Mobiltelefon og lesebrett Er noen mobliselskap sleipere en andre?

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
18.242
Sted
Langesund
Har akkurat gått på en liten smell angående bytte av mobilabonnement. Min kone maset på meg om at jeg burde bytte selskap fordi jeg betalte i meste laget der jeg var kunde. Synes det har vært en ryddig leverandør og alltid på pletten med en melding hvis faktura (Kom pr post) hadde forfalt. Hvis en var for treg kom det purring uten noen spesielt tillegg.

Januar i år ringte en fra Phonect og la ut om deres fantastiske selskap og deres billige priser. Dum og naiv, byttet jeg og tenkte at "ja jeg sparer vel noen småkroner" De sendte regningene på Mail i hytt og pinne. Overgangen fra papir post til e-post er jo en fin ting, men jeg har oversett en del av disse telefonregningene noe er betalt noen få daget etter forfall og noen litt lengre etter. Saken er at jeg selv om jeg var bare en dag for sein var purregebyret på nesten 100 kr. Her var det ikke snakk om å gi et varsel hvis en ikke hadde husket å betale til tiden.
Burde vært vanlig prosedyre for alle slike selskaper det hadde hjulpen en litt rotete kar som meg.

Mener jeg har fått purregebyr på de jeg har betalt til tide også Må gå gjennom litt nøyere.

Ble forbanne på alle disse purrekostnadene og bestemte meg for og bytte til første som kom med et greit tilbud. Det var det dummeste jeg har gjort. Helt nederst på en lang avtale med Phonect stod det jeg ikke trodde var mulig. Naiviteten lenge leve. Pris på brudd på bindingtid 3750 kr. Dette ble jo ikke nevnt av den "hyggelige " selgeren.

Phonect ble definnitivt det dyreste selskapet jeg har hatt men det er egen feil.

Bare en liten advarsel om at dette ikke er selskapet for rotehoder og de som ikke gidder og lese lange avtaler i små skrift

Bare for å ha sagt det Phonect har alt på det tørre, selv om jeg synes noe av dette grenser til sleiphet.

Men venlig hilsen en som kommer til å betale på dato heretter.:)

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.918
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Greit å vite. Jeg bruker mobilen lite og har kommet frem til at OneCall passer meg bra med 79,- pr. mnd.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.645
Sted
Ytterst i havgapet...
Ble det ikke stadfestet max 12 mnd bindingstid for et par år siden?? Da er du jo bare uker unna å kunne si opp uten gebyr...???

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
18.242
Sted
Langesund
Skaden har skjedd og jeg betaler sluttoppgjør på 4068 kr på mandag. Ser litt nøyere på ting neste gang. Kan jo trøste meg med at jeg bruker minimalt på selve mobilen. Der er det enkleste slag:)

C

cruiser

Gjest
Har alltid brukt Netcom nå telia, helt ok på pris og har hvertfall tidligere vært en av de mer fleksible kreditorene man kunne ha.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.734
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg bruker Talkmore til 149kr i månden, kjempe fornøyd :)

mvh

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Man må jo lese
kontrakter man inngår....

Og beklager, men å ikke klare å betale regninger i 2018 innen forfall med løsninger som avtalegiro eller efaktura og mobilapp osv, det holder ikke.

Dette koker ned til brukerfeil og ikke leverandørfeil. Om de var dårlige til å opplyse om ting&tang i salget tror jeg så gjerne. Så den skal du få for.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
18.242
Sted
Langesund
Man må jo lese
kontrakter man inngår....

Og beklager, men å ikke klare å betale regninger i 2018 innen forfall med løsninger som avtalegiro eller efaktura og mobilapp osv, det holder ikke.

Dette koker ned til brukerfeil og ikke leverandørfeil. Om de var dårlige til å opplyse om ting&tang i salget tror jeg så gjerne. Så den skal du få for.
Er helt klar over det. Gikk tilbake til avtalen og der står det faktisk 24 mrd bindingstid. Noen over her nevner på at 12 mrd er maks . Har sendt en melding til forbrukertilsynet for en oppklaring rundt dette.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Generell tommelfingerregel: Stay Away fra alt med svenske eiere men de er vel snart inne i alt som er av mobilleverandører. Hadde en runde med One Call for 7-8 år siden, de solgte meg tjenester de ikke kunne levere - med bindingstid. Det ordnet seg men tok tid og ressurser. Har aldri hatt abb med bindingstid siden. Chess nå Telia har vært alle tiders å ha med å gjøre.
Etter en kort passiar med Dipper (OK) endte jeg opp med Chili (også svensk dog uten binding) fordi jeg konstant sprengte 10-12 GB limiten. Nå har jeg 1000GB tak for 300 og et eller annet i måneden.

S

svk

Gjest
noen som vet om noen som tilbyr billig mobilt bredbånd? har jo dual sim. kjører happybytes nå. trenger billig data utenom

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.508
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Saken er at jeg selv om jeg var bare en dag for sein var purregebyret på nesten 100 kr. Her var det ikke snakk om å gi et varsel hvis en ikke hadde husket å betale til tiden.
Burde vært vanlig prosedyre for alle slike selskaper det hadde hjulpen en litt rotete kar som meg.

Mener jeg har fått purregebyr på de jeg har betalt til tide også Må gå gjennom litt nøyere.

Bare for å ha sagt det Phonect har alt på det tørre, selv om jeg synes noe av dette grenser til sleiphet.
Ut fra beskrivelsen har de definitift lite på det tørre.

Fra Altinn: https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/
Gebyr

Ønsker du å ta purregebyr må du vente minst 14 dager etter opprinnelig forfall med å purre eller sende inkassovarsel. Du kan maksimalt avkreve to purregebyr. Enten for to purringer, eller for en purring og ett inkassovarsel. Sender du betalingsoppfordringen selv kan du i tillegg kreve maksimalt kr 210,- i gebyr for denne. Det skal ikke beregnes merverdiavgift av disse gebyrene.
Johan-Kr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.501
Sted
Holmestrand
Har ikke tenkt på hva teletjenester på lenge siden jeg har hatt jobbtelefon, og sa fra meg ansvar for mobiler og avtaler for noen år siden.
Nå er jeg pensjonist, og har privat avtale.

Har litt småjobb med fysisk arbeid i et datasenter, og snakker innimellom med Polen.
Da sender Talkmore meg melding om at dette koster penger.

Nå skal kona på jentetur til Polen, så jeg ville sjekke at hun har de tilganger hun trenger.
Det viser seg at det ikke koster noe for samtaler/SMS/data FRA Polen.
Å ringe fra Norge til Polen koster 2,29 kr/min.

Det virker litt merkelig?
Gjør det ikke?
Eller er det for at polakker i Norge skal kjøpe ekstra-pakker?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.264
Her har det vært kontantkort i flere år.
One Call sine sider sier da følgende for denne type abonnement:
Fra 15. juni vil prisene for å ringe fra Norge til EU være 2,69 pr. min, og pris pr. SMS vil være 0,85kr.
Men når man selv bruker telefonen innen EU:
Bruk telefonen akkurat som hjemme når du er på reise i EU/EØS!

Litt moro når selgerne ringer spør jeg om dem kan konkurere på pris. Selvsagt kan dem det.
>Hva betaler du nå?
I underkanten av 200,- svarer jeg.
>Åhh det var billig, men vi kan tilby...
Hvor jeg avbryter og sier under 200,- pr år.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.478
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Har ikke tenkt på hva teletjenester på lenge siden jeg har hatt jobbtelefon, og sa fra meg ansvar for mobiler og avtaler for noen år siden.
Nå er jeg pensjonist, og har privat avtale.

Har litt småjobb med fysisk arbeid i et datasenter, og snakker innimellom med Polen.
Da sender Talkmore meg melding om at dette koster penger.

Nå skal kona på jentetur til Polen, så jeg ville sjekke at hun har de tilganger hun trenger.
Det viser seg at det ikke koster noe for samtaler/SMS/data FRA Polen.
Å ringe fra Norge til Polen koster 2,29 kr/min.

Det virker litt merkelig?
Gjør det ikke?
Eller er det for at polakker i Norge skal kjøpe ekstra-pakker?
Ikke merkelig i det hele tatt. Tenk landskode. Alle telefoner med landskode +47 ringer til alle telefoner med landskode +47 gratis uavhengig av hvor i EU/ EØS disse telefonene er lokalisert. Å ringe fra Polen med en norsk telefon til telefoner i Norge koster ingenting. Å ringe med en norsk telefon fra Norge til en norsk telefon i Polen koster ingenting. Utenlandstakst kommer først inn i bildet hvis du ringer fra en telefon med +47 til en telefon med et annet prefiks.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.501
Sted
Holmestrand
Ikke merkelig i det hele tatt. Tenk landskode. Alle telefoner med landskode +47 ringer til alle telefoner med landskode +47 gratis uavhengig av hvor i EU/ EØS disse telefonene er lokalisert. Å ringe fra Polen med en norsk telefon til telefoner i Norge koster ingenting. Å ringe med en norsk telefon fra Norge til en norsk telefon i Polen koster ingenting. Utenlandstakst kommer først inn i bildet hvis du ringer fra en telefon med +47 til en telefon med et annet prefiks.
Høres fornuftig ut det.
Takker for belæringen.
PS! Belæring er ikke negativt her.
🤗

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.645
Sted
Ytterst i havgapet...
Noen av disse "lureselskapene" som tydeligvis har som agenda å trikse kundene kan sikkert regnes som sleipe.... Telenor er vel ikke akkkurat sleip, men grådige er de i alle fall, halvveis statseid, som de er.... mens jeg var i jobb, haddde jeg bl.a. ansvar for både fast og mobilavtaler, og vi holdt oss konsekvent til Telenor pga dekning i grisgrendte strøk hvor de allltid og fortsatt er best.... Det som faktisk er merkverdig er at Telenor eier 2-3 andre selskaper med noe billigere abonnnementer, og i tillegg er billigere i Sverige enn i Norge.... Delvis statseid, akkurat som DNB - og samme kundepolicy...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.501
Sted
Holmestrand
Noen av disse "lureselskapene" som tydeligvis har som agenda å trikse kundene kan sikkert regnes som sleipe.... Telenor er vel ikke akkkurat sleip, men grådige er de i alle fall, halvveis statseid, som de er.... mens jeg var i jobb, haddde jeg bl.a. ansvar for både fast og mobilavtaler, og vi holdt oss konsekvent til Telenor pga dekning i grisgrendte strøk hvor de allltid og fortsatt er best.... Det som faktisk er merkverdig er at Telenor eier 2-3 andre selskaper med noe billigere abonnnementer, og i tillegg er billigere i Sverige enn i Norge.... Delvis statseid, akkurat som DNB - og samme kundepolicy...
Jo, da.
Telenor er statseid, men ledelsen i Telenor er knappast annerledes enn ledelsen i hvilket som helst rederi eller meglerhus.
Det er jo greia når de gjør om ting til aksjeselskap,
da skal ikke behov dekkes,
det skal tjenes penger.

Se på de såkalte sykehusforetakene.

Sist redigert:
Topp Bunn