C
Cyber
Gjest
Mitt inntrykk av Opel er at kvaliteten er blitt mye bedre de siste årene, men bilene er litt små og trange. Insignia er jo en småbil i forhold til andre modeller i samme klasse.
japansk er ikke av interesse.Mulelid skrev:Gå for Subaru.. Volvo har aldri hatt penger til å utvikle noe de siste 40 åra likevel. 850 var bare en kopi av en Audi fra 1977, 940 var basert på 740, som var en opprocka 240, som igjen var en oppdatert 140, som var en firkanta Amazon, som var en flattrampa Duett som var en forminsket Sugge........ På toppen av det hele er hjulopphenget laget på en våpenfabrikk.. Oh yeah! Kjøp en Subaru og spons VW, som leaser boxerpatentet av Daimler. Bilverden er jaggu rar..
Min Octavia som er en 98 mod 1.8-20V vil jeg påstå motbeviser den påstanden (eller er unntaket som bekrefter regelen)Mulelid skrev:Biler fra 1995 til 2000 er som regel møkk uansett bilmerke? Tror noen "smarte" ingeniører sov på kontoret den perioden. Fant ut at de kunne kjøpe deler til hjulopphenget billgere et annet sted og resten vet man...
lurer litt på hvor du har din lærdom fra? :-\Mulelid skrev:ALLE motorer bruker olje. Det er KLIN UMULIG å unngå! Det er ikke krise om man må etterfylle f.eks 5 liter på 10.000 km. Vil heller påstå at det er mer krise om man ikke må etterfylle en skvett....... Bruker ikke motoren olje er det feil olje, sotet motor og så videre. Ta en tur på Autobahn med campingvogna.. Oh yes.. Da skjønner du..............
Motoren SKAL bruke olje!
Helt enig.Trondmeg skrev:Er det sentral-mobben som har startet igjen? Diskuter sak med mulelid, men ikke gå til personangrep. Ærlig talt, det blir lavmål.
Guri meg! Jeg hadde aldri brukt så mye penger på utstyr på en slik bil. For 360 000 hadde jeg heller kjøpt noe annet og spart på alt nipset.McLaren skrev:Jeg har ikke test kjørt nye astra, men jeg spikret sammen en kombinasjon av utstyr/design jeg kunne tenkt meg. Klikk på linken og ta en kikk.
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-se...VQ9,PH4Q,SR1,K07,AKO,XL4,QQ5,ST1&accessories=
havner på gode 360 000, men da får jeg komfort, greit kjapp diesel, passende styling og nybilgaranti i 5 år.
McLaren
1 liter pr tusen km er grensa for hva som regnes som normalt på hvilken som helst bilmotor. Mer enn dette er unormalt. På den annen side er det få som bruker så mye. Men dersom bilen din bruker, la oss si, 0.7 l/1000km olje som nytter det ikke å reklamere om dette hos noen.Mulelid skrev:Nope.. Bare å se toleransen i instruksjonsboka. En av de beste dieselmotorene som er laget hadde opp mot 1 liter pr 1000 km som maks forbruk i toleranse. Den motoren ble ikke utslitt før andre hadde byttet biler 15 ganger..
Siste generasjon Golf har samme støynivå som nye Mondeo. Det synes jeg er mer enn akseptablet for en bil i denne klassen.Anonym skrev:Da har sannsynligvis en 10 år gammel A6 sjenerende mye dekkstøy for generasjon 5 Golf har iallfall plagsomt mye dekkstøy.
Du har fullstendig rett i at alle motorer skal bruke olje!Mulelid skrev:ALLE motorer bruker olje. Det er KLIN UMULIG å unngå! Det er ikke krise om man må etterfylle f.eks 5 liter på 10.000 km. Vil heller påstå at det er mer krise om man ikke må etterfylle en skvett....... Bruker ikke motoren olje er det feil olje, sotet motor og så videre. Ta en tur på Autobahn med campingvogna.. Oh yes.. Da skjønner du..............
Motoren SKAL bruke olje!
Scrooge skrev:Men vil allikevel legge inn en mild protest på utsagnet om et forbruk på 5 liter pr 10.000km?
Har man et såpass forbruk, så begynner nok "maskinisten" å bli litt sliten.
bare et spørsmål,hvordan er det mulig at en motor er konstruert for å bruke mange liter med olje pr 10000km?Voff skrev:Scrooge skrev:Men vil allikevel legge inn en mild protest på utsagnet om et forbruk på 5 liter pr 10.000km?
Har man et såpass forbruk, så begynner nok "maskinisten" å bli litt sliten.
Det kommer an på hvordan motoren er konstruert. Enkelte motorer bruker mer olje enn andre. Enkelte individer av enkelte motorer bruker mer olje enn andre uten at det dermed er noe galt med dem. Til orientering er det normalt at V12'ern til Ferrari bruker 20 liter olje pr 10 000km; mer om det kjøres hardt! ;D
Det meste jeg opplevd på mine biler er ca 1 liter per 10 000km. Min nåværende har aldri brukt så mye olje at det har merkes på peileponnen mellom oljeskiftene.
wankel :motoren skrev:bare et spørsmål,hvordan er det mulig at en motor er konstruert for å bruke mange liter med olje pr 10000km?
kan dere forklare meg det?
mvh
Du fikk på forrige side beskjed fra trådstarter om å ikke bidra ytterligere, kanskje en idè å følge hans ønsker i hans egen tråd?Mulelid skrev:Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Jeg har vært i alle disse bilene du nevner og nye biler støyer betydelig mindre. Det har vært store framskritt på støynivå de siste ti åra for å ikke snakke om de siste 30....Mulelid skrev:Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Det kan jo godt hende, men den nye bilen jeg tok som taxi hjem i fjor en gang (Volvo med diesel) bråket noe helt grusomt. Ikke normalt å høre motoren i en helt ny bil bedre enn i en gammel kjerre fra 1990. Men, over til Opel! På tide å drite i andre merker, ja..Voff skrev:Jeg har vært i alle disse bilene du nevner og nye biler støyer betydelig mindre. Det har vært store framskritt på støynivå de siste ti åra for å ikke snakke om de siste 30....Mulelid skrev:Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Fra VG 06.09.2010Voff skrev:Jeg har vært i alle disse bilene du nevner og nye biler støyer betydelig mindre. Det har vært store framskritt på støynivå de siste ti åra for å ikke snakke om de siste 30....Mulelid skrev:Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Dette er absolutt og totalt sprøyt. En ny Mondeo er betydelig stllere enn en gammel Sierra; alle som er i tvil kan bare prøve.Super skrev:Fra VG 06.09.2010Voff skrev:Jeg har vært i alle disse bilene du nevner og nye biler støyer betydelig mindre. Det har vært store framskritt på støynivå de siste ti åra for å ikke snakke om de siste 30....Mulelid skrev:Ingen nye biler er støydempet. Bare å sette seg i en 30 år gammel tysker og høre selv. Enten det er en Audi 100, MB 300D eller en BMW 520 er de mest trolig MYE stillere inni enn en ny bil... De gamle mangler DVD i nakkestøtta, navigasjon, Airbag og annet styr, men de mangler også støyen! Ut med støydempinga og inn med bling-bling..
Nye biler støyer mer enn for 20 år siden.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10036300
Kan det ha sammenheng med at den oppfordret til friskere kjøring enn de fleste andre biler? Den sporstknappen er fin. Senker bilen og strammer opp styringen med et trykk på en knapp såvidt jeg husker.arild skrev:Hei!
Siste Opel eg har erfaring med, var ein 2005 Astra Cosmo stv med 1,9 150 hk CDTI. Gikk som fy... Dieselmotor som trakk frå 2000-5000 omdr!! Og med ny motorstyring frå EDS-tuning gikk denn enda verre!!!
Bilen var fullspekka av utstyr - også Sportsknapp (som virkelig funka!!) og IDS+ "elektronisk" understell.
Bilen hadde tre problem:
Undertellet - "klunk" etter kun 25000km - kur: nye dempere til ein formue...
Innsug - spjell i innsugsmanifold - aksel opplagra med plastlager (italiensk motor!!) - kur: bytte innsugsmanifold til ein liten formue... (2 x på
Innsug/Eksos - EGR-ventil - koksa seg (også før ny motorstyring) - kur: bytte EGR-ventil til ein liten formue...
60000km)
Dette var før 5års garantien til Opel, men heldigvis så ordna forhandler opp i problema som oppstod som garantisak - første gang.
Men bil og motor var ellers eit veldig trivelig bekjentskap med masse køyreglede som gjorde at ein til tider gløymte utgiftene...
MVH
Arild