Diverse Er du audiofil ?

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.446
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Min bedre halvdel synes nok det blir mye musikkspilling og hevder seg helt uinteressert i lyd. Anlegget er stort og dominerende og står i et eget musikkrom.

Kan vi ikke kjøpe noe lite og pent å ha i stua sa hun her om dagen? Joda kjære sa jeg. La oss gå til byen å høre på noen små anlegg du kan koble iphonen din eller ipaden til. Som sagt så gjort.

Etter en lang runde hos alt fra Elkjøp til byens hififorretninger og lytting på div småanlegg og interiørvennlige løsninger konkluderte min kone: Vi kan jo ikke kjøpe noe av dette. Det låter jo elendig, helt ullent og uklart. Får ikke tak i musikken liksom. Finnes det virkelig ikke noe annet?

"Ikke som jeg vet om kjære".

Kanskje kona egentlig er audiofil!

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Jaaaaaaa, jeg er audiofil, og er ikke det spor redd for å innrømme det.

Nyter hver dag foran anlegget.

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
For en Audiofil er Musik nermest essensiellt! Musik er viktigt for han/henne det gir en stor glede! En kærlek for musik!

Hvordan det sen tar uttrykk er en an ting!

Jeg vil nok tru at di fleste her er Audiofiler, men at ikke alle har dyre anlegg for det. Noen kjøper anlegg for at det at ha et stort flott tekniskt fint designanlegg miljon og er enda ikke audiofil da

C

Cyber

Gjest
An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction.[1]
Audiophile values may be applied at all stages of music reproduction: the initial audio recording, the production process, and the playback, which is usually in a home setting.
"Audiophile" recordings include those using conventional formats but with special attention to audio quality, as well as recordings in high-resolution formats such as Super Audio CD or DVD-Audio. Recently, there has been interest in lossless file formats such as WAV, FLAC, WMA Lossless, and Apple Lossless.
A key goal of audiophiles is to capture the experience of a live musical performance in a room with good acoustics, and reproduce it at home. It is widely agreed that this is very difficult and that even the best-regarded recording and playback systems rarely, if ever, achieve it.[2]
Utifra Wiki-artikkelen så tror jeg alle her har et snev av det, man ønsker å gjenskape et musikalsk øyeblikk i stua - og så varierer det hvor mye tid og ressurser man ønsker og har mulighet til å sette av til dette. Det kommer jo veldig an på alder, økonomi og livssituasjon hvordan veien blir lagt.

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
59.981
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
80
Klart vi er audiofile,ellers hadde vi "vanket" her på HFS :)

O

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
For en Audiofil er Musik nermest essensiellt! Musik er viktigt for han/henne det gir en stor glede! En kærlek for musik! Mye av ens tid brukes på reproduksjon av musik, hvordan det sen tar uttrykk er en an ting!

Det kan vare at lese våglære og lære seg fysiken bak hvordan musik spreder seg. Det kan vare analysere, eller bygge høytalare. Det kan vare at bruke mye tid på at jakte etter den perfekte signalveien gjenom at kjøpe rett utrustning. Men det kan like gjerne vare at stå opp tidlig på lørdag og gå til den lokale forhandleren av brukte LP'er for at finne just den der plata man savner og lengter etter at få høre igjen.

Da anlegg, plater, hodetelefoner og så videre er en stor del av hvordan man får nyte den musik man elsker så er det klart at det kan bli veldigt materiellt og koste mye penger. Men at vare Audiofil innebær ikke at en ikke får lov til at like andre ting, kona, man, barn, hus, biler, hund, friluftsliv, båt og så videre.

Men det er klart at det kan ta seg rare uttrykk.
Men les og intervjuen
"But he also took pity on the inquisitive college kid and recommended an inexpensive system Grellman could piece together without too much trouble: a $200 Dual 505 turntable, a $20 Grado cartridge, a $300 3020 NAD integrated amp, and a $300 set of Mirage SM-1 speakers. That system took Grellman through grad school"

Var ikke Grellman Audiofil allereda her?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg er glad i musikk og synes det skal låte bra, men audiofil er jeg ikke.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Selvsagt er jeg audiofil. Har nettopp hisset meg opp over at en nyinnkjøpt plate ikke låter bra nok. Uansett: Skal man prydes/vanæres med merkelapper, bærer jeg audiofil med lettthet. :)

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
844
Torget vurderinger
4
Jeg tenker at ...... hvis man elsker en gitt skive pga MUSIKKEN, men ikke spiller den særlig ofte fordi LYDEN ikke er helt på topp i hovedanlegget, DA er man det jeg tenker på som en typisk AUDIOFIL.
Men hvis man derimot ikke klarer seg uten den skiva og putter den i discman'n, plugger inn et sett med mediokre hodetelefoner og nyyyyter tonene, vil jeg si at man kan kalle seg MUSIKKELSKER.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg tenker at ...... hvis man elsker en gitt skive pga MUSIKKEN, men ikke spiller den særlig ofte fordi LYDEN ikke er helt på topp i hovedanlegget, DA er man det jeg tenker på som en typisk AUDIOFIL.
Men hvis man derimot ikke klarer seg uten den skiva og putter den i discman'n, plugger inn et sett med mediokre hodetelefoner og nyyyyter tonene, vil jeg si at man kan kalle seg MUSIKKELSKER.
Bare litt kresen - og audiofil.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.912
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Audiofil til de grader. I hver en pore, vene og i alt jeg gjør. Musikk og god lyd er alt!

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Det blir litt som slagordet til en "pro-lyd produsent": "Could I have more talent in the monitors, please". Det blir litt som når man låner øret til en innspilling til et nytt gitarvirtuos, bare for å finne ut at Hendrix er 10x kulere og låter 10x kulere med 10x mere dynamikk. Da drar man heller Hendrix for 103-gang.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.160
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Enig, men vil dra det enda litt lenger.
Hvis du i det hele tatt er opptatt av hvordan musikken låter, så er du audiofil.
Det er fullt mulig å være musikkelsker uten å være audiofil.
Vil du bruke anlegget "kun for å komme nærmere musikken", så er det fordi graden av nytelse henger sammen med hvor bra det låter.
Jeg tror alle her inne er audiofile, og at det finnes mange flere potensielle audiofile der ute.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.645
Jeg har bedrevet intens studie av min egen navle og har kommet frem til at jeg fremdels har audiofile tendenser.

Jeg liker å høre musikk, kan faktisk ikke klare meg uten.
Jeg liker rørforsterkere, platespillere og hornhøyttalere.

Problemet er at hvis jeg for eksempel skulle komme til å høre en transistorforsterker
som lyder bedre enn en rørforsterker, så vil jeg likevel velge rørforsterkeren,
fordi jeg liker rørforsterkere og fordi transistorforsterkere er kjedelige.
Og kassehøyttalere kan lyde så godt de vil, de er likevel fullstendig uinteressante.

Så jeg er nok fullstendig mislykket som audiofil.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
844
Torget vurderinger
4
Da har dere vel funnet fasiten for dere og ikkenoe er jo bedre enn det ;)
Men vil nok si at det meste er interessant hvis det gjør musikken du liker bedre.
Mange musikkelskere ville nok elsket musikken sin enda litt bedre hvis man hadde kommet nærmere musikken emosjonelt....og det gjør man faktisk når man finner den rette synergien mellom musikk, anlegg og rom. Men det er litt av et puslespill før man er i mål ;)

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
La meg i sakens anledning introdusere et nytt begrep; "Audiopat" (c) Sluket. Beskriver oss som lever og ånder, tenker, sover, spiser og puster utstyr for alle aspekter ved stereo lydgjengivelse mer eller mindre døgnkontinuerlig, og lever/agerer deretter! (AV-folket får finne opp sin egen sykdomsbetegnelse).

Senest i dag tidlig drømte jeg om en platespillerkonstruksjon, sikkert etter å ha sittet et par timer i går kveld og skissert platform/plinth. Et sikkert tegn på et sykdommen har eskalert til audiopatisk nivå. Det var nemlig ikke første gangen, slik drømming.
Hvor lang inkubasjonstid snakker vi om her? Er litt urolig siden jeg tidvis har oppholdt meg litt mye sammen med folk som viser slike symptomer.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg har sammenlignet monoversjon, spolebåndsutgivelse, stereo vinyl, vinyl gjenutgivelse, kassettversjon, CD-versjon, SACD og High-Res versjon av innspillinger.

Har også lyttet til dem på Spotify og Qobuz.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmmmm.... det slo meg at vi godt kan bruke disse setningene som Brahms skrev til sin "venninne" (Schumanns kone, Clara)
«Lidenskapene er ikke naturlig for mennesker. De er alltid unntak eller eksesser. De som overskrider måteholdet må betrakte seg som syke, og søke legehjelp for sitt livs og sin helses skyld […] Lidenskapen må snart forsvinne, eller man må fordrive den.»

Den siste setningen vet jeg ikke helt om jeg ville brydd meg om - heller.......

Elvisruller

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
3
Jeg er definitivt audiofil!

Ikke fordi jeg har verdens beste multimilliondollar anlegg, men fordi jeg liker musikk, og spiller mye musikk! Spiller CD, Vinyl, Spotify og Wimp, musikk inspirerer, roer ned, steamer opp!

At prisen er en forutsetning for å kalle seg Audiofil er som å si at man kan kalle seg svært god musiker fordi man har et dyrt instrument, poenget er jo om man kan spille på det!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Jeg er definitivt audiofil!

Ikke fordi jeg har verdens beste multimilliondollar anlegg, men fordi jeg liker musikk, og spiller mye musikk! Spiller CD, Vinyl, Spotify og Wimp, musikk inspirerer, roer ned, steamer opp!

At prisen er en forutsetning for å kalle seg Audiofil er som å si at man kan kalle seg svært god musiker fordi man har et dyrt instrument, poenget er jo om man kan spille på det!
Hva med musikkinteressert?
Det er jo en viktig og nær beslektet egenskap.

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Antall liker
162
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Ser på meg selv som audiofil, og musikkinteressen er på lytte nivå. Spiller ikke instrument selv, men har forståelse for hvordan de forskjellige skal låte, og det er dette som blir referansene til eget oppsett.

A.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.405
Torget vurderinger
12
Jeg er interessert i musikk og lyd, men diagnosen må ekspertisen stille. Like I care ..

8

8x12_TOM

Gjest
Hva er den greia med å bedyre sin ikke-audiofile legning.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.394
Sted
Saksvik - Trøndelag
Greia er vel å distansere seg fra de mest kunnskapsforaktende, snakeoilelskende, subjektivistiske "audiophools".

• Liker
Reaksjoner: VVV

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.405
Torget vurderinger
12
Og de mest arrogante, belærende selvutnevnte objektivistene. Der ble terrorbalansen gjenopprettet om ikke annet.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.160
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Mange musikkelskere ville nok elsket musikken sin enda litt bedre hvis man hadde kommet nærmere musikken emosjonelt....og det gjør man faktisk når man finner den rette synergien mellom musikk, anlegg og rom. Men det er litt av et puslespill før man er i mål ;)
Jeg er enig, men det er fordi jeg er audiofil.
Å si at man faktisk kommer nærmere musikken emosjonelt har noe å gjøre med anlegg og rom betinger at du er audiofil.
Jeg rent ut digget å høre Loreena McKennit i bilen i dag, men det hadde nada med audiofili å gjøre. Det å være musikkelsker er totalt løsrevet fra å være audiofil! Men vi audiofile elsker musikken vår mer når vi synes det låter bra. Fordi vi er opptatt av god lyd. ;)

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.394
Sted
Saksvik - Trøndelag
Slapp av, Trondmeg, jeg er audiofil, men registrerer at f eks på diyaudio er "audiophile" omtrent et skjellsord.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Fordi vi er opptatt av god lyd. ;)
Kan vi sidestille definisjonen av 'god lyd' med 'naturtro' lyd?
Blir det rett å si at man er Audiofil hvis man liker sin egen personlige lydsignatur selv om denne fraviker kraftig fra 'high fidelity'?
Jeg mener definitivt ja - det er selve interessen som er det saliggjørende og ikke grad av objektiv naturtrohet.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.160
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Fordi vi er opptatt av god lyd. ;)
Kan vi sidestille definisjonen av 'god lyd' med 'naturtro' lyd?
Blir det rett å si at man er Audiofil hvis man liker sin egen personlige lydsignatur selv om denne fraviker kraftig fra 'high fidelity'?
Jeg mener definitivt ja - det er selve interessen som er det saliggjørende og ikke grad av objektiv naturtrohet.
100% enig. Hva jeg mente med god lyd, er hva du selv mener er god lyd.

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Ser på meg selv som audiofil, og musikkinteressen er på lytte nivå. Spiller ikke instrument selv, men har forståelse for hvordan de forskjellige skal låte, og det er dette som blir referansene til eget oppsett.

A.
+1 ;-)

Topp Bunn