Loevhagen
Hi-Fi freak
Ny tråd om strømkabel. Oh man. Gjesp. Hva er det med en slik triviell komponent som får alle til å engasjere seg såpass - hver 128. gang. Alternativ til Facebook: Cablebook. Liker / etc.
12 kg pr meter!Men lyder den bedre enn Nordost Odin? Og litt mer seriøst, men ikke mye; kan den brukes i et highendoppsett?Bare for ordens skyld så er det ingen store firmaer som betaler over 1000 kroner meteren for lavspentkabel. Selv BFOU (som er en av de dyreste kabeltypene) i 240mm2 kobber koster under 1000 kroner meteren og den har egenskaper som overgår samtlige hifi strømkabler (funksjonssikker, selvslukkende, MUD bestandig) og med en vekt på ca 12kg pr meter så blir det tung hifi.
Tiltredes. Kanskje et av de beste innleggene i denne tråden, so far.Hvorfor har mange av oss en dedikert kurs til stereo anlegget?
Er det fordi vi ikke hører forskjell,hvis vi ikke gjør det?
Andre av oss "gærninger" drar den lenger. Vi monterer Nettfilter i sikringsskapet, bytter til "bedre" sikringer og bytter ut kabelen fra
sikringsskapet til den "dedikerte" kursen. Da må vi vel få lov til å være så "gærne" at vi også kan bytte ut strømkablene?
MEN,det er ikke alltid at de dyreste kablene er "best"?
Noen av oss har alt "det beste" utstyret de kan tenke seg?
De må nesten da få lov til å kjøpe de kablene de måtte ønske seg,selv om mange synes de har for mye penger og for lite "vett"?
Nå er det slik at "topp" utstyr har bedre oppløsning,slik at forskjeller høres bedre?
Defor trenger man ikke mobbe de som ikke hører forskjell!?
Det er en ærlig ting å si at man ikke hører forskjell på kabler.
Synes også dere bør respektere de som hører forskjell,og er "gærne" nok til å kjøpe strømkabel til mer enn 100 000,-
mvh
En av de "mest syke"
Ole-Petter Sparre
De kommer nok sikkert til å gjøre det ja. Men de har jo malt seg inne i et hjørne nå, for hva skal de kalle de nye ledningene da når Odin jo er på toppen av det mytologiske hierarkiet?Om noen år kommer Nordost med noe som er enda dyrere og etter sigende enda bedre.
Det kan være en grei øvelse å lese produkthierarkiet baklengs, gjør man det kan det fremstå som noe nær et under at de rimelige modellene i det hele er i stand til å formidle noe som minner om musikk. Ditto når noen beskriver de inkrementelle oppgraderingene i anlegget sitt.
Som delvis økonom er det fascinerede å se på inflasjonen i denne delen av bransjen. Resten av teknologiverdenen fungerer slik at prisene for et gitt prestasjonspunkt går bratt nedover i takt med utviklingen, men ikke her i gården.
Eller kanskje så enkelt som "Nordost Muhammed ibn Abd Allah"Men de har jo malt seg inne i et hjørne nå, for hva skal de kalle de nye ledningene da når Odin jo er på toppen av det mytologiske hierarkiet?
Eller kanskje bare Odin II Extra Supreme Ultra (Emperor reference ninja edition)
Bare for ordens skyld så er det ingen store firmaer som betaler over 1000 kroner meteren for lavspentkabel. Selv BFOU (som er en av de dyreste kabeltypene) i 240mm2 kobber koster under 1000 kroner meteren og den har egenskaper som overgår samtlige hifi strømkabler (funksjonssikker, selvslukkende, MUD bestandig) og med en vekt på ca 12kg pr meter så blir det tung hifi.
Med rett lytteutstyr kan man høre musikk (=lyd) fra en skive med leverpostei.Det går jo ikke an å høre på strømkabler mer enn det går an å høre på en skive med leverpostei...
Ikke hvis du setter to plugger (pluss - minus) inn i posteiskiven og så kobler til stereoanlegget, da får du "musikk" som kan minne om NEULeverpostei er no dritt, i øret altså.
Gjør seg best på ei skive, unntatt Luxus-varianten, som er dritt uansett.
Ikke hvis du setter to plugger (pluss - minus) inn i posteiskiven og så kobler til stereoanlegget, da får du "musikk" som kan minne om NEULeverpostei er no dritt, i øret altså.
Gjør seg best på ei skive, unntatt Luxus-varianten, som er dritt uansett.
Vel, det var kabler med høy DG jeg snakket om. Og i samme åndedrag at 2 like boliger kan ha veldig forskjellig pris ut fra hvor jord, stein og vegetasjon er plassert. Glem produksjonskostnaden. Dette er sirkusbransjen. Det er brødbransjen som tenker kost. Og sirkusbransjen vet at du tjener for godt.Glemme produksjonskostnad? Jeg ser ikke helt noen god grunn til å gjøre det. Ville også likt å se en eiendom selges med 97% DG..
55 000,- delt på 1,5 =36 666,666 The number of the BEAST!Lang tråd? Tja. Hva er prisen pr. meter?
Høy! Iphone på tvers er anslagsvis 5cm og den koster ca 5000 uten spons. Det er 100000 kr/m så eplefabrikken er like kynisk som de verste kabelfabrikanter i følge ryktene. Jeg hører aldri på rykter ...Lang tråd? Tja. Hva er prisen pr. meter?
Spørsmålet er da hvorfor det har blitt en "sannhet" at man må kjøpe en del av et sirkus for å få god lyd.Vel, det var kabler med høy DG jeg snakket om. Og i samme åndedrag at 2 like boliger kan ha veldig forskjellig pris ut fra hvor jord, stein og vegetasjon er plassert. Glem produksjonskostnaden. Dette er sirkusbransjen. Det er brødbransjen som tenker kost. Og sirkusbransjen vet at du tjener for godt.Glemme produksjonskostnad? Jeg ser ikke helt noen god grunn til å gjøre det. Ville også likt å se en eiendom selges med 97% DG..
Hææææ????? Det er ikke det det dreier seg om. Salig Marx sa at brød og sirkus er opium for folket. Jeg skilller derfor grovt i to bransjer; brødbransjen og sirkusbransjen. Musikk er underholdning (=sirkus). Du har vel ikke putta sagmugg i lytterommet?Spørsmålet er da hvorfor det har blitt en "sannhet" at man må kjøpe en del av et sirkus for å få god lyd.Vel, det var kabler med høy DG jeg snakket om. Og i samme åndedrag at 2 like boliger kan ha veldig forskjellig pris ut fra hvor jord, stein og vegetasjon er plassert. Glem produksjonskostnaden. Dette er sirkusbransjen. Det er brødbransjen som tenker kost. Og sirkusbransjen vet at du tjener for godt.Glemme produksjonskostnad? Jeg ser ikke helt noen god grunn til å gjøre det. Ville også likt å se en eiendom selges med 97% DG..
Det heter hvilken. Er det snart ingen som vet at det er flere spørrepromener? (ikke ta det personlig)Kuuul matte. Så - med andre ord er denne tråden omtrent lydmessig verdt det samme som "Hvem forsterker er best?".
55 000,- delt på 1,5 =36 666,666 The number of the BEAST!Lang tråd? Tja. Hva er prisen pr. meter?
Det heter hvilken. Er det snart ingen som vet at det er flere spørrepromener? (ikke ta det personlig)Kuuul matte. Så - med andre ord er denne tråden omtrent lydmessig verdt det samme som "Hvem forsterker er best?".
Trådstarter spør ikke om det. Han spør om det er alvorlig ment å selge en brukt strømkabel til en han, til tross for god inntekt, ikke finner det rett å betale. John Fredriksen derimot har lett råd til slikt.55 000,- delt på 1,5 =36 666,666 The number of the BEAST!Lang tråd? Tja. Hva er prisen pr. meter?
matte til stryk. svaret er 44000.-, siden lengden er 1,25 meter.........
Ville jeg brukt 55 lakser på en strømkabel så hvorfor ikke, men hva får jeg? Det er vel det trådstarter spør om. Dere som ber andre om å holde seg til topic, kan dere ikke gjøre det selv snart, istedetfor å spa skyttegraver Somme anno 1916 verdig. Opplever selv forskjeller på en orntli´ strømkabel og en medsendt lakrislisse, men hva får jeg mer eller mindre av med å gange prisen med 25 av mine furutechs?
Ha, ha. Kongekommentar. Jeg har nesten ikke ordet " hvem" i mitt vokabular, og setningen med ordet "Hvem" var ment som en fjortisspøk. Du gikk rett på limepinnen...