Er det noe eiere av nye Opel Astra her inne?

C

Cyber

Gjest
Mitt inntrykk av Opel er at kvaliteten er blitt mye bedre de siste årene, men bilene er litt små og trange. Insignia er jo en småbil i forhold til andre modeller i samme klasse.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.193
Antall liker
8.396
Torget vurderinger
12
Jeg har meget god erfaring med Renault fra perioden 95-99. Kjenner eieren til den ene enda og den er fremdeles rimelig og driftssikker. Og mange japanske holdt mål i denne perioden.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Mulelid skrev:
Gå for Subaru.. Volvo har aldri hatt penger til å utvikle noe de siste 40 åra likevel. 850 var bare en kopi av en Audi fra 1977, 940 var basert på 740, som var en opprocka 240, som igjen var en oppdatert 140, som var en firkanta Amazon, som var en flattrampa Duett som var en forminsket Sugge........ På toppen av det hele er hjulopphenget laget på en våpenfabrikk.. Oh yeah! Kjøp en Subaru og spons VW, som leaser boxerpatentet av Daimler. Bilverden er jaggu rar.. :)
japansk er ikke av interesse.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Mulelid skrev:
Biler fra 1995 til 2000 er som regel møkk uansett bilmerke? Tror noen "smarte" ingeniører sov på kontoret den perioden. Fant ut at de kunne kjøpe deler til hjulopphenget billgere et annet sted og resten vet man...
Min Octavia som er en 98 mod 1.8-20V vil jeg påstå motbeviser den påstanden (eller er unntaket som bekrefter regelen)
Jeg kjøpte den i 2001 med 55000 km på telleren, og nå har den passert 265000 km.
Alle servicer etc har jeg tatt selv, og jeg har aldri vært borti en bil med mindre feil.

0-100000km:
- Bakrute skiftet pga fabr. feil (erstatning fra Skoda)
- Selvstarter skiftet pga fabr. feil (erstatning fra Bosch)
- Foringer på krengningstag skiftet pga fabr. feil (erstatning fra Skoda)

100000 - 200000km:
- Bremseskiver, klosser, opphengskuler og endeledd skiftet pga slitasje
- Bensinpumpe defekt
- Vannpumpe og reg reim
- Frontrute

200000 - 265000 km:
- Bremseskiver og klosser
- Bruforinger
- Toppakning (olje i kjølevannet) og reg reim
- Rep ledningsnett i v. bakdør og h. fordør (sentrallås sluttet å virke pga ledningsbrudd)
- Byttet plass på låsesylindere i fordører (bruker aldri den på høyre side allikevel og den venstre fikk alle vinduene til å gå ned i tide og utide)

Og det var det! :)
Den går fortsatt på 0,6 på langkjøring, bruker ikke olje eller vann, drar godt (sprek har den aldri vært) men noen rustflekker har dukket opp på v.kanal og bakluke etter vinteren.

Det som imponerer meg, foruten holdbarhet på motor og gir, er at typiske slitedeler som støtdempere, fjærer, hjullagre, clutch, eksosanlegg, bremseslanger og drivakselmansjetter faktisk aldri har blitt skiftet!

Støynivået er altfor høyt ved motorveifart men driftsikkerhet som en Toyota (og like kjedelig!)

Men det var Opel dette handlet om fortsatt ja............. ;D
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
ALLE motorer bruker olje. Det er KLIN UMULIG å unngå! Det er ikke krise om man må etterfylle f.eks 5 liter på 10.000 km. Vil heller påstå at det er mer krise om man ikke må etterfylle en skvett....... Bruker ikke motoren olje er det feil olje, sotet motor og så videre. Ta en tur på Autobahn med campingvogna.. Oh yes.. Da skjønner du..............
Motoren SKAL bruke olje!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Etterfyller man 5 liter olje i løpet av 10 000km er motoren mildt sagt sliten.

0.5 - 1 liter pr 10 000 km er mer fornuftig oljeforbruk.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.837
Antall liker
42.450
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Mulelid skrev:
ALLE motorer bruker olje. Det er KLIN UMULIG å unngå! Det er ikke krise om man må etterfylle f.eks 5 liter på 10.000 km. Vil heller påstå at det er mer krise om man ikke må etterfylle en skvett....... Bruker ikke motoren olje er det feil olje, sotet motor og så videre. Ta en tur på Autobahn med campingvogna.. Oh yes.. Da skjønner du..............
Motoren SKAL bruke olje!
lurer litt på hvor du har din lærdom fra? :-\

mvh
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Nope.. Bare å se toleransen i instruksjonsboka. En av de beste dieselmotorene som er laget hadde opp mot 1 liter pr 1000 km som maks forbruk i toleranse. Den motoren ble ikke utslitt før andre hadde byttet biler 15 ganger.. :)
Det som får folk til å tro at motoren ikke bruker olje er enkelt. Det heter vann, drivstoffrester og dritt. Når motoren er kald/blir kald etter bruk tetter den nemlig ikke i sylindrene. Da renner vann- og drivstoffrester + dritt som måtte være igjen ned i bunnpanna og erstatter oljen man har brent opp over tid. Det er ikke REN olje man tapper ut, ikke sant? Husk at det blir noen jukk opp og ned på hvert stempel når motoren går.. De er heldige sånn sett.. ;D
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Kan vi droppe Skoda snakket her, sikkert greie biler Men du ser meg ikke i VAG!

Er det noen flere bidra med orginaltemaet i tråden?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Mottatt og respekteres McLaren! :)

Men Mulelid vær så snill og begrens tullpratet, det kan faktisk være noen som tror alt de leser på nettet og drar med seg denne vranglæren videre.
For jeg har en mistanke om at det er på den måten du har fått dine "kunnskaper".

Teskjed-modus: "Bruker ikke olje eller vann" er av betydning; trenger aldri etterfylle. Fast oljeskift på 15000km og forbruket er altså fortsatt under en (1) liter mellom oljeskiftene.

Jeg har overhalt et tyvetalls bensinmotorer i min levetid - 3 av de Opel får å være bittelitt on-topic ;D - og er ikke i tvil om "kundene" ville slengt motorene tilbake i hodet på meg hvis jeg skulle stå å messe om at et forbruk på 5L/10000km er helt greit...............
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.020
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg var å prøvekjørte Astra stv for ett par mnd siden. Fantastsisk god bil å kjøre. Morsomt med ride flex systemet. Prøvde en med agr seter i stoff og de var gode. Cosmo versonen er godt utstyrt, men du må oppgradere anlegget slik at du får usb inngang.
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Når to stk faglærere på yrkesskolen sier at litt av oljen blir erstattet av vann, dritt og drifstoffrester, i tillegg til at importør av Liqui Moly sier det samme, er det neppe vranglære. Det er helt logisk at alle motorer brenner opp en skvett olje nå og da.. Skulle motorene vært SÅ tette at de ikke ville brukt olje ville de ikke startet i det hele tatt! Bare naive folk tror at bilene deres ikke bruker olje, men er enig i at hele oljemengden i en motor etter 10.000 km er å ta i.. Er oljen blank etter så lang tid kan man drite i det oljemerket/typen videre. Da ligger all dritten i motoren et sted......... Ingen oljefilter er SÅ gode.
:)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.193
Antall liker
8.396
Torget vurderinger
12
Er det sentral-mobben som har startet igjen? Diskuter sak med mulelid, men ikke gå til personangrep. Ærlig talt, det blir lavmål.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Trondmeg skrev:
Er det sentral-mobben som har startet igjen? Diskuter sak med mulelid, men ikke gå til personangrep. Ærlig talt, det blir lavmål.
Helt enig.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Jeg har ikke test kjørt nye astra, men jeg spikret sammen en kombinasjon av utstyr/design jeg kunne tenkt meg. Klikk på linken og ta en kikk.

http://www.opel.no/kjoretoy/opel-se...VQ9,PH4Q,SR1,K07,AKO,XL4,QQ5,ST1&accessories=

havner på gode 360 000, men da får jeg komfort, greit kjapp diesel, passende styling og nybilgaranti i 5 år.

McLaren
Guri meg! Jeg hadde aldri brukt så mye penger på utstyr på en slik bil. For 360 000 hadde jeg heller kjøpt noe annet og spart på alt nipset.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Nope.. Bare å se toleransen i instruksjonsboka. En av de beste dieselmotorene som er laget hadde opp mot 1 liter pr 1000 km som maks forbruk i toleranse. Den motoren ble ikke utslitt før andre hadde byttet biler 15 ganger.. :)
1 liter pr tusen km er grensa for hva som regnes som normalt på hvilken som helst bilmotor. Mer enn dette er unormalt. På den annen side er det få som bruker så mye. Men dersom bilen din bruker, la oss si, 0.7 l/1000km olje som nytter det ikke å reklamere om dette hos noen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Da har sannsynligvis en 10 år gammel A6 sjenerende mye dekkstøy for generasjon 5 Golf har iallfall plagsomt mye dekkstøy.
Siste generasjon Golf har samme støynivå som nye Mondeo. Det synes jeg er mer enn akseptablet for en bil i denne klassen.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.008
Antall liker
1.129
Mulelid skrev:
ALLE motorer bruker olje. Det er KLIN UMULIG å unngå! Det er ikke krise om man må etterfylle f.eks 5 liter på 10.000 km. Vil heller påstå at det er mer krise om man ikke må etterfylle en skvett....... Bruker ikke motoren olje er det feil olje, sotet motor og så videre. Ta en tur på Autobahn med campingvogna.. Oh yes.. Da skjønner du..............
Motoren SKAL bruke olje!
Du har fullstendig rett i at alle motorer skal bruke olje!
Men vil allikevel legge inn en mild protest på utsagnet om et forbruk på 5 liter pr 10.000km?
Har man et såpass forbruk, så begynner nok "maskinisten" å bli litt sliten.
Og som allerede nevnt - er nivået på peilepinnen konstant, så skyldes dette rester av uforbrent diesel / bensin, og kondensvann som uvegerlig dannes ved de temperaturkiftninger man har her på berget.
Og for å utdype oljeforbruket litt:
Øverste stempelfjærer og ventilstyringer, og ikke å forglemme turboens helflytende glidelagre, betinger en viss "oljelekkasje", og dermed også et forbruk av olje.
Om disse punktene ikke har en viss lekkasje / gjennomslipp av olje, så vil det ende med at man i stedet blir nødt til å benytte trikk eller tog. ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Scrooge skrev:
Men vil allikevel legge inn en mild protest på utsagnet om et forbruk på 5 liter pr 10.000km?
Har man et såpass forbruk, så begynner nok "maskinisten" å bli litt sliten.

Det kommer an på hvordan motoren er konstruert. Enkelte motorer bruker mer olje enn andre. Enkelte individer av enkelte motorer bruker mer olje enn andre uten at det dermed er noe galt med dem. Til orientering er det normalt at V12'ern til Ferrari bruker 20 liter olje pr 10 000km; mer om det kjøres hardt! ;D
Det meste jeg opplevd på mine biler er ca 1 liter per 10 000km. Min nåværende har aldri brukt så mye olje at det har merkes på peileponnen mellom oljeskiftene.
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! :) Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.837
Antall liker
42.450
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Voff skrev:
Scrooge skrev:
Men vil allikevel legge inn en mild protest på utsagnet om et forbruk på 5 liter pr 10.000km?
Har man et såpass forbruk, så begynner nok "maskinisten" å bli litt sliten.

Det kommer an på hvordan motoren er konstruert. Enkelte motorer bruker mer olje enn andre. Enkelte individer av enkelte motorer bruker mer olje enn andre uten at det dermed er noe galt med dem. Til orientering er det normalt at V12'ern til Ferrari bruker 20 liter olje pr 10 000km; mer om det kjøres hardt! ;D
Det meste jeg opplevd på mine biler er ca 1 liter per 10 000km. Min nåværende har aldri brukt så mye olje at det har merkes på peileponnen mellom oljeskiftene.
bare et spørsmål,hvordan er det mulig at en motor er konstruert for å bruke mange liter med olje pr 10000km?
kan dere forklare meg det?

mvh
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.886
Antall liker
5.822
Sted
oslo
motoren skrev:
bare et spørsmål,hvordan er det mulig at en motor er konstruert for å bruke mange liter med olje pr 10000km?
kan dere forklare meg det?

mvh
wankel ::)
 
C

Cyber

Gjest
Mulelid skrev:
Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! :) Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Du fikk på forrige side beskjed fra trådstarter om å ikke bidra ytterligere, kanskje en idè å følge hans ønsker i hans egen tråd?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! :) Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Jeg har vært i alle disse bilene du nevner og nye biler støyer betydelig mindre. Det har vært store framskritt på støynivå de siste ti åra for å ikke snakke om de siste 30....
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Beklager om jeg bidrar til at denne tråden glir ut, men vil påpeke at mitt ønske til Mulelid ikke var ment som personangrep, men et tips om at han bør tone ned utsagnene en smule. Noe han også har gjort når det gjelder oljeforbruk.

Når da neste utsagn er: "Ingen nye biler er støydempet" så vil jeg bare si at jeg gidder ikke diskutere verken sak eller person lenger.

Heretter skal denne tråden få være i fred fra min side.

Lykke til med bilkjøpet McLaren! Ny bil er alltid morro uansett blimerke og pris.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.297
Antall liker
9.245
Torget vurderinger
1
OK. Da holder vi oss til nye Opel Astra. Den er i alle fall god å kjøre.


bjornh, moderator
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Voff skrev:
Mulelid skrev:
Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! :) Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Jeg har vært i alle disse bilene du nevner og nye biler støyer betydelig mindre. Det har vært store framskritt på støynivå de siste ti åra for å ikke snakke om de siste 30....
Det kan jo godt hende, men den nye bilen jeg tok som taxi hjem i fjor en gang (Volvo med diesel) bråket noe helt grusomt. Ikke normalt å høre motoren i en helt ny bil bedre enn i en gammel kjerre fra 1990. Men, over til Opel! På tide å drite i andre merker, ja.. :)
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.075
Antall liker
2.103
Voff skrev:
Mulelid skrev:
Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! :) Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Jeg har vært i alle disse bilene du nevner og nye biler støyer betydelig mindre. Det har vært store framskritt på støynivå de siste ti åra for å ikke snakke om de siste 30....
Fra VG 06.09.2010
Nye biler støyer mer enn for 20 år siden.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10036300
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Den testen viser jo 6 dB forskjell, og +6 dB er faktisk dobbel lydstyrke! Er det rart man er fornøyd med sin 21 år gamle bil da? Nope.. Kan ikke fordra å høre lyder som ikke skal være der! Nye biler slipper ikke bare inn mer lyd, men de knirker og knaker mer inni også.. :(
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Les hele artikkelen, og enda bedre; prøv å sett på andre hjul på de nye bilene.
Før i tiden gledet man seg til å få på sommerdekk for å slippe den fæle støyen fra piggdekkene, nå gleder man seg til å få på piggfrie vinterdekk for å slippe støyen fra de harde lavprofil sommerhjulene :'(
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Super skrev:
Voff skrev:
Mulelid skrev:
Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! :) Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Jeg har vært i alle disse bilene du nevner og nye biler støyer betydelig mindre. Det har vært store framskritt på støynivå de siste ti åra for å ikke snakke om de siste 30....
Fra VG 06.09.2010
Nye biler støyer mer enn for 20 år siden.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10036300
Dette er absolutt og totalt sprøyt. En ny Mondeo er betydelig stllere enn en gammel Sierra; alle som er i tvil kan bare prøve.
Hva denne testen viser er at 45 profildekk lager mye støy.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
975
Antall liker
659
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Siste Opel eg har erfaring med, var ein 2005 Astra Cosmo stv med 1,9 150 hk CDTI. Gikk som fy... Dieselmotor som trakk frå 2000-5000 omdr!!:D Og med ny motorstyring frå EDS-tuning gikk denn enda verre!!! ;)

Bilen var fullspekka av utstyr - også Sportsknapp (som virkelig funka!!) og IDS+ "elektronisk" understell.

Bilen hadde tre problem:

Undertellet - "klunk" etter kun 25000km - kur: nye dempere til ein formue...
Innsug - spjell i innsugsmanifold - aksel opplagra med plastlager (italiensk motor!!) - kur: bytte innsugsmanifold til ein liten formue... (2 x på
Innsug/Eksos - EGR-ventil - koksa seg (også før ny motorstyring) - kur: bytte EGR-ventil til ein liten formue...
60000km)
Dette var før 5års garantien til Opel, men heldigvis så ordna forhandler opp i problema som oppstod som garantisak - første gang.

Men bil og motor var ellers eit veldig trivelig bekjentskap med masse køyreglede som gjorde at ein til tider gløymte utgiftene...

MVH

Arild
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg hadde en runde i forige astra diesel med 200hk tunet som gikk som ett uvær!

McLaren
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
arild skrev:
Hei!

Siste Opel eg har erfaring med, var ein 2005 Astra Cosmo stv med 1,9 150 hk CDTI. Gikk som fy... Dieselmotor som trakk frå 2000-5000 omdr!!:D Og med ny motorstyring frå EDS-tuning gikk denn enda verre!!! ;)

Bilen var fullspekka av utstyr - også Sportsknapp (som virkelig funka!!) og IDS+ "elektronisk" understell.

Bilen hadde tre problem:

Undertellet - "klunk" etter kun 25000km - kur: nye dempere til ein formue...
Innsug - spjell i innsugsmanifold - aksel opplagra med plastlager (italiensk motor!!) - kur: bytte innsugsmanifold til ein liten formue... (2 x på
Innsug/Eksos - EGR-ventil - koksa seg (også før ny motorstyring) - kur: bytte EGR-ventil til ein liten formue...
60000km)
Dette var før 5års garantien til Opel, men heldigvis så ordna forhandler opp i problema som oppstod som garantisak - første gang.

Men bil og motor var ellers eit veldig trivelig bekjentskap med masse køyreglede som gjorde at ein til tider gløymte utgiftene...

MVH

Arild
Kan det ha sammenheng med at den oppfordret til friskere kjøring enn de fleste andre biler? Den sporstknappen er fin. Senker bilen og strammer opp styringen med et trykk på en knapp såvidt jeg husker.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Sportsknappen, strammer opp støtdemperne, gir raskere reaksjon på gasspedalen og styringen blir også mer kontant.

De med sportsunderstell er i utgangspunktet senket noe fra fabrikken og bilen blir ikke ytterligere lavere med sportsknappen innkoblet.

Som nevnt tidligere i tråden om EGR ventilen som soter seg til, er et kjent fenomen på 1,9 cdti.
Det er en enkel jobb å ta den ut og rengjøre den med bensin eller bremsevask, så er den god som ny.

En annen mulighet er for de som vil tune motorene med sportsknapp, er å få lagt inn et totrinns programering slik at på vanlig kjøring er bilen orginal eller med spareprogram og ved sport har du betydelig mer effekt.

Det vil i tillegg være nesten umulig å oppdage for myndighetene.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Ser man får tak i insignia 1-2 år gamle, 20-30k km for opptil 300k med skinn interiør, noe jeg har satt som ett minimum.

Det bør sjekkes ut.

McLaren
 
Topp Bunn