Diverse Er folk med interesse for hifi og god lyd utryddingstruet?

Hvor gammel er du?

  • < 20

    Stemmer: 1 0.2%
  • 20 -30

    Stemmer: 36 7.9%
  • 30 - 40

    Stemmer: 102 22.3%
  • 40-50

    Stemmer: 148 32.3%
  • 50-60

    Stemmer: 136 29.7%
  • 60 -70

    Stemmer: 33 7.2%
  • >70

    Stemmer: 2 0.4%

  • Totalt antall stemmer
    458

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.502
    Antall liker
    89.292
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Ingen hobbyer har gitt meg så lite igjen for pengene som HiFi
    Ha ha, den var ny. Så ingen glede ved musikken, ingen gyldne øyeblikk foran anlegget der foten gå. Ingen øyeblikk der du egentlig skulle noe annet, men ble sittende fordi det låt fantastisk. Man kan faktisk få venner og møte likesinnede med samme interessen, gjerne hjemme hos andre med samme interesse eller på hifimesser hvis du tør å møte opp. Slike øyeblikk er ubetalelige, du møter fantastiske mennesker og det kan ikke kan settes pris på. Slik jeg ser det.......
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Den oppvoksende slekt er kanskje ikke så kjent med hva god lyd innebærer.
    Her ligger noe av problemet, ikke bare hos unge men også folk flest, uansett alder.
    Det man ikke vet finnes blir ikke savnet.

    Typisk audiofile oppsett har fokus på feil ting - det låter gjerne flott og fint og det som oppfattes som korrekt lyd i disse miljøene.
    For andre oppfattes det som presenteres som dyre ting som det kommer fine lyder ut av.
    For lyden engasjerer ikke.

    Når de intetanende presenteres for god lyd som også engasjerer, blir resultatet noe annerledes.
    Men det må være noe skikkelig, fullfrekvent, med rett bass, fullt dynamikkområde.

    For unge vil boforhold være en begrensende faktor.
    For mange blir head-fi en innfallsport, og dette er jo populært.

    God lyd er fremtiden, og nå i dag kan en nyte ikke bare musikk, men også ting som enkle tv-dokumentarer og frydes over lyden.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Ingen hobbyer har gitt meg så lite igjen for pengene som HiFi
    Ha ha, den var ny. Så ingen glede ved musikken, ingen gyldne øyeblikk foran anlegget der foten gå. Ingen øyeblikk der du egentlig skulle noe annet, men ble sittende fordi det låt fantastisk. At man kan få venner og møte likesinnede med samme interessen, gjerne hjemme hos andre med samme interesse eller på hifimesser. Slike øyeblikk er ubetalelige og ikke kan settes pris på. Slik jeg ser det.......
    Glede med musikk og anlegg er det plenty av, det jeg mener med lite igjen for pengene er hvor små forandringer man får for feks 10 000.

    Holdt en stund på med bil, der kunne jeg feks bruke 10k på oppgraderte skiver og kalipere og oppleve en drastisk forskjell på pedalfølelsen og plutselig kunne jeg kjøre runde etter runde på banen uten at bremsene begynte å fade. Dette var verdt pengene fordi det gav en drastisk forbedring. Innen HiFi er det veldig langt mellom de drastiske forbedringene og det hele kan minne mer om en jakt på drømmer hvor man ender opp med å lytte til utsende og prisen istedetfor hva som egentlig skjer.

    På høyttalere er det riktignok mulighet for noen aha opplevelser, men også her har prisen en tendens til å ta av mot det latterlige i forhold til produksjonskostnad.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.502
    Antall liker
    89.292
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Ingen hobbyer har gitt meg så lite igjen for pengene som HiFi
    Ha ha, den var ny. Så ingen glede ved musikken, ingen gyldne øyeblikk foran anlegget der foten gå. Ingen øyeblikk der du egentlig skulle noe annet, men ble sittende fordi det låt fantastisk. At man kan få venner og møte likesinnede med samme interessen, gjerne hjemme hos andre med samme interesse eller på hifimesser. Slike øyeblikk er ubetalelige og ikke kan settes pris på. Slik jeg ser det.......
    Glede med musikk og anlegg er det plenty av, det jeg mener med lite igjen for pengene er hvor små forandringer man får for feks 10 000.

    Holdt en stund på med bil, der kunne jeg feks bruke 10k på oppgraderte skiver og kalipere og oppleve en drastisk forskjell på pedalfølelsen og plutselig kunne jeg kjøre runde etter runde på banen uten at bremsene begynte å fade. Dette var verdt pengene fordi det gav en drastisk forbedring. Innen HiFi er det veldig langt mellom de drastiske forbedringene og det hele kan minne mer om en jakt på drømmer hvor man ender opp med å lytte til utsende og prisen istedetfor hva som egentlig skjer.
    Har selv drevet litt med bil, litt banekjøring, byttet skiver, oppheng osv, osv, men det er nok desverre ikke sammenlignbart. Det store forandringene får man med plassering, innredning av rom og lytteposisjon. Det krever veldig mye å få til et anlegg, ikke så mye i hardware når man kommer opp i pris, men matching og hva man selv liker, preferanser osv. Problemet er ofte at man må ta hensyn til andre som bor under samme tak, estetikk osv.
    Du må ikke gi opp etter så få år, men fortsette søken på den gode lyden. Gå på messer, lytt, besøk butikker, lytt, besøk likesinnede,lytt. Lykke til
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en mistanke om at interesse for god lyd, og at det å eie ett anstendig stereoanlegg er noe som den oppvoksende generasjon stort sett gir blaffen i. Jeg tenkte derfor å logge salderen på medlemmene her på hfs. Det ville ikke være det minste overraskende om flesteparten av de som sysler med denne "hobbyen" er de samme som kommer til å utgjøre "eldrebølgen" om noen få år.

    Eller tar jeg feil?
    NEI. Jeg tror ikke du tar feil. Selv er jeg 61-modell med mange flotte HiFi-opplevelser fra de glade 70-åra, så litt tilbake tidlig på 2000 før ungene nå er ute av huset og økonomien tillater GODE lytteopplevelsen. Men den oppvoksende slekt...?

    skulle det være noen som driver med sånt i dag er de vel oppfattet somvirkelig nerder. Og sikkert ikke noe som vil tilsi gode dager for HiFi-bransjen. Ja, mitt tips er at vi er en utdøende rase: dersom man ikke har opplevd søttiåra har man heller ikke noe forhold til kvalitetslyd. Så konklusjonen min er: ikke sats aksjer i HiFi-bissnisen.

    Men jeg har tatt feil før:confused:
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Er ingen fare for at jeg gir opp, det siste året har jeg forbedret lyden kraftig ved å selge all kommersiell elektronikk og bruke pengene på å bygge selv. Jeg har en følelse av at det kan være minst like mye å hente på diy høyttalere, så jeg må nok jobbe litt med snekkerferdighetene. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.502
    Antall liker
    89.292
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Kanskje ungdommen oppdager den gode lyden når de kommer opp i årene og er lei stusselig mp3 lyd fra mobiltelefoner.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Har helde det gåande sidan konfirmasjonsanlegget, innkjøpt sommaren 1973, og har stort sett vorte verre med åra. Høyrer framleis over 15 kHz, så unnskyldning har eg også.
    Komfirmert i 73 er du neppe målgruppen for temaet her, A-Arve. Jeg er vel i samme klasse som deg, men spørsmålet er: hvordan kan vi engasjere ungdommen i dag til å verdsette god lyd. Over 15 KHz...?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En får utøve sin hobby så den gir en det en søker. Om det er individuell glede, eller glede i samkvem med andre, eller en kombinasjon. Tråden blir alt for pretrensiøs og med en vinkling som er for negativ. Slik jeg ser det. Utrydningstruet.. Hva slags språk er det? Er det dinosaurer det er snakk om?

    Jeg tar ansvar for min egen glede ifht denne hobbyen. Og i det ansvaret ser jeg ikke behov for å problematisere hva andre gjør. Livet har nok plager om en ikke skal oppsøke å lage noen flere ved å frykte for ens "utryddelse".. ;)
     
    L

    Larkus

    Gjest
    En får utøve sin hobby så den gir en det en søker. Om det er individuell glede, eller glede i samkvem med andre, eller en kombinasjon. Tråden blir alt for pretrensiøs og med en vinkling som er for negativ. Slik jeg ser det. Utrydningstruet.. Hva slags språk er det? Er det dinosaurer det er snakk om?

    Jeg tar ansvar for min egen glede ifht denne hobbyen. Og i det ansvaret ser jeg ikke behov for å problematisere hva andre gjør. Livet har nok plager om en ikke skal oppsøke å lage noen flere ved å frykte for ens "utryddelse".. ;)
    Nåja...... Bedømt ut fra den nedlatende tonen i innlegget ditt, så virker du en smule......... utrydningstruet:)
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Selvfølgelig er vi utrydningstruet(-56) En økt platespiller/vinylinteresse holder stereoanlegget i live, men ikke pga interesse for lyd
    Mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En får utøve sin hobby så den gir en det en søker. Om det er individuell glede, eller glede i samkvem med andre, eller en kombinasjon. Tråden blir alt for pretrensiøs og med en vinkling som er for negativ. Slik jeg ser det. Utrydningstruet.. Hva slags språk er det? Er det dinosaurer det er snakk om?

    Jeg tar ansvar for min egen glede ifht denne hobbyen. Og i det ansvaret ser jeg ikke behov for å problematisere hva andre gjør. Livet har nok plager om en ikke skal oppsøke å lage noen flere ved å frykte for ens "utryddelse".. ;)
    Nåja...... Bedømt ut fra den nedlatende tonen i innlegget ditt, så virker du en smule......... utrydningstruet:)
    Som alltid med deg Karl, en tråd for å spre" glede og entusiasme " her inne.. Dine" antagelser" om min status er heller ikke noe nytt fra deg ifht vri sak over på person. Fortsatt god påske til deg, uansett.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.502
    Antall liker
    89.292
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Selvfølgelig er vi utrydningstruet(-56) En økt platespiller/vinylinteresse holder stereoanlegget i live, men ikke pga interesse for lyd
    Mvh
    Så du tror at trenden med platespillere og vinyl kun er fordi det er kult og ikke pga lydkvaliteten?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.135
    Antall liker
    16.634
    Torget vurderinger
    2
    "He-he. Du er like rar som pappaen min, han driver også og styrer og skal ha meg til å lytte etter forskjeller."

    Venninne til min datter, begge har gode hodetelefoner.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Er vel blant de eldre medlemmene. Tilhører generasjonen som vokste opp med The Beatles. Hadde en pause som småbarnspappa fra begynnelsen på 70 tallet. Fra begynnelsen av 80 årene begynte Hifi interessen å komme tilbake, med DUX forsterker, Wellex høyttalere og Philps CD spiller. Siden Yamaha, Electrocompaniet ECI2, B& W DM601, Roksan, JMLab, Sonus Faber, Meridian, Chapter, Lavardin, Lecontoure osv.osv. gjennom de seneste 30-35 årene.
    Satser nå foreløpig på hodetelefoner og streaming fra Tidal via PC og ekster Dac og forsterker og via iPod.
    Så lenge tinnitusen ikke overdøver hørselen vil avhengigheten av å høre god musikk alltid være der.
    Kanskje en dag står det et nytt anlegg på lytterommet igjen?
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Som alltid med deg Karl, en tråd for å spre" glede og entusiasme " her inne.. Dine" antagelser" om min status er heller ikke noe nytt fra deg ifht vri sak over på person. Fortsatt god påske til deg, uansett.
    Du glemte vel et smilefjes her................ eller?:)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det er visst ikke lenger en tråd det ikke skal kjekles i. Til og med Fidelitytråden tenderte kabelbråk og også i denne kveruleres det.... Det er kanskje foraenes natur.

    Jeg synes spørsmålet som stilles i denne tråden er berettiget. Mitt inntrykk er at det er langt færre av etterkommerne som har samme lydinteresse som det jeg antar er den gjengse HFS-junkie, derav dinosaurus-analogien. Men man kan selvfølgelig ta feil all den tid lydinteresse på dette nivået alltid har vært en nisjehobby. En annen ting er at aldri har så god lydkvalitet og tilgang til musikk vært så rimelig og enkelt som nå så det er kanskje håp likevel. I motsatt fall er tiden inne for korsfestelse av anlegget i morgen....
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.985
    Antall liker
    8.839
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    32 år her..
    Må si jeg kjenner meg igjen når det gjelder å være ganske alene om interesse for hifi.
    Mange venner som elsker musikk, men kravene er ikke mye mer enn at det spiller høyt og har bra trøkk i bassen..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    32 år her..
    Må si jeg kjenner meg igjen når det gjelder å være ganske alene om interesse for hifi.
    Mange venner som elsker musikk, men kravene er ikke mye mer enn at det spiller høyt og har bra trøkk i bassen..
    Stort sett det samme som det var på 80-tallet altså...... ;)
     

    ags88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    Møre og Romsdal, Smøla
    Er jo bare gamlinger her tydeligvis:rolleyes: Født seint på 80 tallet, og kjenner meg igjen med Eirik84 lengre opp her, de jeg kjenner er stor sett ute etter bass og at det skal spille høyt.....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.502
    Antall liker
    89.292
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Det er visst ikke lenger en tråd det ikke skal kjekles i. Til og med Fidelitytråden tenderte kabelbråk og også i denne kveruleres det.... Det er kanskje foraenes natur.

    Jeg synes spørsmålet som stilles i denne tråden er berettiget. Mitt inntrykk er at det er langt færre av etterkommerne som har samme lydinteresse som det jeg antar er den gjengse HFS-junkie, derav dinosaurus-analogien. Men man kan selvfølgelig ta feil all den tid lydinteresse på dette nivået alltid har vært en nisjehobby. En annen ting er at aldri har så god lydkvalitet og tilgang til musikk vært så rimelig og enkelt som nå så det er kanskje håp likevel. I motsatt fall er tiden inne for korsfestelse av anlegget i morgen....
    Vi venter på bilder fra korsfestelse og bål fra Hamarregionen i morgen. Bare husk på å sette høyttalerne jeg har tinget på i god avstand fra bålet.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.990
    Antall liker
    17.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Blir litt trist av å tenke på at i min omgangskrets/venner/bekjente/familie på ca 40 sjeler, så er det kun 2-3 som er villig til å bruke høvelig penger på god lyd. Når det er sagt, så er det jammen ikke mye puls i flere av dem heller, hahaha!:p
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det er visst ikke lenger en tråd det ikke skal kjekles i. Til og med Fidelitytråden tenderte kabelbråk og også i denne kveruleres det.... Det er kanskje foraenes natur.

    Jeg synes spørsmålet som stilles i denne tråden er berettiget. Mitt inntrykk er at det er langt færre av etterkommerne som har samme lydinteresse som det jeg antar er den gjengse HFS-junkie, derav dinosaurus-analogien. Men man kan selvfølgelig ta feil all den tid lydinteresse på dette nivået alltid har vært en nisjehobby. En annen ting er at aldri har så god lydkvalitet og tilgang til musikk vært så rimelig og enkelt som nå så det er kanskje håp likevel. I motsatt fall er tiden inne for korsfestelse av anlegget i morgen....
    Vi venter på bilder fra korsfestelse og bål fra Hamarregionen i morgen. Bare husk på å sette høyttalerne jeg har tinget på i god avstand fra bålet.
    De kan jeg ta med innover over påske så kan du teste de hvis du vil. Bare for å spore av tråden skikkelig :).
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.502
    Antall liker
    89.292
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Den er grei. Vi snakkes på PM
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det er visst ikke lenger en tråd det ikke skal kjekles i. Til og med Fidelitytråden tenderte kabelbråk og også i denne kveruleres det.... Det er kanskje foraenes natur.

    Jeg synes spørsmålet som stilles i denne tråden er berettiget. Mitt inntrykk er at det er langt færre av etterkommerne som har samme lydinteresse som det jeg antar er den gjengse HFS-junkie, derav dinosaurus-analogien. Men man kan selvfølgelig ta feil all den tid lydinteresse på dette nivået alltid har vært en nisjehobby. En annen ting er at aldri har så god lydkvalitet og tilgang til musikk vært så rimelig og enkelt som nå så det er kanskje håp likevel. I motsatt fall er tiden inne for korsfestelse av anlegget i morgen....
    Dette er et godt poeng. Jeg husker at da jeg vokste opp på åttitallet så hadde "alle" et stereoanlegg i stua, men det var jo sjelden lydkvaliteten som sto i fokus. Det viktigste var at man hadde noe å spille musikk på, og de aller fleste av disse anleggene hadde hatt problemer med å konkurrere mot en billig lydplanke eller en Tivoli radio når det gjelder lydkvalitet. Så jeg stiller meg ganske tvilende til om tingenes tilstand egentlig har forandret seg noe særlig.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Selvfølgelig er vi utrydningstruet(-56) En økt platespiller/vinylinteresse holder stereoanlegget i live, men ikke pga interesse for lyd
    Mvh
    Så du tror at trenden med platespillere og vinyl kun er fordi det er kult og ikke pga lydkvaliteten?
    En del av oss utrydningstruede er klar over forskjeller i lydkvalitet (innspilling cd/vinyl //loudness osv.) Stort sett ikke den gemene hop, så ja!
    Mvh
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Min erfaring fra "bak kassen" i hifibransjen er at det (selvsagt) er flere på 40+ som handler skikkelig dyrt enn de på rundt 20, men syns rekrutteringen ser høvelig stabil ut og syns det er litt gøy at det nå ikke er uvanlig at jenter bruker 20-30k på stereo.
    Et annet fenomen jeg har lagt merke til er at når godt voksne par er ute og lytter/handler er det klar overvekt på at mor er enig med meg i hva som spiller best og gubben har enda ikke heelt vokst fra at det som spiller mest svulstig og med mest bass er det beste.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.502
    Antall liker
    89.292
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Selvfølgelig er vi utrydningstruet(-56) En økt platespiller/vinylinteresse holder stereoanlegget i live, men ikke pga interesse for lyd
    Mvh
    Så du tror at trenden med platespillere og vinyl kun er fordi det er kult og ikke pga lydkvaliteten?
    En del av oss utrydningstruede er klar over forskjeller i lydkvalitet (innspilling cd/vinyl //loudness osv.) Stort sett ikke den gemene hop, så ja!
    Mvh
    Da har tydligvis bransjen en stor jobb foran seg?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror heller interessen skifter form. Hvem i alle dager er det f.eks. som kjøper hodetelefoner i bøtter og spann til en relativt høy pris. En Sennheiser Momentum Wireless er dyrere i dag enn highend-hodetelefonen HD600 var tidlig på 2000-tallet, prisstigning ikke tatt i beregning. En annen ting er at HD600 fremdeles er langt bedre enn den andre, men poenget er at det tradisjonelle mange-store-bokser-anlegget ser ut til å "forsvinne" og små "usynlige" løsninger samt hodetelefonbasert avspilling øker. Stort sett slik det alltid har vært, men jeg mener lydkvalitet pr krone er større i dag enn noensinne.

    (Og hvis noen synes dette innlegget er både uklart i innhold og dårlig formulert så er jeg helt enig.)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er nok bare et fåtall "gærninger" som er geniuint interessert i Hifi - det er en smal hobby. Men sånn var det før også, muligens var det enda smalere. Jeg tror ikke hifi er noen hobby som dør ut, snarere tvert i mot - spesielt ikke når man ser på det stadig større utvalget av alskens eksotiske apparater. Slik var det ikke for 40-50 år sida.
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    586
    Antall liker
    1.917
    Sted
    Noreg
    48 år gammel. Før hadde alle stereo anlegg som fint kunne dra igang en fest. I dag er det ingen av mine venner har noe annet enn bose lifestyle o.l. Kan det være at damene setter ned foten for større anlegg? Jeg er så heldig at jeg har fått kjellerstua til odel og eie. Stereoen ble montert opp og ingen bryr seg om størrelsen på høyttalere eller type musikk som blir spilt.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.624
    Antall liker
    2.812
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    snart 48 her. Jeg lurer meg på i hvilken grad dagens høyteknologiske samfunn "skaper" unge mennesker som mer og mer blir vant til at alt skal gå så raskt - og som av samme grunn kanskje ikke har samme utgangspunkt for, og mål med, å lytte til musikk. Er dagens unge mer, mindre eller like mottakelige for det musikk er for mange litt eldre, nemlig følelser og assosiasjoner....? Kan være jeg bommer, men mistenker at det kanskje handler mer om dette, enn om vilje/evne til å legge nok kronasjer på disken for å handle såkalt "seriøs" hifi.

    Mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.624
    Antall liker
    2.812
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ...dessuten er jo ALT mye mer tilgjengelig i dagens samfunn, og i konkurransen tapet kanskje hifi og musikk på å ikke gi tilstrekkelig grad av umiddelbar tilfredsstillelse, slik noen kanskje får av selvrealisering type "reise jorden rundt"....mens andre igjen har fulltidsjobb med selvrealisering på div sosiale media....


    Mvh
    Proffen
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.135
    Antall liker
    16.634
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg kjøpte min første leilighet i Gyldenløvesgate på Frogner, i 1984, kostet den 2,5 ganger årslønnen jeg begynte med ut fra universitetet. Jeg var derfor også i stand til å kjøpe fullt stereoanlegg, tv, bil og annet i løpet av det første året på jobb. (Og det på en helt grei begynnerlønn).

    Den samme leiligheten ville solgt for ca syv millioner idag. Lønnsnivået er et annet nå, men jeg regner med at de færreste har begynnerlønn oppunder tre millioner når de er ferdige på universitetet. Folk i den alderen prioriterer tak over hodet, de har ikke noe valg. Det er budkrig for krypinn i Oslo.

    I tillegg har dagens nybygde leiligheter få og små rom, og folk har ikke plass til et godt anlegg, så de velger noe kompakt. De fleste sitter uansett og kikker på laptop eller lesebrett, gjerne med hodetelefoner - og strømmer gjerne til en større skjerm som den bærbare kan kobles til og som har innebygde høyttalere.

    Første møte med hifiselgeren som skal selge passive duppeditter og strekk til beløp man knapt tror skremmer nok også bort mange. Og anlegg med mange komponenter virker gammeldags på unge som vil ha trådløst til høyttalerne, når de først skal kjøpe slike. (Det finnes undersøkelser som sier så)
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.990
    Antall liker
    17.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    48 år gammel. Før hadde alle stereo anlegg som fint kunne dra igang en fest. I dag er det ingen av mine venner har noe annet enn bose lifestyle o.l. Kan det være at damene setter ned foten for større anlegg? Jeg er så heldig at jeg har fått kjellerstua til odel og eie. Stereoen ble montert opp og ingen bryr seg om størrelsen på høyttalere eller type musikk som blir spilt.
    Du sier noe der! Sist det "tok av" på en fest, så ble vi avspist med lyd fra fire syltynne søyler og en basskasse på størrelse med ei skoeske! Helt latterlige festbremsere:mad:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn