K
knutinh
Gjest
10 sekunder høres fryktelig lite ut. ABX-metodikken i seg selv sier lite om hvordan man skal innrette slike forhold og det er fritt fram for å benytte timer, uker måneder og år. Å diskutere dette er nyttig og fremmer interessante momenter.For meg høres 10-15 sekunder veldig kort ut. Musikk/lyd vil jo endre seg over tid og kan vel derfor ikke direkte sammenlignes med et statisk bilde? Vil det ikke f.eks. være vanskelig å danne seg et helhetlig intrykk av lydbildet på bakgrunn av så korte lyttesekvenser?
Grunnen til at man benytter 10-15 sekunder er fordi man har observert at sjansen for null-resultat øker jo lengre tidsperiode man benytter. Altså stikk i strid med intuisjonen.
Jeg tviler på at noen har prøvd med f.eks 6 mnd og samtidig holdt resten av forsøket vitenskaplig og samtidig gjort testen på personer som hevder å bruke så lang tid for å gjøre seg opp en mening om et anlegg. Min personlige tro er at det vil gi et dårligere resultat, men tro er ikke like håndfast som reelle resultater =)
-k