Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da har TT vært her med mer godsaker, enda en Huldra 10 og en Beocord 2400, som har blitt pillet litt fra hverandre, renset, justert, smurt og satt sammen. Alt fungerer utmerket. Og en takk til ham! Håper det ikke ble noen deler til overs, TT? :)

Jeg har jo gremmet meg i lang tid over at det har stått halvdefekte vintagesaker i kjelleren (som dog er helt tørr). Var og er jo klar over at det finnes reparatører både her og der som jeg kunne benyttet, men da må det sendes, noe som er noe jævla dritt. TT har hentet og kommet tilbake; dessuten er det fint med en engasjert asylant som man også blir kjent med.

Vintage okt. 2015.jpg

Nå er anlegget i denne årsklassen komplett; det låter flott og kona synes det tar seg bra ut. Og det er ikke mye som lukter så godt som gammaldags, lunken elektronikk. Det sitter ihvertfall i min hjerne fra jeg var en liten dritt (ingen av sansene våre er bedre når det kommer til hukommelse, enn luktesansen).

Beocord 2400 okt. 2015.jpg

Denne har stått urørt i nesten 20 år, et beist med en masse funksjoner. En fin forsterker har den óg. Har jo en del gamle bånd fra sent 60-tall og oppover, spesielt med Harald Are Lund. Gleder meg til å høre på disse og å presentere litt av dette for barna. Det ønsker de faktisk. :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    En stund siden sist, men det er ikke det samme som at intet skjer.

Anleggene, spesielt Devialetanlegget med Sonusene fungerer utmerket. En fryd å høre på hver eneste dag. Så det blir minimalt med mekking, nye kjøp eller annet på HiFi-fronten, bortsett fra at jeg er dritlei Pivot-opphenget på VPI-spilleren. Ny spiller skal definitivt anskaffes. Helst før jul.

Her litt tull og tøys:

Vinyl 31. okt. 2015.jpg

Kona bærer som kjent tungt hjem fra post-i-butikk, og dét ganske så ofte.

Ikke alltid jeg vet hva som er bestilt; det renner inn. Men, What The Fuck; Beatles? Har jeg ikke disse fra før? Vel, jo, men det er litt samme faen. Suverene saker på alle vis.

Beatles covere nov. 2015.jpg

Remastred Beatles 5. nov. 2015.jpg

Men, annet er også bestilt, heldigvis:

Fuzz 4. nov. 2015.jpg

Rocker som et lite helvete dette. Ty Segall trår til. Fått sånn passelige kritikker, men dette river. Flott lyd. Og så driter vi i hva som skrives i aviser og tidsskrifter.

Her en til som jeg synes er bra, men som også får, og har fått, midt-på-treet-kritikker:

Kurt Vile 5. nov. 2015.jpg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.846
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da har TT vært her med mer godsaker, enda en Huldra 10 og en Beocord 2400, som har blitt pillet litt fra hverandre, renset, justert, smurt og satt sammen. Alt fungerer utmerket. Og en takk til ham! Håper det ikke ble noen deler til overs, TT? :)

Jeg har jo gremmet meg i lang tid over at det har stått halvdefekte vintagesaker i kjelleren (som dog er helt tørr). Var og er jo klar over at det finnes reparatører både her og der som jeg kunne benyttet, men da må det sendes, noe som er noe jævla dritt. TT har hentet og kommet tilbake; dessuten er det fint med en engasjert asylant som man også blir kjent med.

Vis vedlegget 343615

Nå er anlegget i denne årsklassen komplett; det låter flott og kona synes det tar seg bra ut. Og det er ikke mye som lukter så godt som gammaldags, lunken elektronikk. Det sitter ihvertfall i min hjerne fra jeg var en liten dritt (ingen av sansene våre er bedre når det kommer til hukommelse, enn luktesansen).

Vis vedlegget 343617

Denne har stått urørt i nesten 20 år, et beist med en masse funksjoner. En fin forsterker har den óg. Har jo en del gamle bånd fra sent 60-tall og oppover, spesielt med Harald Are Lund. Gleder meg til å høre på disse og å presentere litt av dette for barna. Det ønsker de faktisk. :)
    Lekkert!!

mvh
    lassemann

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Fikk tak i disse, den første en Chili-art (fått planten av Lgrons og kona, takk til dem!!!!! :)) River så det holder. Det gjelder å ha nok dassrull(er) noen ganger.

Alle plantene blomstrer, gir frukt på de merkeligste tidene av året og trives, vi har nå 9 med forskjellig Chili og Jalapenos. Suverene saker; vi spiste lutefisk for første gang forrige uke og Chili funker som tilbehør! Det gjør det også med rakfisk; testet årets med Chili. Men, det er jo smag & behag.

Chili nov. 205.jpg

Fikk så tak i denne, en NOS-utgave, ubrukt. Får finne en spiller:

V-15 Type III okt. 2015.jpg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.791
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hallo.
    Veldig fint Vintageoppsett på platebenken!:)

Jeg har streama det Vile-albumet noen ganger, og det virker som lyden også er bra.
    Tror det blir vinylkjøp der, Det blir ofte det når både musikk og lyd er i orden.:)

Jeg har samme erfaringer som deg med unipivot-armer,
    Når man spiller såpass mye plater som oss hjelper det ikke at det låter bra om man ikke trives med betjeningen.
    Jeg har sagt det mange ganger. Slike armer skal prøves før kjøp. Det er mange som mener at det ikke er noe tema i det hele tatt.
    At det bare er en tilvenningsak. Veldig uenig der.

Har du noen ny spiller i tankene?

Det ligger en Dr Feickert Blackbird på torget. Hvis du er i bytteposisjon, og med et så bra anlegg du har, hadde jeg vurdert denne.
    Den har Jelco 12" arm og SPU pick up. En solid og vellydende spiller som er enkel og grei å bruke.
    Kanskje noe som kunne passe deg?
    (au, den var visst reservert nå)

Ble du fornøyd med SHURE pick upen til Dual-spilleren?

Mvh

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Hallo.
    Veldig fint Vintageoppsett på platebenken!:)

Jeg har streama det Vile-albumet noen ganger, og det virker som lyden også er bra.
    Tror det blir vinylkjøp der, Det blir ofte det når både musikk og lyd er i orden.:)

Jeg har samme erfaringer som deg med unipivot-armer,
    Når man spiller såpass mye plater som oss hjelper det ikke at det låter bra om man ikke trives med betjeningen.
    Jeg har sagt det mange ganger. Slike armer skal prøves før kjøp. Det er mange som mener at det ikke er noe tema i det hele tatt.
    At det bare er en tilvenningsak. Veldig uenig der.

Har du noen ny spiller i tankene?

Det ligger en Dr Feickert Blackbird på torget. Hvis du er i bytteposisjon, og med et så bra anlegg du har, hadde jeg vurdert denne.
    Den har Jelco 12" arm og SPU pick up. En solid og vellydende spiller som er enkel og grei å bruke.
    Kanskje noe som kunne passe deg?
    (au, den var visst reservert nå)

Ble du fornøyd med SHURE pick upen til Dual-spilleren?

Mvh
    Jeg skal bruke litt tid på å finne en ny vinylspiller, bl.a. utarbeide en liten kravspec. og være litt systematisk i valget. Det gjorde jeg da ny forsterker skulle anskaffes og helt uventet endte jeg opp med Devialet 400, noe som jeg ikke har angret et sekund på.

SHURE PUen har jeg ennå ikke montert; det er bare hyggelig arbeid og ikke noe som haster.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Har hendt jeg har gått på en smell, men what the heck. Lever en gang :)

Kjenner meg igjen med den platehaugen og sort belte i henetelapper på posten :D
    Husk å gjemme kredittkortet FØR flaska åpnes ;)
    Går stadig vekk på en liten smell. Pakker opp og kona sier: "Men, har du ikke den fra før?". Og, så finner jeg på en eller annen kryptisk forklaring om nødvendigheten av kjøpet. :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har en bælstrøken Technics SL-110 med klassisk SME 3009 - som skapt for den Shure pickupen som du IKKE trenger uansett.. :D ??

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg har en bælstrøken Technics SL-110 med klassisk SME 3009 - som skapt for den Shure pickupen som du IKKE trenger uansett.. :D ??
    Alt du har er jo bælstrøkent! :) Fin-fin spiller, men jeg tenker ikke vintage denne gangen.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    Litt vanskelig å foreslå noen spiller, der det eneste kriteriet er en stabil & solid arm. Men frekk som jeg er, foreslår jeg SME arm. Drivverk tør jeg ikke uttale meg om.

mvh

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Fin-fin spiller, men jeg tenker ikke vintage denne gangen.[/QUOTE] Litt vanskelig å foreslå noen spiller, der det eneste kriteriet er en stabil & solid arm. Men frekk som jeg er, anbefaler jeg glatt en SME arm. Drivverk tør jeg ikke uttale meg om8).

mvh[/QUOTE]

Skal hoste opp noen kriterier.

• Liker
    Reaksjoner: oct

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.132
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig spent på hva slags snurre du ender opp med. Ellers kan jeg ihvertfall borge for kvaliteten til SME- armer. Min SME V holdt i 25 år før jeg måtte reparere den.

mvh

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Blir jo fristet av alt mulig; burde egentlig ikke se bort fra strøkne vintagespillere som eksempelvis den Sluket nevner ovenfor. Derfor gjør jeg ikke dét og holder derfor den muligheten åpen.

Her noen kriterier for ny spiller og innspill tas i mot med glede:

1. Pris maks. 80k., men det gjør jo ikke akkurat noe at prisen er lavere. :) Men, seriøst, under 10k går jeg ikke.

2. Ikke noe Unipivot.

3. Arm opp ved plateslutt.

4. MM eller MC har ingen betydning.

5. Minst mulig mekk, det skal være enkelt og greit.

6. Armer skal ikke skiftes, slikt har jeg ikke greie på. Det eneste jeg kan skifte er PUs.

7. Brukt og vintage er altså greit.

Når det gjelder forutsetningene, så er de som kjent Devialet 400 (hvor RIAAen der benyttes i dag; jeg har også en Manley Steelhead hvis nødvendig). HT er SF Olympica III.

Lydsignatur:

Mot det varme.

Når dette er sagt, så skal jeg ikke klage på VPIen lydmessig, tvert i mot, den spiller suverent, men det mekaniske orker jeg ikke lenger.

Vel, blir nok ikke lett å få solgt denne spilleren nå til en god pris. Tapsprosjekt som alltid når man selger noe som ble kjøpt nytt og ikke er så gammelt (1 1/2 år).

Any comments?

T

TT.

Gjest
    Technics SP-10 mkIil med EPA 501 og passende PU. Kommer i mål på ca 65 ooo,-

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.728
    Sted
    Hus
    Gå for en heftig DD spiller. Ligger en Yamaha GT 2000 på HiFiDo i Japan. :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Gå for en heftig DD spiller. Ligger en Yamaha GT 2000 på HiFiDo i Japan. :)
    Takk for svar. Jeg er jo ingen spesialist og det er naturlig nok derfor jeg spør. Men, når jeg ser masse av spillerne som selges i dag, så er de jo remdrevet (med "skolisser").

Jeg heller helt klart mot en DD-spiller. Eller: Er det mulig med DD og samtidig rem? Altså samme fart.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Alt du har er jo bælstrøkent! :) Fin-fin spiller, men jeg tenker ikke vintage denne gangen.
    You got it the wrong way round!! Det var JEG som hadde tenkt å befri DEG for den pickup'en :D SL110 skal ikke ut av huset.

Har for øvrig en bælstrøken SP10 mkII med originalplint også. En eier, lav km. Stays here.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.791
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den EMOTIVA-spilleren er en MUSIC HALL. Blir ikke solgt i Norge tror jeg,
    Meg bekjent lager ikke Emotiva platespillere.

Mener fremdeles den Feickerten med Jelco kan være tingen. Over Dr. Feickert Woodpecker m Jelco.
    Remdrift er ikke noe mikk-makk hvis det ikke er løse motorhus og sytråer involvert.

Utfra kriteriene du setter opp tror jeg du må belage deg på nedgradering i fht VPI.

Toppspillere med autoarm er en sagablott. Mekanikken på slike fører til for mange lydmessige bakdeler.
    (Du har vel en sånn remedie som armen dulter borti slik at den løftes ved plateslutt?)

Benz Pick-upen din kan du jo beholde og flytte over til ny spiller?

Muligens kunne dette være noe, forhandler er STEREOFIL:

LUXMAN PD 171
    Blir beskrevet som en moderne klassisk platespiller. Komplett med lokk, men ikke autolift.

Omtale i STEREOPHILE:
    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...player&usg=AFQjCNFT5esiO6J_Nr-YHgcHUWrOdDgI2g

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.746
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer at jeg har en slik Yamaha. Men den er jo noe gammalt ræl fra det glade åtti tallet :)

Går det ikke ann å sette på en annen og mer robust arm på den VPI'en du har ?

Edit. Om du ikke vil montere ny arm selv. Så er det sikkert en behjelpelig HFS'er i nærheten som kan ta på seg jobben i bytte mot en flaske vin og litt plateprat.

Sist redigert:
    X

X186841

Gjest
    En Pro-Ject Carbon arm maken til den på Emotiva spilleren koster ikke mer enn 6-7000 kroner.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    @ janfrt: Ser at/så at en forhandler selger en bergmann Magne for rundt 60 k. En aldeles utmerket spiller, men som jeg har skrevet før: Litt "unipivot" følelse m. luftbåren tangentialarm.

mvh

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    @ Largo og Lgrons: Har i bakhodet alternativet med å skifte arm. Så det er høyst aktuelt, men da må jeg finne en som kan utføre det. Han (hun?) skal få mer enn en flaske vin. :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    @ janfrt: Ser at/så at en forhandler selger en bergmann Magne for rundt 60 k. En aldeles utmerket spiller, men som jeg har skrevet før: Litt "unipivot" følelse m. luftbåren tangentialarm.

mvh
    Jeg har tidligere lest hva du har skrevet om Bergmann Magne og det frister ikke p.g.a. dette med unipivot-følelsen. Ellers er det elegante saker.

• Liker
    Reaksjoner: oct

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Den EMOTIVA-spilleren er en MUSIC HALL. Blir ikke solgt i Norge tror jeg,
    Meg bekjent lager ikke Emotiva platespillere.

Mener fremdeles den Feickerten med Jelco kan være tingen. Over Dr. Feickert Woodpecker m Jelco.
    Remdrift er ikke noe mikk-makk hvis det ikke er løse motorhus og sytråer involvert.

Utfra kriteriene du setter opp tror jeg du må belage deg på nedgradering i fht VPI.

Toppspillere med autoarm er en sagablott. Mekanikken på slike fører til for mange lydmessige bakdeler.
    (Du har vel en sånn remedie som armen dulter borti slik at den løftes ved plateslutt?)

Benz Pick-upen din kan du jo beholde og flytte over til ny spiller?

Muligens kunne dette være noe, forhandler er STEREOFIL:

LUXMAN PD 171
    Blir beskrevet som en moderne klassisk platespiller. Komplett med lokk, men ikke autolift.

Omtale i STEREOPHILE:
    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...player&usg=AFQjCNFT5esiO6J_Nr-YHgcHUWrOdDgI2g
    1. Emotivaspilleren er en Town Hall med veldig bra specs. Må importeres. Leveres i trekasse.

2. Ja, jeg bruker en løftemekanisme på VPIen, fungerer greit, men er litt voldsom/hardhendt.

3. Luxman-saken ser interessant ut. Skal sjekke den mer.

Takk for innspill!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.132
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Evig eies kun det tapte. Jeg tenkte med en gang på Crosswinds SME 20/2 da jeg så at du lette etter en ny snurre, men den forsvant jo ila noen timer... Synd, synes nå jeg. Den kunne du ha kjøpt, solgt armen, lagt på litt og kjøpt deg en SME V.....Done for life, så å si.

mvh

T

TT.

Gjest

Vis vedlegget 343615

Vis vedlegget 343617

Takk for sist! Selv om jeg har hatt en finger med ang noen disse komponentene, må jeg allikevel få si at det er et veldig stilfullt vintage oppsett du har fått opp. Meget bra

image.png

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ja, det fungerer meget bra. Jeg hører mye på radio (P1 og P2 på NRK) formiddag og eftermiddag før vinylen settes i gang. Som jeg har skrevet tidligere, er det en fenomenal lydkvalitet fra Huldra 10. Så får vi se hva som skjer med FM-nettet.

Egentlig burde vi hatt en folkeaksjon på et eller annet nettmedium for å utsette dette tullet med med å stenge det. Det er ingen grunn til at Norge skal være det første landet i verden (!) som skrur av FM.

T

TT.

Gjest
    Har selv akkurat renovert en Technics tuner her og satt den opp. Den spiller fabelaktig. Satt og lyttet på NRK P2 og et musikk program i går og det er virkelig synd at FM skal slukkes. Håper det blir "benådning" i 12 time. Den som lever får se. :eek:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Nærmer meg valget av en ny vinylspiller, men legger ut alternativer for kommentarer til uken. Faens kostbart. But that is life too!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Blir 62 i dag og er sånn passelig i form efter et aldri så lite sjøslag fredag. Det er verre med kona og sønnen, de har gått i ett med sofaen i hele kveld og har lagt seg. Bikkja, derimot, er merkelig nok konstant i toppform. Vel, vel. Det var muttern óg, og var med og drakk, spiste og koste seg med mat fra Fiskeriet i Sandvika. Og det var bra saker!

Jeg regner med at formen er på topp senere i dag (søndag morgen); derfor har vi tatt opp liryper til tining til i morgen.

Ryper nov. 2015.jpg

Skal ikke være belærende, jo litt, for hvis noen tror at ryper er så jævlig kostbart, så er det riktig sammenlignet med Gildes røkte kjøttpølser. Men, fuck, jeg har betalt ca. 150,- pr. stk. for høstens flotte saker, hentet forsiktig av en Gordonsetter efter at de ble skutt og hengt korrekt til modning. Levert på døren.

Fantastiske middager, litt arbeid er det selvfølgelig for å få det til, men det må jo til uansett hva man driver med. Har kjøpt 29 ryper denne høsten, fikk ikke tak i skogsfugl. Skulle gjerne hatt en Tiur til middag. Det er det ultimate av mat for min og konas del. Og bikkjas.

Her en jeg fikk inn i dag fra Tyskland. Suveren lyd på Blue Rose:

Calvin Russell nov. 2015.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer så meget med dagen gamle skrukk :D Måtte årene stryke varlig over din kropp... Ryper er så snadder, selv hadde jeg en kamerat innom i dag med en gavepakke ineholdene en stor boks ferske multer, en solid pakke elgkarbonade og et flott stykke mørbrad - fra sesongens førsteskutte! Gyver løs på det i morgen den dag, på mandag kan jo alt være forbi, i disse tider :(

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn