Er Lowther bare dyrt "skrot"?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
Nå må du ikke banne i kjerka, Guru!

Dette er en Lowther tråd, og før du vet ordet av det så er du utestengt.

Også attpåtil med snikreklame for australsk øl, da.......
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
Si ifra når du blir lei, og byttesyken river og sliter i kroppen!
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Kan godt selge dem,de står for det meste i boden, Men da må de hentes,veier ca.40 kg hver. Gi meg ett tilbud. Erlend.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
pengesluk skrev:
Også attpåtil med snikreklame for australsk øl, da.......
Kengurupiss, som de kaller det i England. Jeg må forøvrig si meg enig i akkurat den beskrivelsen. ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.996
Antall liker
13.460
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Peter Bremen i Sthlm hadde noen Lowther elementer i både gips og trehorn og de gjorde enkelte ting veldig riktig
andre ting gjorde de veldig feil eller ikke i det hele tatt
sånn er det alltid....desverre
kompromisser hele veien
mvh
Leif
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Så sant som det er sagt LMC.
Og nettopp der er nok grunnlaget for mange av uenighetene innenfor denne hobbyen.
Mens noen nyter og setter stor pris på de sidene ved f.eks en fulltone som de gjør så bra, vil andre, bare høre alle feilene og manglene

(Forøvrig derfor jeg innførte begrepet mellomtonelyttere her på sentralen, som er en mer voksen, mer seriøs og langt eksklusivere "klubb" enn de yngre CV lytterne, som kanskje kunne kalles for dunk-dunk lyttere)

Akkurat som med italienske biler, hvor noen (som oftest eierne) setter stor pris på kjøreegenskaper og kjøreglede, vil andre bare irritere seg over ALT det andre ;D
Eller som meg selv som trives med å duve rundt i en stor Cadillac, mens andre bryr seg om bagateller som svingegenskaper, bensinforbruk og bremser! ???
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
Hele livet er jo et kompromiss - så hvorfor skulle lydreproduksjon være unntaket...
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Må si meg enig i fregående posting. Jeg har spillt med rør og horn-fulltoner i årevis og prøvd ut mange forskjellige konstellasjoer. Nå har jeg funnet det(for meg) optimale i SE 300b og Supravox bakladede horn med noen eldgamle 8" fulltoner av ukjent opphav. Kilde er Diy lenco l 75 og l 78. Dette blir stående i overskuelig framtid. Lowther er det masse av i nærmiljøet rundt meg,og jeg skal ikke si noe galt om dem,tvert i mot. Men for mine ører er en noe mykere lyd ett must,og det har jeg som sagt funnet. Hva andre måtte mene om lyden hos meg er totalt uinnteresant.Det er jeg som skal KOSE meg med dette. Og uansett,hvorfor bry seg om andres meninger om Lowther eller hva som helst så lenge man koser seg med det man måtte ha?.....
 

svendatle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
7
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
Hei.
Som helt ny lowther eier,må jeg bare si at jeg har funnet min sti innen hifi.300b og lowther er hos meg helt fantastisk,har bare vært lykkelig eier av Lowther en uke,men her tror jeg ikke det blir utskiftninger før tre anorakken er på! ;D hehe.Mulig det bare er dyrt skrot,men for et nydelig lydene skrot det er!!
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.253
Antall liker
2.443
Sted
Harstad
Torget vurderinger
25
svendatle skrev:
Hei.
Som helt ny lowther eier,må jeg bare si at jeg har funnet min sti innen hifi.300b og lowther er hos meg helt fantastisk,har bare vært lykkelig eier av Lowther en uke,men her tror jeg ikke det blir utskiftninger før tre anorakken er på! ;D hehe.Mulig det bare er dyrt skrot,men for et nydelig lydene skrot det er!!
Gratulerer! Hvilke elementer og i hvilke høyttalere?
Espen
 

svendatle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
7
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
DX3 i en MLTL konstruksjon,med Fostex diskanter og dynabel sub, og baffel step correction.godt fornøyd jeg!kall det gjerne skrot for min del,jeg har sett lyset!! ;D hehe.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Nå må du ikke banne i kjerka, Guru!

Dette er en Lowther tråd, og før du vet ordet av det så er du utestengt.

Også attpåtil med snikreklame for australsk øl, da.......
Hehe, regnet med noen smalt til, lurte litt på hvor Fostex står i kvalitet kontra "orginalen"? Fostex koster jo "ingenting" og hadde jeg detti på ryggkul'n av sjokk om jeg f.eks hadde stappet inn et sett fornuftige Lowther'e i kassene mine?
 

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
hifiguru skrev:
pengesluk skrev:
Nå må du ikke banne i kjerka, Guru!

Dette er en Lowther tråd, og før du vet ordet av det så er du utestengt.

Også attpåtil med snikreklame for australsk øl, da.......
Hehe, regnet med noen smalt til, lurte litt på hvor Fostex står i kvalitet kontra "orginalen"? Fostex koster jo "ingenting" og hadde jeg detti på ryggkul'n av sjokk om jeg f.eks hadde stappet inn et sett fornuftige Lowther'e i kassene mine?
Mest sannsynlig ikke, Ikke gitt at elementet passer i kabinettet. Faktisk veldig liten sjanse egentlig. Fostex har mange fine standard elementer, og som ikke koster allverden, det er riktig. MEN, de finnes også Fostex som KOSTER allverden, og de står ikke tilbake for Lowther. På ingen måte. Problemet er bare at de lages i meget små opplag og er sjelden å se utenfor Japan. Gutta er akkurat som slakter'n, beholder det beste kjøttet sjæl 8) 8)

Selv brukte jeg nesten fem år på å få tak i et sett med FE 208 ES-R, og måtte gå med bar overkropp i lengre tid for de kostet skjorta!!

MEN; ville ikke byttet de mot noen Lowther, det er helt sikkert.
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.253
Antall liker
2.443
Sted
Harstad
Torget vurderinger
25
"Pengesluk": du er ivrig til å snakke negativt om Lowther og har gjentatt samme gulpet i 20+ innlegg i samme tråd ;) Greit, jeg skjønner litt av humoren men synes det blir i overkant provoserende når påstanden om at et par rimelige Fostexelementer er drop in erstatning for Lowthers kvaliteter og du skriver det som om at det er fasiten. Jeg har både Fostex(206e) og Lowther og skjønner godt hvor de ekstra pengene har gått.... uten å like Fostex mindre.
Mvh Espen
 
A

aair

Gjest
Sluket får komme med sin egen forklaring etterhvert, men jeg leste det slik at han mente at der man har optimert kassa etter ett bestemt høyttalerelemementet, så blir ikke lyden automatisk bedre av å sette inn et dyrere element. F.eks i mine Hedlund-horn har konstruktøren Jan Hedlund konstruert bakkammeret for Lowther DX2 og DX3. Jeg leflet lenge om å kjøpe et dyrere element, fordi jeg hadde hørt om andre som hadde dyttet inn både andre DXer, EXer, AERer, Fostexer osv og fått "bedre" lyd. Men etterhvert som jeg leste meg opp på Hedlundene, så synes jeg det var mest fornuftig å holde seg til konstruktørens bevisste elementvalg, da dyrere betyr et annerledes element som egentlig ikke er optimert for disse kabinettene.

PS! Vit at Sluket i selskapslivet tidligere har hatt tendenser til å like Lowther-lyd, da ;D

pengesluk skrev:
Herlig klubbaften, gutta! Låt slettes ikke så halvjævlig heller, Espen - ble ikke bruk for "øl-ører" i hvertfall. Denne type høyttaler er så glimrende egnet til din type bruk, vinyl, rør, tidvis lytting på ekstremt lavt nivå (i min verden, da). Og sub'en gjorde minimal skade, og dette er nok veien å gå dersom en må ha mere fylde i bunn med hornsystemer / fullrange elementer. Liten, kompakt sub med ikke for stort fleskete element.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47230.msg941983.html#new
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
ELJ skrev:
"Pengesluk": du er ivrig til å snakke negativt om Lowther og har gjentatt samme gulpet i 20+ innlegg i samme tråd ;) Greit, jeg skjønner litt av humoren men synes det blir i overkant provoserende når påstanden om at et par rimelige Fostexelementer er drop in erstatning for Lowthers kvaliteter og du skriver det som om at det er fasiten. Jeg har både Fostex(206e) og Lowther og skjønner godt hvor de ekstra pengene har gått.... uten å like Fostex mindre.
Mvh Espen

I all verden - da beklager jeg sterkt den uklare fremstillngen! Er overhode ikke negativ til Lowther - tvert i mot! Er MEGET positiv til Lowther og har ved utallige anledninger oppfordret folk til å låne øre til disse herlige konstruksjoner som i tillegg til god lyd har en flott historie og bakgrunn.

Har slettes ikke sagt at et par rimelige standard Fostex er drop in erstatning for Lowther.
Hvor har du forresten det fra??? Jeg ble spurt om det MOTSATTE faktisk.

Alle som har holdt på en del med fulltoner vet at det er ekstremt viktig med matching til kassen. Et dyrt element med bedre data enn et rimeligere er ikke nødvendigvis bedre - og dette er helt uavhengig av fabrikat.

Du "dropper" ikke bare inn et element og får optimalt resultat. Kan ha griseflaks, ja, men vanliggvis ikke. Og fulltoner, med sine spesielle egenskaper som meget begrenset slaglengde, superlette membraner og kraftige motorer er langt mer kilne enn vanlige elementer og krever mer eller mindre at kassene designes rundt hvert element.

Som en ren kuriositet kan jeg nevne at jeg for litt siden brukte både tid og krefter på å få en god venn av meg til å FORTSETTE å jobbe med sine Lowther-baserte horn for å få godlyden, istedenfor å bare selge de og kjøpe et sett Avantgarde (forøvrig maken til et sett jeg har her) uten å få ut hele potensialet på de nye elementene. Vet ikke om det høres ut som det komer fra an person som ikke har tro på Lowthere....?

Som jeg også nevnte så hadde jeg et par Lowther PM4A i et frontladet horn i en periode, og den lyden var absolutt helt magisk, og i den konteksten - tror delingen var på rundt 300 Hz, kun overgått av nevnt kombinasjon av TAD TH-4001 med heltre IWATA-style 300 Hz horn. Ihvertfall her hos meg.

Forøvrig tror jeg du har misforstått meg grundig dette med mitt syn på Fostex / Lowther. Eksempelvis elementet du nevner, FE206E. Dette er et velkjent standard produkt, rimelig og enkelt å få til å spille for de fleste. Derimot er det heller ingen tvil om at Lowther er et bedre element enn dette, uansett hva du velger av modell, helt fra DX2 til PM4. Brukt riktig da, selvsagt.

MEN det finnes andre Fostex elementer enn 206E, f.eks. FE206SS, FE166ES-R, FE206ES-R og ikke minst FE 208ES-R. Disse er av en helt annen kaliber enn standard, og lydmessig på høyde også med Lowther. Dette er ikke antagelser fra min side, har faktisk alle elementen her. Du kan gjerne google litt så får du en ide. Og toppmodellen FE208ES-R kommer ihvertfall aldri til å forlate dette hus til fordel for noen annen eksisterende fulltone, så enkelt er det.

Men for all del, i og med at det plager deg så lover jeg å aldri mer nevne Lowther :-* :-*
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.253
Antall liker
2.443
Sted
Harstad
Torget vurderinger
25
Hei
Beklager om innlegget var noe offensivt. Var ikke ment som en ondsinnet konfrontasjon(som det er nok av her på forumet) men ser at det godt kan tolkes slik og skal slutte å skrive innlegg rett før jeg køyer :)
Fikk bare intrykk av at du har lite til overs for L (med visse unntak) og gjentok dette i mange poster. Du skriver godt og humoristisk så det ville vært leit om sluttet å poste her! Forøvrig er tittel på tråden en skikkelig brannfakkel og i samme løype som "Er det virkelig forskjell på kabler".....
Mvh Espen
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
Godt! Ellers lurte jeg jo på om du røyka eller satte det rett i armen... ;D ;D

Så la jeg merke til klokkeslettet, samtidig som jeg lurte på om du hadde forvekslet meg med en annen. Ellers hadde nok tilsvaret blitt mye verre 8) 8)

Tiljublet jo til og med DITT eget opplegg, som jo er ganske identisk med PM4A / fronthorn som jeg hadde her hos meg en stund - så du ikke det inlegget?

Ellers så skal det kile litt i magen, få folk engasjert, ellers blir det jo bare selvforherligelsestråder hvor alle stryker hverandre medhårs og forsikrer hverandre hvor bra alt er.
 
A

aair

Gjest
ELJ skrev:
Forøvrig er tittel på tråden en skikkelig brannfakkel og i samme løype som "Er det virkelig forskjell på kabler".....
For egen del så blir jeg ikke lenger provosert over slike titler, da jeg er opptatt at det er jeg som skal like lyden i egen stue uavhengig av hva gud-og-hvermann måtte mene. Jeg synes ikke Lowther er spesielt dyrt, da elementene fås i prisklassene mellom £200 - 800 pr stk. Lowther har i tillegg en unik innbytteordning som gjør at man fort kan spare cirka halve prisen ift elementenes nypris.

Må forresten si at jeg humret godt første gang jeg leste Mr. Gravesens anmeldelse av Lowther EX3. Noen få dager tidligere hadde jeg hjulpet en kompis med å lempe inn Mauhorn med 5 - 6 år gamle Lowther DX2. Høyttalernes åpenhet og transientvillighet stod i grell kontrast til Gravesens ytringer om Lowther. Mistenker muligens at Gravesen ikke har hørt på et (godt nok) innspilt element, eller at det er store forskjeller på de ulike Lowtherne i forskjellige kabinetter. Jeg kan være enig med han at 10 - 15 dB heving i øvre bass/mellomtoneområdet kan være vanskelig å takle for ørene, men denne hevingen synes å avta etterhvert som elementet blir innspilt. I hvertfall så var "the Lowther shout" helt fraværende i Mauhornene og lyden fra disse høyttalerne var også årsaken til at jeg selv endte opp med Lowther.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
Dyrt nei?? Overhodet ikke selvsagt. Dyrt, da snakker vi f.eks. japanske ALE, hvor den dyreste diskantdriveren koster
1 875 000 YEN for paret, eller omregnet til NOK ca. "coole" 130.000,- Og anbefalt system går på fem-veis løsning (driverne arbeider innen veldig snevre frekvensområder) hvorh ver driver blir dyrere jo lenger ned i frekvens man kommer.

Et brukbart system ender fort opp på en halvannen mill. så der...

Og ALE regnes for å være beregnet på de som ikke har råd til GOTO ;D ;D ;D
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ja, man kan jo tippe på hvor mye disse går for, ser ut som no hjemmelaga Prosonkopier med litt bling på.....




(beklager OT)
 

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
Ikke så dyre de der, minste diskanten (SG06) og deres 8" bredbåndselementer som går opp til 8 kHz.
Diskanten er forøvrig relativt rimelig, kun 98 dB følsomhet, 5-20 kHz og relativt begrenset bruksområde som tilskudd til fulltone(bredbåndselementer.

Ble tilbudt disse høytt. for $ 8.500 for en tid tilbake.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Når det gjelder pris, så er £200-800 dyrt HVIS det er skrot man får.
Pris kontra kvalitet er vel det egentlige spørsmålet, samtidig så vil det jo selvfølgelig være store forskjeller i oppfatningen av hva som er dyrt, alt etter lommebok og interesse.

Det som er interessant og morsomt er folks oppfattelse av kvalitet ifht kostnaden. Når man allerede har investert i noe dyrt, så ER kvaliteten bra uansett :)
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.891
Antall liker
107.864
Torget vurderinger
23
Igjen, tilbake til min definisjon tidligere i tråden om at et produkt kan oppfattes som skrot dersom........

Lowther, og forsåvidt de fleste andre bredbåndselementer, krever sin mann. Du må vite hva du gjør, og være klar over enkelte begrensninger. Har du dekket inn disse punktene kan du få meget bra gjengivelse uansett element du velger, og i den sammenheng er £200 - £800 nærmest for pølse i slaktetida å regne. Kåler du det til med feil kasser og feil forsterkermatching så kan det bli katastrofalt dårlig lyd og for den uinvidde, og lett å (urettmessig) kategorisere produktet som skrot.

Problemet med Lowther er at de rimeligste modellene er såpass billige (les repr. et relativt lite pengebeløp) at "alle" kan kjøpe, og besnæret av "enkelheten" i å få godlyd fra ett element går man i gang kanskje uten nok bakgrunnsinfo, kunnskap og tålmodighet. Så blir resultatet der etter.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Snakker for meg selv , og skal aldri sid et ikke blir andre høyttalere på meg , men er sabla fornøyd med mine Mauhorn IV , med dx 2 "billigelementer"

men det finnes nok sabla mye annet snadder der ute , det er bare det at jeg ikke har hatt noe bedre enn dette - lydmessig...

så får det heller være at andre sentral-vankere linker høyttalerne opp mot smurfe-bilder og det som værre er.

Jeg elsker å gi faen i hva alle andre måtte mene , syntes og tror , bare jeg er forbanna godt fornøyd sjøl....ego som jeg er , faen ikke rart jeg er ungkar heller. ;D

Jeg slipper å forsvare noe som helst , kan drite i alt hvordan ting ser ut , størrelser og i det heletatt.

Mauhorna mine står godt her , de skal ingen steder , skjønt jeg er veldig sugen på å lytte til NAGAOKA ;D

SSM
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.252
Antall liker
24.801
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oj. Kanskje tråden må flyttes over til vennetrådavdelingen?

Valentino
Lowther-uvenn

P.S. ;) D.S.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Jeg var svoren Lowther tilhenger i mange år.
Og hadde mange lykkelige timer foran stereoen med Lowther PM2A som mellomtone.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Oj. Kanskje tråden må flyttes over til vennetrådavdelingen?

Valentino
Lowther-uvenn

P.S. ;) D.S.
Du har ikke det store erfaringsgrunnlaget du med disse val... 8)...
 
O

Oblivion

Gjest
Når det egentlig er et to-veis element med mekanisk deling mellom cone og wizzer-cone måler og spiller det som et mindre perfekt integrert to-veis system..
Skikkelig dipp (utfasing) der cone og wizzer-cone overlapper / deler og høyere nivå fra wizzer-cone.

Er det så mye mer å si enn at lowter kanskje er et av de element alternativer som kanskje trenger en audiolense eller lignende korrigeringsløsning.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Oblivion skrev:
Når det egentlig er et to-veis element med mekanisk deling mellom cone og wizzer-cone måler og spiller det som et mindre perfekt integrert to-veis system..
Skikkelig dipp (utfasing) der cone og wizzer-cone overlapper / deler og høyere nivå fra wizzer-cone.

Er det så mye mer å si enn at lowter kanskje er et av de element alternativer som kanskje trenger en audiolense eller lignende korrigeringsløsning.
Finnes det noen konkrete eksempler en korrigeringsløsning er brukt på de ?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Jeg har hørt diverse "korigeringer" og prøvd noen selv også.
Stort sett har de bare fjernet det som gjør Lowther til Lowther.

Jeg fikk best resultat ved å fjerne whizzer konen og bruke den som et rent mellomtone element.
Vet ikke om det er blasfemi hos de retttenkende ....
;)
 
O

Oblivion

Gjest
slowmotion skrev:
Jeg har hørt diverse "korigeringer" og prøvd noen selv også.
Stort sett har de bare fjernet det som gjør Lowther til Lowther.

Jeg fikk best resultat ved å fjerne whizzer konen og bruke den som et rent mellomtone element.
Vet ikke om det er blasfemi hos de retttenkende ....
;)
Det tror jeg er noe av det mest optimale en kan få ut av endel elementer.
Med "kvistlakk" behandlet membran fikk jeg så og si oppbrytningsfri frekvensgang opp til 8 - 10kHz og et veldig bra mellomtone element..
Ikke like enkelt å finne en diskant som er god nok og har høy nok følsomhet til å ta de siste oktavene..
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
bambadoo skrev:
Var det ikke det samme som Tommy Hørning gjorde ?
Det er det Tommy Hørning gjør ja. Han bruker en egenutvilket silkdome som tar over ved 6000hz såvidt jeg husker.

Lowther leverer forøvrig elementene Hørningsertifiserte, dvs uten whizzerkonen. Hørning setter inn elementene med denmar counting.
 
Topp Bunn