Det er ett ledd til i kjeden som ikke er tatt med: Du.pengesluk skrev:Fin teori, men som innen stort sett alt annet i lydveien så kan praksisen godt gi et annet resultat.
Hos meg er det ingen tvil som helst; CD med dig.volum rett i ower/alt. aktive høyttalere spiller merkbart "dårligere" enn samme kilder forbikoblet dig.volum og spilt av via pre (Accuphase). Da blir det i så fall å søke etter andre forklaringer på hvorfor dette spiller bedre.
;D Det er vel stort sett mennesker som HØRER på musikk via et hifianlegg og det ville da være idiotisk å bytte til komponenter som gir hørbart dårligere lyd uansett teoriI_L skrev:Det er ett ledd til i kjeden som ikke er tatt med: Du.pengesluk skrev:Fin teori, men som innen stort sett alt annet i lydveien så kan praksisen godt gi et annet resultat.
Hos meg er det ingen tvil som helst; CD med dig.volum rett i ower/alt. aktive høyttalere spiller merkbart "dårligere" enn samme kilder forbikoblet dig.volum og spilt av via pre (Accuphase). Da blir det i så fall å søke etter andre forklaringer på hvorfor dette spiller bedre.
At du foretrekker lyden med den ekstra forvrengingen som en pre innfører er jo ikke usannsynlig, men jeg holder meg til den elektriske verden, psykoakustikk er ikke mitt fagfelt.
Nettopp!I_L skrev:Det er ett ledd til i kjeden som ikke er tatt med: Du.pengesluk skrev:Fin teori, men som innen stort sett alt annet i lydveien så kan praksisen godt gi et annet resultat.
At du foretrekker lyden med den ekstra forvrengingen som en pre innfører er jo ikke usannsynlig, men jeg holder meg til den elektriske verden, psykoakustikk er ikke mitt fagfelt.
Nei men da så, det er uansett relevant ift det som diskuteres.Gammeln skrev:Jo, det var en imponerende avhandling, men jeg føler ikke at det var svar på spørsmålene....
I den her sammenhengen, bare ett gainkjeden ikke er helt på trynet (feks at man har en stor unødvendig demping og påfølgende ekstra gaintrinn), samt hvor annen støy dominerer over kvantiseringsstøy.1. Hva mener du med normalt stereoanlegg?
16 holder lenge for avspilling imo, men skal det gjøres noe digital signalbehandling ville jeg definitivt anbefalt 24. Støy er additiv og datakraft er billig. Jeg har noen filer med 8-bit og sågar 4-bit dithret kvantisering og jeg tror du ville blitt overrasket over hvor bra de låter. Disse får jeg imidlertid ikke tid til å laste opp noe sted i dag, siden Scott Henderson spiller på Blæst og tiden frem til konsertstart er avsatt til grilling og pils.Jeg ser at 24 bit er myyye mere enn vi trenger og at jeg tolker det slik at 16 bit også er mere enn nok. Hvor mange (eller hvor få) bit kan vi egentlig klare oss med uten å bli plaget av kvantiseringsstøy?
Spør en dreven studiotekniker/masteringingeniør hva han mener om den typiske hifi-entusiasts definisjon av "troverdig" og "naturlig". Eller stem en gitar uten tuner, fin øvelse for å teste hørselen.val skrev:En annen sak; hva om evt ekstra forvrenging i en komponent fører til mer troverdig/naturlig lyd av stemmer og instrumenter?
Ikke bare JEG som har hørt disse forskjellene skjønner du.. :-* og jeg er ganske så pro digital, og som sagt, håpet (og trodde) at det automatisk ville bli bedre med færre komponenter og høyverdige digitale kilder rett inn.I_L skrev:Det er ett ledd til i kjeden som ikke er tatt med: Du.pengesluk skrev:Fin teori, men som innen stort sett alt annet i lydveien så kan praksisen godt gi et annet resultat.
Haha, hørt om positiv feedback? Nuvel, bussen går straks, ha en fin dag!pengesluk skrev:...tiltro til seg selv...
Min samboer som er musiker spiller div instrumenter som gitar, piano og fiolin. I det klassiske orkesteret hun spiller i så stemmer samtlige av musikerne sine instrumenter kun ved hjelp av sin egen hørsel. Kan ikke du komme å informere de om at de kan spille en bedre og mer vellydende konsert ved hjelp av dine måleinstrumenter?!I_L skrev:Spør en dreven studiotekniker/masteringingeniør hva han mener om den typiske hifi-entusiasts definisjon av "troverdig" og "naturlig". Eller stem en gitar uten tuner, fin øvelse for å teste hørselen.val skrev:En annen sak; hva om evt ekstra forvrenging i en komponent fører til mer troverdig/naturlig lyd av stemmer og instrumenter?
Dersom ditt mål er å gjenskape live-lyden fra et PA-anlegg hjemme hos deg selv er det nok nødvendig å tilføre betydelig mengder forvrengning av ymse slag.Kule-Trygve skrev:Forvrengning , hvor det enn måtte forekomme i kjeden, høres for meg ut som en styggedom som slett ikke kan gi økt troverdighet på noen som helst måte.
Vedr forvrengning: Dersom man f.eks ved å bytte fra en god transistor eller digital forforsterker til en god rør-pre, kan enkelte oppleve en mer natrulig lyd av instrumenter og stemmer, til tross for at det kansje er mer forvrenging. Blir det da riktig å ikke gjøre dette bytte pga økt forvrengning eller beholde det som git best opplevd lyd?Kule-Trygve skrev:Forvrengning , hvor det enn måtte forekomme i kjeden, høres for meg ut som en styggedom som slett ikke kan gi økt troverdighet på noen som helst måte.
Leste en test i et blad av den nye Burmester- dac`en tror jeg det var, og det sto noe slik som at den ville fungere best rett i effekt dersom man hadde en pre til UNDER 4-5 tusen dollar eller noe i den dur.
Høyum påstår jo at det er nærmest umulig å finne en pre som forbedrer ytelsen fa et Paganini- system, gjør de ikke? Sikkert riktig det og..
Så disse digitale volumkontrollene kan antagelig lages mer eller mindre "påkostede".
Nei, man må nok prøve seg frem i praksis, det man gidder eller tar seg råd til..akkurat som med kabler. ;D
Dette er min erfaring også. En bra forforsterker er kanskje den viktigste komponenten i anlegget bortsett fra ht. Det jeg har prøvd av CD spillere med digital pot faller helt igjennom.pengesluk skrev:Hos meg er det ingen tvil som helst; CD med dig.volum rett i ower/alt. aktive høyttalere spiller merkbart "dårligere" enn samme kilder forbikoblet dig.volum og spilt av via pre (Accuphase). Da blir det i så fall å søke etter andre forklaringer på hvorfor dette spiller bedre.
Hva det er som forbedrer sluttresultatet er vel ikke så viktig kanskje - og det er lett å henge seg opp i myter særlig om rør kontra transistor.val skrev:Vedr forvrengning: Dersom man f.eks ved å bytte fra en god transistor eller digital forforsterker til en god rør-pre, kan enkelte oppleve en mer natrulig lyd av instrumenter og stemmer, til tross for at det kansje er mer forvrenging. Blir det da riktig å ikke gjøre dette bytte pga økt forvrengning eller beholde det som git best opplevd lyd?Kule-Trygve skrev:Forvrengning , hvor det enn måtte forekomme i kjeden, høres for meg ut som en styggedom som slett ikke kan gi økt troverdighet på noen som helst måte.
Leste en test i et blad av den nye Burmester- dac`en tror jeg det var, og det sto noe slik som at den ville fungere best rett i effekt dersom man hadde en pre til UNDER 4-5 tusen dollar eller noe i den dur.
Høyum påstår jo at det er nærmest umulig å finne en pre som forbedrer ytelsen fa et Paganini- system, gjør de ikke? Sikkert riktig det og..
Så disse digitale volumkontrollene kan antagelig lages mer eller mindre "påkostede".
Nei, man må nok prøve seg frem i praksis, det man gidder eller tar seg råd til..akkurat som med kabler. ;D
Det er her to viktige grunnforutsetninger som du tar feil av. Resten av forutsetningene dine går i beste fall under følgefeil. Det er tydeligvis misforståelser når det gjelder digitale volumkontroller ute og går. Jeg skjønner du har god peiling på det digitale domenet, men det er ikke akkurat apples to apples du setter i kontekst her:I_L skrev:Jeg kan forsøke å eksemplifisere med knutinhs forenklede metode som skissert i begrepstråden.
Først ser vi på forutsetningene:
- Her er det to muligheter for volumjustering, digital Ad og analog Ae.
- Her er det fire støykilder: digital Nd, analog før volumkontroll Ne1, analog etter volumkontroll Ne2 og akustisk Na.
- Hvis den er dithret er den digitale volumkontrollen Ad helt lineær og har null forvrenging.
- For argumentets skyld antar at den analoge volumkontrollen Ae er en Accuphase, videre antar vi at også denne er helt perfekt konstruert, dvs. helt lineær med null forvrenging og null andre artifakter (ikke særlig sannsynlig).
- Hvis digitalt volum står på maks (Ad=1) vil en demping av volum med Ae, dempe signalet samt støykildene Nd og Ne1. Ne2 og Na er uendret.
- La oss anta en typisk hifi-signalkjede med 24-bit ut fra den digitale volumkontrollen. Da har vi at Nd=-144dB, vi kan anta at Ne1 er ca -110dB (bra DAC), og vi antar at Ne2 er ca -90dB (bra buffer og poweramp). Den akustiske støyen Na kan være alt fra -70dB og oppover, siden det er bakgrunnsstøy vi snakker om.
- For enkelhets skyld ser vi bort fra Na, du bor i en perfekt støyfri bunkers.
Her er det flere forutsetninger som taler i "analog favør"; at Acchphasen er en perfekt volumkontroll, alt alle ledd i kjeden er lineære/forvrengingsfrie, men mest av alt at omgivelsene er fullstendig støyfrie. Så hva blir resultatene om vi skrur litt volum:
- Når volumet er på maks (0dB), vil oppløsningen for den elektriske kjeden være 89.95dB eller tilsvarende ca 14.6 bits.
- Hvis du reduserer Ae fra 1 til 0.1, eller med andre ord demper volumet 20dB med din helt perfekt konstruerte Accuphase, vil du ha dempet signal + Nd + Ne1 med 20dB mens Ne2 er uendret. Oppløsningen for kjeden er da 69.999566dB eller tilsvarende 11.335476 bits.
- Hvis du i stedet demper volumet tilsvarende med din digitale volumkontroll, dvs Ad=0.1 og Ae=1, har du dempet signalet 20dB mens Nd+Ne1+Ne2 er uendret. Oppløsningen for kjeden er da 69.956769dB eller tilsvarende 11.328370 bits
Å dempe volumet digitalt i stedet for med en preamp har m.a.o. kostet deg 0.04dB eller 0.007bits i oppløsning. Dithret digital volumjustering er også lekende lett å gjøre teoretisk ideell, mens flere analoge konverteringsledd, opamper og brytere som Accuphasen i realiteten inneholder vil introdusere sin andel forvrenging og ekstra støy uansett hvor bra de er konstruert.
Hvis du setter inn ekstra ledd med støy og forvrenging for en egen pre-amp, for ikke å snakke om et potmeter, er det totalen i alle normale tilfeller slå ut i analog regulerings disfavør, du taper mer enn 0.04dB oppløsning på å sette inn ekstra ledd i signalkjeden (selv en super-preamp med en super-Accuphase volumdings). Og et potmeter innfører signalavhengig impedans, forvrenging og andre ulumskheter.
Nå kan man argumentere for at dette ikke er hørbart, at de ekstra analoge leddene du setter inn i kjeden er transparente i en vanlig lyttesituasjon, men da kan jeg garantere at de 0.04dB tap i oppløsning som digital volumstyring utgjør, heller ikke vil være hørbart.
Takk.pengesluk skrev:Man, you the Man!! Du evner her på en forbilledlig måte å sette ord på det jeg mener, og også opplever i praksis.
Nå FORUTSETTER både du og andre at det er en slags forvrengning som tilføres - jeg må si at jeg opplever det overhode ikke som tilskudd av forvrengning. Sort blir sortere, bedre micro/macrodynamikk, fravær av støy osv.orso skrev:Tja. Dersom det låter bedre med forvrengning, så burde man kanskje spørre seg om man har begynt litt i feil ende? Er det et godt tegn at lyden blir bedre ved å tilføre diverse feilkilder eller kan det kanskje være en indikasjon på at man prøver å tildekke andre svakheter?
Dette finnes allerede. DEQX og Metric Halo er to eksempler.Kule-Trygve skrev:Poenget til Man er vel at "volumomformingsprosessen" i den digitale boksen introduserer mer ulumskheter enn å regulere volumet med en forforsterker? Man må ikke se seg blind på antall bokser i racket og automatisk konkludere med at færrest mulig bokser er best..
Hadde man klart å bygge en analog forforsterker/ volumkontroll rett inn i den digitale boksen, hadde man også unngått en ekstra boks, samt tap i kabler (om enn aldri så gode) til forforsterker, men det er kanskje ikke mange som ville kjøpt et slikt produkt der kilde og forforsterker er siamesiske tvillinger til evig tid..
Om jeg forsto det? Nei, egentlig ikke skikkelig. Mitt siste innlegg var først og fremst en digresjon om hvorvidt en forforsterker med lite forvrengning kan karakteriseres som god eller ikke blant audiofile.samlanes skrev:Orso,skjønte du forklaringen til man?
Det er altså aktiv pre som gir LAVEST forvrenging,når preampen er god,kontra alternativ(digital) volumjustering.
Kanskje du orso tar feil i din antagelse om preamper med litt lavere spec enn dei beste,kansje forvrenger dei like lite eller mindre enn alternativene?
Mvh.
DEQX eller Holm DSPre 1 ville jeg ha valgt hvis det ikke står på pengene. Da får man korreksjon med på kjøpet.kasol skrev:Så hvilke high end dac vill dere anbefale da som kan brukes både som dac/pre ?
DEQX eller Holm DSPre 1 ville jeg ha valgt hvis det ikke står på pengene. Da får man korreksjon med på kjøpet.orso skrev:Så hvilke high end dac vill dere anbefale da som kan brukes både som dac/pre ?samlanes skrev:Orso,skjønte du forklaringen til man?
Det er altså aktiv pre som gir LAVEST forvrenging,når preampen er god,kontra alternativ(digital) volumjustering.
Kanskje du orso tar feil i din antagelse om preamper med litt lavere spec enn dei beste,kansje forvrenger dei like lite eller mindre enn alternativene?
Mvh.
Regner vel i grunnen at toppmodellen er mer eller mindre transparent jeg da.Anonym skrev:Som pre er vel ikke DEQX spesielt god, er vel tillegsfunksjonene som gjør den god?
orso skrev:Michael Framer som har rimelig oppegående rom og anlegg brukte lenge passiv pre. Mener det var en av modellene til Placette Audio han brukte. Han prøvde mange aktive forforsterkere mot denne, men fant ingen som kunne matche den i transparens. Helt til Dartzeel lanserte sin nyeste forforsterker (NHB-18NS?). Denne synes han låt enda litt mer nøytral og skiftet til den. Og gjett hvilke volumkontroll som sitter i Dartzeel? Jo, nemlig lightspeed.
Fra testen av Dartzeel i Stereophile
Ser jeg gjorde en kardinal feil her. Jeg skrev Michael Fremer (med stavefeil). Han er jo skribent i Stereophile. Det skulle være Mike Lavigne. Beklager det. Forøvrig ikke ment som noe bevis for noe som helst, men en liten interessant digresjon.For the first time in all audio history," said Delétraz, "the signal path does not pass through any physical switch, relay, or even transistor switch." Instead, inputs are enabled or disabled using electro-optical analog components. Because there is no physical input switch or FET-based analog switch, there is no "diode effect," either electrical or chemical (electrovalence differential), to alter the signal, he explained in an e-mail.