Her kommer det en liten oppdatering:
Flere har tipset meg om at det kan være en god ide å bytte ut den 30 år gamle Bennic 2.2uf kondensatoren. Og på enkelte sanger med høyfrekvent diskant så kunne det kanskje "skjære" litt i øra så hvorfor ikke. Epos ES 14 er enkle å jobbe på og slik ser diskant og kondensator ut;
Her sammenlikner jeg den originale Bennic'n ut med den nye fra Mundorf;
Det var helt klart at jeg måtte finne på en alternativ måte å feste den mye større Mundorf'en på får å kunne få diskanten på plass igjen i hullet sitt. Jeg valgte å løse det på denne måten:
De originale ledningene er plenty lange nok så jeg kuttet noe av plussledningen og benyttet den mellom diskant og kondensatoren:
Mens jeg først var i gang så sjekket jeg også mellomtone/bass elementet:
Kassen er tett pakket med skumgummi og man ser også staget som går mellom sideveggene:
Når jobben var gjort så var spenningen stor når jeg satte på en av sangene som jeg tidligere mente "skjærte" noe: Mala/Boris Blank - Celestial Echo. Og sannelig...borte var "skjæringen" En annen sang hvor jeg også la merke til noe liknende var Baba Blues sin fantastiske "help me through the day" På noen av tilslagene på strengene kunne det tidligere spisse seg noe. Det kunne rett og slett bli litt for mye av det gode. Også her var alle slike fornemmelser helt borte uten å miste noen andre kvaliteter. Jeg vil hevde at dette var vel anvendt tid. Og ja, jeg tar selvfølgelig vare på den originale Bennic'n i tilfelle jeg skulle få ytterligere svekket hørsel med årene.
Jeg tar gjerne i mot kommentarer. Ser dette greit ut for dere andre?
Mvh
-BB-