Er det noe eiere av nye Opel Astra her inne?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Enkelte vil ikke bli sett døde ombord i en Opel engang, undertegnede inkludert. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, det bare er slik !

Vi har alle, (på samme måte som i foppall), biler, (klubber), vi elsker å hate. Opel har på en måte blitt bilverdenens Chelsey. Alle elsker å hate Opel!

For egen del er en av grunnene til at jeg misliker GM at de prøvde å lage en Opel ut av min favorittbil SAAB!

Men tådstarter ber om råd om en Opel og da blir det feil å bare rakke ned på Opel for prinsippets skyld. Kona har en venninde som i alle år har kjørt Opel, kjøper dem nye og har den i 4-6 år. Hun kjører ganske mye og har vel aldri sett noen grunn til å klage på bilene sine. De siste har vært Zafiraer. Hun har vel hatt tre stykker på rad.

Man kjøper vel ikke den samme bilen gang på gang hvis man ikke er fornøyd??

For å være ærlig tror jeg ikke at Opel er dårligere enn de fleste andre biler, men man kan selvsagt ha uflaks med et mandagseksemplar hos Opel også ! Astra kjenner jeg ikke fra "hands on" erfaring, men den er skal være grei å kjøre, du må nok regne med "noe verditap" med bakgrunn i de holdninger "folk flest" har til bilen !
Prøv den selv, gi fan i hva andre sier, liker du den så kjøp den !! Det er det beste rådet jeg kan gi.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.103
Spiralis skrev:
Kan jo hende at det har noe å gjøre med at bilen må byttes inn hos Opel-forhandler for overhodet å oppnå en anstendig innbyttepris. :(

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Super skrev:
Spiralis skrev:
Kan jo hende at det har noe å gjøre med at bilen må byttes inn hos Opel-forhandler for overhodet å oppnå en anstendig innbyttepris. :(
Så vidt jeg vet selger hun privat og gjør "rene kjøp".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Super skrev:
Spiralis skrev:
Så vidt jeg vet selger hun privat og gjør "rene kjøp".
Jeg har fått med meg at Åkra Bil på Haugalandet gir svært gode innbyttepriser, men er det noe negativt? Mine foreldre ble tilbudt 150k for sin fem-seks år gamle Astra i innbytte. Automatgir og relativt høyt utstyrsnivå, men likevel en god del penger for en så gammel stasjonsvogn. På grunn av gode innbyttedealer har de kjørt problemfritt med relativt nye biler i mange år. Den de har nå er den de har hatt lengst, et problemfritt bilhold gjennom hele garantitiden som er over nå, og den viser ikke tegn til noen problemer. Bremseskiver skal skiftes nå, og det er første utgift av den typen.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
For en tid tilbake prøvekjørte jeg Insignia, og ble noe skuffet over det jeg oppfattet som lavt dreiemoment på lavt turtall i lav fart og en overraskende lett styring. Bilen var for høyt giret etter min smak. Jeg ser også at Opel har de bilene hvor faktisk forbruk er høyest i forhold til oppgitt forbruk.

http://www.klikk.no/motor/bil/article666230.ece

CJ

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Hei!
Ang. bruk av drivstoff til Opel Insignia. Har selv en Sports Tourer 2,0 diesel 110hk. Mer enn sprek nok.
Dieselforbruk tur retur Drammen/Haugesund med ganske fullastet bil via E134, 0,53. Ikke værst spør du meg.
Vi har vel forøvrig fordommer på mange områder, men med mine erfaringer etter 10 Opeler på rad ser jeg ingen grunn til å fraråde kjøp av nye Opel Astra. Men smak og behag. Mine mange Opelkjøp har selvsagt også noe med innbyttepris å gjøre, men si meg et bilmerke hvor merkeforhandleren ikke gir litt ekstra i innbyttepris. Og vi gir vel ikke bort pengene våre til noe annet enn HiFi, gjør vi vel?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Torsdag skal jeg prøve en astra touring.
0.5-0.6 er mindre enn mine 1.0-1.3 pr mil idag.

Takk for flotte innspill. Liker godt insignia og kikket på disse brukt. Kjøper jeg brukt insignia, misred jeg fordelen med 5 år garanti på Astra ny.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
En brukt Insignia vil fortsatt ha fem års reklamasjonret fra kjøpsdato, så hvis du finner en ett år gammel bil har du fremdeles "rettigheter". Jeg ser at flere er skeptisk til benplassen bak i Astra, greit å huske på hvis du skal dytte inn bakovervendte barneseter. Disse tar enorm plass (1-4 år). Mener å huske at Insignia har Isofix-fester i passasjersetet foran også, hvilket kanskje gjelder Astra, og det er noe jeg gjerne skulle hatt..

Lykke til med prøvekjøringen :)

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
McLaren, med en BMW og det nicket, sliter jeg med å tro du kan bli fornøyd med en opel. Det blir spennende å høre hva du synes etter en prøvetur.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.919
salvatore skrev:
En brukt Insignia vil fortsatt ha fem års reklamasjonret fra kjøpsdato, så hvis du finner en ett år gammel bil har du fremdeles "rettigheter". Jeg ser at flere er skeptisk til benplassen bak i Astra, greit å huske på hvis du skal dytte inn bakovervendte barneseter. Disse tar enorm plass (1-4 år). Mener å huske at Insignia har Isofix-fester i passasjersetet foran også, hvilket kanskje gjelder Astra, og det er noe jeg gjerne skulle hatt..

Lykke til med prøvekjøringen :)
Niks fester for Isofix i min Insignia foran ihvertfall. (2010 mod) Det er i hver side bak.
Forøvrig en grei bil uten mange problemer. Har kjørt den 24000 km til nå. Uten tvil den beste Opel har laget til nå.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.192
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Rocke-Rolf skrev:
McLaren, med en BMW og det nicket, sliter jeg med å tro du kan bli fornøyd med en opel. Det blir spennende å høre hva du synes etter en prøvetur.
Jeg er fornøyd Opel eier, min 4. nå.
Men det står en Alfa GTV 85 i garasjen også.
McLaren lagde jo egentlig greie audio produkter i grunn.

Håvard

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg har en Opel Astra 2005 stv.
Kjører godt, synes jeg. Men:
Utrolig mange problemer med elektronikken.
Sendte for en stund tilbake mail til Opel Norge + Thrane Steen med ønske om en forklaring på hvorfor jeg i det siste året har hatt bilen inne til så mange reparasjoner som den har hatt, i tillegg til 2 servicer (ja, faktisk!) på ett år! Utgifter for rundt 25000 kr. det siste året synes jeg er for mange penge å måtte ut med for en såpass ny bil.
Noen skriver verkstedsnettet til Opel ikke holder mål: Jeg er helt enig. Utrolig dårlig jobb som blir gjort der. Eksempelvis kan jeg nevne hornet som jeg har klaget på ikke virker. Det virker stadig ikke til tross for gjentagne forsøk på å få dem til å fikse det.

Faktisk fikk jeg svar på mailen idag tidlig:

Det er beklagelig å høre om de problemer dere har opplevd den siste tiden med deres bil, men biler er et bruksprodukt hvor deler og komponenter vil trenge utskifting fra tid til annen. I det garanti og reklamasjonsrett opphører er det eiers ansvar å bekoste nødvendige reparasjoner i tillegg til vanelig vedlikehold. Hver enkel bil utsettes for ulike driftmønstre og diverse ytrepåkjenninger som fukt og kulde, etc. Det finnes derfor ikke noe fasitsvar på hva man kan forvente av driftkostnader ved kjøp av bil, på lik linje kan det derfor heller ikke beregnes noen konkret levetid på komponenter og deler.
I henhold til de reparasjoner som nevnes i deres henvendelse til Opel og etter gjennomgang av disse i samsvar med teknisk avdeling, kan vi ikke finne unormale årsaker eller fabrikasjonfeil rettet til disse.

S

Stereo_Mono

Gjest
Skal du ha deg en ny Opel Astra, så kjøp i det minste uten traktormotor da.
Observerer at Opel leverer med moderne 1,4 Turbo 140 hk bensin turbo motor også ;)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har tatt en avgjørelse her. Fabrikk ny bil vil ikke bli handlet inn da fruen ikke har førerkort enda og hun skal da kjøre denne bilen som handles inn. Hun synes dagens BMW er for stor og tung, noe jeg kan være enig i for hennes del.

Jeg har en Astra 2007 på hånden, 150hk turbo diesel. Jeg har kjørt en slik før å det gikk godt unna!

Dette blir min første bil nyere enn 2000 modell.

McLaren

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Observerer at Opel leverer med moderne 1,4 Turbo 140 hk bensin turbo motor også ;)
Hvis en ser bort fra et noe større turtallsområde oppfører en moderne turbomotorer seg som en dieselmotor, ketchupeffekt er det ikke lengre snakk om

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nolfi skrev:
Sendte for en stund tilbake mail til Opel Norge + Thrane Steen med ønske om en forklaring på hvorfor jeg i det siste året har hatt bilen inne til så mange reparasjoner som den har hatt, i tillegg til 2 servicer (ja, faktisk!) på ett år! Utgifter for rundt 25000 kr. det siste året synes jeg er for mange penge å måtte ut med for en såpass ny bil.
Noen skriver verkstedsnettet til Opel ikke holder mål: Jeg er helt enig. Utrolig dårlig jobb som blir gjort der. Eksempelvis kan jeg nevne hornet som jeg har klaget på ikke virker. Det virker stadig ikke til tross for gjentagne forsøk på å få dem til å fikse det.

Det er beklagelig å høre om de problemer dere har opplevd den siste tiden med deres bil, men biler er et bruksprodukt hvor deler og komponenter vil trenge utskifting fra tid til annen. I det garanti og reklamasjonsrett opphører er det eiers ansvar å bekoste nødvendige reparasjoner i tillegg til vanelig vedlikehold. Hver enkel bil utsettes for ulike driftmønstre og diverse ytrepåkjenninger som fukt og kulde, etc. Det finnes derfor ikke noe fasitsvar på hva man kan forvente av driftkostnader ved kjøp av bil, på lik linje kan det derfor heller ikke beregnes noen konkret levetid på komponenter og deler.
I henhold til de reparasjoner som nevnes i deres henvendelse til Opel og etter gjennomgang av disse i samsvar med teknisk avdeling, kan vi ikke finne unormale årsaker eller fabrikasjonfeil rettet til disse.
Ja horn som ikke virker må man jo regne som normalt, hornet er en slitedel. Virket ikke tillitvekkende dette. Min Fokus C-max 05 er feldigvis uproblematisk, og interessen for Opel øker ikke akkurat med historier som dette.

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
digiman skrev:
Hvis en ser bort fra et noe større turtallsområde oppfører en moderne turbomotorer seg som en dieselmotor, ketchupeffekt er det ikke lengre snakk om
Er ikke enig! Vi har mange nye 1.6 og 2.0 TDIer i jobb flåten og prøv å kjør disse krypende i andre gir ut av f.eks av en rundkjøring. Host hark og er helt død å du må stresse med å få den i førstegir. Dette opplever du ikke i nymotens bensin turboer. På min har jeg 80% dreiemoment fra tomgang. Også ikke for å nevne deilig og befriende lavere støy nivå og langt mindre skadlig eksos for nærmiljø. Motor responsen er også mye bedre på disse ny motens bensiner. Jeg hadde ikke vært i tvil og kommer aldri til å kjøpe en diesel bil privat.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Anonym skrev:
digiman skrev:
Er ikke enig! Vi har mange nye 1.6 og 2.0 TDIer i jobb flåten og prøv å kjør disse krypende i andre gir ut av f.eks av en rundkjøring. Host hark og er helt død å du må stresse med å få den i førstegir. Dette opplever du ikke i nymotens bensin turboer. På min har jeg 80% dreiemoment fra tomgang. Også ikke for å nevne deilig og befriende lavere støy nivå og langt mindre skadlig eksos for nærmiljø. Motor responsen er også mye bedre på disse ny motens bensiner. Jeg hadde ikke vært i tvil og kommer aldri til å kjøpe en diesel bil privat.
Jeg har prøvekjørt litt i det siste og har for lengst bestemt meg for at i min nye bil skal det stå en liten bensinturbo.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Anonym skrev:
digiman skrev:
Tror vi er ganske enige bortsett fra at jeg ikke er like kritisk som deg med tanke på moderne dieselmotor og drag fra bunn. Har kjørt både V70 og 9-5 med bensinturbo og all turboråskap er fraværende, sett deg bak rattet i en turbobil fra 80-tallet og du ser hva jeg mener.

Moderne bensinturbo og dieselbiler drar jevnt over et ganske bredt turtallsområde, bør ikke være vanskelig å være enig om det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Nolfi skrev:

Ja horn som ikke virker må man jo regne som normalt, hornet er en slitedel. Virket ikke tillitvekkende dette. Min Fokus C-max 05 er feldigvis uproblematisk, og interessen for Opel øker ikke akkurat med historier som dette.
Det samme som du har erfart med din Ford erfarer mine foreldre med en Astra 2005, ingen problemer. Det er neppe merkespesifikt.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Er ikke enig! Vi har mange nye 1.6 og 2.0 TDIer i jobb flåten og prøv å kjør disse krypende i andre gir ut av f.eks av en rundkjøring. Host hark og er helt død å du må stresse med å få den i førstegir.
Det er før de er innkjørte. VAG's TDI motorer trenger ca. 45 000km før de "løsner".

N

nb

Gjest
baluba skrev:
Det samme som du har erfart med din Ford erfarer mine foreldre med en Astra 2005, ingen problemer. Det er neppe merkespesifikt.
Det vil alltid være "noen" som har en bil med masse feil og "noen" som har samme bil med ingen feil. Noen som har tilgang på mye data kan si noe om sannsynligheten for at ett eller annet klikker, men hva bilholdet til slutt koster vet man ikke før det er over.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
baluba skrev:
Det vil alltid være "noen" som har en bil med masse feil og "noen" som har samme bil med ingen feil. Noen som har tilgang på mye data kan si noe om sannsynligheten for at ett eller annet klikker, men hva bilholdet til slutt koster vet man ikke før det er over.
Det er riktig. Derfor er det viktigste å skaffe seg en forhandler/leverandør med de rette holdningene og det var kanskje hovedpoenget mitt. En leverandør med de holdningene at horn er en slitedel som en må regne med skal ryke etter 6 år, og som i tillegg ikke er i stand til å fikse det og skyver problemet over på kunden, er i hvert fall ikke en leverandør jeg kunne tenke meg å kjøpe bil av, om så merket var "tenk på et eller annet eksklusivt og kjempedyrt".

S

Stereo_Mono

Gjest
Anonym skrev:
Moderne bensinturbo og dieselbiler drar jevnt over et ganske bredt turtallsområde, bør ikke være vanskelig å være enig om det.
Absolutt :) I dagligdags situasjoner er forskjellen mindre en tidligere. Bortsett fra manglende bunn-draget da :)

Har du høy årlig kjørelengde og mye langkjøring ser jeg selvfølgelig fordelen med diesel sin lave forbruk, men skal du ha en mere moro bil er bensin å foretrekk imo. De kjører også generelt bedre da det er mindre vekt over forhjulene en tyngre dieselmotorer. I tillegg er det er det ganske så behagelig å ha full tilgjengelig dreiemoment fra 1500-4500omr og sperregrensen er på 6700rpm.

S

Stereo_Mono

Gjest
Voff skrev:
digiman skrev:
Er ikke enig! Vi har mange nye 1.6 og 2.0 TDIer i jobb flåten og prøv å kjør disse krypende i andre gir ut av f.eks av en rundkjøring. Host hark og er helt død å du må stresse med å få den i førstegir.
Det er før de er innkjørte. VAG's TDI motorer trenger ca. 45 000km før de "løsner".
Det kan være, men med 12k i årlig kjørelengde gidder jeg uansett ikke å vente på det :)
Forøvrig var jeg litt kjapp. Noen av bilene i flåten er 1.6HDI motorer. 2.0TDI motorene er VAG 140hk CR motorer.
Ikke for at det gjør noe. De er like farlige i nevnte rundkjøring situasjoner.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
nb skrev:
baluba skrev:
Det er riktig. Derfor er det viktigste å skaffe seg en forhandler/leverandør med de rette holdningene og det var kanskje hovedpoenget mitt. En leverandør med de holdningene at horn er en slitedel som en må regne med skal ryke etter 6 år, og som i tillegg ikke er i stand til å fikse det og skyver problemet over på kunden, er i hvert fall ikke en leverandør jeg kunne tenke meg å kjøpe bil av, om så merket var "tenk på et eller annet eksklusivt og kjempedyrt".
Enig i det. Forhandlerens verksted er veldig viktig i valg av bil, og det varierer fra sted til sted.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Jeg tror ikke du finner noen bilmerker som garanterer noe som helst etter fem år bortsett fra de med utvided garanti utover de nevnte fem årene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Garanterer nei. Men å få seg til å si til kunden at horn er en slitedel (hva er det som kan slites der da?), og det er ditt problem at vi ikke klarer å reparere det til en vettug pris (som er det som til syvende og sist står i mailen) sier noe om holdninger som gjør at den forhandleren aldri ville fått noe mer business fra meg i hvert fall. Etter å ha hatt et dusin ulike merker over en periode på 30 år så vet jeg litt om hvordan oppegående verksteder/forhandlere er i stand til å håndtere slike situasjoner, og dette faller i hvert fall ikke i kategorien oppegående. Vekk med de - meg som kunde kan de i hvert fall vinke farvel til.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
59
Nolfi skrev:
Utrolig mange problemer med elektronikken....
Hadde en Opel Astra 2005 stv. 1.8. Synes det var veldig lite problemer med den bilen og kunne tenke meg ny Astra igjen.
I tillegg til vanlig service ble følgende gjort på garanti:
1 år - servoolje lekkasje, byttet beholder og slanger
3 år - endeledd byttet begge sider, var mulig produksjonsfeil siden dem var dårlige etter mindre enn 20000 km
5,5 år - cd/radio slår seg av og på av seg selv, produksjonsfeil, byttet på garanti

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
erato skrev:
Garanterer nei. Men å få seg til å si til kunden at horn er en slitedel (hva er det som kan slites der da?), og det er ditt problem at vi ikke klarer å reparere det til en vettug pris (som er det som til syvende og sist står i mailen) sier noe om holdninger som gjør at den forhandleren aldri ville fått noe mer business fra meg i hvert fall. Etter å ha hatt et dusin ulike merker over en periode på 30 år så vet jeg litt om hvordan oppegående verksteder/forhandlere er i stand til å håndtere slike situasjoner, og dette faller i hvert fall ikke i kategorien oppegående. Vekk med de - meg som kunde kan de i hvert fall vinke farvel til.
Tja, ville vel tru at horn har en spole og en membran + all skjit, salt, veistøv og gudene vet hva som kan tilstøte. Er det evigvarende?
Måtte nu selv skifte horn på min "kvalitets-audi A4 97 model" (ironi)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Da har det blitt handlet inn ny bil.

Den får jeg til uken;-)

Astra Tourung Cosmo pakke, 150hk CDTI i svart, sotede ruter og alufelger.

Jeg gleder meg!

McLaren

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Gratulere!
Håper du blir like fornøyd som jeg har vært med mine Opeler.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Er det montert Opc pakke på den? Det gir et godt visuelt løft både på innsiden og utsiden. Opc = Opel performance center. Pakken består av lakkerte skjørt, fangere foran og bak, spoiler og et skikkelig ratt, håndbrekk og girspak.

Kjørte selv inntil nylig en sort 07 Vectra stasjonvogn. Cosmo version med Opc pakke montert.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Det er nok ikke OPC pakke på den, men jeg kan godt tenke meg å bytte ut rattet mot ett opc ratt om dette kjennes bedre.

Rattet er greit, men det er ikke som i min BMW 5 serie. Sitter bra i den og den kjører bra.

Den kommer ferdig registrert til uken, så da blir det julaften og bursdag på samme tid;-)

Det blir min Astra nr 2. Hadde Astra før jeg kjøpte BMW.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Da har jeg kjørt 2 dager rundt i ny bil.

Deilig med kreftig motor med masse newton. Drar flott på alle gir og cruise controlen fungerer svært bra. sitter b ra og relativt lite støy i kupen.

Ligger på ca 0.7L mil nå, men får ned forbruket på jobb pendlingen.

Jeg er meget fornøyd med fargen svart, hvilket egentlig ikke er en farge men mangel på lys, det som ikke er så gøy er all vaskingen som følger med;-)

McLaren

Topp Bunn