Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Og nå, noe helt annet, nemlig SPORT, nei, det motsatte: Hvordan sitte mest mulig på rævva.

ELEKTRONIKK I HJEMMET

Testet robotstøvsuger i dag. Vi, her på Asylet, elsker jo å sitte på rævva og høre på musikk, eller å skifte rør to ganger i året. Puuuuh, slitsomt?

Robotstøvsuger.jpg

Denne funker overraskende bra. Plug it in. Den sjekker kåken først og bikkja ble vettskremt, men vente seg snart til den og de ble venner. Så begynte den systematisk å dra inn støv, absolutt over alt. Den søker inn i de minste kroker og dunker skånsomt inn i f.eks. HT. Samlet opp masse støv. Og vi som er temmelig renslige av oss.

Rense robot.jpg

Deler renses lett.

Lysstyring.jpg

Sønnen, som er hjemme i julen, skiftet 20 lyspærer, lastet ned en app og alt fungerte. Nå kan alle lys styres fra sofaen. Det beste er å kunne skifte til kveldsbelysning når det blir mørkt ute. Kan selvfølgelig programmeres slik at dette fungerer automatisk. Alt av brytere kan fjernes.

Dette er fremtiden. Forklarte det for moren min som er 92 og bor alene i et stort hus. Hun ble skikkelig begeistret, så for gamlinger er dette tingen, inkludert meg selv.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    22. desember. Tilfeldig øl har blitt fortært med sildesalat. Musikken er ikke tilfeldig, dette er 3. best i samlingen. Først øl:

Juleøl

IMG_3181.jpg

Fra CB og ikke store forventninger; for lite alkohol. Den burde jekkes opp til ca. 8,0%, men da spretter prisen opp til ca. kr. 60,-. Skummet er veldig bra og fargen er nydelig rødbrun. Lukter noe anonymt og det er smaken óg. Ølet skiller seg ikke ut fra en drøss andre og det er utfordringen bryggerimesterne har. Dermed kjeder jeg meg.

6,5%. Kr. 41,-.

Bikkjas dom: Daffe saker. Hale delvis rett ned.

Vinyl

Her en kar (85) som har holdt på en mannsalder, holder fortsatt på og t.o.m. turnerer. Plukket ut hans to beste efter min mening:

Mayall Bare Wires.jpg

Denne kom i juni 1968. John Mayall (med Bluesbreakers) spiller ikke straight Blues på disse skivene, men eksperimenterer mer. Det gir seg utslag i fantastiske melodier og ikke 12-takters Blues som ofte kan bli kjedsommelig. Suverene musikere som Jon Hiseman på trommer og Mick Taylor på gitar. Taylor var 19 år den gangen (sic).

Mayalll Laurel Canyon.jpg

Denne, som kom ut i november1968, åpner med "Ten hours in a plane, England left behind, back here in LA, wonder what I find" og så kommer en av de råeste gitarsoloene jeg har hørt. Bassen går steady i bakgrunnen mens Mick Taylor viser hvilken suveren gitarist og musiker han er, ikke bare teknisk, men med en feeling for det melodiøse. Får tårer i øynene av dette.

En slags konseptplate hvor Mayall roter rund i Laurel Canyon. Kun kutt av høyeste kvalitet, noe dønn rolig og noe som river bra.

Om disse har tålt tidens tann? Oh, yes!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    "Bare Wires" finnes også her - fikk den av min søster for sikkert 30 år siden da de ryddet og flyttet. Har aldri spilt den. Ditto med div. Cream og Hendrix plater også. Ble pakket vekk og nå er jeg ikke sikker på hvilken kasse de er i.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    "Bare Wires" finnes også her - fikk den av min søster for sikkert 30 år siden da de ryddet og flyttet. Har aldri spilt den. Ditto med div. Cream og Hendrix plater også. Ble pakket vekk og nå er jeg ikke sikker på hvilken kasse de er i.
    Du må finne disse og finne kassene. Bedre å selge dem enn at de står i en gammel kasse. Pengene kan du jo bruke på japansk kjøtt f.eks.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Er redd for at tilstanden på disse skivene ikke tilfredsstiller dagens kresne vinylpublikum, de ble ikke akkurat avspilt på high end utstyr :(

Synd selvsagt men ikke mye å gjøre med det. 50-60 skiver med Mayall, King Crimson, Hendrix og andre tidstypiske artister.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    23. desember og 4. søndag i advent. Øl og musikk står som vanlig på menyen. Skygger unna TV.

Juleøl

Jeg begynner faktisk å bli lei juleøl, men jeg skjerper meg for en siste test. I morgen skjer det så mye annet, da går jeg dessuten over til Champagne.

Øl 23. des..jpg

Her: Berentsens´hellige bokkøl med ekstrahert/uttrekk av vanilje (fra Madagaskar) og det merkes på både lukt og smak, spesielt smak. Skummet er OK og fargen fin. Men, smaken av vanilje er litt ekkel; det blir et såkvalmt konfektdrag over dette, med den konsekvens at dette ikke minner om øl. Passer ikke til mat, kanskje noe å nippe til hvis man orker.

7,5%. Kr. 59,-.

Hundens dom er klar: Hale rett ned. Ikke mer av dette og ikke mer juleøl i år. Greit, ønsket vil bli oppfylt.

Vinyl

Her en kar som ikke gikk midt i veien musikalsk, da blir man som kjent påkjørt:

Beefheart Trout.jpg

Captain Beefheart samlet en del musikere og stengte dem inne i et hus utenfor LA. Slapp dem sånn passelig løs m.h.t. kreativitet, men han var smådiktatorisk.

Så dro de i studio og spilte inn 20 kutt på 6 timer. De resterende 8 litt senere. Frank Zappa produserte, men han var knapt tilstede.

Da jeg hørte dette første gang i 1969 (NRK v/Harald Are Lund), ble alt jeg trodde på av musikk ødelagt. Dette var jo bare rot og surr. Fyren kan jo ikke synge og musikerne kan ikke spille. Men, for å gjøre historien kort, så er dette en av de beste utgivelsene i rockhistorien. Dog tok det laaang tid å få grepet om dette. i dag spiller jeg mer og mer CB. Mer varierte og utfordrende saker skal man lete lenge efter. Tidløs utgivelse.

Han fikk MS og døde i 2010, 69 år gammel.

-------------------

Her noe litt på siden, men Beefheart er fortsatt midtpunktet:

Beefheart maleri.jpg

Kjøpte dette for noen uker siden, men har ennå ikke funnet ut hvor det skal henge. Dessuten luktet det dritt av kjemikalier. Tretrykk på canvas.

X

X186841

Gjest
    Captain Beefheart - Dachau Blues

Dessverre uten levende bilder, men dette var mitt første møte med Kapteinen og det var magi fra første sekund. Spilt på NRK av H.A.L. og tatt opp på en gammel Tandberg spolespiller med mikrofon, så det gjaldt å sitte stille og ikke puste for hardt. Da var jeg vel sånn ca. 11 år gammel.

X

X186841

Gjest
    Captain Beefheart - The Complete Live at Beat-Club 1972

Må ha litt levende bilder også.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Dessverre uten levende bilder, men dette var mitt første møte med Kapteinen og det var magi fra første sekund. Spilt på NRK av H.A.L. og tatt opp på en gammel Tandberg spolespiller med mikrofon, så det gjaldt å sitte stille og ikke puste for hardt. Da var jeg vel sånn ca. 11 år gammel.

Tok også opp programmene til HAL på en gammel Tandberg, men jeg hadde kabel med DIN-plugger. Bra lyd den dag i dag.

Ellers spilte jo Beefheart i Oslo i 1972 og 75. Han tegnet HAL som har to tegninger. En periode tjente han mer kroner på kunst enn musikk.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en flott tråd mister og riktig god jul. Du har en god penn og uttrykksform.

X

X186841

Gjest
    The Flaming Lips - Peace On Earth/Little Drummer Boy

God Jul og vær forsiktig når du åpner Champagnen:)

restaurants-waiter-sparking_wines-champagne_bottle-champagne_cork-chandeliers-jman347_low.jpg

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, god jul til alle som følger denne tråden - og selvfølgelig han far sjøl, kona og førerhunden.
    Håper det blir ny runde med prøvesmaking til påske - om ikke før.....:)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ja, god jul til alle som følger denne tråden - og selvfølgelig han far sjøl, kona og førerhunden.
    Håper det blir ny runde med prøvesmaking til påske - om ikke før.....:)
    Julen varer jo som kjent helt til påske. God jul.

clash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    Årets julekalender har som vanlig vært storartet og spennende og følge :)
    Venter spent på liste over gode utgivelser fra året som snart er over. Har ofte inneholdt ting som er blitt forbigått og må sjekkes ut.
    God Jul :)

X

X186841

Gjest
    Dårlig utvalg av påskeøl her til lands, men var på systembolaget for en tre-fem år siden, og der var det ett bra utvalg påskeøl.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Årets julekalender har som vanlig vært storartet og spennende og følge :)
    Venter spent på liste over gode utgivelser fra året som snart er over. Har ofte inneholdt ting som er blitt forbigått og må sjekkes ut.
    God Jul :)
    God jul til deg også! :) Kommer en liste over 2018-utgivelser, men ikke før om noen dager.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da er det 24. desember. Jeg må ta siste plateutgivelser nå, det blir for lite tid i morgen. I dag et band og en musiker som går i ett:

Ray Davies = Kinks og omvendt. Jeg startet i denne kalenderen med å skrive at det er svært sjeldent at musikere er kreative hele livet og karrieren. Men, noen få får det til og Ray Davies er en av dem.

Kinks PreservaTion II.jpg

Dette albumet fra 1974 fikk slakt i bl.a. Dagsavisen, såvidt jeg husker, av en idiot av en musikkanmelder. En suveren utgivelse efter min mening. Det er litt mye prating her, men hjertet til Davies renner over av politiske saker han vil ha frem. Melodiene er fantastiske. Her et kutt som sier mye om hans syn på omstillingsevne og at han var klar over at det måtte skje noe nytt før eller senere. Intet varer evig.

Så, 44 - 45 år senere går Davies i retning av Country, men med stemmen hans, er dette Kinks-sound. Han har igjen mye på hjertet, denne gang om Amerika og alt som omhandler innvandring og hvem som egentlig "eier" kontinentet.

Han gav ut to album, det første i 2017, nedenfor og det neste i år som t.o.m. er titulert Act II som Preservation-platen. Begge suverene utgivelser. Jeg skjønner ikke at han har fått tid til dette, for det er langt fra venstrehåndsarbeid.

RD Americana.jpg

RD Our Country.jpg

Kinks er et band jeg har fulgt siden 1966 og de (les: Davies) holder fortsatt koken.

----------------

Da er øl- og vinylkalenderen slutt. Takk for tilbakemeldinger, de er helt nødvendig. Og en god jul til alle.

92177640161404_32918_jpg-7.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Som alltid - en fantastisk flott juleinnsats! Til berikelse for alle som er glad i godt drikke, god musikk og vilje til å dele av kunnskaper! Takk.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.440
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Takk for en fin tråd i år igjen. Den er spesielt inspirerende for en som ikke drikke så mye lenger pga medisinering. Musikken var interessant. Jeg hadde også hund en gang som var svæært glad i juleøl og bokkøl og han sovnet gjerne etter en flaske. Jeg regner med at hunden trenger en hvilepause nå etter den gode innsatsen. God jul ønskes til deg og hunden.
    Arve

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Som alltid - en fantastisk flott juleinnsats! Til berikelse for alle som er glad i godt drikke, god musikk og vilje til å dele av kunnskaper! Takk.
    Når man ivrer for en sak eller to, så er det relativt enkelt å skrive og å mene noe. Du kjenner deg igjen der håper jeg? :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Takk for en fin tråd i år igjen. Den er spesielt inspirerende for en som ikke drikke så mye lenger pga medisinering. Musikken var interessant. Jeg hadde også hund en gang som var svæært glad i juleøl og bokkøl og han sovnet gjerne etter en flaske. Jeg regner med at hunden trenger en hvilepause nå etter den gode innsatsen. God jul ønskes til deg og hunden.
    Arve
    Takk aam01. Jeg er ingen alkoholforkjemper, men en forkjemper for et godt liv, gjerne uten alkohol. Musikk er jeg derimot avhengig av.

Hunden har det fint, men har faen meg fått løpetid. Vant til det, så det går bra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Når man ivrer for en sak eller to, så er det relativt enkelt å skrive og å mene noe. Du kjenner deg igjen der håper jeg? :)
    Nei, helt ukjent for meg! Går mest i intetsigende svada :cool:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Intetsigende svada er det da ingen som lenger skriver? :) Jeg har alltid trodd at de aller fleste vrir hjernen for å finne de riktige ordene, rekkefølgen på ordene eller temaene. Og få frem budskapet. Pluss korrekt norsk.

Vi skulle spurt Henrik Ibsen. Men, det er for sent. Hør Terje Vigen på Nyttårsaften ca. kl. 1800 på NRK radio. Det er noe av det beste han skrev. Både historien og ordbruken. Der har vi mye å lære.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.064
    Takk for årets julekalender janfrt.
    Den er et gledelig avbrekk i en travel hverdag før julefreden endelig smyger seg inn i hode og heim.
    Plutselig skal ikke mer av hva som hastet i går leveres før inn på ny året :cool:
    På tide med en juleøl :rolleyes:
    Ha en fortsatt velfortjent avbalansert og fredelig romjul.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Takk for årets julekalender janfrt.
    Den er et gledelig avbrekk i en travel hverdag før julefreden endelig smyger seg inn i hode og heim.
    Plutselig skal ikke mer av hva som hastet i går leveres før inn på ny året :cool:
    På tide med en juleøl :rolleyes:
    Ha en fortsatt velfortjent avbalansert og fredelig romjul.
    Samme til deg. :) Her går det rolig for seg med god mat, fete viner og masse musikk. Pluss, nesten, konstant fyr på peisen. En graut av en tåke utenfor.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    @ Sluket:

Dette er hva Bolse Solheim spiller på nå om dagen:

062411bigamp-600.jpg

IMG_8862.jpg

IMG_8865.jpg

TNT 833 fra Audio Power Labs. Mye rør. Ikke billig, men låter visst flott.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg fikk jo aldri fordøyet Bitches Brew av Miles Davis. Kommet litt innunder huden, men....... Har jo en god del Miles, men heksebrygget biter ikke. Mulig jeg er utålmodig?

bluesbraker anbefalte denne, som ramlet inn døren i dag. Da sjekkes den nøye. Kommer med tilbakemeldinger:

Miles Davis - Live Evil (Music on Vinyl, 1970)

IMG_3206.JPG

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Tiden går og noe består; f.eks. musikk som er seiglivet, Hi Fi og vin:

Ch. Tahbilk 2004.jpg

Kjøpte en kasse av denne for ca. 15 år siden. Den har utviklet seg bra og vi knertet èn i kveld. Tror jeg betalte kr. 140,- pr. flaske. Fine australske saker.

maxresdefault-2.jpg

George Jones spyttet definitivt ikke i glasset. Her en av hans bedre.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Pussig - jeg kjøpte også Tahbilk for en 15-20 år siden, god vin til pengene husker jeg, men så røyk jeg utpå med noen Penfold's Grange og da var det gjort...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Fikk i meg Grange i 1989 eller 1990; helt fantastisk. Bedre vin skal man lete lenge efter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn