baluba skrev:
Som jeg har påpekt mange ganger har også mikrofoner sine begrensninger. De små sigarene vi bruker til tomikrofonsopptak klarer ikke å skape en rett frekvenskurve, og må stort sett gjennom en eq hvis vi ikke utelukkende snakker om kor og annen musikk som ikke inneholder bass-instrumenter. Det er altså ingen referanse for noe som helst, sett bort fra at noen av dem låter flott mtp perspektiv når de først har fått rettet opp sine skavanker.
Mange har en overdrevet tro på egenskapene til små kondensatormikrofoners små membraner.
Hvad er det du kontrollere/lytter på for at vurdere om en indspilning skal have rettet "skavanker op som du siger" med EQ,
jeg kan fortæller dig at der er intet der skal have EQ, der er nogle små problemer som intet er regne i forhold til hvis der havde siddet en halvdøv producer og leget med knapperne.
Jeg mener at disse problemer kan løses ved at give mikrofonen højere følsomhed så man kan komme længere væk, plus den efterfølgende forstærker kæde skal optimeres til optimal fidelity. Ja faktisk ved jeg 100% at det kan lade sig gøre.
Jeg har fuld forståelse for at du laver mainstream dansemusik der skal passe både til det dårlige stereoanlæg radioen , ghettoblasteren osv.
Det jeg anklager dig for er at du ud fra de betingelser gør det du siger til lov, og
indiskutabelt rigtig, når det faktisk ikke forholder sig sådan, og det du siger faktisk på mange punkter er direkte forkert og særdeles degenererende for high fidelity.
Lidt ligesom Linkwitz der på sin webforside ridser en masse begrundelser op for at lave et dipol system, hvad ville Linkwitz sige hvis han hørte et lukket system opfylde alle de krav han nævner på sin forside, plus mere end det, fordi et lukketsystem ikke gør noget direkte forkert, hvilket dipoler gør. En højtalerenhed er sku designet og lavet til at give lyd fra forsiden og ikke bagsiden.
Det man er ude i er at man laver fejlagtige systemmer og handlinger for at rette andre fejl, istedet for at løse de grundlægende problemer.
Og jeg mener først man kan diskutere hvilket princip der er bedre end et andet princip, når begge systemmer er udført korrekt og optimalt, og man derfor kan se bort fra udførslen, og den øvrige del af hifi anlægget.