Digitale avspillere Er det noe poeng i å kjøpe en separat DAC?

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Dette er vel antakelig å stikke hånda inn i et vepsebol, men jeg lurer altså på hvor stort poeng det egentlig er å investere i en separat DAC eller en dyrere streamer/digital avspiller.

Anlegget vårt består nå av Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand-høyttalere, en Marantz PM11S3 og en Bluesound Node som avspiller (Flac og Tida HiFi).

Høyttalerne og forsterkeren kostet som nye hver for seg over 10 ganger så mye som Bluesounden og jeg lurer av og til på om den holder resten av anlegget igjen slik at det ville vært mye å hente på å kjøpe en skikkelig DAC siden det er så stort sprik i pris på den og resten.

På den annen side så er jo pris i seg selv irrelevant, det er ikke noe poeng i å bruke penger på noe som ikke egentlig er noen forbedring og jeg tenker jo at så lenge DAC-en i Noden ikke er feilkonstruert så skal jo det den sender ut av signal være identisk med det enhver annen ikke-feilkonstruert DAC sender ut. Eller, det er sikkert minimale forskjeller fra DAC til DAC når det gjelder støy og slike ting, men hvor mye av det er egentlig hørbart?
Edit: Jeg har en gammel Cambridge DAC (ikke DAC Magic) og da jeg sammenlignet den mot Bluesounden i en forenklet blindtest greide jeg ikke høre hva som var hva.

Jeg ser jo at anmeldere sier de hører store forskjeller fra en DAC til en annen (eller fra en svindyr cd-spiller til en annen), men mange av de samme folka sier jo også at de hører forskjell på strømkabler, usb-kabler osv osv så jeg synes det er vanskelig å vite hva som er reelt og hva som er opplevd placebo...

Hvis en DAC allikevel har noe for seg: hva vil dere anbefale til max 5000kr (ny eller brukt, helst under 3000) som evt gir et "varmt og stort" lydbilde.
 
Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Hva med å få lånt noen forskjellige, fra feks Soundgarden, HiFiklubben, eller andre ? Hvis du bor i oslo/omegn, er det jo plenty å velge imellom og sikkert mulig å få låne. Ingenting er bedre enn å få testet selv
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Det hadde selvsagt vært det beste, men vi bor ganske langt unna nærmest by med noe mer enn bare Elkjøp ol. så det blir vanskelig i praksis.
Jeg kan selvsagt kjøpe noe over nett og bruke returrett, men da drar det fort på litt porto og styr
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Selv bruker jeg rega dac-r med min node2, og det låter mye bedre enn analogt ut fra node2.
En dac-r finner du brukt fra ca 3500,-.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg bruker en Rotel RDD-1580 DAC som får optisk signal fra min Node2. Rotel DACen har fått veldig gode omtaler i hifi pressen rundt om. Spesielt god på de optiske og coaxiale inngangene. Den er av og til på tilbud og prisen er vel rundt 5000-6000,- da. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd. Fungerer også perfekt med Tidal Masters. Har også en optisk inn fra TVen på denne og The Voice på TV2 har gjort at kona også synes at stereoanlegget er bra;)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.898
Antall liker
51.062
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Rotel dacen er et godt tips. Har en kamerat som har den på Node 2,den gjør jobben den :)

O
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Selv bruker jeg rega dac-r med min node2, og det låter mye bedre enn analogt ut fra node2.
En dac-r finner du brukt fra ca 3500,-.
Interessant! Hva er det du synes blir bedre?
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Rotel RDD-1580 DAC som får optisk signal fra min Node2. Rotel DACen har fått veldig gode omtaler i hifi pressen rundt om. Spesielt god på de optiske og coaxiale inngangene. Den er av og til på tilbud og prisen er vel rundt 5000-6000,- da. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd. Fungerer også perfekt med Tidal Masters. Har også en optisk inn fra TVen på denne og The Voice på TV2 har gjort at kona også synes at stereoanlegget er bra;)
Takk for tipset! Har du sammenlignet med/uten DAC og hvordan vil du i så fall beskrive forskjellen?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Som andre her sier, lån eller deponer på en dac og prøv selv.

Personlig synes jeg det er noen små forskjeller mellom de dacene jeg har prøvd, men i forhold til innebyggede dacer i feks appleTV eller cd-spiller har jeg opplevd større forskjeller. Min Sony cdp-xe900 cd-spiller fikk et godt løft i lydkvalitet når den ble koblet til Parasound Zdac.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Kan i grunn tenke meg at det er et hakk opp fra ting som AppleTV og slikt ja

Ser at nettverkspilleren Marantz NA 6005 har mulighet for digital inn og dermed kan brukes som DAC. Har lest at mange opplever denne som ustabil som nettverksspiller, men er det noen som har erfaring med hvor bra den er brukt som DAC?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Selv bruker jeg rega dac-r med min node2, og det låter mye bedre enn analogt ut fra node2.
En dac-r finner du brukt fra ca 3500,-.
Interessant! Hva er det du synes blir bedre?
Kortversjonen er at alt ble bedre. Node er ikke dårlig lydmessig på noen måte når man tenker på hva den koster og hvilke funksjoner den har, men det blir litt rotete lydbilde og "matt" oppløsning i forhold til når rega dacen kokkelerer. Det blir litt kjedelig og lite engasjerende uten.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hm, det med "litt rotete" kan jeg i grunn kjenne meg litt igjen i ja :)

Men: mindre "matt" betyr det (indirekte) sprøere og hardere eller bare mer livlig uten at det blir spissere/slitsomt?
Vanskelig å beskrive helt hva jeg mener,men håper det er noenlunde forståelig :)
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Rega DAC-R er knalltøff, og burde om ikke annet gi en annen lydsignatur enn NODE har ifra før.

Men, det er ikke snakk om samme forskjell som ved høyttalerbytte ;).
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Rega DAC-R er knalltøff, og burde om ikke annet gi en annen lydsignatur enn NODE har ifra før.

Men, det er ikke snakk om samme forskjell som ved høyttalerbytte ;).
Nei, jeg regner med at det ligger betydelig bak både høyttalerbytte og forsterkerbytte sånn sett, jeg er vel mer nysgjerrig på om det overhodet har tilstrekkelig effekt til at det er vits i :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hm, det med "litt rotete" kan jeg i grunn kjenne meg litt igjen i ja :)

Men: mindre "matt" betyr det (indirekte) sprøere og hardere eller bare mer livlig uten at det blir spissere/slitsomt?
Vanskelig å beskrive helt hva jeg mener,men håper det er noenlunde forståelig :)
Alltid vanskelig å beskrive lyd. Et mye bedre ord er vel egentlig slørete. Dårligere oppløst. Håper det var bedre forklart (Men er jaggu ikke sikker, hehe)
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hm, det med "litt rotete" kan jeg i grunn kjenne meg litt igjen i ja :)

Men: mindre "matt" betyr det (indirekte) sprøere og hardere eller bare mer livlig uten at det blir spissere/slitsomt?
Vanskelig å beskrive helt hva jeg mener,men håper det er noenlunde forståelig :)
Alltid vanskelig å beskrive lyd. Et mye bedre ord er vel egentlig slørete. Dårligere oppløst. Håper det var bedre forklart (Men er jaggu ikke sikker, hehe)

Enig, veldig vanskelig å beskrive, men takk, de begrepene hjelper da jeg har opplevd det noen ganger i forbindelse med diverse utskiftninger
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Kjøp en kurant dac på bruktmarked om du ikke blir fornøyd kan du selge igjen for samme pris !
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg bruker en Rotel RDD-1580 DAC som får optisk signal fra min Node2. Rotel DACen har fått veldig gode omtaler i hifi pressen rundt om. Spesielt god på de optiske og coaxiale inngangene. Den er av og til på tilbud og prisen er vel rundt 5000-6000,- da. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd. Fungerer også perfekt med Tidal Masters. Har også en optisk inn fra TVen på denne og The Voice på TV2 har gjort at kona også synes at stereoanlegget er bra;)
Takk for tipset! Har du sammenlignet med/uten DAC og hvordan vil du i så fall beskrive forskjellen?
Mer oppløst og ryddig lydbilde. Jeg synes i hvertfall at denne er verdt hver krone.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Høres bra ut, takk!

Takk også til andre som har kommet til tips så langt, keep them coming :)

Og:er det noen som har erfaring med Marantz NA 6005?
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg eier en Rotel RDD-1580, samt en NAD D1050. Har brukt begge disse på både Krell KAV-300iL og Classé Audio 4, om jeg kobler "billigkabler" fra biltema (rød og hvit) til aux rett i forforsterker/integrert eller om jeg kjører USB gjennom hver av DACene på hvert oppsett hører ikke jeg en forskjell som skulle tilsi at man må betale 4-5000 for en Rotel RDD-1580. Det jeg imidlertid liker med den er at den har bluetooth, så jeg slipper å flytte på meg for å skifte sanger på håndholdte apparater.

Et annet lite ankepunkt her er at forsterkerne mine er så gamle at de ikke har HDMI, optisk eller lignende så da er det jo greit å kjøpe en DAC så man har muligheten til "bedre" tilkobling mot en TV, om det skulle være ønskelig. ;)
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Jeg eier en Rotel RDD-1580, samt en NAD D1050. Har brukt begge disse på både Krell KAV-300iL og Classé Audio 4, om jeg kobler "billigkabler" fra biltema (rød og hvit) til aux rett i forforsterker/integrert eller om jeg kjører USB gjennom hver av DACene på hvert oppsett hører ikke jeg en forskjell som skulle tilsi at man må betale 4-5000 for en Rotel RDD-1580. Det jeg imidlertid liker med den er at den har bluetooth, så jeg slipper å flytte på meg for å skifte sanger på håndholdte apparater.

Et annet lite ankepunkt her er at forsterkerne mine er så gamle at de ikke har HDMI, optisk eller lignende så da er det jo greit å kjøpe en DAC så man har muligheten til "bedre" tilkobling mot en TV, om det skulle være ønskelig. ;)
Dette er veldig interessant, takk for svaret!

Jeg må si at jeg ofte har stilt meg svært tvilende når anmeldere snakker om at svindyre avspiller får deres normale (og også svindyre) oppsett til å høres ut som klokkeradioer og lignende dramatiske forskjeller, og dine erfaringer tyder på at en god del skepsis er på sin plass :)
De er jo svært tydelige på at de hører store forskjeller fra kilde til kilde, men det er de også ved testing av kabler og andre tweaks jeg mener må være meningsløse så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro....

Jeg har ikke så mye erfaring med dyre kilder, men jeg har en gammel Cambridge DAC, en bra (gammel) Technics cd-spiller og Bluesound Noden og jeg kan ikke si jeg hører særlig forskjell på noen av dem.

Da jeg fikk Bluesounden fikk jeg kona til å svitsje mellom DAC-en og Bluesounden og notere ned hva jeg likte best fra sang til sang. Etter å ha testet med en hel del sanger var resultatet som det ville vært ved en rent tilfeldig fordeling.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
musical fidelity m1clic selges av akustisk bureau for kun 6950 kr helt ny egentlig koster denne 13995 , dette er en musikk streamer med innebygd dac har hørt den ved flere anledninger , og dette er et utrolig godt kjøp. Står en del om den på nett.

Imagine
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Kan i grunn tenke meg at det er et hakk opp fra ting som AppleTV og slikt ja

Ser at nettverkspilleren Marantz NA 6005 har mulighet for digital inn og dermed kan brukes som DAC. Har lest at mange opplever denne som ustabil som nettverksspiller, men er det noen som har erfaring med hvor bra den er brukt som DAC?
Lyden direkte ut fra appleTV er egentlig ganske fin synes jeg. Rytmisk og snappy. Foretrakk dog Parasound dac da jeg subjektivt opplever denne som mer kraftfull i bassgjengivelsen.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
musical fidelity m1clic selges av akustisk bureau for kun 6950 kr helt ny egentlig koster denne 13995 , dette er en musikk streamer med innebygd dac har hørt den ved flere anledninger , og dette er et utrolig godt kjøp. Står en del om den på nett.

Imagine
Interessant, takk for tipset! Skal søke opp noe tester og undersøke nærmere
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Kan i grunn tenke meg at det er et hakk opp fra ting som AppleTV og slikt ja

Ser at nettverkspilleren Marantz NA 6005 har mulighet for digital inn og dermed kan brukes som DAC. Har lest at mange opplever denne som ustabil som nettverksspiller, men er det noen som har erfaring med hvor bra den er brukt som DAC?
Lyden direkte ut fra appleTV er egentlig ganske fin synes jeg. Rytmisk og snappy. Foretrakk dog Parasound dac da jeg subjektivt opplever denne som mer kraftfull i bassgjengivelsen.

Sant det, den er slettes ikke dum den og ihvertfall ikke til prisen
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.915
Antall liker
38.868
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
det er nok ikke så lett å si men extern dac er som regel rett vei,prøv å lån

mvh
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.359
Antall liker
8.456
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Før hadde jeg en Burson, så kjøpte jeg en DSPeaker.
Fikk da i pose og sekk, fikk med romkorigering på kjøpet.
Og denne var helt på høyde med Burson, litt vassere på rock.
Henner det ligger noen på brukten, slettes ikke et dårlig alternativ.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dette er vel antakelig å stikke hånda inn i et vepsebol, men jeg lurer altså på hvor stort poeng det egentlig er å investere i en separat DAC eller en dyrere streamer/digital avspiller.

Anlegget vårt består nå av Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand-høyttalere, en Marantz PM11S3 og en Bluesound Node som avspiller (Flac og Tida HiFi).

Høyttalerne og forsterkeren kostet som nye hver for seg over 10 ganger så mye som Bluesounden og jeg lurer av og til på om den holder resten av anlegget igjen slik at det ville vært mye å hente på å kjøpe en skikkelig DAC siden det er så stort sprik i pris på den og resten.

På den annen side så er jo pris i seg selv irrelevant, det er ikke noe poeng i å bruke penger på noe som ikke egentlig er noen forbedring og jeg tenker jo at så lenge DAC-en i Noden ikke er feilkonstruert så skal jo det den sender ut av signal være identisk med det enhver annen ikke-feilkonstruert DAC sender ut. Eller, det er sikkert minimale forskjeller fra DAC til DAC når det gjelder støy og slike ting, men hvor mye av det er egentlig hørbart?
Edit: Jeg har en gammel Cambridge DAC (ikke DAC Magic) og da jeg sammenlignet den mot Bluesounden i en forenklet blindtest greide jeg ikke høre hva som var hva.

Jeg ser jo at anmeldere sier de hører store forskjeller fra en DAC til en annen (eller fra en svindyr cd-spiller til en annen), men mange av de samme folka sier jo også at de hører forskjell på strømkabler, usb-kabler osv osv så jeg synes det er vanskelig å vite hva som er reelt og hva som er opplevd placebo...

Hvis en DAC allikevel har noe for seg: hva vil dere anbefale til max 5000kr (ny eller brukt, helst under 3000) som evt gir et "varmt og stort" lydbilde.
Først, hvilke lyd er du ute etter?
Kald, nøytral, litt varme, mye varme osv.
Må vite det før en kan komme med tips.

Det er forskjell ja.
Ikke overraskende at de to du har lyder ca likt.

Kjøp brukt litt opp i klassen. Bruke du litt tid, finn du dac med nypris på 10-15 til 5000,- Men først, hvilke lyd vil du ha?
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Han har skrevet det i innlegget du siterer: "Hvis en DAC allikevel har noe for seg: hva vil dere anbefale til max 5000kr (ny eller brukt, helst under 3000) som evt gir et "varmt og stort" lydbilde."
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Abrahamsen v6? Har hatt både denne og dacmagic, foretrakk abrahamsen. Den lød friskere, varmere og mer melodiøst enn dacmagic.

Mvh Knut
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.845
Antall liker
966
lite vits å kjøpe V6 når man har a-dac2 med samme krets, og uten problemene knyttet til korta i en del av de.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.249
Antall liker
2.679
Sted
Liten by
Jeg har vært med på å teste diverse streamere i klassen 5-8.000 kroner. Vi endte opp med å like ChromeCast Audio til 369 kroner på en god DAC istedet, blandt annet en Abrahamsen V6 klarte seg bra. Hvordan de litt dyrere stremere klarer seg hadde vært morsomt å teste en gang.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for alle tips siden sist jeg var innom!

Dspeaker ser veldig interessant ut, men virker å være litt innviklet. På den andre siden så er det jo artig å teste og skru litt:)
Abrahamsen har jeg også tenkt litt på tidligere, den virker ha en lyd som passer meg.

Må innrømme at jeg fortsatt er litt i tvil om hvor stor forskjell det vil være på den innebygde DAC-en i Bluesound og en separat en, særlig siden jeg ikke greide høre forskjell på den og Cambridge-DACen. Skjønner at jeg må prøve selv for å egentlig vite sikkert, men hadde vært interessant å høre flere betraktninger og erfaringer med dette fra erfarne fjellfolk:)
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.245
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Lavry DA10. Har den selv da og kommer nok neppe til å selge den heller. Ikke så lett å få fatt på i lille Norge.
 

Xtrike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.01.2015
Innlegg
91
Antall liker
30
Sted
Mjøndalen
Jeg testet Nad D1050 dac opp mot en super liten sak fra Soundgarden (trykk på meg). Denne koster 499kr kontra Nad dac'en til 3700kr. Etter mye testing av begge disse kom jeg frem til at jeg ikke kunne høre noe forskjell fra dem, men jeg vil legge til at det ble en minimal forbedring av lyden hos meg og det med begge de to forskjellige dac'ene. Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Forresten så endte jeg med å selge Nad dac'en og beholde den billige fra Soundgarden som nå står koblet mellom tv og Emotiva USP-1 forforsterker kun fordi det gjør at det blir litt færre kabler å styre med. Dac'ene ble testet på Klipsch RP-280F.
 
Topp Bunn