Politikk, religion og samfunn Er det på tide med Norsk EU-medlemsskap?

Er det på tide for Norge å melde seg inn i EU?

• Ja

Stemmer: 57 57.0%
  • Nei

Stemmer: 35 35.0%
  • Usikker/vet ikke

Stemmer: 8 8.0%

• Totalt antall stemmer
    100

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    Freeriders? Hva hendte med å handle med hverandre på like fot? Uten dette behovet for å kontrollere den andre? Vi betaler altså svært mye for å komme i inngrep med en organisasjon som oppfører seg som en autoritær bølle overfor naboland, vennligsinnede sådanne. Mens man er ute av stand til å ta et oppgjør med autoritære krefter i egne rekker. Hva er tanken rundt et EU der ulikhetsøkningen, fattigdommen og konkurranserslitasjen, kort sagt vekten av de såkalte frihetene sørger for at totalitære ultraradikale vinnere fram i Tyskland, Frankrike osv i tillegg til Ungarn, Italia, Serbia og hva pokker de heter alle sammen? Er det et EU, en såkalt moralens høyborg, vi virkelig vil inn i? Vi kommer til å bli spist med hud og hår naive rikinger som vi er. Og vi importerer selvfølgelig mer enn høye strømpriser. Klasseskille, håpløshet, utenforskap. Limløsere alt i hop. Da skal du få se hvor ultranasjonale og autoritære vi kan være her i landet også. Vel bekomme.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.973
    Yes, så blir Sp, Norgesdemokratene og Alliansen de tre største partiene på Stortinget etter påfølgende valg og vi står plutselig i samme shitstorm om USA i gjør dag. Nei, tror nok ikke det er en god idé.

Det som mer sannsynlig kommer til å skje er at EU gradvis strammer inn i Norges muligheter til å være free-riders hvor det passer seg og drite i forpliktelsene internasjonalt samarbeid innebærer ellers. I hvert fall hvis de klarer å gjøre seg mer uavhengige av norsk gass, som må begynne å fremstå som attraktivt for Europa så de slipper å holdes som gisler av nasjonalistiske stutumer som Vedum. Da vil det nok ganske fort bli åpenbart at alenegang og isolasjonisme har sin pris. Ting som vaksinesamarbeid vil jo være en naturlig kandidat i så måte.
    Norge er dog ikke freeriders, det er en lite korrekt påstand:
    Det totale bidraget under EØS-midlene for sjuårs-perioden 2014-2021 var 2,8 milliarder euro. Norges andel utgjør om lag 97 prosent av EØS-midlene, mens Island og Liechtenstein står for resten. Det betyr at Norges gjennomsnittlige årlige bidrag i perioden 2014-2021 var om lag 391 millioner euro.
    Jeg klarer ikke ta stilling til om jeg er for eller i mot, det er såpass mange motstridende argumenter her, at jeg er veldig usikker på hva jeg ville stemt i dag.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.912
    Det er Norge som oppfører seg som bøllen i klassen, eller den grådige, nyrike charterturisen som @Terje-A treffende beskrev i #154. Den norske staten formelig vasser i penger som den tjener på energikrisen og krigen i Ukraina, men er allikevel av de aller dårligste til å gi støtte eller å bidra i spleiselaget som kreves for å forsvare vår sivilisasjon. Og også av de aller dårligste til å gjøre noe for å bevege seg vekk fra en fossiløkonomi som truer med å gjøre jorden ubeboelig for mennesker innen få generasjoner. Hver dråpe under Nordsjøen skal opp.

Ellers mener jeg at det vil være en veldig dårlig idé med en folkeavstemming om norsk EU-medlemskap nå. Alt-right og kulturkonservative antiglobalister og antidemokrater har stor medvind verden over, og disse kreftene vil få et formidabelt løft i Norge hvis EU-medlemskap kommer på agendaen i dagens politiske klima. Så det man heller bør vente på, er at Trump etterlater et USA i kaos og ruiner slik at det blir åpenbart for hele verden hva uinnskrenket korrupsjon og oligarkvelde gjør med et samfunn. Og at det da vil komme en motreaksjon hvor det igjen er fred og internasjonalt samarbeid som er i vinden.

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.422
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette ordet direktiver. Et ord vi ikke har brukt i Norge etter 1945. Det er udemokratisk, totalitært og uten innsigelsesrett. Men helt passende innenfor EU. Og importert hit gjennom EØS. Man har bestemt. Vennligst adlyd. Ikke mukk.
    Du maler fanden på veggen, nær sagt som vanlig.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.637
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.912
    Og vi importerer selvfølgelig mer enn høye strømpriser. Klasseskille, håpløshet, utenforskap. Limløsere alt i hop. Da skal du få se hvor ultranasjonale og autoritære vi kan være her i landet også.
    Det er en myte at det er mye mindre ulikhet i Norge enn alle andre steder i Europa. Både EU og Norge trenger å ta grep for å redusere ulikheten, eller i det minste økningen i ulikhet, men høyrevinden og altright-bølgen har mye mer sammensatte årsaker enn som så. Fremmedkulturell innvandring er også en åpenbar stor faktor hvor både Norge og Europa har feilberegnet mye. Men det ser ikke ut til å være et problem at det ikke finnes manøvreringsrom for å utforme nasjonal politikk på disse områdene innenfor EU-systemet. Flere (langvarige) medlemsland har både mindre ulikhet og mindre problemer med innvandring enn det Norge har.

ulikhet.jpeg
    income_inequality.png

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.422
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Yes, så blir Sp, Norgesdemokratene og Alliansen de tre største partiene på Stortinget etter påfølgende valg og vi står plutselig i samme shitstorm om USA i gjør dag. Nei, tror nok ikke det er en god idé.

Det som mer sannsynlig kommer til å skje er at EU gradvis strammer inn i Norges muligheter til å være free-riders hvor det passer seg og drite i forpliktelsene internasjonalt samarbeid innebærer ellers. I hvert fall hvis de klarer å gjøre seg mer uavhengige av norsk gass, som må begynne å fremstå som attraktivt for Europa så de slipper å holdes som gisler av nasjonalistiske stutumer som Vedum. Da vil det nok ganske fort bli åpenbart at alenegang og isolasjonisme har sin pris. Ting som vaksinesamarbeid vil jo være en naturlig kandidat i så måte.
    Jeg sier ikke at det er lurt, men vil poengtere at folkeavstemming verken er påkrevd eller noe man trenger å hensynta resultatet av. Grunnloven nevner ikke engang folkeavstemming. Ja, jeg er klar over hva man har for vane å gjøre.
    Det er et solid politisk flertall på stortinget i dag for EU-medlemsskap (95-74), selv med et uvanlig sterkt SP. En tøff mindretallsregjering kan i teorien søke Norge inn i EU i morgen og få gyldig vedtak med mindre EU-medlemsskapet innebærer Grunnlovsendring, noe det neppe gjør.
    Klima, krig og energi er 3 gode grunner til at EU-medlemsskap bør være på agendaen, mener jeg.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    1
    Nå har vel Eu passert sin storhetstiden og om man ikke legger om politikken vil Europa synke betraktelig lengre ned. Enn så mye man snakker om samarbeid over landegrenser så følger ikke resten av verden i samme fotspor og nasjoner som kina, India, USA m flere vil parkere Europa på økonomisk utvikling.

Må bare sitere meg selv når det kommer til økonomien, og det nærmer seg jo også valg i Tyskland og jeg tipper valget vil svi for en del av moralposørene

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.422
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    For min del er det enda et argument for hvorfor Europa må samle seg mer, ikke mindre. Valget i Tyskland kan lett medføre en knallsterk ytre høyre, det er historieløst og skummelt. Men kanskje et drømmescenario for nasjonalpopulistene blant oss. Fusjoner FrP og SP til NP så har vi dem stort sett samlet.

Skrot hele EØS-avtalen, la oss få kjenne hvordan det virkelig er å være utenfor. Mulig det er raskeste vei til fullt medlemskap. Naive nordmenn skjønner virkelig ikke hvor avhengige vi er av EU, og vil trolig ikke skjønne det heller før noen statuerer et par tydelig eksempler. Som å hindre oss i deltakelse i det indre marked. Bedrifter som Hydro, Yara og Norwegian vil høyst sannsynlig flagge ut. Men pyttsan, hva gjør vel det?

Folket er forøvrig helt i utakt med stortingspolitikerne, bare 30% ville stemt ja om det hadde vært folkeavstemming i august -24. På samme tidspunkt er minst 56% av stortinget for medlemskap. Vet ikke folk hva de stemmer på, eller anser man ikke EU-saken som aktuell fordi ingen av de store partiene fronter EU-medlemsskap nå? Eller har folket skjønt noe politikerne ikke har skjønt, eller kanskje er det motsatt; at de som setter seg inn i saker og ting skjønner mer enn de som ønsker seg tilbake til en annen tid, da alt var så mye bedre?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    Å kalle betenkeligheter rundt det å forlate norsk sjølråderett antidemokratisk er feil. Tvert i mot. Demokrati er å velge politikere selv som tar avgjørelser på våre vegne. Jo nærmere velgerne disse politikerne sitter jo bedre. Mangel på demokratisk kontroll i EU og svært stor avstand til folk er jo nettopp noe av de viktigste ankepunktene som anføres mot medlemskap. Norge har ikke spesielt sterk tradisjon for å underlegge seg et fjernt embedsverk,men å kalle dette antidemokratisk nasjonalpopulisme sier veldig mye om avsenderen, først og fremst.

Forslaget om å melde oss inn uten å spørre folk eller uten i det hele tatt å diskutere innmelding i den offentlige debatten sier jo også veldig mye om EU og EU-tilhengerne her. Antidemokratisk og klar for å knuse egg så det holder.

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.994
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ser man bort fra betydningen oljen har for den norske velferdsstaten, har vi fint lite å fare med.
    Den dagen vi ikke har oljen å lene oss på, vil vi trolig langt på vei bli et c-lag i Europa, og dette vil ytterligere forsterkes ved et EU-medlemsskap.
    Ser ellers at der er noen som kanskje ikke helt evner å se at der er en vesentlig forskjell på rollen til og betydningen av NATO og EU. Vi er fortsatt med i NATO, og det vil nok ikke endre seg, med mindre the idiot of USA føkker det hele til ved å trekke USA ut derfra og.

mvh
    Proffen

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.956
    Vi betaler altså svært mye for å komme i inngrep med en organisasjon som oppfører seg som en autoritær bølle overfor naboland, vennligsinnede sådanne.
    Oppriktig nysgjerrig på hvilke vennligsinnede naboland det er det du har i tankene som du mener EU oppfører seg som en autoritær bølle mot?

Ellers er vel ideen om en verden der alle land, små og store, handler på like fot nettopp det, en fin idé.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.741
    Oppriktig nysgjerrig på hvilke vennligsinnede naboland det er det du har i tankene som du mener EU oppfører seg som en autoritær bølle mot?
    Valget står mellom Norge, Svetis, Bosnia Herzegovina, Albania, Makedonina, Kosovo, Serbia, Tyrika, Ukraina, Hviterussland, Russland og Moldova om jeg ikke ser helt feil på kartet. Eventuelt UK om man sikter til noe som har skjedd i nyere tid.

Siden jeg antar innsikten er såder når det kommer til de finere detaljene i EUs forhold til nasjonene på Balkan, Ukraina og Moldova så må det vel da være Norge det siktes til, formoder man?

Og da kan man jo, som du sier, vente i spenning på hva det siktes til.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    Du glemte Island. Det siktes vel til EØSavtalen som altså ikke bare omhandler mellomnasjonale forhold mellom EU og Norge/EØSlandene, men også har sterk innvirkning på innenlandske norske forhold også. Det er unødvendig og skulle aldri vært gått med på. EØS-avtalen er asymmetrisk i balansen mellom partene og mens EU har en sterkt regulerende innvirkning på norske forhold er det knapt målbart andre veien. Vi betaler milliarder for veldig lite, eller egentlig for å slippe til med vår eksport. Siden vi stort sett eksporterer råvarer som EU er interessert i å kjøpe uansett er det vel mer å betrakte som avlat til EU for at vi var så frekke å si nei.

Det hadde vært mulig å etablere frihandelsavtaler i stedet for EØS-avtalen den gang. Ikke nå, det er gått for lang tid. Men en spesielt bra avtale er det ikke, pga den invasive effekten den har på norske forhold.

Og med det avslutter jeg mitt bidrag i tråden, så dere trenger ikke vente i spenning på meg. Har annet å gjøre enn å forsvare meg mot merkelapper som ikke er reelle.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.912
    EU er jo litt bøllete mot Russland om dagen, da. Dog langt fra nok.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.956
    Valget står mellom Norge, Svetis, Bosnia Herzegovina, Albania, Makedonina, Kosovo, Serbia, Tyrika, Ukraina, Hviterussland, Russland og Moldova om jeg ikke ser helt feil på kartet. Eventuelt UK om man sikter til noe som har skjedd i nyere tid.

Siden jeg antar innsikten er såder når det kommer til de finere detaljene i EUs forhold til nasjonene på Balkan, Ukraina og Moldova så må det vel da være Norge det siktes til, formoder man?

Og da kan man jo, som du sier, vente i spenning på hva det siktes til.
    Om det først skal pirkes kan du legge til Montenegro og trekke fra Kosovo som først vil ha grense til EU hvis og om førstnevnte, som riktig nok ligger best an i løypen, fulgt av Albania, faktisk blir EU medlem.

Apropos dette med likeverdig handel mellom nasjoner så har jeg jo et litt annet perspektiv på akkurat det, også hva gjelder landbruksinteresser, EU og nasjonale særinteresser.

Litauen kan tjene som et godt eksempel. Da de som et lite land og en relativt fattig ex-sovjetisk republikk, men med en lang og til tider særdeles ærerik europeisk historie (til og med anerkjent av Putin eksplisitt i hans vulgærhistoriske manifest fra 2021) forhandlet om EU medlemskap, måtte de gi avkall på to sentrale og for dem fortsatt smertefulle punkter.

Avvikle det store kjernekraftverket i Ignalina (under tysk press, og som dermed gjorde dem fullstendig avhengig av det samme Kreml for energiforsyning som hadde ulovlig annektert dem mot slutten av WWII).

Det andre var å frasi seg retten til EU CAP. Med stort sett samme grøderike svartjord som i Ukraina, så har Litauens landsbygd og potensiale for å bidra til vår felles europeiske matproduksjon og selvforsyning lagt brakk til våre dager. Ta en kjøretur fra Warszawa (som var for stort til å akseptere tilsvarende betingelser) til Vilnius og se ved selvsyn. Var dette et resultat av EU som i Kommisjonen og embedsverket? Nei. Det var et resultat av nasjonal lobbyvirksomhet for å beskytte vestlige bondeinteresser, inklusive de franske, naturligvis.

Om noe har EU vært en historisk suksess hva gjelder å være en skyteskive for alle mulige saker nasjonale myndigheter har vært enige i, men ikke vært i stand til å selge inn til egen befolkning og velgere. For ikke å snakke om hvordan Orban og PiS (til de ble tuppet ut) fant politisk rom som EUs største netto-mottakere av nettopp EU midler til å konfrontere de underliggende verdier EU ble tuftet på.

Om noe burde jo dette berolige ideologiske EU-motstandere om at «det er langt fra Fraflyttingsvær og Indre Enfold til Oslo, men enda lengre til Brussels». For saken er nemlig den at i spørsmålet om manglende demokratisk legitimitet i EU så vil de fleste som forstår hvordan EU sine institusjoner er satt opp og fungerer se at svakhetene i systemet ikke primært kommer fra noen grå masse av overbetalte eurokrater, men snarere fra nasjonale lobbyinteresser.

Så når Nei til EU poserer moralsk på vegne av «solidaritet» med Europas bønder, så kjenner jeg det knyter seg ørlite litt i halsen i det jeg skyller ned en brødskive med makrell i tomat med Farris.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.912
    Det er en myte at det er mye mindre ulikhet i Norge enn alle andre steder i Europa.
    Forøvrig en litt interessant ting jeg ikke tenkte på da jeg fant tallene; men Norge er blant de aller likeste i lønn, men allikevel bare midt på treet eller endog litt under når det kommer til likhet i "wealth" som vel betyr formuenhet. Så det tyder jo unektelig på at det norske skattesystemet faktisk er mindre omfordelende enn i veldig mange andre europeiske land.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.741
    Om man skal tro Sylvi Listhaug (noe man neppe skal) så vil heller ikke frp godes fjerde energipakke. Så da får det blir Høyre ap og evt Venstre om man skal beholde den eller SP og FrP som tar en Noxit.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn