Diverse Er dette en ny Finn scam?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg har opplevd følgende flere ganger i det siste både på Finn og Tise.

Jeg kjøper en ting med Fiks ferdig eller tilsvarende på Tise. Da går pengene til Finn/Tise som holder de til jeg har mottatt pakken.
Jeg mottar en sporing som sier at pakken er hentet.
Det begynner så å drøye, og jeg etterlyser varen hos selger.
Selger beklager da at helthjem/posten ikke har hentet pakken og sier at de kan sende i dag eller eventuelt kansellere.

Jeg velger så å kansellere siden det har gått en uke uten at selger har gitt beskjed.

Skjønner ikke hvorfor dette skjer så mye. Har aldri hatt problemer med Finn før fiks ferdig opplegget begynte.
Kan selger få noe ut av det her på noe som helst måte?

A
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Selger får pengene utbetalt innen 24 timer etter at pakken er hentet.
Jeg gikk nylig selv på en smell med Fiks ferdig hos Finn; jeg kjøpte en platespiller på Finn, selger brukte Fiks ferdig og jeg hentet ut pakken når jeg fikk melding om hentekode. Åpnet ikke pakken før ett par dager senere og ser at loddet og innfestingen til dette bak på tonearmen var knekt tvert av. Selger hadde pakket forsvarlig så jeg mistenker at pakken har " ramlet / droppet ned på bakken hos speditør eller under transport.
Kontaktet Finn og fikk vite om den 24 timers regelen, kontaktet deretter fraktselskapet og de kunne ikke hjelpe i det hele tatt.
Case closed og jeg må finne en ny platespiller. Hurra !:cautious:
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ja det var jo kjipt.
Men det jeg lurer på, er når selger ikke sender pakken en gang. Pengene går så tilbake til kjøper.
Kan selger få noe ut av dette?
skjønner bare ikke hvorfor det plutselig skjer flere ganger
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.145
Antall liker
777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
Pengene blir først overført når pakken er levert ( det er min erfaring)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ja det var også det jeg tenkte. Da kan det bare være tilfeldigheter som gjør at det har skjedd flere ganger for meg nå
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Pengene blir først overført når pakken er levert
Levert til hvem? Helt Hjem dumper pakker i postkasse eller dørmatte med beskjed til mottager mange timer senere.

Finn fiks ferdig ser mest ut som legalisert svindel satt i system ja. Den forrige versjonen var også upålitelig og lett for selger å gå på smell om kjøper etterlyste pakken tidlig. Egen erfaring hvor penger gikk i retur til kjøper mens pakken var på vei. Support kunne ikke hjelpe da jeg ikke hadde fylt ut et skjema systemet aldri sendte til meg.

Men det som gjør Fiks Ferdig til et håpløst usikkert system er nettopp det manglende supportapparatet med goddagmannøkseskaftsvar fra svonske brødre som trolig har like lite innsyn i transaksjonen som de hadde i det gamle systemet.

Det er også superfrustrerende å betale for en vare for så få beskjed dager etter at selger har valgt annen kjøper. Hvorfor merkes ikke annonsen som solgt når første kjøper har betalt prisforlangende? Som kjøper opplever man at man tapte en budrunde man ikke viste man deltok i.

Systemet prioriterer også Postnord som innsiterer på å levere pakker 10 km unna adressen vår selv om det finnes utlevringsteder bare 150 meter unna. Og som i tillegg ofte er mer kostbar enn Posten med lenger leveringstid. I starten av Januar fikk jeg pakke til pakkeautomat som ikke fungerte. Postnord brukte 10 dager på å flytte pakken fra deffekt skap til utleveringssted 800 meter unna.
Fiks Ferdig tip top!
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Som selger virker det for meg som man legger seg åpen for svindel hvis man er uheldig, bruker folk her inne fix ferdig som selgere ?
Har en sak hvor kjøper maser om att vi skal bruke dette
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Man må vel ikke bruker "Fiks ferdig" som selger? Er det ikke bare å få lagt alle kort åpne for selger og kjøper, - dvs fulle adresser og bekreftede tlfnummer, og så sende etter mottat betaling?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.438
Jeg har solgt med Fiks ferdig mange ganger. Eneste gangen det oppsto problemer var når kjøper endret mottaksadresse etter at jeg hadde sendt pakken. Pakken kom frem til slutt, jeg fikk pengene og kjøper måtte betale gebyr for adresseforandring.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg godtar ingen slike escrow-greier som selger. Jeg stoler ikke på spnt - Alt for enkelt å få problemer med kjøpere som prøver å lure en.

Johan-Kr
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Jeg godtar ingen slike escrow-greier som selger. Jeg stoler ikke på spnt - Alt for enkelt å få problemer med kjøpere som prøver å lure en.

Johan-Kr
Ja det er netopp det jeg tenker, min vare er fysisk hos kjøper og penga er midt I mellom, hva om han bare klaimer att varen ikke er tilfredstillende, ikke får jeg penger og varen er tapt ? Men mulig jeg overtenker her siden kjøper maser om dette :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er noe som skurrer fælt med hele dette opplegget, - akkurat hos som Paypal.... hvis en kjøper finner, - eller finner på, noe å klage over, så har liksom ikke selger noe annet valg enn å anse varen som tapt? Ikke engang varen i retur? Jeg kan faktisk ikke se at dette kan være i tråd med gjeldende rettspraksis??
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det systemet har kun drawbacks for selger så vidt jeg kan se. Kjøper får sikkerhet og kan lett svindle. Finn og posten har fått seg en god deal. Og selvsagt Finn og selskapet som sitter på pengene under frakt. Dessuten innføres en idé om at man ikke kan stole på folk, men må ha Finn som en forsikring.
 
Topp Bunn