Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Vi stopper det. Vi drar f.eks på med ett enkeltsving av en sinus, og avslutter med brutalt å holde Sluttrinnet på null volt. Da stopper vi elementet så godt som mulig.
    Ved å kutt spenningen, altså sette den til null volt, så stopper du ikke elementet. Du lar det stoppe. Du påfører ingen bremsende krefter. Dempingen til det totale systemet, uavhengig av konstruksjonprinsipp, er det som bestemmer hvordan elementet faller til ro.

Faktisk vil utgangsimpedansen i forsterkeren arbeide mot oppbremsingen til elementet. Om den biten har betydning kan jo diskuteres.

-Tim

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.965
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    ...
    Ved å kutt spenningen, altså sette den til null volt, så stopper du ikke elementet. Du lar det stoppe. Du påfører ingen bremsende krefter. Dempingen til det totale systemet, uavhengig av konstruksjonprinsipp, er det som bestemmer hvordan elementet faller til ro.

Faktisk vil utgangsimpedansen i forsterkeren arbeide mot oppbremsingen til elementet. Om den biten har betydning kan jo diskuteres.
    ...
    + dimensjoneringen av delefilter (spesielt serieresistansen som som regel er noen ordner høyere enn utgangsimpedansen på effekttrinnet), + Qtc for HT-element og kasse + etc.

Dvs. designforutsetningene for HT er i sum vanligvis viktigere enn utgangsimpedansen fra forsterkeriet (så lenge sistnevnte ikke er av vesentlig betydning).

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.965
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    Diy Duke skrev:
    Jeg kunne løbe skrigende bort hvis jeg hørte din lyd er jeg redd for. ;)
    Det er godt mulig, selv er jeg ganske tilfreds med MidiFien min 8)
    (spesielt tatt i betraktning av mine middelmådige HT).

mvh
    KJ

T

timc

Gjest
    KJ skrev:
    Dvs. designforutsetningene for HT er i sum vanligvis viktigere enn utgangsimpedansen fra forsterkeriet (så lenge sistnevnte ikke er av vesentlig betydning).

mvh
    KJ

Helt enig. Derav siste setning :)

-Tim

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.965
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    timc skrev:
    ..
    Helt enig. Derav siste setning :)
    ...
    Det var mest til «ære» for andre lesere som ikke tar de samme slutningene ... ;)

mvh
    KJ

L

Lydarne

Gjest
    Det fine ved at lukkede systemmer eller "uendelig bafel" er at der er gode muligheder for at justere basgengivelsen, men er man ikke klar over hvordan det virker bliver det ikke muligheder, men nok mere forvirring med masser af udskiftning af udstyr tilfølge.

Den samlede afrulningsform kan omregnes til Qt som igen bliver et udtryk for impulsgengivelsen.
    Denne afrulningsform kan påvirkes med modstand mellem forstærker udgang og baselement, bedste råd er nok at holde denne modstand lav, men har man pludselig for tør en gengivelse af bassen kan Q'et hæves med lidt ekstra modstand mellem forstærker og bashøjtaler, og man får en lidt mere fyldig gengivelse .

Basgengivelsen påvirkes også af de overgangsfrekvenser der dannes af kondensatorer i hi-fi kæden, her kan resultatet blive meget uoverskueligt, så min erfaring drejer det sig om at holde disse overgangsfrekvenser så langt nede i frekvens som muligt og lade højtaleren være den betydende faktor.

Derudover er der en fin mulighed for at justere Q (kurveform) med Linkwitz Transform Circuit der kan ses lidt mere her http://sound.westhost.com/project71.htm og der er også en masse på Linkwitz egen side.
    Problemet er at man putter et ekstra kredsløb ind i kæden, men man kan evt bruge det til at finde det rigtige Qt. En anden "ulempe" er kredsløbet sænker "resonanfrekvensen" F3 punktet, det gør det ved at hæve forstærkningen ved de lave frekvenser, så hvis man bestiller for lav "resonansfrekvens" kan effektforstærker og højtaler komme ud i alvorlige problemmer.

Alt det ovenstående kan sikkert erstattes med noget avanceret EQ.

Laves baselementet så det stopper og starter så godt som muligt og har ret frekvensgang, og men evt udstyrer det med trådophæng, og kabinettet er resonans frit, så er der gode muligheder for at får en god bas.
    Væsentligt bedre en nogen basreflex kan præstere (måske med undtagelse af det system RS har ;))

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Problemet er alle de nye stumper den kreds indfører. Har prøvet adskillige gange og droppede det.

L

Lydarne

Gjest
    Diy Duke skrev:
    Problemet er alle de nye stumper den kreds indfører. Har prøvet adskillige gange og droppede det.
    Rigtigt Linkwitz Transform kredsløbet er et typisk eksembel på at man ikke for noget forærende inden for hi-fi, der er altid en pris at betale.
    Og kredsløbet er grundlægende bare en måde at får en enhed i en mindre lukket kasse til at spille som om den sad i en kæmpe kasse.
    Prisen er ekstra komponenter i kæden, større bevægelse for basmembranen, som igen vil belaster effektforstærkeren.
    Men en fordel er som jeg ser det, er at systemmet umiddelbart ikke gør noget forkert, hvilket basreflex gør.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Vores ven Christian påstår han har hørt et gammelt JBL system, hvor basreflex ikke blev misbrugt til at hente de dybeste frekvenser, spille udmærket.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    682
    timc skrev:
    Barbaresco skrev:
    Vi stopper det. Vi drar f.eks på med ett enkeltsving av en sinus, og avslutter med brutalt å holde Sluttrinnet på null volt. Da stopper vi elementet så godt som mulig.

-Tim
    Når sluttrinnet står bastant på null volt med bra dempningsfaktor får du en oppbremsing på grunn av at drivspole som forsøker å bevege seg i magnetfeltet forsøker å indusere motspenning men kalrer det dårlig på grunn av dempningsfaktoren. Det er ikke akkurat som å stikke kjepper i hjulet, men det er kraftig dempning, ja.

Bassrefleks er dårlig dempede svingninger på toppen av elementets restsvingning, og blir nødvendigvis en forverring av impulsresponsen.

Elementær svingelære, Generell Fysikk II.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    627
    Torget vurderinger
    6
    Vores ven Christian påstår han har hørt et gammelt JBL system, hvor basreflex ikke blev misbrugt til at hente de dybeste frekvenser, spille udmærket.
    Uavhengig av diskusjoner forøvrig her, som jeg ikke skal ha noen meninger om, så er vel JBL kjent for å ha bassrefleksløsninger som ikke går særlig dybt (anechoic). Typisk F3 er 50 Hz. Likefullt lyder det fortreffelig (og mere til).

Det er vel kanskje ikke den dypeste bassen som er viktigst all den tid det er svært få instrumenter som spiller under 35 Hz? Burde kanskje heller prioritere frekvensrespons og impulsrespons på den bassen som er i 160 - 50 Hz?

(Herlig å kunne banne litt i kirka fra tid til annen 8))

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Derfor hjælper det også med spoler med lavere modstand. Jeg vil gerne bruge den af mine forstærkere med lavest modkobling derfor er modstanden vigtig. Den anden forstærker med dæmpningsfaktor på 1300 har ingen problemer.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Audiodidakt skrev:
    Uavhengig av diskusjoner forøvrig her, som jeg ikke skal ha noen meninger om, så er vel JBL kjent for å ha bassrefleksløsninger som ikke går særlig dybt (anechoic). Typisk F3 er 50 Hz. Likefullt lyder det fortreffelig (og mere til).

Det er vel kanskje ikke den dypeste bassen som er viktigst all den tid det er svært få instrumenter som spiller under 35 Hz? Burde kanskje heller prioritere frekvensrespons og impulsrespons på den bassen som er i 160 - 50 Hz?

(Herlig å kunne banne litt i kirka fra tid til annen 8))
    Det er ikke kirken du banner i, det er Babylon. www.olestig.dk/babel/apakalypsen.html

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ hva med å jobbe litt praktisk med å få godlyd istedet for hifly endeløse diskusjoner
    mvh
    Leif

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Joa. Det er forsåvidt sant, baluba.

Men: 'All animals are equal', og så videre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke for å være muggen og sur, LMC. Men, hva med å lese en tråd du interesserer deg for, i stedet for å svare i en du ikke interesserer deg for?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den VAR interessant,men nå er den inne i en loop
    mvh
    Leif

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er jeg enig i. Men det må gå an å komme med mer konstruktive innspill om det.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    litt vel kategorisk om reflekskassers ubrukelighet...som om noen hadde hørt ALT?
    mvh
    Leif

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    LMC skrev:
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ hva med å jobbe litt praktisk med å få godlyd istedet for hifly endeløse diskusjoner
    mvh
    Leif
    Jeg jobber med hifi hele denne uge. ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    LMC skrev:
    litt vel kategorisk om reflekskassers ubrukelighet...som om noen hadde hørt ALT?
    mvh
    Leif
    Har jeg ikke men det har været chokerende med dem jeg har. Tror alligevel det kan lade sig gøre. Kanskje dit system er undtagelsen.

L

Lydarne

Gjest
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Den analytiske fase, forståelse af teorien, finde frem til den bedste løsning, det bedste kompromis, er en meget stor del af arbejdet på vejen mod god lyd for mit vedkommende og sikkert også for mange andre der arbejder med DIY.

Og jeg ved faktisk ikke hvordan du vil svarer på start spørgsmålet uden at komme ind på teori.
    Men det hele bunde måske snarer i at du ikke er kompetent nok til at deltage i diskussionen og derfor keder dig bravt.
    Men der er som sagt ingen der forhindre dig i at finde en anden tråd der passer dig bedre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Å kalle en person inkompetent, som konstant gjennom minst 25 år har hatt noe av den beste lyden i dette landet, det, mine herrer, er frisk kjøring!!

Særlig i en slik tråd som dette, som nødvendigvis ikke har noe fasit da absolutt alle systemer har sine svakheter.

Danmark er herved strøket av ferielisten :eek: :eek:

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Å kalle en person inkompetent, som konstant gjennom minst 25 år har hatt noe av den beste lyden i dette landet, det, mine herrer, er frisk kjøring!!

Særlig i en slik tråd som dette, som nødvendigvis ikke har noe fasit da absolutt alle systemer har sine svakheter.

Hvem er dette?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    pengesluk skrev:

;D Og du boykotter kanskje også danske varer og brænder danske flag ??? Tror ikke Lydarne mener LMC er inkompetent han har blot ikke bidraget med noget i denne tråd der fortæller andet. Jeg tror han kan rigtigt meget. Jeg ville også meget gerne høre hans system da jeg tror han har rigtig god lyd.

L

Lydarne

Gjest
    pengesluk skrev:

Jeg er naturligvis ked af at du reagere på den måde, men nu er det faktisk ikke særligt sjovt at får kommenteret sine indlæg en lang række zzzzz og for at vide at man hellere skulle lave noget fornuftigt, det er heller ikke sjovt at for kommenteret sine indlæg som Bullshit (igen uden argumentation), det er faktisk heller ikke sjovt at LMC deltager med stor iver hver gang jeg skulle jordes/lægges ned /gøres til grin, og dette gøres naturligvis som vanligt fuldstændig uden nogen form argumentation.

Jeg indrømmer at med hensyn til LMC var bægeret ved at være fuldt, min tålmodighed var ved at være brugt op
    Bl.a. på grund af der ikke er et eneste kompetent indlæg fra LMC i denne tråd selv om der har været masser af muligheder for evt. at dokumentere en teori for at basreflex er andre kabinettyper overlegent.

Det har LMC helt afholdt sig fra at gøre, hans indlæg består for det meste af one-liner, eller beskrivelser af hvor fortræffeligt hans eget anlæg er, og så lidt om hans kæpheste, perspektiv er skide ligegyldigt, og så skal der være fodtramp, og iøvrigt er målinger skide lige meget og helt uden betydning.

Og til sidst vil jeg siger at jeg ikke kalder LMC indkompetent, jeg påpeger at det måske kunne være en mulighed, bl.a. set i lyset af hans mange indlæg i denne tråd.
    men Naturligvis vil jeg ikke udelukke at jeg følte en lille smule trang til at give igen af samme mønt/stil, som LMC har brugt mod mig igennem hele tråden.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ennå en hårsår Danske? ;D
    jeg bygger ikke opp et system utifra teori,men basert på praktiske kompromisser og erfaringer.
    du har rett i at jeg ikke har noen spesiell teoretisk spisskompetanse for eller imot bassreflekskabinetter; jeg blir bare lei av kategoriske teoretikere som har fullstendig skylapper for hva som faktisk kan oppnås i praksis.
    BS var myntet på den kategoriske og fullstendig latterlige påstand om at det ikke går an å få kontrollert bass ut av en reflekskasse; slik snakker en teoretiker med null praktisk peiling imo.
    minner litt om IRANSK moralpoliti; alle har feil, untatt jeg med min rette lære!
    mange knallsterke teoretikere på dette forumet har dritt-lyd imo
    hva hjelper vel teorien da?
    ditt beger må være extremt lite!
    JEG er ikke fornærmet på noen!
    mvh
    Leif

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @ LMC:

For å ta et par ting litt hver for seg her:

Denne diskusjonen måtte nesten bli prinsipiell og kategorisk. Den handlet tross alt om prinsipper og kategorier.

Den kunne med fordel vært lagt i tech-hjørnet for å markere akkurat det.

Hvis du har lest mine bidrag i denne tråden, og ellers fulgt med på hva jeg har skrevet om subjeltive opplevelser (med både hele anlegg og enkeltprodukter), ville du se at jeg har latt meg imponere av både reflekskasser, trykkammer og dipoler.

Videre har jeg ikke lagt skjul på hva jeg anser som dipolenes prinsipielle svakheter.

Jeg har ingen problemer med å tro deg, eller andre som har opplevd ditt anlegg. Tvert i mot føler jeg meg ganske 'sikker' på at du har gjengivelse som ligger tett på det oppnåelige.

Likevel må jeg si at jeg synes dine innlegg har bidratt til noen av avsporingene. Jeg leser mye "jeg pisser på teoriene deres" mellom linjene her.

Andre har tildels sporet av tråden med dogmatisk og substansløst vissvass a la "100% forvrengning" og denslags. Dette er kanskje enda verre for diskusjonen.

De beste meningsutvekslingene har jeg hatt med OMF (synes jeg). Selv om vi har hatt diametralt motsatte meninger, har vi i det minste holdt oss til kjernen i saken. Den vesentlige prinsipielle forskjellen har vært, og er, spredningskarakteristikken. Vi har diskutert hvordan disse kommer til uttrykk i en lytteposisjon i et rom. Andre faktorer som maks SPL, resonansfrekvenser, Q-verdier og denslags kan variere på gunnlag av konstruksjonsprinsipper, men også vel så mye med praktisk realisering av et produkt. Derfor mener jeg dette blir en diskusjon litt ved siden av kjernen.

Jeg har som sagt tro på at du har et anlegg som gjengir musikken på en høyst overbevisende måte. Men, tenk litt på dette: Hvis man realiserer dipol på en like kompromissløs måte (pris og størrelse), hvor ender man da? Jeg vil tro at man får et slikt anlegg til å gjøre ting som mitt ganske alminnelige Gradient/DP-system ikke en gang antyder.

Trådstarters intensjon var, slik jeg leser ham, å sammenligne epler og pærer. Du har brukt mye energi på å sammenligne et eple og et tonn pærer. Det blir feil.

Håper du leser dette så konstruktiv og vennlig som det er ment.

MVH

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det var ikke deg jeg hadde i tankene overhodet!
    gjør hva dere vil med tråden: det jeg misliker er folk(les lydarna) som alltid sitter med fasit og ekskluderer andre løsninger som "feil" og dødsdømt
    takk for meg i denne tråden
    dere kan drodle for dere selv
    lev vel
    mvh
    Leif

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Diy Duke... Adelig eller ikke, det er nok substansløst vissvass nå!

Edit: Dette var en kommentar til to innlegg som nå er slettet. Jeg lar det stå, fordi det like gjerne kunne refere til flere andre innlegg fra samme kant.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.475
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke hatt tid til å følge opp denne diskusjonene, men har skrevet et par e-mail med Stig Erik i etterkant.

Han var forsåvidt enig i at masse refleksjoner ikke nødvendigvis er ønskelig - men han informerte også om at han hadde gjort målinger som viste at forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd var bedre (altså mer direktelyd) med dipoler enn med "apekister". Dette da pga kansellering. Dette fant jeg ganske oppsiktsvekkende. Jeg fikk vel i grunn inntrykk av at SE tidligere hadde tenkt litt i de baner jeg gjør, men at han nå både med lyttetester og målinger er blitt overbevist om dipoler fortreffelighet - spesiellt mtp på spredning og refleksjoner.

Nysgjerrigheten min er ihvertfall såpass pirret at jeg skal helt sikkert en tur til Stig Erik før det blir nyinvesteringer på høytaler/lytterom!

Mvh
    OMF

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    I Danmark har vi ikke den slags muligheder. Så vidt mig bekendt findes der ikke nogen der exsperimenterer på det plan. En anmelder fra vores klub exsperimenterer med bastårn og mellemtone diskanttårn. Resultatet er udmærket men ikke på højde med et Duelund system. Langt i fra !

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.965
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Har ikke hatt tid til å følge opp denne diskusjonene, men har skrevet et par e-mail med Stig Erik i etterkant.

Han var forsåvidt enig i at masse refleksjoner ikke nødvendigvis er ønskelig - men han informerte også om at han hadde gjort målinger som viste at forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd var bedre (altså mer direktelyd) med dipoler enn med "apekister". Dette da pga kansellering. Dette fant jeg ganske oppsiktsvekkende. Jeg fikk vel i grunn inntrykk av at SE tidligere hadde tenkt litt i de baner jeg gjør, men at han nå både med lyttetester og målinger er blitt overbevist om dipoler fortreffelighet - spesiellt mtp på spredning og refleksjoner.

Nysgjerrigheten min er ihvertfall såpass pirret at jeg skal helt sikkert en tur til Stig Erik før det blir nyinvesteringer på høytaler/lytterom!

Mvh
    OMF
    Som flere av oss har antydet tidligere i tråden så følger dette av 8-talls-spredningen til en dipol, i særdelsehet sammenliknet med en omnipol eller bipol - for et gitt lydnivå i lytteposisjon, så er den totale energiutstrålingen i lytterommet mindre med en dipol enn med en omnipol - ergo er det en større nivåforskjell mellom direkte og reflektert lyd. Hvor stor denne forskjellen er avhenger bl.a. av utsrålingsvinkelen på «8-tallet» - worst case er et «sirkulært» (teoretisk) 8 tall hvor energiutstrålingen er omlag halvparten av en omni, «bedre» blir det med smalere utstrålingsvinkel og et mere realistisk og «avlangt» 8-tall.

mvh
    KJ

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.742
    Vel, det er jo ganske lett å høre at dipoler sprer
    mindre bass til resten av huset.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.684
    OMF skrev:
    men han informerte også om at han hadde gjort målinger som viste at forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd var bedre (altså mer direktelyd) med dipoler enn med "apekister".
    Fra mitt ståsted så er vel dette det eneste teoretiske resonnementet som taler for dipoler. Og det er et godt argument. Dog er jeg litt skeptisk til å gjøre slike ting halvveis - 8-talls-spredning i mellomtonen, 306* i bassen og en lobe i toppen. Slik det har lett for å bli hvis man lar seg hente inn av virkeligheten.

Det idelle hadde jo vært å få til et halvt 8-tall - så slapp man refleksjonen fra elementenes bakside. Noen som har banket ut veggen bak dipolene sine der ute som kan fortelle hvordan det låter med et halvt 8-tall? og for å spinne videre på dette så kunne man jo tenke seg en senterplasering av dipoler i et stort og avlangt rom - med en sweet spot på hver side. Og 1/2 åttetall hver vei.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Jeg kendte faktisk en som havde Magnepan for 35 år siden forklare at de kun havde rigtigt perspektiv hvis de stod i dørene ind til tilstødende rum. I det tilfælde kunne bagside udstrålingen ikke komme forsinket tilbage til lytte positionen.

L

Lydarne

Gjest
    Bx skrev:
    OMF skrev:
    men han informerte også om at han hadde gjort målinger som viste at forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd var bedre (altså mer direktelyd) med dipoler enn med "apekister".
    Fra mitt ståsted så er vel dette det eneste teoretiske resonnementet som taler for dipoler. Og det er et godt argument. Dog er jeg litt skeptisk til å gjøre slike ting halvveis - 8-talls-spredning i mellomtonen, 306* i bassen og en lobe i toppen. Slik det har lett for å bli hvis man lar seg hente inn av virkeligheten.

Det idelle hadde jo vært å få til et halvt 8-tall - så slapp man refleksjonen fra elementenes bakside. Noen som har banket ut veggen bak dipolene sine der ute som kan fortelle hvordan det låter med et halvt 8-tall? og for å spinne videre på dette så kunne man jo tenke seg en senterplasering av dipoler i et stort og avlangt rom - med en sweet spot på hver side. Og 1/2 åttetall hver vei.
    Jeg har nået der ligner et halvt 8 tal mit system ligner jbl paragon hed den vist og på hver side af højtaleren er der yderliger sat "vinger" der når ind til væggen, så systemmet går mod uendelig baffel.
    Jeg synes det virker, men man må ikke overvurdere betydningen af det anlægget kan sagtens spille uden alt dette, men det er helt sikkert et skridt i den rigtige retning at prøve at skille for og bagside ad.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.965
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    ...
    Monopol i bassen ... en compund kobling av to basselementer, det fremste i åpen baffel, og det rett bak i lukket kasse ... «litt» eksperimentering med tidsforkyvninger og eq så kan det kanskje gå å tilnærme seg en kardioide eller liknende. Edit: alternativt basshorn.

mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn