kjent for sine produkter. Det står 2017 på etiketten; ølet er altså brygget i 2017 og kan konsumeres frem til 2021. Skummet er mørkt og flott, men forsvinner litt fort. Fargen på ølet er tilnærmet svart. Lukt og smak er nesten lik: Kaffe, mørk sjokolade (jeg har jo jobbet på Freia i sin tid), litt røyktendenser og en smak som, ja, setter deg ut.
Disse sakene må drikkes til fet mat som ribbe, medistervarianter, pinnekjøtt m.m. Ingen kosedrikk dette,
det kan bli for mye. 8,5%. Kr. 57,-.
Bikkjas verdict: Full logring.
Vinyl
Et band jeg har fulgt siden starten er Spirit og da snakker vi ca. 50 år. Her 3 utgivelser jeg ikke kan være foruten:
Masse bra kutt og de fikk (nesten) en hit med
I Got a Line on You. Har flere utgaver av denne, men denne er kjøpt i en sjappe i Height Ashbury i 1980. Utgitt på ODE Records. Produsert av Lou Adler (83).
Deres beste utgivelse som de brukte ca. ett år på å spille inn, mikse, produsere osv. Ikke et eneste middelmådig kutt. Tidenes beste og korteste gitarsolo finner sted på
Morning Will Come. Produsert av David Briggs (som produserte hauger av Neil Young-plater). Briggs ble 53 år gammel.
På denne er det Randy California som styrer absolutt alt sammen med stefaren og trommeslageren Ed Cassidy. California var jo Beatles-fan og tok sjansen på å spille inn
Yesterday med et vellykkeT resultat.
California gikk forøvrig i "lære" hos Jimi Hendrix. Jeg var på konsert med dem i 1970 på Kongen i Frognerkilen da Club 7 leide lokaler der. Uforglemmelig.
California ble 45 (druknet da han skulle redde sønnen sin på Hawaii). Ed Cassidy ble 89. Keyboardmannen Jay Ferguson lever (71).
Som sagt, 3 skiver jeg bare må ha og som spilles jevnlig.