Syns du ikke den var kul da? Eller var det et komma som manglet så du misforstod meg? Det var hyggelig ment.Deenne kan vel passe Sluket
Vis vedlegget 716583
Dette synes jeg er skikkelig interessant, slik jeg forsto det har du også hørt mye på Dutch & Dutch 8C, og du likte ikke de heller. Dutch bruker topp komponenter i alle fall, Wavecor & Seas.vorfor synes jeg og de som pleier og høre musikk hos meg at La Scala og hORNS spiller bedre enn Kii Three, Dynaudio XD60
.........og passer derfor godt til de fleste av oss på HFSRør har fremtiden... bak seg!
Altså, det er jo uangripelig bra, det styrer alt, kontrollerer alt, det er i utgangspunktet ingenting å klage på, ikke sant? Det er ingen feil!Artig om du forklare litt mer hva det er med disse SOTA & klasse D løsningene som ikke helt faller i smak?
Vi er definitivt til hinder, vi er butifiers. Ingen store oppdagelser er gjort av mennesker over 30 år.Er gamle gubber til hinder for "nyere" teknologi ?
Har et sitat som gir svar på det... Det nytter ikke å lære gamle bikkjer og sitte....
Ja jeg aksepterer det, og har ingen tvil om at dere som har hørt dette utstyret har denne opplevelsen. Jeg synes dette er interessant for her har produsentene (Kii & Dutch) kontroll på hele kjeden, fra: DSP - DAC-klasse D forsterkere og høyttalerdriverne, det er liksom ikke noe å skylde på, om du/dere forstår?Men for min del koker det ned til at "it just doesn't moooove me, man!!"
Du forklarte det bra kan legge til at jeg personlig savnet mellombass og litt ‘’kropp’’ i mellomtonen. Liker og sitte på første rad men det meste annet jeg har hatt setter meg litt for langt bak i salenAltså, det er jo uangripelig bra, det styrer alt, kontrollerer alt, det er i utgangspunktet ingenting å klage på, ikke sant? Det er ingen feil!
Men for min del koker det ned til at "it just doesn't moooove me, man!!"
Jeg har hørt Kii en god del ganger. Om de er SOTA 2021 kan sikkert diskuteres (Snickers hadde vel blant annet en saksopplysning på elementer). Første gang jeg fikk dem demonstrert var av Putzeys selv. Jeg var sånn tålelig imponert og ikke noe jeg festet meg ved. Dette er vel minst fem år siden. Hørte de litt senere på en high end sjappe i Nederland og ble veldig imponert. Hadde de derfor i bakhodet, og hørte dem senere et par ganger med de tilhørende bassmodulene (som kom senere). Imponerende, men er fremdeles i tenkeboksen om de låter for «tørt» ift mine preferanser. Synes heller ikke de gav meg fot når det ble spilt (skitten) rock, men litt EQ heving i bunn hjalp veldig. Har ikke skrevet noe særlig om lyden, men jeg har de fremdeles på min short liste når jeg etter hvert skal flytte til et mindre hus, men enn så lenge koser jeg med og er fornøyd med mange anakronistiske bokserJa jeg aksepterer det, og har ingen tvil om at dere som har hørt dette utstyret har denne opplevelsen. Jeg synes dette er interessant for her har produsentene (Kii & Dutch) kontroll på hele kjeden, fra: DSP - DAC-klasse D forsterkere og høyttalerdriverne, det er liksom ikke noe å skylde på, om du/dere forstår?
Hva synes dere som har hørt Kii & Dutch som er SOTA 2021, hva er positivt og hva er negativt?
Ikke nok musikkinstrument altså?Men for min del koker det ned til at "it just doesn't moooove me, man!!"
Hadde Kii i tre år, kongehøyttalere! Selv i dag liker jeg veldig godt å stikke innom Duet og høre på Kii, da helst med BXT. Jeg har hørt Kii opp mot det meste som Duet har hatt innom og det er ikke leketøy vi snakker om. I mange tilfeller er de bedre enn langt større og dyrere saker.Ja jeg aksepterer det, og har ingen tvil om at dere som har hørt dette utstyret har denne opplevelsen. Jeg synes dette er interessant for her har produsentene (Kii & Dutch) kontroll på hele kjeden, fra: DSP - DAC-klasse D forsterkere og høyttalerdriverne, det er liksom ikke noe å skylde på, om du/dere forstår?
Hva synes dere som har hørt Kii & Dutch som er SOTA 2021, hva er positivt og hva er negativt?
Igjen manglende mellomtone og mellombass men små fine høyttalere! nå har jeg la scala og spiller MYYYE mer musikkHadde Kii i tre år, kongehøyttalere! Selv i dag liker jeg veldig godt å stikke innom Duet og høre på Kii, da helst med BXT. Jeg har hørt Kii opp mot det meste som Duet har hatt innom og det er ikke leketøy vi snakker om. I mange tilfeller er de bedre enn langt større og dyrere saker.
De er helt klart SOTA selv i dag på mange områder, men som vanlig er det ikke alle områder de skinner like sterkt på.
Positivt;
- Spredningskontroll over hele spekteret. Vi snakker tilsvarende ekstremt store høyttalere for å få til det samme - eller andre løsninger på samme problem som Dutch 8c.
- Tilpasningsdyktig til vanskelig plassering pga kardioide og innebygd EQ - nå også med PEQs.
- Særdeles brukervennlig i et hjemmemiljø. Slå på tv og høyttalerne slår seg på. De slår seg også av etter 15 min med stillhet.
- Absolutt stillhet fra forsterkerne. Man hører nada sus.
- Mulighet for å justere EQ mens man hører på musikk i realtime.
- Full-range ned til 20 hz under normale omstendigheter i en stue opp til ca 92 dB.
- Veldig klar og detaljert lyd. Tid/Fasekorrekt oppførsel gir også svært gode image-kvaliteter.
- Snickers vil like dette, de har current-drive på mellomtonen!
Negativt;
- Liten høyttaler med null demping innad i kabinettet pluss simple drivere med begrenset kapasitet setter grenser for hvor høyt man kan spille før det hardner til.
- Spredning smalner litt for mye oppover til å være SOTA på spredningsjevnhet. Synes lydbildet er større og låter mer likt over hele sofaen med dagen M2 enn det gjorde med Kii.
- Som standard er Kii satt til helt rett frekvensrespons. I mine øyne gir det for lys tuning med slik spredningskontroll fordi man ender opp med å mangle litt av grunntone-energien i power-responsen som vanlige høyttalere har. Det er underverker å hente på å justere dette, og jeg er sikker på at mange har fått servert en for lys opplevelse på demo av Kii pga dette.
- Ekstremt avansert konstruksjon med alt av elektronikk bygget inn i en lukket kasse uten aktiv kjøling og ingen service-apparat i Norge. Må sendes til Nederland ved problemer.
- Kapasitet er ikke sammenlignbart med store høyttalere selv om de endelig spiller høyt nok i massevis for normale folk i normale rom.
- Altfor dyre blitt med årene. Hva faen skjedde?
Høyttaler-eksempler som jeg husker å ha sammenlignet Kii direkte mot via A-B testing;
- Kef Blade 2
- Kef Blade 1
- Grimm Ls1
- Audiovector SR6 arrete
- Piega Classic 60.2
- Canton Reference et eller annet tall
- Dynaudio Contour
- Monitor Audio PL 200
- Devialet Phantom Gold og Silver
- Piega Master Line Source 3
- Dynaudio Confidence
+ en haug med andre høyttalere lyttet til i samme rom enten samme dag eller ved en av mange senere anledninger. Kii gjorde seg aldri bort mot noen, men låt selvsagt ikke bedre enn alle andre heller. Grimm ls1 med samme diskant, men bedre mellomtone og egne subber var mye bedre i mine ører feks.
Konklusjon;
Kii er meget gode høyttalere både isolert sett og sammenlignet med andre tradisjonelle høyttalere. De heller mer mot analytisk enn romantisk rett ut av esken, men akseptabelt kompromiss er enkelt å tommeltotte seg frem til om man har sterk nok vilje til å bevege fingrene.
God høyttaler til tross, begrensningene er åpenbare når man setter den objektive lupen på dem - og prisklassen er selvsagt blitt helt noldus. For normalt bruk uten høye lyttenivå-krav eller behov for de siste 5-10 % i absolutt oppløsning er Kii helt supre greier for de fleste.
For kritikken av Kii her i tråden vil jeg si at jeg ikke helt forstår den. Om jeg ikke husker feil fikk amason et av parene som var nedjustert gain på og fikk vel de aldri til å spille høyt nok før han solgte dem videre. Denne oppdateringen ble reversert av Kii i etterkant og man kunne bare sende mail til dem, koble pc'en til team-viewer og så løste det problemet seg med 12 dB ekstra headroom. Med så stort rom som han har og med sine krav til lyttenivå ville jeg helt klart ha valgt andre løsninger selv med fullt nivå på dem, så jeg forstår at det ikke funket for ham, men føler kritikken har sammenheng med rene fysiske lover mer enn høyttalerens manglende kvalitet.
I mine øyne er Kii SOTA på noen områder, men har klare svakheter andre steder. Alt vises med riktige målinger.
At ikke alle aktive høyttalere på markedet kan konkurrere med Kii på brukervennlighet den dag i dag synes jeg er fjotte idiotisk og jeg vil gjerne rette en velfortjent til alle utviklere som ikke klarer å implementere samme konge brukervennlighet så mange år etterpå. Dutch og Devialet er sånne strålende eksempler på utviklere som fortjener en dobbel for sin direkte brukerfiendtlighet!
Dette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?Class D THOU SHALL NOT PASS!!
Noe av det minst troverdig bilde jeg har sett. HR er en snill pusekatt... ikke en trollmann
Du får dra litt av det englestøvet opp i nesa så er jeg sikker på du får en høyere opplevelseDette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?
For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.
Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
Næhh, en god pinoit noir derimot.Du får dra litt av det englestøvet opp i nesa så er jeg sikker på du får en høyere opplevelse
Pusekatt og rocker?Noe av det minst troverdig bilde jeg har sett. HR er en snill pusekatt... ikke en trollmann
Ikke la min (etter egen mening) småhumoristiske Tolkien omskriving fra Gandalfs tordentale til balroggen tillegges noen særlig mening eller intensjon annen enn et forsøk på å være morsom. Må innrømme at jeg aldri har hørt hverken klasse d eller rør (sitter godt plantet i AB land) må også tillegge at jeg har satt stor pris på Rognliens skriverier . Peace out fra VipaDette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?
For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.
Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
You shall not be doomedIkke la min (etter egen mening) småhumoristiske Tolkien omskriving fra Gandalfs tordentale til balroggen tillegges noen særlig mening eller intensjon annen enn et forsøk på å være morsom. Må innrømme at jeg aldri har hørt hverken klasse d eller rør (sitter godt plantet i AB land) må også tillegge at jeg har satt stor pris på Rognliens skriverier . Peace out fra Vipa
Etter flere tusen innlegg er det litt rart å ta diskusjonen tilbake til start igjen.Dette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?
For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.
Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
Setter jo ting litt på spissen da. Men vi som har drevet med Hifi i en del tiår siden ungdommen, har vel alle på et tidspunkt undret oss over motsetningen mellom hva det objektive forteller oss og den subjektive opplevelsen. Det er her jeg føler kjernen i debatten de senere år befinner seg. Er disse subjektive opplevelsene bare placebo, eller hva er det egentlig basert på.Etter flere tusen innlegg er det litt rart å ta diskusjonen tilbake til start igjen.
Det jeg har uthevet over forstår jeg ikke. Jeg har ikke oppfattet noe ønske fra subjektivistene om å stenge noe ute, har du? Ute av egen stue kanskje, men ikke mer.
Du skriv godt og overtydande. Kii er ein fasinerande høgtalar, men kan ikkje gjere absolutt alt, skjønar eg. Har såvidt høyrt dei på messe, og ut frå det vesle eg høyrde, kan det verke som du treff spikaren på hovudet.Hadde Kii i tre år, kongehøyttalere! Selv i dag liker jeg veldig godt å stikke innom Duet og høre på Kii, da helst med BXT. Jeg har hørt Kii opp mot det meste som Duet har hatt innom og det er ikke leketøy vi snakker om. I mange tilfeller er de bedre enn langt større og dyrere saker.
De er helt klart SOTA selv i dag på mange områder, men som vanlig er det ikke alle områder de skinner like sterkt på.
Positivt;
- Spredningskontroll over hele spekteret. Vi snakker tilsvarende ekstremt store høyttalere for å få til det samme - eller andre løsninger på samme problem som Dutch 8c.
- Tilpasningsdyktig til vanskelig plassering pga kardioide og innebygd EQ - nå også med PEQs.
- Særdeles brukervennlig i et hjemmemiljø. Slå på tv og høyttalerne slår seg på. De slår seg også av etter 15 min med stillhet.
- Absolutt stillhet fra forsterkerne. Man hører nada sus.
- Mulighet for å justere EQ mens man hører på musikk i realtime.
- Full-range ned til 20 hz under normale omstendigheter i en stue opp til ca 92 dB.
- Veldig klar og detaljert lyd. Tid/Fasekorrekt oppførsel gir også svært gode image-kvaliteter.
- Snickers vil like dette, de har current-drive på mellomtonen!
Negativt;
- Liten høyttaler med null demping innad i kabinettet pluss simple drivere med begrenset kapasitet setter grenser for hvor høyt man kan spille før det hardner til.
- Spredning smalner litt for mye oppover til å være SOTA på spredningsjevnhet. Synes lydbildet er større og låter mer likt over hele sofaen med dagen M2 enn det gjorde med Kii.
- Som standard er Kii satt til helt rett frekvensrespons. I mine øyne gir det for lys tuning med slik spredningskontroll fordi man ender opp med å mangle litt av grunntone-energien i power-responsen som vanlige høyttalere har. Det er underverker å hente på å justere dette, og jeg er sikker på at mange har fått servert en for lys opplevelse på demo av Kii pga dette.
- Ekstremt avansert konstruksjon med alt av elektronikk bygget inn i en lukket kasse uten aktiv kjøling og ingen service-apparat i Norge. Må sendes til Nederland ved problemer.
- Kapasitet er ikke sammenlignbart med store høyttalere selv om de endelig spiller høyt nok i massevis for normale folk i normale rom.
- Altfor dyre blitt med årene. Hva faen skjedde?
Høyttaler-eksempler som jeg husker å ha sammenlignet Kii direkte mot via A-B testing;
- Kef Blade 2
- Kef Blade 1
- Grimm Ls1
- Audiovector SR6 arrete
- Piega Classic 60.2
- Canton Reference et eller annet tall
- Dynaudio Contour
- Monitor Audio PL 200
- Devialet Phantom Gold og Silver
- Piega Master Line Source 3
- Dynaudio Confidence
+ en haug med andre høyttalere lyttet til i samme rom enten samme dag eller ved en av mange senere anledninger. Kii gjorde seg aldri bort mot noen, men låt selvsagt ikke bedre enn alle andre heller. Grimm ls1 med samme diskant, men bedre mellomtone og egne subber var mye bedre i mine ører feks.
Konklusjon;
Kii er meget gode høyttalere både isolert sett og sammenlignet med andre tradisjonelle høyttalere. De heller mer mot analytisk enn romantisk rett ut av esken, men akseptabelt kompromiss er enkelt å tommeltotte seg frem til om man har sterk nok vilje til å bevege fingrene.
God høyttaler til tross, begrensningene er åpenbare når man setter den objektive lupen på dem - og prisklassen er selvsagt blitt helt noldus. For normalt bruk uten høye lyttenivå-krav eller behov for de siste 5-10 % i absolutt oppløsning er Kii helt supre greier for de fleste.
For kritikken av Kii her i tråden vil jeg si at jeg ikke helt forstår den. Om jeg ikke husker feil fikk amason et av parene som var nedjustert gain på og fikk vel de aldri til å spille høyt nok før han solgte dem videre. Denne oppdateringen ble reversert av Kii i etterkant og man kunne bare sende mail til dem, koble pc'en til team-viewer og så løste det problemet seg med 12 dB ekstra headroom. Med så stort rom som han har og med sine krav til lyttenivå ville jeg helt klart ha valgt andre løsninger selv med fullt nivå på dem, så jeg forstår at det ikke funket for ham, men føler kritikken har sammenheng med rene fysiske lover mer enn høyttalerens manglende kvalitet.
I mine øyne er Kii SOTA på noen områder, men har klare svakheter andre steder. Alt vises med riktige målinger.
At ikke alle aktive høyttalere på markedet kan konkurrere med Kii på brukervennlighet den dag i dag synes jeg er fjotte idiotisk og jeg vil gjerne rette en velfortjent til alle utviklere som ikke klarer å implementere samme konge brukervennlighet så mange år etterpå. Dutch og Devialet er sånne strålende eksempler på utviklere som fortjener en dobbel for sin direkte brukerfiendtlighet!
Låter det ikke virkelig bra, så måler det heller ikke veldig bra på de vesentlige områdene. Det har oppstått en gruppe objektivister som tror at enkelte utvalgte målinger viser alt, men hvor man overses andre vesentlige målinger og psykoakustikk. Kunnskapsrike folk visste allerede bedre på 70 og 80 tallet, men god kunnskap om når sjelden ut til flertallet.Hvorfor synes jeg og de som pleier og høre musikk hos meg at La Scala og hORNS spiller bedre enn Kii Three, Dynaudio XD60 samt flere andre par som har hvert innom her bl.andre med Anthem romkalibrering ?
Til sist! Hvorfor mener min bror som forøvrig ikke er opptatt av hifi at det nærmeste han har hørt en ekte saxofon var hos meg. Han er proff saxofonist og musiker med flere tiårs erfaring i studio etc ?
Håper jeg kan få noen fornuftige svar/meninger uten snakk om feilkonstruerte høyttalere
Synes det er godt å se at du også lar deg forføre! At selv en som deg, med et relativt godt grep om det objektive, velger å bagatellisere ting som i absolutte termer er en dealbreaker for de fleste med ambisjoner, også for deg åpenbart. Jeg opplever nemlig at det er en form for narrative dissonans allerede i den innledende setningen. En kongehøyttaler du kun hadde i tre år?Hadde Kii i tre år, kongehøyttalere!
Dette jobber vi hardt med å bevise at er mulig om dagen, og jeg mener bestemt at klasse D og "digitale greier" kan både spille musikk og fremtvinge rockefot, og at "nøytralt" er alt annet enn kjedelig.Dette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?
For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.
Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
Ja, jeg lar meg lett forføre av ting som er bedre enn forventet, ting som skiller seg ut og/eller ting som har spesielle kvaliteter på områder som mangler hos andre. Samtidig har jeg også evnen til å bli sjarmert av noen sider samtidig som jeg misliker andre sider - og føler jeg klarer å skille mellom sånt når ting skal veies opp til en generell vurdering.Synes det er godt å se at du også lar deg forføre! At selv en som deg, med et relativt godt grep om det objektive, velger å bagatellisere ting som i absolutte termer er en dealbreaker for de fleste med ambisjoner, også for deg åpenbart. Jeg opplever nemlig at det er en form for narrative dissonans allerede i den innledende setningen. En kongehøyttaler du kun hadde i tre år?
Takk for det, lærar! Tror du er første lærer som sier det, resten sa jeg var både dum og dårlig. (Ja, jeg skrev bokmål på nynorsk tentamen av ren trass.)Du skriv godt og overtydande. Kii er ein fasinerande høgtalar, men kan ikkje gjere absolutt alt, skjønar eg. Har såvidt høyrt dei på messe, og ut frå det vesle eg høyrde, kan det verke som du treff spikaren på hovudet.
Det er jo enten/eller... Snart 5000 innlegg vitner om det. Enten gjør man det etter boka eller så gjør man det feil. For å løst sitere de "objektive": Fakta har ingen følelser.Det irriterer meg grenseløst at det har blitt slik at alt skal være enten/eller her på HFS. Hvorfor kan ikke ting være relativt?
Å faen. Da blir det 5000 innlegg tilDet er jo enten/eller... Snart 5000 innlegg vitner om det. Enten gjør man det etter boka eller så gjør man det feil. For å løst sitere de "objektive": Fakta har ingen følelser.