Jeg tror ikke det er så rart at folk ønsker å bli sett og hørt, det vil vi faktisk alle. At det er elementer av dette uansett hva man snakker om er opplagt, men det er _ikke_ temaet. Temaet er musikken, og gjennom den kan vi skryte, flashe, dumme oss ut, gremmes, krangle og alt det der. Det er vel det som er poenget, eller?Er redd det finnes en del av dem herMen er det viktigere å bli sett og hørt enn å høre på musikken ?
mvh
For noen år siden ble jeg nærmest beskyldt for flashing pga anlegget mitt. Dvs, begrepet flashing var ikke aktuelt da.Men er det viktigere å bli sett og hørt enn å høre på musikken ?
Jeg liker det du skriver. Men litt morsomt hvorfor bilentusiaster blir nesten alltid brukt som skivemål når man skal beskrive premature show off guttunger. Jeg er tilfeldigvis både en HiFi-og bilentusiast. Jeg har 2 "dyre" biler ja men de står 363 dager i året i garasjen og jeg viser dem ikke til noen. Jeg har heller ikke brukt dem for å skaffe meg damer. Min hverdagsbil i flere år har vært en falleferdig 15 år gammel grønn og rusten Suzuki baleno . jeg liker godt alle 3. her nylig lo noen av min mindre vakre bil og sikkert av meg. hva man enn gjør kan andre alltid finne feil hos oss. Verden og verden ^_^For noen år siden ble jeg nærmest beskyldt for flashing pga anlegget mitt. Dvs, begrepet flashing var ikke aktuelt da.Men er det viktigere å bli sett og hørt enn å høre på musikken ?
I en matpause på jobben nevnte jeg min interesse for hifi og musikk. Da spurte en kollega litt om hva jeg hadde av anlegg. Jeg fortalte det, og da ville han vite hvor mye det kostet. Jeg fortalte det også, og da ble det bestemt - av ham - at anlegget var en ren penisforlenger (dette var som sagt i pre-flashing-eraen). Jeg nevnte da at for det første var det han som spurte om prisen, og at det dermed var han som lurte på hvor lang penisen min var. For det andre, hvis jeg skulle brife med min lange penis, hvorfor hadde jeg ikke da kjøpt en kostbar bil, og rægget rundt i byen for en ren show-off, og heller hatt en reiseradio i stua for å lytte til musikk? Eller skulle jeg forsøkt å sjekke damer med "jeg har det feite stereoanlegget hjemme. Vil du bli med og se på det?"
Så hevdet at han at jeg sikkert var av den typen som hadde en fem-seks test-cd'er som jeg hørte på for å forsikre meg om hvor fint anlegg jeg hadde. Jeg fortalte hvor mange album jeg hadde (på den tiden skarve ca 1100). Da holdt han endelig fred. Enten det, eller så var lunsjpausen over
Mitt poeng med signaturen min er forøvrig å informere andre her inne på HFS om hva jeg har av anlegg, slik at jeg, når jeg har hifi-spørsmål om dette og hint, slipper å skrive hver gang "mitt anlegg består av.....".
Man må ikke nødvendigvis være hifi journalist eller mekaniker for å elske musikk. Har man penger, lite tid men samtidig være audiofil, ser jeg ikke det som noe problem. Man lærer så lenge man lever. Og det gjelder å leve. Det er ingen krav at en som elsker musikkens renhet må absolutt ha mye hifi kunnskap eller erfaring.Jeg kan f.eks. komme på folk som har det dyreste av ting og knapt vet hvordan skru det på. Eller kjøper knalldyrt utstyr og merker ikke at det koblet opp m fasefeil. Det er slike ting som jeg syntes er for dumt. Et element som ikke virker og man aner det ikke for sakene er jo dyrt og da lyder det jo per definisjon ikke sant?? Dette e r faktisk ting jeg har lest på dette forumet
Det er derfor vi har sentralen SteinarHehe. Ulikt deg bruker nok mange bilen slik at mange ute i trafikken kan se den. Dermed blir den ganske synlig. Og en bil til si en million blir stort sett akseptert med et lett hevet øyebryn. Et anlegg til samme pris, derimot, blir gjerne møtt med TO hevede øyenbryn, hvorpå man begynner å snakke om været.
I tillegg finnes det bil-sammenkomster av ymse slag, hvor man stiller ut - og flasher - bilene sine, slik at mange kan se dem. Det blir litt mer plundrete med hjemmemusikkanlegg.
@Jorgen1:
Beklager, dette blir litt gjentagende i forhold til det som allerede er skrevet, men likevel viktig for meg å få sagt:
Når det gjelder selve hovedpåstanden din om at det for mange er viktigere å få anerkjennelse enn å høre på musikken, er nok de fleste ikke ukjent med at det finnes, men hvor mange det gjelder har vi nok ganske delte meninger om. Min personlige mening er at du overgeneraliserer, men så lenge det ikke foreligger noen troverdig statistikk på dette, blir det bare påstander.
Selv om flere allerede har kommentert dette, vil også jeg gi uttrykk for at du gjør det vanskelig for deg selv i måten du formulerer deg på. Spesielt de to setningene her gjorde meg sint: "Men om temaet, avhengighet og hva som skjer mellom ørene er jeg profesjonell, og tipper jeg trumfer dine evner betydelig. Beklager å måtte realitetsorientere deg."
Siden jeg selv også jobber med mennesker (jeg er vernepleierstudent), blir jeg sint når jeg ser en fagperson opptre på en slik måte ved å bruke sin egen profesjon til å hevde seg selv. Jeg vil tro at du ikke har problemer med å se at disse setningene kan oppleves som svært nedsettende for mottakeren. Det er dog ikke uvanlig i nettfora å lese slike setninger, men jeg synes det er spesielt ille når slike ting kommer fra en person som jobber med å hjelpe mennesker.
For øvrig, når det gjelder avhengighet, kan du virkelig ikke se noen paralleller mellom rusavhengiges "sug" etter stadig sterkere rus og hi-fi-entusiasters "sug" etter stadig bedre lyd? For meg er iallfall det en ganske ok sammenligning.
Og joda; jeg flasher med stolthet spilledåsen min under her. Ganske traust spilledåse egentlig, men du verden så musikalsk [/QUOTE
bra du er happy, det er det viktigste det, ja jeg er sikkert en arrogant type, er ikke min dãrligste egenskap sikkert heller, men er også laget slik at ikke vil bare la feil skure og gå, og når tonen det svares I er såpass
krass at man bruker begreper som vås etc så plager det Meg lite å bare si det som det er. Beklager hvis det er provoserende, men det bare er slik, hvis jeg leggerut om strøm og spenning og roter og rører I veg håper jeg noen realitetsorienterer meg også. Og tror jeg ikke på noen kan det være fint ã vite at det er noe mer enn bare en mening som hold i utsagnet.
Merk at avhengighet er to forskj. begreper. Ett er fysisk & medfører abstinens. Det andre er psykisk & medfører kun et tap av eufori/velbehag v. seponering.Siden jeg selv også jobber med mennesker (jeg er vernepleierstudent), blir jeg sint når jeg ser en fagperson opptre på en slik måte ved å bruke sin egen profesjon til å de seg selv. Jeg vil tro at du ikke har problemer med å se at disse setningene kan oppleves som svært nedsettende for mottakeren. Det er dog ikke uvanlig i nettfora å lese slike setninger, men jeg synes det er spesielt ille når slike ting kommer fra en person som jobber med å hjelpe mennesker
Da er jeg nok ganske avhengig. For de fysiske abstinensene i form av økende rastløshet ville nok ha meldt seg ganske fort om noen hadde kommet og knabbet høyttalerne mine. Tapet av velbehag ville også vært til å ta og føle påMerk at avhengighet er to forskj. begreper. Ett er fysisk & medfører abstinens. Det andre er psykisk & medfører kun ett tap av eufori/velbehag v. seponéring.
mvhKun irritasjon over tapt jordisk gods. Noe som er svært ille.
Tap av jordisk gods er svært ubehagelig. Om enn ikke en utløsende faktor til delir.Da er jeg nok ganske avhengig. For de fysiske abstinensene i form av økende rastløshet ville nok ha meldt seg ganske fort om noen hadde kommet og knabbet høyttalerne mine. Tapet av velbehag ville også vært til å ta og føle påMerk at avhengighet er to forskj. begreper. Ett er fysisk & medfører abstinens. Det andre er psykisk & medfører kun ett tap av eufori/velbehag v. seponéring.
Sett noen sånne? ? ? Neeei. Helt ukjent.Noen som har sett noen sånne? (takk til Asbjørn for Linken)
Audiophiles are what's left after almost all of the knowledgeable music and engineering people left the audio scene back in the 1980s. Audiophiles are non-technical, non-musical kooks who imagine the darnedestly stupid things about audio equipment. Audiophiles are fun to watch; they're just as confused at how audio equipment or music really works as primitive men like cargo cults are about airplanes. An audiophile will waste days comparing the sound of power cords or different kinds of solder, but won't even notice that his speakers are out-of-phase. An audiophile never enjoys music; he only listens to the sound of audio equipment.
Den sakkyndige treffer spikeren på hodet. Har jobbet med kundeservice i mange år og ALLE mine kollegaer uansett kjønn er enige i at de desidert værste kundene å prate med er damer mellom 30-80.Jeg var hos min psykolog i dag... artig kombinasjon; psykolog og psykopat! Hun hadde for øvrig en artig betraktning, gutter vokser opp og blir menn, jenter vokser opp og blir sure!
Mulig jeg er litt treg, men er damen bãde psykolog og psykopat eller Hun det ene og du det andre?Den sakkyndige treffer spikeren på hodet. Har jobbet med kundeservice i mange år og ALLE mine kollegaer uansett kjønn er enige i at de desidert værste kundene å prate med er damer mellom 30-80.Jeg var hos min psykolog i dag... artig kombinasjon; psykolog og psykopat! Hun hadde for øvrig en artig betraktning, gutter vokser opp og blir menn, jenter vokser opp og blir sure!
Det er fordi de damene endre opp med gale gubber som oss hahaDen sakkyndige treffer spikeren på hodet. Har jobbet med kundeservice i mange år og ALLE mine kollegaer uansett kjønn er enige i at de desidert værste kundene å prate med er damer mellom 30-80.Jeg var hos min psykolog i dag... artig kombinasjon; psykolog og psykopat! Hun hadde for øvrig en artig betraktning, gutter vokser opp og blir menn, jenter vokser opp og blir sure!
Håper du ikke er gift eller sambo med en sur bitch, da gjelder det å komme seg ut av det før du trenger en psykolog.Det er fordi de damene endre opp med gale gubber som oss hahaDen sakkyndige treffer spikeren på hodet. Har jobbet med kundeservice i mange år og ALLE mine kollegaer uansett kjønn er enige i at de desidert værste kundene å prate med er damer mellom 30-80.Jeg var hos min psykolog i dag... artig kombinasjon; psykolog og psykopat! Hun hadde for øvrig en artig betraktning, gutter vokser opp og blir menn, jenter vokser opp og blir sure!
De dukker nok snart oppSynd at ikke våre danske venn(er) har oppdaget denne tråden.
mvh
Tok meg den frihet å rette ortografien.
Happy er definitivt ordet Du kjenner kanskje den fantastiske følelsen av å oppdage musikksamlingen på nytt etter å ha byttet høyttalere? Det er nå ca. tre måneder siden jeg byttet høyttalere, og nå begynner de å bli skikkelig spilt inn og for alvor blomstre opp. De siste månedene har vært en fantastisk reise der musikken trer fram med en helt annen åpenhet og nærhet enn jeg noen gang har opplevd. Tok fram en gammel cd med Nils Petter Molvær (Khmer) i kveld (hans beste album etter min mening) og det ble som å oppleve det på nytt selv om jeg har spilt gjennom det utallige ganger tidligere.bra du er happy, det er det viktigste det
Utmerket at flere vernepleierstudenter setter hverandre stevne. Samfunnet er tjent m. forskj. tilnærminger til musikalske & for den saks skyld tekniske & gjerne filosofiske tilnærminger til tema......Happy er definitivt ordet Du kjenner kanskje den fantastiske følelsen av å oppdage musikksamlingen på nytt etter å ha byttet høyttalere? Det er nå ca. tre måneder siden jeg byttet høyttalere, og nå begynner de å bli skikkelig spilt inn og for alvor blomstre opp. De siste månedene har vært en fantastisk reise der musikken trer fram med en helt annen åpenhet og nærhet enn jeg noen gang har opplevd. Tok fram en gammel cd med Nils Petter Molvær (Khmer) i kveld (hans beste album etter min mening) og det ble som å oppleve det på nytt selv om jeg har spilt gjennom det utallige ganger tidligere.bra du er happy, det er det viktigste det
Jeg veit ikke om du også av og til får lyst til å gi høyttalerne dine en klem når du merker at du blir fra deg av glede siden de spiller så bra. Jeg har ofte hatt den følelsen de siste månedene. Uttrykket "de gærne har det godt" er nok ganske beskrivende for min opplevelse av eufori. Da passer det nok kanskje ekstra godt at jeg som vernepleierstudent i disse dager har praksis ved en DPS
Goes without saying. Så du er nok litt treg. Yrkesskade sansynligvis. Jeg fullførte aldri mine medisinske studierMulig jeg er litt treg, men er damen bãde psykolog og psykopat eller Hun det ene og du det andre?Den sakkyndige treffer spikeren på hodet. Har jobbet med kundeservice i mange år og ALLE mine kollegaer uansett kjønn er enige i at de desidert værste kundene å prate med er damer mellom 30-80.Jeg var hos min psykolog i dag... artig kombinasjon; psykolog og psykopat! Hun hadde for øvrig en artig betraktning, gutter vokser opp og blir menn, jenter vokser opp og blir sure!
Goes without saying. Så du er nok litt treg. Yrkesskade sansynligvis. Jeg fullførte aldri mine medisinske studierMulig jeg er litt treg, men er damen bãde psykolog og psykopat eller Hun det ene og du det andre?Den sakkyndige treffer spikeren på hodet. Har jobbet med kundeservice i mange år og ALLE mine kollegaer uansett kjønn er enige i at de desidert værste kundene å prate med er damer mellom 30-80.Jeg var hos min psykolog i dag... artig kombinasjon; psykolog og psykopat! Hun hadde for øvrig en artig betraktning, gutter vokser opp og blir menn, jenter vokser opp og blir sure!
Enten får du gi etter for avhengigheten din og sette på ei plate, eller meld deg inn i Anonyme Audioholikere (AA) .Hei, jeg heter Dag, og har ikke lyttet til musikk på over en uke. Det begynner å bli tøfft. Øreplugger på trikken bare øker abstinensen, så de siste dagene har jeg i stadig større grad lest musikkanmeldelser og trålet bruktmarkedet etter nytteløse kupp som jeg føler at jeg aldri får brukt.
Takk for at dere lyttet!
Helt klart. Fornuftig skrevet.Det er nå greit med de som finner Nirvana, hifi og musikk er ufarlig dop om enn noe kostbart. Men det er vel et faktum at noen ikke finner lykken som lovet og forventet, men ender i deprimert selvbebreidelse over å ikke finne ut av hvorfor man ikke får det til...?
En regelrett supertråd, du linker til. Anbefalés herfra og.Sitat fra Grammofon:
Helt klart. Fornuftig skrevet.
De som for øvrig tviler på at folk blir avhengige, og at audiofile er forrykte skrullinger anbefales å lese denne gamle tråden nøye:
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/66804-piano-opptak-vandrende-piano.html
Her finner man dem alle sammen på rekke og rad. Vinterand alias Kortvarig er i sitt ess, og det hele toppes med et herlig crescendo mot slutten. En topp tråd til glede for nye lesere.
Takk for gode råd, men verken spiller eller AA er tilgjengelige for øyeblikket, og jeg er redd smugflashing bare vil virke pirrende og øke savnet.Enten får du gi etter for avhengigheten din og sette på ei plate, eller meld deg inn i Anonyme Audioholikere (AA) .Hei, jeg heter Dag, og har ikke lyttet til musikk på over en uke. Det begynner å bli tøfft. Øreplugger på trikken bare øker abstinensen, så de siste dagene har jeg i stadig større grad lest musikkanmeldelser og trålet bruktmarkedet etter nytteløse kupp som jeg føler at jeg aldri får brukt.
Takk for at dere lyttet!
Du kan jo flashe litt i smug for å ta de værste toppene.
Ellers er det mange psykologer her som stiller opp.
Den beste kuren er antagelig å bestille time hos Sluket i slukoteket.