Ååå, så alt jeg mener om kablene mine er egentlig bare subjektiv synsing fordi det ikke er verifisert av et uavhengig forskningsinstitutt eller noe. Samme med alt det øvrige utstyret mitt, kanskje jeg bare innbiller meg at det er bedre enn det gamle anlegget med Denon- forsterker? Det Norske Veritas kan jo sikkert få en lukrativ inntektskilde ved å sertifisere hifiutstyret til HFS`ere slik at uttalelsene deres blir mer troverdige.
For å forklare en siste gang: et tenkt eksempel: om vi måler et lite frekvensløft på feks 0.05 db med et tilsvarende faseskift på noen få grader i frekvensområdet 500 - 800 Hz, hva betyr det for lyden? Det første er måling (en relativt kurant sak); det andre spørsmålet gjelder tolkningen av hva et slikt måleutfall betyr for lyden. Det var det mitt utsagn her gjaldt. Hvor du fra det får det til at jeg vil at Veritas skal kvalitetssikre ditt utstyr, er en gåte.
En effekt på en eller annen måte har det utvilsomt - og det tredje spørsmålet er om dette er en hørbar, repeterbar og signifikant effekt osv - det er det siste du snakker om her, jeg snakker om måling og tolkning av resultatene. For å gjenta fra nok en annen post i den tråden:
Hva du subjektivt synes om effekten, er meg fullstendig uvedkommende. Er du fornøyd, er det hyggelig det. Bare kos deg, enten du har en Denonreceiver eller full Krell rigg. Hvor du fra det får det til at jeg vil at Veritas skal kvalitetssikre ditt utstyr, er fortsatt en gåte.
Det er først når de subjektive resultatene blir opphøyet til objektive sannheter, at litt mer edruelighet er påkrevd. Ellers kommer vi fort i Snåsa og homeøpatiland for å låne en annens begreper. Eller synes du det er greitt at såpass dyre produkter som en del HiFi, hvor sammenhengen mellom pris- og komponentkostnader ofte synes svært ekstrem, kun skal selges basert på løse påstander?
Og er ikke en av årsakene til at vi har HiFi fora osv at vi skal forholde oss litt kritiske til bransjen? Eller er hele poenget at vi alle skal oppføre oss som ukritiske klakkører?
Det er litt forunderlig at såpass enkle sammenhenger skal ha så vanskelig for å blir forstått. Og forøvrig er jeg 100% enig med foregående innlegg av Trondmeg.