Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    ...
    Jeg tror poenget er at om disse få tomikrofons opptakene låter rett så vil det meste andre også låte rett, selv om de er trikset med i studio. Da vil vi få det slik det var der.
    ...
    Bare for å komplisere dette litt til ... dersom du «tuner» husalteret+lytterom for «rett» gjenngivelse av et bestemt 2-mikrofon-opptak (som ellers ikke har vært besudlet av lydteknikere etter opptaket). Så vil litt andre premisser ved et tilsvarende enkelt 2-mikrofon-opptak, gi nye føringer for tuningen. Dette er bla. helt avhengig av valg og plassering/oppsett av mikrofoner => 2 mikrofoner gir ingen fasit, fordi mikrofoner som mye annnet er forskjellige og det er ikke noen fasit for hvordan to mikrofoner brukes, og ulike måter å bruke ulike mikrofoner på gir forskjellige føringer for de akustiske premissene ved reproduksjon. Et annet moment er at det er svært krevende å sette opp et 2-mikrofon-opptak som er rimelig representativt med selv å være til stedet under opptaket (spesielt dersom det er et «krav» om minmalt med etterprosessering av opptaket).

    mvh
    KJ
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Zomby_Woof skrev:
    LMC skrev:
    Karma skrev:
    baluba skrev:
    Etter å ha lest denne tråden tror jeg de fleste vanlige folk vil hevde at brukerne av HFS er feil konstruerte... ;)
    Å lytte til musikk er, for en audiofil, en særdeles komplisert og alvorlig sak!....... 8)
    egentlig ikke ...bare anlegget er bra nok 8) og rommet, som kanskje står for 50% eller mere av lyden
    mvh
    Leif
    Å lytte til musikk er den enkleste sak i verden. Jeg klarer det fint enten det er på den ene eller andre høyttaleren, hodetelefoner eller hva det skal være.

    Men. Jo bedre gjengitt, jo større glede gir det meg.

    HiFi er en interesse som er adskilt fra, men samtidig understøtter musikkinteressen. Når jeg hører på musikk glemmer jeg HiFi helt, uten problem.
    Er ikke hensikten med denne tråden å finne ut hvilket høyttalerprinsipp som er det beste verktøy for å kunne nyte musikken best mulig?
    (Ellers var ikke min kommentar om audiofile så skrekkelig seriøst ment...)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg har påpekt mange ganger har også mikrofoner sine begrensninger. De små sigarene vi bruker til tomikrofonsopptak klarer ikke å skape en rett frekvenskurve, og må stort sett gjennom en eq hvis vi ikke utelukkende snakker om kor og annen musikk som ikke inneholder bass-instrumenter. Det er altså ingen referanse for noe som helst, sett bort fra at noen av dem låter flott mtp perspektiv når de først har fått rettet opp sine skavanker.

    Mange har en overdrevet tro på egenskapene til små kondensatormikrofoners små membraner.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det finnes ikke noe beste verktøy
    det er hele poenget
    INGEN sitter på den absolutte sannhet eller løsning
    mvh
    Leif
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    LMC skrev:
    det finnes ikke noe beste verktøy
    det er hele poenget
    INGEN sitter på den absolutte sannhet eller løsning
    mvh
    Leif
    Er langt på vei enig.
    Det finnes uansett mange potensielle "feilkonstruksjoner" i kjeden. Alt fra lytteren til rommet..
    Hva som for den enkelte er "riktig", beror i stor grad på hva han søker.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    LMC skrev:
    det finnes ikke noe beste verktøy
    det er hele poenget
    INGEN sitter på den absolutte sannhet eller løsning
    mvh
    Leif
    Er langt på vei enig.
    Det finnes uansett mange potensielle "feilkonstruksjoner" i kjeden. Alt fra lytteren til rommet..
    Hva som for den enkelte er "riktig", beror i stor grad på hva han søker.
    :)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Zomby_Woof skrev:
    Da jeg kjørte rundt i snøen i går kom jeg forresten på en analogi som gir en grei beskrivelse av hvordan jeg subjektivt opplever kassehøyttalere.

    Det blir litt som å løpe på tjukkas, litt seigt og tungt. Verden er full av folk som løper fortere på tjukkas enn jeg gjør på parkett, det er ikke det. Men de samme folka løper enda fortere enn det igjen, bare de også får løpe på parketten.

    ;)
    Tradisjonelle kassehøyttalere er svært langt fra å være optimalt konstruert med sine billige rektangulære kasser med paralelle vegger fylt med absorberende materiale. Det suger. Suger energi og da spesielt i form av dynamikk. Topper man så¨dette med komplekse passive delefiltre drepes ytterligere dynamikk. Derfor kan forsåvidt alle tradisjonelle dynamiske høyttalere, men spesielt kabinetthøyttalere sies å være feilkonstruert om ikke prinsippielt en feilkonstruksjon.
    Gjør man derimot kabinettkøyttalere uten disse konstruksjonsfeilene kan de spille.


    Mvh. RS
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    R.S. skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    ... kassehøyttalere... blir litt som å løpe på tjukkas, litt seigt og tungt.
    Tradisjonelle kassehøyttalere er svært langt fra å være optimalt konstruert med sine billige rektangulære kasser med paralelle vegger fylt med absorberende materiale.... ...Gjør man derimot kabinettkøyttalere uten disse konstruksjonsfeilene kan de spille.
    Andre kasser, andre elementer, andre filterløsninger. Det ligner egentlig litt på andre bein, annet hjerte, annet mageflesk, andre kapillærer, og gud vet hva.

    Tjukkasfølelsen må ligge i rommet, jeg kan ikke skjønne annet.

    Jeg har hørt så mange, og så forskjellige, kassehøyttalere at det begynner å bli en viss statistisk signifikans her.

    Alle kassene har hatt dette 'kassete' ved seg. Alle dipoler jeg har hørt har en annen og mer 'lettbeint karakter'.

    For ordens skyld. Dette er en beskrivelse av subjektive opplevelser. Når man kommuniserer om subjektive opplevelser, er det mildt sagt vanskelig å oppnå særlig presisjon.

    Ta det for det det er.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Zomby i at kassehøyttalere høres ut som kassehøyttalere og at dipoler høres ut som dipoler. Alle som en. Men jeg har ikke helt hug til å karakterisere hvordan de låter i aften. ;)

    Akkurat nå kunne jeg ønske at O Store kunne ta av alle hattene og bare fortelle oss hvordan han synes Audio Physiks låter. Det har vært alt for mye kasse v.s. dipol i denne tråden. Fullrangeomnipoler har vi ikke diskutert, men det er vel mest fordi vi vet så lite om dem?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.441
    Antall liker
    3.359
    Zomby_Woof skrev:
    Alle kassene har hatt dette 'kassete' ved seg. Alle dipoler jeg har hørt har en annen og mer 'lettbeint karakter'.

    Er ikke uenig. ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    JEG er uenig! ;D
    om dere vil høre kasser uten kasselyd (under 120hZ) finnes det i Drøbak
    mvh
    Leif
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Finnes nok av feilkonstruerte kasser, men de fleste av de beste høyttalerene på markedet er vel nettopp kasser. Har hatt Wilson Witt, og nå Montana XP - ikke så mye egenlyd i de kabinettene der......... Kan noen ganger savne de beste egenskapene fra Quad / Martin Logan som jeg har eid tidligere, men de er heller ikke uten kompromisser.
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    baluba skrev:
    Som jeg har påpekt mange ganger har også mikrofoner sine begrensninger. De små sigarene vi bruker til tomikrofonsopptak klarer ikke å skape en rett frekvenskurve, og må stort sett gjennom en eq hvis vi ikke utelukkende snakker om kor og annen musikk som ikke inneholder bass-instrumenter. Det er altså ingen referanse for noe som helst, sett bort fra at noen av dem låter flott mtp perspektiv når de først har fått rettet opp sine skavanker.

    Mange har en overdrevet tro på egenskapene til små kondensatormikrofoners små membraner.
    Hvad er det du kontrollere/lytter på for at vurdere om en indspilning skal have rettet "skavanker op som du siger" med EQ,
    jeg kan fortæller dig at der er intet der skal have EQ, der er nogle små problemer som intet er regne i forhold til hvis der havde siddet en halvdøv producer og leget med knapperne.

    Jeg mener at disse problemer kan løses ved at give mikrofonen højere følsomhed så man kan komme længere væk, plus den efterfølgende forstærker kæde skal optimeres til optimal fidelity. Ja faktisk ved jeg 100% at det kan lade sig gøre.

    Jeg har fuld forståelse for at du laver mainstream dansemusik der skal passe både til det dårlige stereoanlæg radioen , ghettoblasteren osv.

    Det jeg anklager dig for er at du ud fra de betingelser gør det du siger til lov, og
    indiskutabelt rigtig, når det faktisk ikke forholder sig sådan, og det du siger faktisk på mange punkter er direkte forkert og særdeles degenererende for high fidelity.

    Lidt ligesom Linkwitz der på sin webforside ridser en masse begrundelser op for at lave et dipol system, hvad ville Linkwitz sige hvis han hørte et lukket system opfylde alle de krav han nævner på sin forside, plus mere end det, fordi et lukketsystem ikke gør noget direkte forkert, hvilket dipoler gør. En højtalerenhed er sku designet og lavet til at give lyd fra forsiden og ikke bagsiden.

    Det man er ude i er at man laver fejlagtige systemmer og handlinger for at rette andre fejl, istedet for at løse de grundlægende problemer.

    Og jeg mener først man kan diskutere hvilket princip der er bedre end et andet princip, når begge systemmer er udført korrekt og optimalt, og man derfor kan se bort fra udførslen, og den øvrige del af hifi anlægget.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke slik at Dali har utelatt dempemateriale i høyttalerne?

    Lydarne:
    Er det ingen høyttalere på det kommersielle markedet som har de egenskapene (bl.a lukket system) du etterlyser?
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    soundscape skrev:
    Finnes nok av feilkonstruerte kasser, men de fleste av de beste høyttalerene på markedet er vel nettopp kasser. Har hatt Wilson Witt, og nå Montana XP - ikke så mye egenlyd i de kabinettene der......... Kan noen ganger savne de beste egenskapene fra Quad / Martin Logan som jeg har eid tidligere, men de er heller ikke uten kompromisser.
    Det var måske fornuftigt at holde basreflex ude af diskussionen, da jeg mener at det er basreflex netop mange forbinder med kasse lyd inklusiv mig selv
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.765
    Valentino skrev:
    Enig med Zomby i at kassehøyttalere høres ut som kassehøyttalere og at dipoler høres ut som dipoler. Alle som en. Men jeg har ikke helt hug til å karakterisere hvordan de låter i aften. ;)

    Akkurat nå kunne jeg ønske at O Store kunne ta av alle hattene og bare fortelle oss hvordan han synes Audio Physiks låter. Det har vært alt for mye kasse v.s. dipol i denne tråden. Fullrangeomnipoler har vi ikke diskutert, men det er vel mest fordi vi vet så lite om dem?
    Hvem er O Store? En slektning av uteniriksministeren med internasjonalt tegnsett?
    Alle vet da vel at Audio Physics låter bra?
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    orso skrev:
    Er det ikke slik at Dali har utelatt dempemateriale i høyttalerne?

    Lydarne:
    Er det ingen høyttalere på det kommersielle markedet som har de egenskapene (bl.a lukket system) du etterlyser?
    De findes jo nok derude, men jeg har ikke hørt dem, basreflex har overtaget det hele, det er åbenbart det de fleste vil have.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    LMC skrev:
    JEG er uenig!  ;D
    om dere vil høre kasser uten kasselyd (under 120hZ)  finnes det i Drøbak
    mvh
    Leif
    Det kunne være interessant å vite om du mener det bare er dine kasser som ikke låter som kasser. Eller har du andre eksempler?

    Jeg tar forresten gjerne i mot invitasjon til å høre anlegget ditt, Leif. Jeg tror til og med du sitter på en og annen musikalsk godbit.

    MVH

    Edit: Syntax error..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    neida det finnes en god del:
    Merlin VSM
    Wilson Watt/Puppy
    Thiel
    m.m (uten å fornærme noen)

    send pm om du vil til Drøbak
    bassene blir koblet fra for avhenting av ny eier ca 20feb. :'(

    mvh
    Leif
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Merlin VSM, er det de Fosse har?

    I så fall er det i mine ører aldeles nydelige høyttalere, men kasser. Gnistrende gode kasser, men dog kasser...

    Fosse har et totalt sett langt bedre anlegg enn mitt, ingen tvil. Men likevel savner jeg akkurat den karakteren, spesielt i bassen, som jeg attribuerer til dipolprinsippet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har ikke hørt Fosse sine men kjenner noen andre som har og der låter de definitivt ikke kasser,om enn noe forward i toppen
    kan muligens tilskrives Graaf GM-20
    mvh
    Leif
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Definitivt, subjektivt, og gjennom stedfortreder....

    Det blir litt vanskelig å diskutere da, så jeg tror det er best å la være.

    MVH
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Zomby_Woof skrev:
    R.S. skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    ... kassehøyttalere... blir litt som å løpe på tjukkas, litt seigt og tungt.
    Tradisjonelle kassehøyttalere er svært langt fra å være optimalt konstruert med sine billige rektangulære kasser med paralelle vegger fylt med absorberende materiale.... ...Gjør man derimot kabinettkøyttalere uten disse konstruksjonsfeilene kan de spille.
    Andre kasser, andre elementer, andre filterløsninger. Det ligner egentlig litt på andre bein, annet hjerte, annet mageflesk, andre kapillærer, og gud vet hva.

    Tjukkasfølelsen må ligge i rommet, jeg kan ikke skjønne annet.

    Jeg har hørt så mange, og så forskjellige, kassehøyttalere at det begynner å bli en viss statistisk signifikans her.

    Alle kassene har hatt dette 'kassete' ved seg. Alle dipoler jeg har hørt har en annen og mer 'lettbeint karakter'.

    For ordens skyld. Dette er en beskrivelse av subjektive opplevelser. Når man kommuniserer om subjektive opplevelser, er det mildt sagt vanskelig å oppnå særlig presisjon.

    Ta det for det det er.

    Dette vet du åpenbart svært lite om. Riktig konstruerte kabinetthøyttalere er faktisk en utrolig enkel affære, kunsten er bare å styre unna visse ikke optimale tradisjoinelle løsninger.


    Mvh. RS
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ja da, R.S. Jeg vet så lite, at. Jeg er 7 år gammel, og har min mors Tivoli Pal som eneste referanse. Den er orangsj.

    Nå går jeg og spiller smurfehits, så kan dere ha det så godt.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Zomby_Woof skrev:
    Ja da, R.S. Jeg vet så lite, at. Jeg er 7 år gammel, og har min mors Tivoli Pal som eneste referanse. Den er orangsj.

    Nå går jeg og spiller smurfehits, så kan dere ha det så godt.

    Alternativt kan du forsøke å være litt seriøs. Jeg har tilfeldigvis jobbet med dette emnet i noen år, og utarbeidet en høyttaler som så til de grader setter dette på plass.


    Mvh. RS
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    R.S. skrev:
    Dette vet du åpenbart svært lite om. Riktig konstruerte kabinetthøyttalere er faktisk en utrolig enkel affære, kunsten er bare å styre unna visse ikke optimale tradisjoinelle løsninger.
    Jeg, i motsetning til deg, være seriøs?

    Det eneste du er tydelig på, er påstanden om min manglende kompetanse, og en konstatering av at du selv har bygget den perfekte høyttaler. Resten er vide og generelle påstander om uspesifiserte "tradisjonelle løsninger", og like vide og uspesifiserte metoder for å styre unna disse.

    Jeg skulle ønske jeg kunne le av det. Men jeg blir faktisk bare oppgitt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    R.S. skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Ja da, R.S. Jeg vet så lite, at. Jeg er 7 år gammel, og har min mors Tivoli Pal som eneste referanse. Den er orangsj.

    Nå går jeg og spiller smurfehits, så kan dere ha det så godt.

    Alternativt kan du forsøke å være litt seriøs. Jeg har tilfeldigvis jobbet med dette emnet i noen år, og utarbeidet en høyttaler som så til de grader setter dette på plass.


    Mvh. RS
    den selger seg vel selv da, om den er sååå jævla god?
    hvor mange har du levert? ;)
    mvh
    Leif
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    LMC skrev:
    R.S. skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Ja da, R.S. Jeg vet så lite, at. Jeg er 7 år gammel, og har min mors Tivoli Pal som eneste referanse. Den er orangsj.

    Nå går jeg og spiller smurfehits, så kan dere ha det så godt.

    Alternativt kan du forsøke å være litt seriøs. Jeg har tilfeldigvis jobbet med dette emnet i noen år, og utarbeidet en høyttaler som så til de grader setter dette på plass.


    Mvh. RS
    den selger seg vel selv da, om den er sååå jævla god?
    hvor mange har du levert? ;)
    mvh
    Leif

    Levert? Jeg er da ikke noen produsent.

    De konstruksjonsprinsippene jeg forfekter er forøvrig rimelig velkjente og anerkjente blant viderekomne høyttalerdesignere. Gamle gode løsninger.


    Mvh. RS
     
    T

    timc

    Gjest
    the irresistable force is about to take on the unmovable object!


    Popcorn og brus er klar.


    -Tim
     

    HoJ

    Superamatør
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.784
    Antall liker
    39.486
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette her begynner å ta av..
    "Min er bedre en din", passer vel best i barnehagen?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    HoJ skrev:
    Dette her begynner å ta av..
    "Min er bedre en din", passer vel best i barnehagen?
    ;D
    Je sitter nå her og koser meg med min feilkonstruksjon je, er nok feilkonstruert je ;)
    Når det er sagt så er det jeg som har den beste.................................................feilkonstruksjonen, i dobbel forstand til og med, både kasse og reflekshull ;D

    Utrolig mye selvsikkerhet blant enkelte gitt, jeg for min del...............................................................bare kødder

    Mvh.KW
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lydarne skrev:
    baluba skrev:
    Som jeg har påpekt mange ganger har også mikrofoner sine begrensninger. De små sigarene vi bruker til tomikrofonsopptak klarer ikke å skape en rett frekvenskurve, og må stort sett gjennom en eq hvis vi ikke utelukkende snakker om kor og annen musikk som ikke inneholder bass-instrumenter. Det er altså ingen referanse for noe som helst, sett bort fra at noen av dem låter flott mtp perspektiv når de først har fått rettet opp sine skavanker.

    Mange har en overdrevet tro på egenskapene til små kondensatormikrofoners små membraner.
    Hvad er det du kontrollere/lytter på for at vurdere om en indspilning skal have rettet "skavanker op som du siger" med EQ,
    jeg kan fortæller dig at der er intet der skal have EQ, der er nogle små problemer som intet er regne i forhold til hvis der havde siddet en halvdøv producer og leget med knapperne.

    Jeg mener at disse problemer kan løses ved at give mikrofonen højere følsomhed så man kan komme længere væk, plus den efterfølgende forstærker kæde skal optimeres til optimal fidelity. Ja faktisk ved jeg 100% at det kan lade sig gøre.

    Jeg har fuld forståelse for at du laver mainstream dansemusik der skal passe både til det dårlige stereoanlæg radioen , ghettoblasteren osv.

    Det jeg anklager dig for er at du ud fra de betingelser gør det du siger til lov, og
    indiskutabelt rigtig, når det faktisk ikke forholder sig sådan, og det du siger faktisk på mange punkter er direkte forkert og særdeles degenererende for high fidelity.

    Lidt ligesom Linkwitz der på sin webforside ridser en masse begrundelser op for at lave et dipol system, hvad ville Linkwitz sige hvis han hørte et lukket system opfylde alle de krav han nævner på sin forside, plus mere end det, fordi et lukketsystem ikke gør noget direkte forkert, hvilket dipoler gør. En højtalerenhed er sku designet og lavet til at give lyd fra forsiden og ikke bagsiden.

    Det man er ude i er at man laver fejlagtige systemmer og handlinger for at rette andre fejl, istedet for at løse de grundlægende problemer.

    Og jeg mener først man kan diskutere hvilket princip der er bedre end et andet princip, når begge systemmer er udført korrekt og optimalt, og man derfor kan se bort fra udførslen, og den øvrige del af hifi anlægget.
    Jeg gidder ikke lenger å diskutere med kverulative dansker som har det å bisitte et koropptak som eneste erfaring med lyd. Folk som aldri har eid et sett kondensatormikrofoner som skal belære meg om hvordan de oppfanger lyd. Det får da pokkermeg være grenser for idiotisk høyt selvbilde innen et håndverk der vedkommende har null erfaring. Det at dere i klubben har hatt besøk av en tekniker som tok opp kor for dere med to mikrofoner forteller ingenting.

    Det er umulig å høre at det er brukt eq når det er godt gjort. Bare hør på alle de jazz og klassiske innspillingene du har. Du kan neppe plukke ut eq der, men den er der. Hvordan i huleste helvete tror du et er mulig for en membran som er bitteliten å kunne oppfatte store bass-svinginger helt lineært?

    Nå gidder jeg ikke diskutere dette med ukvalifiserte mennesker uten personlig erfaring lenger. Case closed.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Var et morsomt innslag i Radioselskapet på P2 i dag. Arkivopptak, fra en elektronikkmesse. Radiojournalisten kommer til en stand og følgende samtale utveksler seg:

    Journalist: "Nå, her kommer vi til en ny ... Ja, hva er det vi har her da?"
    Person: "Dette er verdens beste høyttaler."
    Journalist: "Er det verdens beste høyttaler? Hvordan vet du at den er det?"
    Person: "Fordi jeg har bygd den selv."

    ===

    Jeg skjønner Balubas frustrasjon, og gidder ikke linke til "bomberomtråden" der samme emne ble forsøkt tatt opp med linoljeforbrukerne.

    "Vi hører bedre, kan mer, har forkastet det meste, kjenner alt, har prøvd alt annet, og vet bedre enn noen lydtekniker hvordan man skal oppta lyd, for det har vi gjort i klubben. Og tvinges vi til å lytte til noe annet enn vårt eget, kommer vi nok til å måtte løpe skrikende bort."
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.507
    Antall liker
    36.337
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fordelen med mine kasser er at de kan brukes til andre ting når de ikke lenger duger til musikk !

    Pokker, jeg burde kjøpt den største modellen :(

     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    EINSTEIN-KLUBBEN søker NYE MEDLEMMER
    DANSK STATSBORGERSKAP følger MEDLEMSKAPET ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.765
    LMC skrev:
    EINSTEIN-KLUBBEN søker NYE MEDLEMMER
    DANSK STATSBORGERSKAP følger MEDLEMSKAPET ;D
    Einstein lager da bare elektronikk, og ikke høyttalere...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Valentino skrev:
    Enig med Zomby i at kassehøyttalere høres ut som kassehøyttalere og at dipoler høres ut som dipoler. Alle som en. Men jeg har ikke helt hug til å karakterisere  hvordan de låter i aften. ;)

    Akkurat nå kunne jeg ønske at O Store kunne ta av alle hattene og bare fortelle oss hvordan han synes Audio Physiks låter. Det har vært alt for mye kasse v.s. dipol i denne tråden. Fullrangeomnipoler har vi ikke diskutert, men det er vel mest fordi vi vet så lite om dem?
    Hvem er O Store? 
    Høvdingen. Alias Høyum Hifi. Med Audio Physiks til vurdering.

    Forøvrig har jeg i likhet med timc gjort klar for trådens videre krumspring.
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    Når LMC og BT nu kan i finde ud af at deltage var, kan også se at vredensgnag har fået sat batterier i.

    Jeg er nu ikke helt grøn/uerfaren hvad angår mikrofoner da jeg har arbejdet med både mikrofoner og tilhørende forstærkere hos Bruel & Kjær, mikrofonafdelingen hedder nu DPA, jeg kender udmærket mikrofonens begrænsninger og deres virkemåde.

    Det er rigtig jeg har ingen erfaring i selv at stå for optagelses processen, men jeg har nu fire eksempler hvor jeg kender hele processen, og ikke kun et eksembel som Babula hævder.

    Jeg mener iøvrigt at baluba's opførsel svarer til at jeg som uddannet elektroniktekniker bare ved at der ikke er forskel på kabler, og så bare kørte frem med det her i forumet, og når jeg jo sådan er uddannet og alt muligt, ja så må det jo være sandt.


    Det er faktisk sådan at jeg engang ikke troede der var forskel på kabler, og fortalte det også til alle der gad at hører på det, og ingen tvivl om mine ord fik mere vægt fordi jeg jo var uddannet inden for elektronik og nok vidste hvad det her drejede sig om.

    Jeg skulle have hjælp fra en "armatur" en skolelære ved navn Steen Duelund til at vise mig at et kabel var ikke bare et kabel og da jeg fik sat det i system kunne jeg naturligvis også hører det, og det var ikke kun kabler det var mange ting der ikke var helt som det så ud til være.

    Måske skulle du komme lidt ned fra piedestalen/tronen Hr. Babula og ikke være skide fornærmet over at der er en der formaster sig til at have en anden mening end dig på trods af din høje uddannelse inden for feltet og ikke mindst din store erfaring inden for optagelse af dansemusik.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Popcorn, Val! Ha en passende film i reserve. Det er meget mulig at jeg har sagt mitt... ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1: Jeg uttaler meg ikke med skråsikkerhet om noe annet enn det jeg har kompetanse til. Jeg innbiller meg ikke at jeg har noen multikompetanse innen hifi, og er derfor litt mer ydmyk innen de kategorier hvor jeg vet at andre har mer å bidra med.

    2: Jeg har ingen erfaring med dansemusikk overhodet. Jeg vet hvordan det lages, men har selv ingen erfaring. Min erfaring er fra kvalitetspop, heavy metall, klassisk rock, klassisk danseband (type svensktoppar)/C&W (regner med at det ikke er det du mener med dansemusikk), western swing og akustisk musikk. Kor er også noe mitt studio har produsert. Mye av arbeidet har dreiet seg om opptak av akustiske instrumenter. Som livetekniker har jeg mest erfaring med akustiske instrumenter, men også elektriske.

    Det som glemmes er at en mikrofon inneholder en eq, ofte en som er justerbar. Så allerede i opptaket brukes det en viss grad av eq. Den er heller ikke perfekt, så uansett så finnes det ikke noe ubesudlet opptak. De beste opptakene er i tillegg gjort med rørmikrofon som inneholder en forsterker som jo i utgangspunktet er en eq. Og en ganske heftig sådan når sant skal sies. En digital eq i miksen kan med andre ord ikke ødelegge noe som helst hvis den ikke brukes feil.

    Men nå gir jeg meg. Høye hester tror jeg ikke de fleste her inne føler at jeg rir, så den tar jeg ikke så alvorlig. Jeg lærer selv mer enn jeg lærer bort på HFS, noe som er årsaken til at jeg liker meg her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn