Er streaming av film i ferd med å ta over helt?

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Sleepy Hollow og The Ring er jo ganske mainstream. Forundrer meg at det skal være vanskelig allerede der.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Streamer ingenting. Derfor har jeg huset fullt av DVD/blu-ray, CD-plater, LP-plater og bøker....
Hvorfor ikke begge deler? CD, LP og bøker er vel irrelevant i denne tråden ;) Streaming er en fantastisk enkel, rimelig og behagelig måte å få tilgang til masse gode filmer på.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Sleepy Hollow og The Ring er jo ganske mainstream. Forundrer meg at det skal være vanskelig allerede der.
De er lette å finne, men kriteriet han la opp til var at det ikke skal betales ekstra utenom abo. prisen. Og det går ikke med de to filmene.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Hvis en synes streaming gir deg godt nok bilde ser jeg ikke noen vits i å kjøpe blueray. Når det er sagt ville jeg nok ha kjøpt de filmene jeg satte stor pris på. Det er bedre bilde enn ved streaming
Det er stor forskjell på de forskjellige tjenestene. Den absolutt dårligste er Viaplay. Tydelig komprimering på bilde. Netflix er ok, AppleTV+ er bra. Prime er veldig varierende. HBO Max og TV2 Play er helt ok.
Men det blir aller best med fysiske format ja. Jeg er ikke noen nerd på bildekvalitet og synes det er helt flott med streaming. Viaplay er den eneste av de som har såpass dårlig kvalitet at det irriterer meg noen ganger. Det sees tydelig i mørke scener.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
De er lette å finne, men kriteriet han la opp til var at det ikke skal betales ekstra utenom abo. prisen. Og det går ikke med de to filmene.
Nettopp. Da sitter man igjen med noen problemer da:
Hvor mange strømmetjenester må man egenlig abonnere på for å få med seg alt?
Hvor lenge kan man være trygg på at filmene blir der man trodde de skulle være?
Hvilke filmer er det man mister (for eksempel av klassikere) for at strømmetjenestene skal spare plass?
Hvor mange politisk korrekte eller rettighetsmessige endringer blir gjort på veien?

For all del, jeg har Netflix og AppleTV+ og strømmer. Jeg kjøper også filmer på AppleTV av og til. Men er det noe jeg tror jeg vil se igjen vil jeg helst ha dem stående i hylla.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nå surrer du litt. Alle Lord of the Rings filmene kan strømmes på HBO Max om du har abbonnement, uten å betale ekstra. De finnes også på Amazon Prime video. Tror det koster 65,- pr mnd. Alt kan streames uten å betale ekstra. Prime synes jeg er bra, masse å velge i til en rimelig månedspris. Du vet det finnes mange fler tjenester enn de du listet opp? Edit: Ser du fant de to andre filmene....
Men Sleepy Hollow og The Ring er det litt verre med ja.
Jeg listet hva jeg hadde av abonnement allerede i første innlegget som ble besvart. Supert at det finnes muligheter, men når selv 4 streamingabonnement blir for snaut og ser ut til at jeg minimum må opp i 6 abonnement så taler ikke det i retning av bare fordeler med streaming. Nå var dette bare noen helt få eksempler jeg tok ut av hodet når jeg raskt skrev innlegget.

Poenget var mer at jeg føler ikke streaming er så komplett enda at man har valget med å selge alt av fysiske filmer i skapene for å i stedet enkelt streame det man vil se på når man ønsker - slik man egentlig kan med CD/LP.

Så inntil videre blir det en kombo av fysisk og streaming her i huset 👍🏻
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Nettopp. Da sitter man igjen med noen problemer da:
Hvor mange strømmetjenester må man egenlig abonnere på for å få med seg alt?
Hvor lenge kan man være trygg på at filmene blir der man trodde de skulle være?
Hvilke filmer er det man mister (for eksempel av klassikere) for at strømmetjenestene skal spare plass?
Hvor mange politisk korrekte eller rettighetsmessige endringer blir gjort på veien?

For all del, jeg har Netflix og AppleTV+ og strømmer. Jeg kjøper også filmer på AppleTV av og til. Men er det noe jeg tror jeg vil se igjen vil jeg helst ha dem stående i hylla.
Du er inne på noen svært gode poenger her. Særlig det med sensur og woke. Disney+ er kriminelle der.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Her bommet du gitt, har nå søkt opp alle filmene på Netflix, Disney+, Discovery+ og TV2 Play.

Disney+ har Braveheart og Netflix Gladiatoren, ellers er ingen av de andre filmene tilgjengelig uten at du må betale for å leie en og en på toppen av månedsabonnementet. Men mulig andre finnes på andre streamingtjenester.
Det er ikke lenge siden jeg fant dem.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Her bommet du gitt, har nå søkt opp alle filmene på Netflix, Disney+, Discovery+ og TV2 Play.

Disney+ har Braveheart og Netflix Gladiatoren, ellers er ingen av de andre filmene tilgjengelig uten at du må betale for å leie en og en på toppen av månedsabonnementet. Men mulig andre finnes på andre streamingtjenester.
Lord of the rings Hbo max
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja for filmer man ikke allerede har på bluray i 1 eller flere versjoner allerede er jo digitalt kjøp en mulighet. Eneste jeg kvier meg for er at man da i de fleste tilfeller låses til 1 avspillingsplattform. Har feks noen kjøp på Altibox-dekoderen som vi mister dersom vi flytter til et sted med ny internett-leverandør. I tillegg er jeg så gammel at jeg synes det er noe eget med å ha et fysisk cover å ta tak i 😅
Du kan jo kjøpe en appel tv,eller nividea shield også kan du kutte ut dekoder.Det har jeg gjort og den fungerer bedre enn dekoder.
 

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
280
Antall liker
659
Sted
Hadeland
Men hva hvis du vil se extended utgavene av nevnte filmer? Da blir det straks være, jeg ser gladiatoren kun i Extended, samme med dødelig våpen 1 som i extended kun finnes på dvd, er nok lenge til streaming kan erstatte fysisk fullt ut enten det gjelder kvalitet eller utvalg.
 

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
280
Antall liker
659
Sted
Hadeland
Glemte og nevne en gammel favoritt, Danser med ulver som jeg har i extended utgave på bd, finnes vel ikke på streaming i vanlig utgave engang. Og konsert dvd og bd, der er det magert på streaming.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Stemmer. Vil man ha disse spesialutgavene som director's cut, extended, unrated etc. så er det nok plater som for det meste gjelder.
Streaming har fin kvalitet generelt, men kan ikke måle seg med fysiske media. Det sier seg selv. Selv på min helt middelmådige TV så jeg stor forskjell da jeg sammenlignet noen BD filmer med de samme titlene fra div. tjenester. Spesielt i alt av litt mørkere scner er forskjellen veldig stor.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Glemte og nevne en gammel favoritt, Danser med ulver som jeg har i extended utgave på bd, finnes vel ikke på streaming i vanlig utgave engang. Og konsert dvd og bd, der er det magert på streaming.
Joda...
AppleTV (mulig betaling for enkeltfilm)
Google Play
 
Sist redigert:

jan_arild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
250
Antall liker
145
Glemte og nevne en gammel favoritt, Danser med ulver som jeg har i extended utgave på bd, finnes vel ikke på streaming i vanlig utgave engang. Og konsert dvd og bd, der er det magert på streaming.
Musikk og konserter er det dessverre altfor lite av. Youtube har ikke så veldig bra kvalitet på mye. Iallefall vanskelig å finne ut hva som låter bra. Tidal har noe video og live musikk.
Hadde gjerne abbonert på en slik streaming tjeneste.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Lord of the Rings finnes i extended på SF Anytime.
 

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
280
Antall liker
659
Sted
Hadeland
Lord of the Rings finnes i extended på SF Anytime.
Det er jo faktisk bra, jeg benytter meg selv mest av streaming men har tatt vare på endel gamle filmer av erfaring, vi hadde hjemme for lenge siden Beta Max spiller, så vant VHS format krigen og mange filmer forsvant, samme når DVD kom, mange filmer ble ikke tatt med og sånn er det hver gang ett nytt format kommer, det blir dårligere kår for de gamle litt smalere filmene.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
454
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Just Watch er en genial app oppi mylderet av streaming-tjenester. Da kan jeg legge inn de jeg bruker og hvis jeg søker etter noe står det hvor man kan se den med abo evt hvor man kan leie eller kjøpe den.

F. Eks Gladiatoren (som ble nevnt over) blir sånn her:
Er det mulig å sette inn land i den appen?
Eller må man belage seg på vpn for å få usa?

Har hatt litt trøbbel med vpn og netflix/Prime i det siste. De detekterer vpn'n og nekter å fortsette avspillingen....
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Problemet med streaming av TV-serier og film er at ting forsvinner. Ikke minst er det et problem at man har altfor mange streamingtjenester - blir jo fort en del 1000 i måneden om man skal ha alle.

Jeg har Apple Music (som jeg nesten aldri bruker), Tidal, Qobuz og Spotify. Videre har jeg Netflix, HBO Max, Disney+, Viaplay, Discovery+, TV2 Play, Amazon Prime (og sikkert noen flere jeg ikke husker). Fortsatt kjøper jeg veldig mye musikk online og fysiske media for TV-serier og film (det er for kjip lydkvalitet med DD+ eller dårligere etter mitt syn).

Bruker Roon for musikk (lokal og streaming), og har Spotify Connect kompatibel streamer for de få gangene jeg bruker Spotify.
 
Topp Bunn