Antallet idioter i verden holder seg rimelig konstant, ser det ut som. Spørsmålet er ikke om det er forskjell eller ikke. Saken er at det er så enormt stor forskjell mellom billigkabler og verdensklasse at de som ikke vil ha gode kabler går glipp av ufattelig mye bedre lyd, men det blir deres sak da de ikke vil noe annet uansett hva andre sier... De vil aldri ha High-End lyd uansett.
Det er et par ting ved innlegget ditt jeg har bittelitt problemer med.
Altså, for det første, jeg blir smådeprimert over alle de som ikke gidder å lese tråden, for så å idiotforklare omkring halvparten av de som har ytret seg.
Videre, at det er forskjell på kabler vet vi, med sikkerhet, men hva er det som får deg til å tenke at det er sammenheng mellom pris og kvalitet? Folk snakker om kabler i "hundretusenkronersklassen", som om det er slik at kabler til omkring hundre tusen kroner er underlagt et visst utviklingsarbeid, en viss materialkvalitet, et visst håndtverk osv, som om dette er rimelig konstante størrelser og at dette da er basert på dyktige fagpersoner som har utdannelse i faget og baner vei for kabelteknologi innen mange ulike bruksområder.
...Vel, her har vi jo også en del håndfast kunnskap å forholde seg til, sånn som når for eksempel en entusiast stripper pynten av de bruktbilprisede kablene og finner kabler som har EL-nummer og lave meterpris hos den lokale elektrogrossisten.
...Eller når selgere av slike ting gang på gang ferskes i juks under demo, for eksempel ved å spille ulike spor når de ulike kablene testes, eller ved å endre voluminnstillingen i det man skifter kabel.
...Eller når disse aller fremste vitenskapsmennene innen kabelteknologi og metallurgi kommer med fantastiske forklaringer om hvordan elektronmolekyler former ledermolekyler i en bestemt retning som gjør at kabelen etter en tids bruk blir retningsbestemt, og dermed avslører at de ikke kan en dritt om verken metaller, atomer eller elektrisitet.
Ellers har jeg jo ingen grunn til å tro noe annet enn at du har sett lyset, og at vi idioter som en gang i tiden så lyset, men var så uheldige at et vindpust blåste det ut, vi får vel bare bøye oss i støvet, bla opp hundre tusen kroner og bare innse at vi dermed ikke har råd til høyttalere der dyktige ingeniører med utdannelse og profesjonelle utviklingsverktøy har finpusset på membraner, magnetkretser, oppheng, delefilter, spredning, romintegrering osv, for det er jo tross alt i kablene godlyden ligger.
Nei, ikke tenk på det en gang, ikke bruk "det svakeste ledd"-anekdoten, for strømmen merker nemlig ikke om kablene ble klippet fra rull hos Onninen av meg eller av Knuts kabelsvindleri før den ble pakket inn i gardiner med vikingemønster. Strømmen merker faktisk ikke en gang at jeg hadde bedre rabatt enn herr Knut. Faktisk er oddsen større for at jeg får bedre lyd, fordi jeg vet både hvordan man kapper riktig, hvordan man avmantler uten å skade lederne, hvordan man lodder og hva man lodder med. Som om ikke det var nok vet jeg også at det betyr mer hva som er inni spadene enn hva det står på dem, det betyr mer at de er loddet og ikke krympet, og faktisk kan vikingegardinene gjøre lyden dårligere, rett og slett fordi nakne kabler lettere kvitter seg med eventuell varme. Betyr disse tingene egentlig noe i praksi? Neppe, men om man virkelig skal presse grensene så er vinneren utvilsomt der man har lagt minst eventyr i anskaffelsen.
MEN: Mange som kjøper seg nye kabler, og dette har jeg også opplevd selv, bruker mye tid på å lytte og teste, og da lytter de til musikk. Det er nesten som å ta med kona på hotell, ha fri fra jobb og barn, og forelske seg på nytt. Det handler om følelser, og følelser betyr faktisk mer enn noe annet i denne hobbyen.