Bilaterale handelsavtaler er en ønskedrøm, spør UK. Og sjølråderetten forsvinner ikke fordi vi gir den bort, men fordi vi er et lite hjul i en integrert internasjonal økonomi. Alle som drømmer om handelsavtaler og utenforskap lider under den illusjonen at vi kan få noe uten å gi noe.
Jeg savner svar på hva vi skal bruke sjølråderetten til når vi ikke rår over noe av betdning. Ok, styre strømprisene mens norsk næringsliv stenges ute fra viktige markeder og primærnæringene (småbruk og kystfiske) marginaliseres nærmest uansett hva vi gjør, og vi stenges ute fra sikkerhetssamarbeid og samarbeid om anskaffelser av viktige medisiner? Er dette virkelig verdt prisen?
På tide å våkne…bare 30% av britene sier i dag det var en god ide å forlate EU mot 55% i 2016. Kun 11% ser på Brexit som mer bra enn dårlig. Britene snakker av erfaring…Nå har jo UK større vekst enn Eu om det er en målestokk, og NATO vil nok bestå enn hvor mye krisemaksimering man klare oppdrive.
Og som eu motstander er jeg tilhenger av størst mulig selvforsyningsgrad og det er jo plenty av produksjon som er flyttet ut av vesten så hvorfor globalister plutselig mener vi kun har eu og handle med er jo litt motstridende.
På tide å våkne…bare 30% av britene sier i dag det var en god ide å forlate EU mot 55% i 2016. Kun 11% ser på Brexit som mer bra enn dårlig. Britene snakker av erfaring…
![]()
How do Britons feel about Brexit five years on? | YouGov
55% of Britons now say it was wrong for the UK to leave the EU, with just 11% seeing Brexit as more of a success than a failureyougov.co.uk
Nå har jo UK større vekst enn Eu om det er en målestokk, og NATO vil nok bestå enn hvor mye krisemaksimering man klare oppdrive.
Og som eu motstander er jeg tilhenger av størst mulig selvforsyningsgrad og det er jo plenty av produksjon som er flyttet ut av vesten så hvorfor globalister plutselig mener vi kun har eu og handle med er jo litt motstridende.
Hva underbygger du dette med, hvilke harde fakta sikter du til?Du får vel det svaret du ønsker med en meningsmåling, de harde fakta viser at UK har bedre tall på økonomien enn Eu.
Ser man mer enn øyeblikksbildet blir det sånn:The new Labour government is working to establish the country as an attractive and politically stable destination for business investment. The resultant public spending on infrastructure and a focus on planning reform could give the economy a much-needed shot in the arm with the government initiating major projects.
Men nå var det snakk om UK, og der har de siste 5 årene gått med på å forhandle med EU for å forsøke å sikre seg tilgang til markedet man selv var en del av før. Avtaler med land utenfor EU har på ingen måte kunnet erstatte markedet EU representerte osv. osv.
Om EU ligger bak Kina og USA er ikke relevant, påstanden var at UK har bedre vekst enn EU, underforstått at Brexit har vært til fordel for UK. Jeg vil gjerne se noe som underbygger den påstanden.
Se foregående innlegg, hvor jeg også hjalp deg med å finne tallene for 2019-24.Da får du følge med eller leite sjøl er jo bare og finne vekst for Eu vs UK for 2024
Det er jo du som kommer med disse påstandene, men uten å kunne underbygge dem. Jeg delte rett over et innlegg som sier det stikk motsatte.Da får du følge med eller leite sjøl er jo bare og finne vekst for Eu vs UK for 2024
Nå viser du forecast for 2025, skal den bevise veksten i 2024?Var påstanden korrekt eller ikke?
Hvorfor skal man finne linker til alt man refererer lever man i en verden der alt som blir påstått er løgn, om man ønsker å grave seg ned i hvorfor UK har større vekst så versegod, jeg har mine ord i behold og det dette startet med er at EU ikke går spesielt godt, hvilket også er tilfelle.
Her fra samme linken hvordan de ser for seg 2025
Vis vedlegget 1098572
Det er korrekt at UK vokste mer siste kvartal enn eurosonen, type 0,1 % for UK vs 0,0 % for EU. For hele 2024 var det 1,4 % vs 0,7 %.
https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/sn02784/
Iver B Neumann sin kronikk:![]()
Fredsforsker: – Uansvarlig å ikke diskutere EU-medlemskap når Nato svekkes
NATO henger i en tynn tråd, advarer forsker som mener det er uansvarlig av Høyre og Ap å diskutere sikkerhetspolitikk uten å åpne for norsk EU-medlemskap.www.nrk.no
Og mesteparten av den veksten kom altså under Biden. Hvilket betyr at Trumpvelgere som var så misfornøyd med økonomien sin kanskje heller burde sett på de innenlandske fordelingsmekanismene enn å stemme på en svindler med en historie for å grabbe til seg selv, og med sponsorer som stort sett var opptatt av egen pengesekk.Det er korrekt at UK vokste mer siste kvartal enn eurosonen, type 0,1 % for UK vs 0,0 % for EU. For hele 2024 var det 1,4 % vs 0,7 %.
Men man bør kanskje også si noe om hvorfor UK vokser raskere enn EU akkurat nå: Økte offentlige utgifter til infrastruktur under Starmer og Labour. Gudene skal vite at det behøves, men noeslags frikjennelse av brexit er det ikke. Snarere tvert imot.
https://acuitytrading.com/market-commentary/why-the-uk-economy-is-growing-faster-than-the-eurozone
Ser man mer enn øyeblikksbildet blir det sånn:
![]()