Er det rart de kriminelle valfarter til Norge?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
novgarod skrev:
toriamos skrev:
novgarod skrev:
Om Norge øyeblikkelig utviste en hver utlenning (ja, da mener jeg også svensker, dansker og italienere) som begikk forbrytelser som medfører fengselsstraff, ville vi omtrent tømmt våre fengsel.
Jeg har ikke sett tallene, men hvor har du dine fra? Ville vi virkelig "omtrent tømt våre fengsler" om alle med utenlandsk statsborgerskap ble sendt ut av landet? Fakta på bordet takk.

Undertegnede er ikke spesielt opptatt av soningsforhold. Man sitter nå engang (ja, ikke jeg selvfølgelig) i fengsel, og må pent sone til dommen er over. Tror vi, som samfunn, er bedre kjent med å behandle våre lovbrytere humant, med respekt (selv om kanskje de ikke viste sammfunnet denne respekten i utgangspunktet) - vi (samfunnet) skal nemmelig være BEDRE enn forbryterene. Selvfølgelig finnes det unntak, og enkelt-forbrytere eller saker som gjør at en av og til føler at straffesystemet i Norge er alt for mildt.

Her sitter vi på utsiden (forhåpentligvis) og mener mye om hvordan det er å sitte i fengsel. Interessert i å finne ut hvordan de insatte egentlig har det?:

http://www.ehrk.org/index.php?optio...engsel&catid=39:info-fra-visitorene&Itemid=60
Ta en sjekk, så kanskje du lærer noe du ikke ønsker å vite...
Det er fysisk umulig. Det finnes ingenting jeg ikke ønsker å vite. Jeg ØNSKER for eksempel å vite at hundre prosent av alle overfallsvoldtekter i Oslo er utført av ikke-europeiske gjerningsmenn. Noe jeg da altså allerede vet.

For ordens skyld: Jeg ønsker at alle kriminelle blir tatt, stillt for retten og straffet. Videre ønsker jeg at alle uten norsk statsborgerskap blir kastet ut av Norge etter endt soning - uten unntak. Jeg ønsker også at alle som har fått avslag på sin søknad om norsk statsborgerskap eller asyl blir fraktet ut av landet øyeblikkelig. Jeg ønsker strengere fengselsstraffer for voldskriminalitet, herunder voldtekt. Egentlig synes jeg at voldtektsforbrytere burde tatoveres i ansiktet, men forstår at dette ikke kan gjennomføres.
Jeg har derimot intet problem med at fanger soner under humane forhold - det er til og med greit at de har tilgang på lcd-fjernsyn. At de har mulighet til å utdanne seg under soning er jo bare bra - for samfunnet.
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Den dagen jeg blir såpass gammel at jeg ikke klarer å ta være på meg selv, skal jeg bli kriminell.
Nye Halden fensgsel ser langt bedre ut enn de gamlehjem jeg har sett.

Mixture
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Straffen har flere funksjoner. En funksjon er den allmennpreventive funksjonen, dvs. at "du og jeg" ser at ikke forbrytelser og kriminalitet lønner seg. Straffen skal avskrekke oss "ikke kriminelle". Videre skal straffen være individualpreventiv, dvs. at forbryteren skal innse at det han har gjort er galt. Det har vel ikke noe for seg å plage den domfeldte mer enn nødvendig..... Ingen kommer på rett kjøl, hvis de ikke behandles på en human måte.

Jeg jobber og har jobbet i ulike fengsler i flere år. Fengsel er straff uansett om det er på ei øy i Oslo fjorden eller om man graver et hull i bakken for å bevare domfeldte der. Norske fengsler er heller ikke noen hotellvirksomhet, det er straff og det føles som straff. Jeg har også vært på besøk i fengsler i øst-europa. Den formen for avstraffelse jeg har sett der er i allefall ikke med på å bygge opp under en livsførsel uten kriminalitet.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
tristessor skrev:
Straffen har flere funksjoner. En funksjon er den allmennpreventive funksjonen, dvs. at "du og jeg" ser at ikke forbrytelser og kriminalitet lønner seg. Straffen skal avskrekke oss "ikke kriminelle". Videre skal straffen være individualpreventiv, dvs. at forbryteren skal innse at det han har gjort er galt. Det har vel ikke noe for seg å plage den domfeldte mer enn nødvendig..... Ingen kommer på rett kjøl, hvis de ikke behandles på en human måte.

Jeg jobber og har jobbet i ulike fengsler i flere år. Fengsel er straff uansett om det er på ei øy i Oslo fjorden eller om man graver et hull i bakken for å bevare domfeldte der. Norske fengsler er heller ikke noen hotellvirksomhet, det er straff og det føles som straff. Jeg har også vært på besøk i fengsler i øst-europa. Den formen for avstraffelse jeg har sett der er i allefall ikke med på å bygge opp under en livsførsel uten kriminalitet.
100% korrekt.
+1
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hyggelig å se en kollega her inne, tristessor.

Jeg konstaterer at det er mange sterke meninger om frihetsberøvelsens utilstrekkelighet blant folk (som aldri har sett et fengsel fra innsiden). Heldigvis hadde jeg ingen slike sterke meninger selv, før jeg begynte i 'omsuta'. Nå har jeg dannet meg et bilde av straffen gjennom egne observasjoner av et betydelig antall domfelte. Det er liten grunn til å tro at det er 'fint' å sitte inne. De som tror det blir 'fint' å tilbringe alderdommen hos oss kommer til å få seg en ugrei overraskelse, for å si det sånn.

Det er skremmende å se denne myten undergrave straffens allmenpreventive virkning. Det ser ut som folk greier å overbevise hverandre om at det ikke er en straff å sitte i fengsel, bare det er fliser på badet?

En annen ting: Nigerianske fedre savner ungene sine de óg...
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
tristessor skrev:
Straffen har flere funksjoner. En funksjon er den allmennpreventive funksjonen, dvs. at "du og jeg" ser at ikke forbrytelser og kriminalitet lønner seg. Straffen skal avskrekke oss "ikke kriminelle". Videre skal straffen være individualpreventiv, dvs. at forbryteren skal innse at det han har gjort er galt. Det har vel ikke noe for seg å plage den domfeldte mer enn nødvendig..... Ingen kommer på rett kjøl, hvis de ikke behandles på en human måte.

Jeg jobber og har jobbet i ulike fengsler i flere år. Fengsel er straff uansett om det er på ei øy i Oslo fjorden eller om man graver et hull i bakken for å bevare domfeldte der. Norske fengsler er heller ikke noen hotellvirksomhet, det er straff og det føles som straff. Jeg har også vært på besøk i fengsler i øst-europa. Den formen for avstraffelse jeg har sett der er i allefall ikke med på å bygge opp under en livsførsel uten kriminalitet.
Takk for konstruktivt svar. Poenget mitt som trådstarter var et de norske soningsforholdene er så positive i forhold til andre land at feks østeuropeere neppe blir avskrekke av av å begå kriminalitet eller å sone i Norge.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.838
Antall liker
9.520
Sted
Trondheim
Følgende tanke har slått meg etter drapssaken i Børsa utenfor Trondheim:

20-åring hjemme på perm fra militæret dreper nabojenta. Han tilstår, og får strafferabatt fordi han er hjelpsom i å oppklare saken. Ender opp med 8 års fengsel, hvorav han må sone 5 (regner jeg med). Mens han sitter inne blir han student ved NTNU, og etter 5 års soning slipper han ut med en ferdig grad. Han har ingen studielån, og rent økonomisk har han fått en gratis utdanning. De andre som han har studert "sammen med" kommer ut med den samme graden, men med 500 000 i studilån.

Dette virker ikke helt rettferdig på meg.

Nå har jeg selvfølgelig sett bort fra at han har vært utsatt for frihetsberøvelse mens han har sittet inne, og det blir muligens vanskeligere for ham å skaffe seg en jobb, men likevel...?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det finnes endel vinningskriminelle som ser på et opphold i fengsel som en kalkulert risiko. Spesielt utenlandske borgere. Hvis man driver med tyveri og lureri og sender utbyttet ut av landet etterhvert, kan man fort tjene nok til å forsørge familie og slekt resten av livet i et lavkostland hvis man holder på et par tre år og er litt flink til dette. For disse er ikke fengsel avskrekkende, de er villig til å sone et par tre år for sin fortjeneste. Risikoen er verdt det.

Gode humanitære og materielle forhold i fengselet gjør det selvsagt ikke mer avskrekkende, så det er en ulempe med gode fengsler. Men denne gruppen er ikke den viktigste å ta hensyn til når vi utformer vår fengselspolitikk. Selv om disse er irriterende skurker, så er de stort sett ikke farlige eller til annet enn sjenanse. Det er større farer vi bør konsentrere oss om en lommetyver og kortskimmere. Da er det viktigere å sette de mistilpassede, farlige, uutdannede, rusmisbrukende... alle dem som har levd på siden av samfunnet i stand til å velge et annet liv når de slipper ut en gang. Ja, det kan kanskje synes urettferdig at en fange slipper ut med artium etter endt soning, uten studiegjeld en gang, men hvis dette er forskjellen på at mannen får en normal jobb eller havner tilbake på skråplanet så får vi heller leve med den urettferdigheten det er at andre mennesker må betale avdrag på studielånet sitt i mange år ennå. Men prisen samlet for oss alle er lavere enn alternativet, og meningen er jo å få ned kriminalitet og ikke minst å hindre tilbakefall etter endt soning for dem som har valgt denne veien av ymse grunner tidligere. Det er sikkert vanskelig nok som det er å få jobb hvis man har sittet i fengsel de siste 6 årene.

Så får man heller se på andre virkemidler for å ta hånd om utenlandske vinningskriminelle. Overføring til soning i hjemlandet er et bra tiltak i så måte, for forholdene er kanskje litt mer avskrekkende i fengsler i lavkostland. Men det ville ikke være særlig konstruktivt å sørge for dårlige forhold i norske fengsler fordi man tror at det er den avskrekkende virkningen av dette som er avgjørende for om folk begår alvorlige forbrytelser. Spesielt vil jeg tro at dette ikke har så stor virkning volds og sedelighatssaker, og andre forbrytelser som er en trussel mot menneskers liv og helse og ikke bare deres mobiltelefon og visakort.

En annen ting et at hvis man i et fengsel har tilstrekkelig privilegier å tilby, så har man også muligheten til å ta disse bort eller ikke tilby dem hvis ikke fangene oppfører seg og tilpasser seg dette minisamfunnets rigide lover og regler. Det vil nok ha en oppdragende virkning i seg selv. Blir man behandlet dårlig og nedverdigende i stedet, fordi noen politikere tror at dette er mer avskrekkende og fører til mindre kriminalitet, så er jeg redd man bare skaper en enda større avstand mellom innsatte og resten av samfunnet. Og den dagen de står der med plastposen utenfor døren, så er vel det eneste de forbanner seg på at de ikke skal bli tatt så lett neste gang.
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
Hyggelig å se en kollega her inne, tristessor.
I lige måte. Jeg tilhører de "såkalte importente tjenestene".
 
Topp Bunn