Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ny tråd om strømkabel. Oh man. Gjesp. Hva er det med en slik triviell komponent som får alle til å engasjere seg såpass - hver 128. gang. Alternativ til Facebook: Cablebook. Liker / etc.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den er skjermet så de mindre variantene egner seg nok men 240 er nok i overkant grovt :)

S

sorgenfri

Gjest
    Bare for ordens skyld så er det ingen store firmaer som betaler over 1000 kroner meteren for lavspentkabel. Selv BFOU (som er en av de dyreste kabeltypene) i 240mm2 kobber koster under 1000 kroner meteren og den har egenskaper som overgår samtlige hifi strømkabler (funksjonssikker, selvslukkende, MUD bestandig) og med en vekt på ca 12kg pr meter så blir det tung hifi.
    Men lyder den bedre enn Nordost Odin?:cool: Og litt mer seriøst, men ikke mye; kan den brukes i et highendoppsett?
    12 kg pr meter! :)

http://www.draka.no/draka/countries...der/Offshore_Topsidekabel/BFOU_06_1kV_e02.pdf

Denne bruker vi ombord også!

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Prisen på den kabelen er vannvittig. Her er det ikke snakk om hva folk er villige til å betale for det er ikke noens sak. Men heller en diskusjon om hvor mye en ledning bør kunne koste.
    Mulighetene for overprising i ett kjøpevillig marked ser ut til å være stor. Men man bør vel være litt kritisk til hvor mye en enkel gjenstand som vi omgir oss med daglig kan koste.
    Man kan gjerne reklamere med magiske egenskaper. Flott utseende osv. Mulighetene for at denne ledningen gjør noe helt fantastisk med annlegget mitt er vel også tilstede i teorien. Men skal man kalle en spade en spade er det fortsatt kun en ledning ikke noe mer eller mindre.
    Og jeg trenger slett ikke ha hørt den for å mene at prisen for en ledning er for høy i forhold til hvilke produkt det faktisk er.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor har mange av oss en dedikert kurs til stereo anlegget?
    Er det fordi vi ikke hører forskjell,hvis vi ikke gjør det?
    Andre av oss "gærninger" drar den lenger. Vi monterer Nettfilter i sikringsskapet, bytter til "bedre" sikringer og bytter ut kabelen fra
    sikringsskapet til den "dedikerte" kursen. Da må vi vel få lov til å være så "gærne" at vi også kan bytte ut strømkablene?
    MEN,det er ikke alltid at de dyreste kablene er "best"?
    Noen av oss har alt "det beste" utstyret de kan tenke seg?
    De må nesten da få lov til å kjøpe de kablene de måtte ønske seg,selv om mange synes de har for mye penger og for lite "vett"?
    Nå er det slik at "topp" utstyr har bedre oppløsning,slik at forskjeller høres bedre?
    Defor trenger man ikke mobbe de som ikke hører forskjell!?
    Det er en ærlig ting å si at man ikke hører forskjell på kabler.
    Synes også dere bør respektere de som hører forskjell,og er "gærne" nok til å kjøpe strømkabel til mer enn 100 000,-
    mvh
    En av de "mest syke"
    Ole-Petter Sparre
    Tiltredes. Kanskje et av de beste innleggene i denne tråden, so far.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dette absolutte kravet til objektivisme er nå tøvete i denne sammenheng.
    Det blir som å si at bare fordi 99 av 100 racerførere synes en ny Ferrari er bedre å kjøre enn en Lada fra 70- tallet, så kan man ikke konkludere med at den faktisk er det, for Gamlemor på 80 ville kanskje foretrekke den mer sedate gassesponsen fra Ladaen? Så da er det jo bare synsing fra racerførerne dette her…det er kun deres subjektive mening at Ferrarien er bedre (å kjøre), for det synes jo ikke Gamlemor, og hun har jo rett til å ha sin mening, og hennes begrunnelse er jo like valid som de andres i dette tilfellet…
    (Her snakker jeg om ”kjøreopplevelse” som en ikke helt objektivt, kvantiserbar, målbar størrelse)

Kabelfornekterne har det med å ”subjektivisere” det andre har hørt, fordi det muligens ikke kan bevises at en kabel er bedre enn en annen ved hjelp av tekniske data/ spesifikasjoner. Og i og med at de ikke aner hvor ”landet ligger” reelt sett, lydmessig, bare registrerer at noen snakker om forskjeller på kabler, så er jo dette forståelig. Formodentlig antar de at kabelforskjeller er så små og åpen for subjektiv tolkning at de nærmest kan sammenlignes med healing og den slags…

Jeg synes for øvrig det er rart at det ikke skal gå an å fremskaffe objektive data for forvrengning, signal/ støy- forhold og lignende for kabler. Lyd(kvalitets)forskjellen mellom en simpel kabel og en toppkabel i et oppløst anlegg kan være mye større enn forskjellen mellom to pre`er med 140 tusen kroners prisforskjell, og der det til og med foreligger tekniske data som indikerer at den dyrere har mindre forvrengning osv. (Egen erfaring).
    Siltech har jeg sett opererer med signal/ støy- forhold for sine kabler, forresten. Er meg en gåte at det liksom ikke skal gå an å måle dette for kabler, så store som forskjellene er i praksis. Jeg snakker om forskjeller som er like påtagelige, i mange tilfeller, som de mellom komponenter. Og vi vet jo at det kan være stor forskjell på komponenter. (Jeg har i hvert fall hørt det selv da.)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Blir forresten interessant å se hvor mange av toppanleggene på Horten- messen i år som bruker samme snåsakabler som meg!:cool:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det triste med useriøse produkter er at de er med å diskreditere musikklytting, hifi og seriøs audiofili som hobby, og får folk som er genuint opptatt av lyd til å fremstå i et svært lite flatterende lys for omverdenen av i det hele tatt å bli vagt assosiert med slik humbug. Ultra-high-end-snake-oil-produsenter lever av å dupere dem som lar seg blende av kvasivitenskap og pompøs snobberi.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Toppanleggene? Pris eller lydmessig

N

nb

Gjest
    Om noen år kommer Nordost med noe som er enda dyrere og etter sigende enda bedre.

Det kan være en grei øvelse å lese produkthierarkiet baklengs, gjør man det kan det fremstå som noe nær et under at de rimelige modellene i det hele er i stand til å formidle noe som minner om musikk. Ditto når noen beskriver de inkrementelle oppgraderingene i anlegget sitt.

Som delvis økonom er det fascinerede å se på inflasjonen i denne delen av bransjen. Resten av teknologiverdenen fungerer slik at prisene for et gitt prestasjonspunkt går bratt nedover i takt med utviklingen, men ikke her i gården.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om noen år kommer Nordost med noe som er enda dyrere og etter sigende enda bedre.

Det kan være en grei øvelse å lese produkthierarkiet baklengs, gjør man det kan det fremstå som noe nær et under at de rimelige modellene i det hele er i stand til å formidle noe som minner om musikk. Ditto når noen beskriver de inkrementelle oppgraderingene i anlegget sitt.

Som delvis økonom er det fascinerede å se på inflasjonen i denne delen av bransjen. Resten av teknologiverdenen fungerer slik at prisene for et gitt prestasjonspunkt går bratt nedover i takt med utviklingen, men ikke her i gården.
    De kommer nok sikkert til å gjøre det ja. Men de har jo malt seg inne i et hjørne nå, for hva skal de kalle de nye ledningene da når Odin jo er på toppen av det mytologiske hierarkiet?

Ratatosk kanskje?

rata.jpeg

Eller kanskje bare Odin II Extra Supreme Ultra (Emperor reference ninja edition)

Evelen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Men de har jo malt seg inne i et hjørne nå, for hva skal de kalle de nye ledningene da når Odin jo er på toppen av det mytologiske hierarkiet?

Eller kanskje bare Odin II Extra Supreme Ultra (Emperor reference ninja edition)
    Eller kanskje så enkelt som "Nordost Muhammed ibn Abd Allah"

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ikke umulig jeg tar med meg en vanlig standard sort strømkabel til Hortenmessa og ber om å få teste den opp mot de som brukes der. Men jeg regner vel egentlig med at hotellrommet får skylda hvis jeg ikke hører forskjell.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Min hjerne må være rar. Jeg droppet Kimber 8TC og erstattet den med strømkabler - og siden det ikke er noen automatikk i hva man skulle forvente - så var det gledelig å registrere at lyden ble bedre med Clas Ohlson 6mm2 kablene.

Omvendt placebo?

Uansett - pengene fra salget av Kimberkablene ble brukt til CD-er. Ser man bort fra akustikkmattene i rommet, så er kabelbyttet det beste VFM-aksjonen jeg har gjort.

RuneG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    I kveld byttet jeg kabler. Fra CD spiller til DAC, fra DAC til Logitech Touch, fra L Touch til Nirvana, fra Foo Fighters til platespiller, fra turntable til forsterker, og til slutt en ledning inn i veggen. Og tro det eller ei, men lydkvaliteten er den samme. Vet ikke navnet på kablene, men hver ende hadde rød og hvit plugg. Tror de kostet kr 35 000,-
    Hvis noen ønsker dokumentasjon så kan det skaffes. Send søknad til Audioscan :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Dette er vanvidd! Hvordan skal man kunne forsvare prisen på denne kabelen? Kan noen svare på det? Her holder det ikke å si at denne "låter mye bedre" enn modell X. Nettopp tilfeller som dette er med på å gi vår hobby dårlig ry. Folk rister på hodet over dette, og det forstår jeg godt! Det gjør jeg selv også. Selv har jeg testet utallige kombinasjoner av komponenter og kabler siden jeg har jobbet i bransjen.

Jeg er på en måte enig med Roysen. Kabler er som krydder. Dog en rett som er meget moderat krydret.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Innenfor normal kontortid - og i mindre enn 3 eksemplarer? Eller hakket over. Også kalt Oppover-hardnet-melk.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Bare for ordens skyld så er det ingen store firmaer som betaler over 1000 kroner meteren for lavspentkabel. Selv BFOU (som er en av de dyreste kabeltypene) i 240mm2 kobber koster under 1000 kroner meteren og den har egenskaper som overgår samtlige hifi strømkabler (funksjonssikker, selvslukkende, MUD bestandig) og med en vekt på ca 12kg pr meter så blir det tung hifi.

Og så er den oransj i tillegg :). Men ikke glem at BFOU masseproduseres for en prispresset brødbransje som omsetter store volum med små påslag. Hifimarkedet er statusorientert og produseres i mindre volum. Det begge bransjer har felles er at de leverer sine produkter for det markedet vil betale. Glem produksjonskostnade som stadig nevnes. Det har veldig lite med saken å gjøre. Vi tjener for godt og det påvirker prisen i mye større grad. Jeg ser ikke hvorfor 97% DG skal provosere så mye når det dreier seg om et produkt for spesielt interesserte i en urealistisk prisklasse. Det selges boliger også til 10-talls millioner dersom beliggenheten er den rette ..... Men du får fremdeles jord, stein og ymse vegetasjon for pengene.

S

sorgenfri

Gjest
    beliggenheten er den rette! = du ser noe- de du får på besøk ser det også! hence: En kan ta høyere pris..

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Glemme produksjonskostnad? Jeg ser ikke helt noen god grunn til å gjøre det. Ville også likt å se en eiendom selges med 97% DG..

RuneG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Det går jo ikke an å høre på strømkabler mer enn det går an å høre på en skive med leverpostei...
    Med rett lytteutstyr kan man høre musikk (=lyd) fra en skive med leverpostei.
    Men en skive med syltetøy har saftigere lyd. Fordi leverpostei skiver har en ganske tørr lydsignatur

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Leverpostei er no dritt, i øret altså.
    Gjør seg best på ei skive, unntatt Luxus-varianten, som er dritt uansett.

RuneG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Leverpostei er no dritt, i øret altså.
    Gjør seg best på ei skive, unntatt Luxus-varianten, som er dritt uansett.
    Ikke hvis du setter to plugger (pluss - minus) inn i posteiskiven og så kobler til stereoanlegget, da får du "musikk" som kan minne om NEU :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Noen som ar testet fase? Dvs. koble forsterker bevisst til "live" del av kontakt / plugg? Dvs. sort / brun del av kontakt.

T

tce-teams

Gjest
    dette trur jeg er den lengste tråden jeg har vert med på som har vert innen ein strøm kabel som handler om nordost odin. noen handler dyre strøm kabler , mellom dyre strøm kabler , billige strøm kabler og ikke minst di kablene du får med når du kjøper komponenter subwoofer etc etc.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Glemme produksjonskostnad? Jeg ser ikke helt noen god grunn til å gjøre det. Ville også likt å se en eiendom selges med 97% DG..
    Vel, det var kabler med høy DG jeg snakket om. Og i samme åndedrag at 2 like boliger kan ha veldig forskjellig pris ut fra hvor jord, stein og vegetasjon er plassert. Glem produksjonskostnaden. Dette er sirkusbransjen. Det er brødbransjen som tenker kost. Og sirkusbransjen vet at du tjener for godt.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Lang tråd? Tja. Hva er prisen pr. meter?
    Høy! Iphone på tvers er anslagsvis 5cm og den koster ca 5000 uten spons. Det er 100000 kr/m så eplefabrikken er like kynisk som de verste kabelfabrikanter i følge ryktene. Jeg hører aldri på rykter ...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vel, det var kabler med høy DG jeg snakket om. Og i samme åndedrag at 2 like boliger kan ha veldig forskjellig pris ut fra hvor jord, stein og vegetasjon er plassert. Glem produksjonskostnaden. Dette er sirkusbransjen. Det er brødbransjen som tenker kost. Og sirkusbransjen vet at du tjener for godt.
    Spørsmålet er da hvorfor det har blitt en "sannhet" at man må kjøpe en del av et sirkus for å få god lyd.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kuuul matte. :) Så - med andre ord er denne tråden omtrent lydmessig verdt det samme som "Hvem forsterker er best?".

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Spørsmålet er da hvorfor det har blitt en "sannhet" at man må kjøpe en del av et sirkus for å få god lyd.
    Hææææ????? Det er ikke det det dreier seg om. Salig Marx sa at brød og sirkus er opium for folket. Jeg skilller derfor grovt i to bransjer; brødbransjen og sirkusbransjen. Musikk er underholdning (=sirkus). Du har vel ikke putta sagmugg i lytterommet?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Kuuul matte. :) Så - med andre ord er denne tråden omtrent lydmessig verdt det samme som "Hvem forsterker er best?".
    Det heter hvilken. Er det snart ingen som vet at det er flere spørrepromener? (ikke ta det personlig)

• Liker
    Reaksjoner: SRM

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    55 000,- delt på 1,5 =36 666,666 The number of the BEAST!

matte til stryk. svaret er 44000.-, siden lengden er 1,25 meter.........

Ville jeg brukt 55 lakser på en strømkabel så hvorfor ikke, men hva får jeg? Det er vel det trådstarter spør om. Dere som ber andre om å holde seg til topic, kan dere ikke gjøre det selv snart, istedetfor å spa skyttegraver Somme anno 1916 verdig. Opplever selv forskjeller på en orntli´ strømkabel og en medsendt lakrislisse, men hva får jeg mer eller mindre av med å gange prisen med 25 av mine furutechs?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ha, ha. Kongekommentar. Jeg har nesten ikke ordet " hvem" i mitt vokabular, og setningen med ordet "Hvem" var ment som en fjortisspøk. Du gikk rett på limepinnen.

Det kan dog være slik at du drar meg i beinet - men det forstod jeg ikke...

Det heter hvilken. Er det snart ingen som vet at det er flere spørrepromener? (ikke ta det personlig)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    55 000,- delt på 1,5 =36 666,666 The number of the BEAST!

matte til stryk. svaret er 44000.-, siden lengden er 1,25 meter.........

Ville jeg brukt 55 lakser på en strømkabel så hvorfor ikke, men hva får jeg? Det er vel det trådstarter spør om. Dere som ber andre om å holde seg til topic, kan dere ikke gjøre det selv snart, istedetfor å spa skyttegraver Somme anno 1916 verdig. Opplever selv forskjeller på en orntli´ strømkabel og en medsendt lakrislisse, men hva får jeg mer eller mindre av med å gange prisen med 25 av mine furutechs?
    Trådstarter spør ikke om det. Han spør om det er alvorlig ment å selge en brukt strømkabel til en han, til tross for god inntekt, ikke finner det rett å betale. John Fredriksen derimot har lett råd til slikt.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Sammenligningen med boliger er ikke særlig god synes jeg. Kjøper du en eiendom med en bolig plassert i himmelen koster den masse penger, og den er sannsynligvis verdt det på bakgrunn av at du får enda mer igjen for den. I hvert fall ut i fra dagens marked. Teknisk sett kan verdien være laber, men det spiller ingen rolle. Det samme kan ikke sies om en overpriset kabel. Hvis vi tar utgangspunkt i vanvittige 97% DG, er den overpriset uansett hvordan man vrir og vender på det.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Ha, ha. Kongekommentar. Jeg har nesten ikke ordet " hvem" i mitt vokabular, og setningen med ordet "Hvem" var ment som en fjortisspøk. Du gikk rett på limepinnen...

de aller aller fleste på sentralen som bruker "hvem" (om ting) spøker ikke, de mener det, og er ganske mange..........

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet. "Hvem forsterker er best". "Hvem DAC spiller best". "Hvem rør fra 1964 er best".

Og, mange er nok født i traktene rundt Tønsberg / Sandefjord.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn