ptb
Æresmedlem
Nei, det tror jeg faktisk ikke.De fleste skjønner hva jeg vil frem til..
Nei, det tror jeg faktisk ikke.De fleste skjønner hva jeg vil frem til..
Det har nok mye å si hvem, og kvaliteten til de som «ratter» lyden å gjøre. Har hørt god lyd på de fleste arenaer og scener i østlandsregionen, og fellesnevneren har vært de samme band/ artister.Eneste stedet jeg har vært selv og opplevd god lyd var Oslo konserthus. Ellers så har det heller vært fra helt ok til så dårlig lyd at man blir irritert over hvor dårlig den er.
Neivel..Nei, det tror jeg faktisk ikke.
Enig.Det har nok mye å si hvem, og kvaliteten til de som «ratter» lyden å gjøre. Har hørt god lyd på de fleste arenaer og scener i østlandsregionen, og fellesnevneren har vært de samme band/ artister.
Nesten så en skulle hatt noen målinger å vise til!Neivel..
Det vi tenkte på før i tiden, var en mer tja.. Hva skal en si.. En kaldere lyd.. Mer rett frem.. Kanskje mer som at en hørte på popanlegget ute på terrassen om vinteren i minus 10
Nei,hvordan i huleste skal en beskrive dette da?
Prøv Hjertneshallen i Sandefjord, eller Operahuset på Nordfjordeid, 7.rad midt i.Eneste stedet jeg har vært selv og opplevd god lyd var Oslo konserthus. Ellers så har det heller vært fra helt ok til så dårlig lyd at man blir irritert over hvor dårlig den er.
Det er jo litt langt unna dessverre, har vært i Nordfjordeid for irundt 20 år siden en sommer og jobbet. Men det nærmeste jeg var konserthus var vel det lokale diskoteket i Stryn..Prøv Hjertneshallen i Sandefjord, eller Operahuset på Nordfjordeid, 7.rad midt i.
Utrolig at du kan komme opp med alt dette for å slippe å svare på et så enkelt spørsmål. Det må være betente greier.Da forstår du ikke hva stråmann er, i så fall.
Det gir ingen mening å besvare hypoteser jeg selv ikke har noe som helst forhold til.
Jeg har ikke hørt "høggorm-lyd" annet enn fra fullstendig og forferdelig overbelastede anlegg med tonekontrollene vridd til klokka 17 i tenårene, så det gir liten og ingen mening for meg i denne debatten. Så jeg har ingen kommentarer til spørsmålet ditt.
Jeg har besvart de reelle sidene ved selve diskusjonen i forrige innlegg.
Rolig nå, Snickers, og les det hele om igjen.Utrolig at du kan komme opp med alt dette for å slippe å svare på et så enkelt spørsmål. Det må være betente greier.
Allerede i Alan Blumlein sin stereo-patent fra 1931 ble den anskrevet avspilling av to-kanal stereo i 4 kanaler : høyre og venstre kanal + sum (senter) og differanse ("ambient"). https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alan_BlumleinTror det var en svenske på 60 tallet som skrev det først, før Toole henviste til det og var enig , og nå du , Hvor skal dette ende? Må vi alle ha en 3 kanals Parasound nå?
Du må ha en redegjørelse for formålet med spørsmålet før du kan svare?Rolig nå, Snickers, og les det hele om igjen.
Jeg ser intet poeng i å besvare hvorfor en høyttaler "låter høggorm", da dette er et fenomen som ligger langt, langt utenfor alt det disse debattene dreier seg om.
Hva er det egentlig du vil fram til? Jeg spør fordi jeg virkelig ikke begriper det.
Absolutt, men vil gjerne tilføye at å se på frekvensrespons uten å ta høyde for hvordan det utvikler seg i tidsdomenet er som å ha en mono-kikkert for å studere terrengetRett frekvensgang er OK i ekkofritt rom, men ikke i lytterommet. Da ønsker man en naturlig avrulling ved høyere frekvenser. Korrigerer man en jevn frekvensgang fra høyttaler til å være jevn i rommet ved å gjøre høyttalerens direkterespons mere ujevn risikerer man å gjøre vondt verre. Det beste er å starte med en riktig god høyttaler , korrigere feil i den ekkofrie responsen med parametrisk eq, DSP optimalisere romresponsen ved lavere frekvenser hvor plassering og romtiltak ikke kommer i mål ,dvs bassujevnheter , og håpe det beste. Så en lett eq etter smak, Det kan gi en jevn fallende respons , men det er ikke sikkert du liker samme fall som alle andre. Det er altså forbausende hvor jævlig kurvene kan se ut og du fortsatt syns det låter OK. Man må bare prøve og lære og feile og prøve igjen,,,En dag sier man kanskje, jøss dette låter ålreit gitt. Og så måler og lagrer man det det , og tenker jøss er det dette jeg liker? Det gir mening..... eller ikke.. sånn går no dagam
Det kommer jo an på, jeg hører på mye slags musikk men det blir oftest av typen med mye forvrengning og da spesielt på gitar når jeg skal på konsert. At lyden bærer nok er liksom ikke noe problem, det er mest opp til de bak mikserbordet. Men enkelte lokaler er elendige lydmessige, selv i Oslo på noen av de største lokalene også.Men dersom du leitar litt, finn du sikkert konserthus i ditt nedslagsfelt som går an å besøke litt.
Etter kvart som eg utvida horisonten til å like klassisk musikk i stadig større grad, oppdaga eg grader av oppleving av ekte godlyd. Men sjølvsagt, dei musikksjangrane som i all hovudsak bestod av elektrisk forsterka instrument, er ei anna utfordring. Musikk er best utan miksebord......eller?
La oss prøve i all vennskapelighet å komme fram til hva du vil ha svar på, så tar vi det derfra.Du må ha en redegjørelse for formålet med spørsmålet før du kan svare?
Det er liksom ikke måtte på til lesing mellom linjene. Var det der du fant stråmannen din også?
Det var og en samenligning.. jeg har hatt Leica mono televid 77, hva er problemet med den for og se terenget?Absolutt, men vil gjerne tilføye at å se på frekvensrespons uten å ta høyde for hvordan det utvikler seg i tidsdomenet er som å ha en mono-kikkert for å studere terrenget
Der er ingen misforståelser fra min side ?Her var det noen misforståelser, kanskje enklest å ta punktvis:
- Målet er ikke nødvendigvis å rette alle pukler å daler, spesielt ikke oppover i frekvens.
- Målet er ikke en rett frekvensrespons, men en jevn frekvensrespons, og en svakt fallende frekvensrespons (ca 1dB/Oktav)
- Nøytral må vurderes med opptaket/kilden du spiller av som referanse. At noe forut for opptaket setter preg på lyden er ikke relevant i din avspillingskjede.
Jeg må si at jeg er litt skeptisk når målinger brukes til vurdere tonal nøytralitet. La oss si vi har en høyttaler som de fleste mener er nøytral, men som ikke har helt rett frekvenskurve. Så gjøres noen akustiske tiltak slik at kurven blir rettere. Vil den da ikke oppleves nøytral lenger? Jeg kan godt kjenne igjen lydsignaturen i en høyttaler i forskjellige rom som vil måle helt annerledes. Og hva om en billig høyttaler har mye rettere kurve en en rådyr. Da er den billige mer nøytral? En mindre oppløst og detaljert høyttaler vil ofte også opplevelse lysere bare av den grunn.Med gode nok målinger kan vi vurdere om de faktisk er nøytrale eller om du bare har assosiert ordet med en eller annen tonal balanse du ikke liker så godt.
Focal sopra feks er et stykke unna nøytrale pga ujevn off-axis respons.
Mitt inntrykk er at folk forbinder for mye energi oppover i frekvens som nøytral, men når man hører på faktiske nøytrale saker opplever mange det gjerne som litt mørk signatur. Iallefall det jeg har lest av anmeldelser av feks Genelec som må sies å være svært nøytrale jevnt over
Spørsmålet finner du i tråden. Du siterte det også selv tidligere. Du trenger neppe hjelp til å finne det igjen. Det er ikke så vanskelig å få det ordrett på et forum som har sitatfunksjon.La oss prøve i all vennskapelighet å komme fram til hva du vil ha svar på, så tar vi det derfra.
Du har, så langt jeg forstår, spurt meg om hva er årsaken dersom en høyttaler låter hoggorm.
Jeg har svart at sist jeg hørte noe sånt, var ca 40 år siden, og årsaken var sterk overbelastning av forsterker.
Nå ønsker jeg at du forteller meg om det var feil svar, eller om det er noe annet du vil jeg skal svare på.
Nøytrale høyttalere er de som spiller av opptaket/miksen nøytralt. Så godt det tar seg gjøre. Jeg bruker betegnelsen tonalt, og ikke nødvendigvis bassutslag.I min verden findes der ikke Nøytrale Højttalere Ganske enkelt fordi optagelsen ikke er nøytral
Alle lyd produkter lige fra mikrofonen til højttaleren har sit præg på lyden der ender op i en stue.
Ok.Der er ingen misforståelser fra min side ?
Hvilke høyttalere er etter din mening typiske nøytrale?Mitt inntrykk er at folk forbinder for mye energi oppover i frekvens som nøytral, men når man hører på faktiske nøytrale saker opplever mange det gjerne som litt mørk signatur.
Nei, man kan ikke dømme bare på grunnlag av frekvensrespons.Er der nogen i denne tråd der kan fortælle mig hvordan en frekvensgang på en nøytral ser ud ???
Så du fortalte hvordan høyttalerne låt basert på måling, også låt de ikke slik du trodde? Hvordan var det en test av en is?Jeg husker jeg testet Snickers-is engang ved å fortelle hvordan høyttalerene låt på bakgrunn av målinger. Det var helbom på det meste.
Så belær mig ... Hvad skal der til ?Nei, man kan ikke dømme bare på grunnlag av frekvensrespons.
Da tenker du antakelig på innlegg #215, som går som følger:Spørsmålet finner du i tråden. Du siterte det også selv tidligere. Du trenger neppe hjelp til å finne det igjen. Det er ikke så vanskelig å få det ordrett på et forum som har sitatfunksjon.
Stemmer?Hvis høyttalerne låter hoggorm på nøytral elektronikk, hva kan vi da si om høyttalerne?
Du fortalte hvordan du trodde at de låt basert på frekvenskurver jeg ga deg. Du bommet veldig, den gangen. Vet ikke om du hadde truffet bedre i dag.Så du fortalte hvordan høyttalerne låt basert på måling, også låt de ikke slik du trodde? Hvordan var det en test av en is?
Det som skal til er at den har jevn frekvensrespons både on og off axis. Videre må man se hvordan det ser ut i tidsdomenet, hvordan og hvor mye det forvrenger osv. Mange avvik vil henge sammen med andre ting. For eksempel vil et avvik i spredningen gjøre at et avvik i frekvensrespons lyder mer nøytralt enn en flat frekvensrespons. Så er det alltid et spørsmål om hvor godt en høyttaler integrerer seg i rommet. Noen høyttalere for større avvik i frekvensrespons både over og under Schrøder enn andre høyttalere i samme rom. Allikevel vil mange av disse avvikene være i tråd med hva vi forventer etter en ubevisst analyse av rommet. Forsøker man å korrigere for dem kan det skape merkelig lyd. Spesielt om man i tillegg har store avvik og har korrigert frekvensrespons uten hensyn til spredning, tidsdomenet, forvrengning osv. I tillegg må man måle i ulike høyder i sweetspot. Vi tror ikke på en kraftig korreksjon som bare er gyldig i ørehøyde.Så belær mig ... Hvad skal der til ?
De fleste højttalere måler faktisk ikke særlig godt i en normal stue. Ud over det har alle højttalere en egen lyd
Så fortæl mig hvad der skal til. Nævn evt nogle højttalere som du mener er nøytral ?
Ok, var det stor forskjell på hvordan jeg beskrev lyden før og etter jeg hadde hørt den?Du fortalte hvordan du trodde at de låt basert på frekvenskurver jeg ga deg. Du bommet veldig, den gangen. Vet ikke om du hadde truffet bedre i dag.
Så på 40 år, store deler av det brukt til testing av høyttalere, så har du ikke kommer over noen dårlige?Da tenker du antakelig på innlegg #215, som går som følger:
Stemmer?
Hvis så, er mitt svar:
Jeg har aldri hørt noen høyttaler låte hoggorm på nøytral elektronikk som ikke brutalt overbelastes, så jeg har ikke noe godt svar annet enn at en fornuftig høyttaler låter fornuftig med en fornuftig forsterker.
Jeg utgår fra at dersom noe sånt skulle skje, altså at en høyttaler låter hoggorm på en nøytral forsterker, da er det noe fundamentalt feil med den høyttaleren. Men, som sagt, noe sånt har jeg aldri vært i nærheten av å høre.
Dekker dette ditt spørsmål?
Hehe, dette er tydeligvis tråden hvor alt skal misforstås. Men OK, 2 dimensjoner vs 3. OK?Det var og en samenligning.. jeg har hatt Leica mono televid 77, hva er problemet med den for og se terenget?
Nei, i grunn ikke.Så på 40 år, store deler av det brukt til testing av høyttalere, så har du ikke kommer over noen dårlige?
Altså er det ikke selve højttaleren der er nøytral men tilpasningen i rommet der gør at en given højttaler er nøytraltDet som skal til er at den har jevn frekvensrespons både on og off axis. Videre må man se hvordan det ser ut i tidsdomenet, hvordan og hvor mye det forvrenger osv. Mange avvik vil henge sammen med andre ting. For eksempel vil et avvik i spredningen gjøre at et avvik i frekvensrespons lyder mer nøytralt enn en flat frekvensrespons. Så er det alltid et spørsmål om hvor godt en høyttaler integrerer seg i rommet. Noen høyttalere for større avvik i frekvensrespons både over og under Schrøder enn andre høyttalere i samme rom. Allikevel vil mange av disse avvikene være i tråd med hva vi forventer etter en ubevisst analyse av rommet. Forsøker man å korrigere for dem kan det skape merkelig lyd. Spesielt om man i tillegg har store avvik og har korrigert frekvensrespons uten hensyn til spredning, tidsdomenet, forvrengning osv. I tillegg må man måle i ulike høyder i sweetspot. Vi tror ikke på en kraftig korreksjon som bare er gyldig i ørehøyde.
Enig.Godt du aldri hadde ambisjoner om å bli filmkritiker @Håkon_Rognlien !
Har du oftest hatt brukbar akustikk da?Enig.
Jeg har alltid hatt som ledestjerne å spre det glade budskap.
Sånn er det å være filantrop i sin sjel!