Erfaring med Ethernet switch fra PPA Studio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • msn

    Fersking
    Ble medlem
    23.07.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Da er quad switchen prøvd. Om dette har noe for seg, kontra å bruke en car5e/6 utp fra levrandør router til dac. Da må jeg si et stort JA.
    For at sammenligninga skulle bli så lik som mulig i forhold til min sotm switch og masterklokke.
    Har jeg brukt en cat6 utp 2 meter kabel til forsyning av datatrafikk, fra en fiberswitch til begge switchene.
    Lydmessigt i sluttproduktet mitt klarer jeg ikke å skille disse. Selv om hjernen min ville dra det over på sotm produktene, siden jeg vet prisforskjellen.
    Nå det er sakt, når jeg setter sfp modulen rett i sotm switchen trekker den det lengste strådet lydmessigt i sluttprodukte mitt.
    Skal man evaluere hva man får mest for pengene, er det vel liten tvil på det.
    Jeg må også sende en stor takk til Andervik Audio for lånet av PPA quad switch og PPA nettverkskabel,

    Vis vedlegget 702103
    Brukte du Sotm master clock på Sotm switch under "testen"?
     

    msn

    Fersking
    Ble medlem
    23.07.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Jeg gjorde det. 😀
    Så kult, ja PPA Quad switch må prøves her også og gjerne sammen med noen lan støyfiltere. Jeg bruker Aurender nå og må bruke USB, men i PS dac kan jeg montere streamer, jeg kan og bruke hdmi kabel om jeg har en streamer med hdmi ut så hva bli best løsning? Er Roon bedre enn Aurender? Jeg bruker SOTM tx-USBultra nå så om jeg bruker PPA switch i POPP anlegget vill en SOTM clock inn i USBultra gjøre noe forskjell??? Altså å filtrere flere ganger gjør lyd bedre (sier noen) vill det å clock flere ganger gjøre noe bra\bedre for lyd? Det er ofte ikke to streker under et svar, men ofte mye å vurdere.
     

    Roybenz

    Medlem
    Ble medlem
    24.10.2016
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Et tips til alle som driver med ppaswitch eller andre switcher for den del, er å teste ut Andervik Audio sine Sellars Audio Lan-isolatorer. Jeg bruker nå to stk; en på nettverkskabelen fra vegg til Ppaquad-switch, og en mellom switch og streamer. Har prøvd tre forskjellige typer; Andervik sin forrige modell, Pink Faun, og nå Sellarz.
    Resultat hos meg:
    Pink Faun gir større rom, tilsynelatende mer dynamisk, men mindre oppløst og skarpere (forvregning?) mister viktig mellombass og varme i lyden.
    Andervik forrige modell, flyter ut i bassen, skarpere(forvregning?)
    Sellarz har god oppløsning, ingen skarphet, utstrakt, vektig og oppløst i bassen. Kropp på stemmer, helt uten forvregning ( i allefall ikke hørbar, og svært mye bedre enn de to andre).

    To Sellarz er dobbelt så god som bare en!

    NB har også 3 stk Sotm isocat 6 på kabelen mellom vegg og streamer (lanisolator er koblet sist i kjeden inn til Ppaswichen). Disse gjør også mye for å renske opp i urenhetene i signalet.

    Amen!
    Bruker du stellarz lan filter rett inn i switch ? Og rett i streamer?
    Eller har du kabel ut fra switch og streamer som du kobler inn i stellarz filter?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Synes Amir i Audio Science Review kommer med noen gode poenger her angående hvorfor man faktisk hører forbedringer med bytte til slike audio ethernet switcher.

     
    Sist redigert:

    Roybenz

    Medlem
    Ble medlem
    24.10.2016
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Det er lurt å ta a-b test. Klarer man ikke skille de der er det ikke forskjell.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    952
    ingen vits å teste noe som helst. der er ingen forskjell.
     

    Roybenz

    Medlem
    Ble medlem
    24.10.2016
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Må ha dobbel blind- A-B test da ;-) ellers ingen vits å gjøre det. Som han sier kan du lytte på en annen måte når du bytter også «hører» du at det er bedre. Fordi du legger merke til ting du ellers ikke har hørt, når du gjør kritisk lytting. Det gjelder ikke bare filtre. Men egentlig alt du gjør av endringer. Får man ikke til dobbel blind er det ikke forskjell imho.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.422
    Antall liker
    1.970
    Torget vurderinger
    8
    En ting er og ikke kunne innrømme for seg selv at du ikke vet hva placebo er men når man prøver og prakke hokuspokus på andre så burde vel slike innlegg fjernes
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.422
    Antall liker
    1.970
    Torget vurderinger
    8
    Synes Amir i Audio Science Review kommer med noen gode poenger her angående hvorfor man faktisk hører forbedringer med bytte til slike audio ethernet switcher.

    Det viser bare at man ikke kan stole på slike sider og Amir har vel fått så mye tyn at folk burde selv se bløffen
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    En ting er og ikke kunne innrømme for seg selv at du ikke vet hva placebo er men når man prøver og prakke hokuspokus på andre så burde vel slike innlegg fjernes
    amason skrev:
    Det viser bare at man ikke kan stole på slike sider og Amir har vel fått så mye tyn at folk burde selv se bløffen
    Må innrømme at ved tolking for eller i mot lydforbedring ved bruk av audioswitcher og de to siste innleggene dine amason, finner dem en smule tvetydige.
    Hva mener du er placebo / hokus pokus, hvilke sider skal man egentlig stole på, hvem har teknisk sett kunnskapen og rett til å tyne og avsløre bløffen?

    Har litt kunnskap fra arbeidslivet rundt IT og nettverk, og stiller meg ganske forundret over at nettverks system som er laget såpass robust til å overføre digitale data der det går informasjon begge veier om pakkeforspørsler og bekreftelses signaler osv, slik at du kan nappe ut nettverkkabelen og sette den inn igjen etter et par sekunder uten at dataene blir satt sammen feil og det man streamer faller ut eller stopper opp. Hvorfor skal slike digitale data systemer som ikke vet forskjell på hva som er et feriebilde, en firmware oppgraderings file eller en høyoppløst flac file rent teknisk sett ha fordeler av bedre masterklokke?

    Har ellers ingen problemer med at folk kjøper seg mer godfølelse, eierglede noe som igjen kan gi bedre lytteropplevelser med å oppgradere nettverks komponenter.
    Er det ikke langt på vei det elektronisk reprodusert musikklytting og hifi handler om?
     

    jobba

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Bruker du stellarz lan filter rett inn i switch ? Og rett i streamer?
    Eller har du kabel ut fra switch og streamer som du kobler inn i stellarz filter?
    Jeg bruker nå flere stellars; en inn i switch, og en inn i dac. I tillegg har jeg satt en mellom de 4 interne svitchene (3stk stellars) som PPAen min består av. Også det siste ga en liten forbedring, selv om dette egentlig ikke skulle være mulig/nødvendig.
     

    jobba

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker nå flere stellars; en inn i switch, og en inn i dac. I tillegg har jeg satt en mellom de 4 interne svitchene (3stk stellars) som PPAen min består av. Også det siste ga en liten forbedring, selv om dette egentlig ikke skulle være mulig/nødvendig.
    Har både dac og streamer i samme enhet.
     

    jobba

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at ved tolking for eller i mot lydforbedring ved bruk av audioswitcher og de to siste innleggene dine amason, finner dem en smule tvetydige.
    Hva mener du er placebo / hokus pokus, hvilke sider skal man egentlig stole på, hvem har teknisk sett kunnskapen og rett til å tyne og avsløre bløffen?

    Har litt kunnskap fra arbeidslivet rundt IT og nettverk, og stiller meg ganske forundret over at nettverks system som er laget såpass robust til å overføre digitale data der det går informasjon begge veier om pakkeforspørsler og bekreftelses signaler osv, slik at du kan nappe ut nettverkkabelen og sette den inn igjen etter et par sekunder uten at dataene blir satt sammen feil og det man streamer faller ut eller stopper opp. Hvorfor skal slike digitale data systemer som ikke vet forskjell på hva som er et feriebilde, en firmware oppgraderings file eller en høyoppløst flac file rent teknisk sett ha fordeler av bedre masterklokke?

    Har ellers ingen problemer med at folk kjøper seg mer godfølelse, eierglede noe som igjen kan gi bedre lytteropplevelser med å oppgradere nettverks komponenter.
    Er det ikke langt på vei det elektronisk reprodusert musikklytting og hifi handler om?
    Artig diskusjon og tankerekke. Godfølelse kan komme av så mangt, som ikke trenger være direkte linket til den fysiske lyden, for eksempel fancy design, eller det å gjøre et godt kjøp, trua på at noe låter bra basert på forklaringer om «teknologien» som ligger bak. Godfølelsen kan også komme av ekte og hørbare forskjeller som til og med er ekte forbedringe av lyden.
    Har testet mye forskjellig, synes det er en del av morroa. Utgangspunktet her var PPA switch og forbedringer av datasignalet, noe mange «ropere» der ute ikke tror på. Hva med å teste selv, det er ofte mulig å gratis å låne utstyr, eller få en demo hos noen der det fungerer. Det gir seg selv at man ikke må bruke penger på tiltak som ikke er hørbart i eget anlegg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker nå flere stellars; en inn i switch, og en inn i dac. I tillegg har jeg satt en mellom de 4 interne svitchene (3stk stellars) som PPAen min består av. Også det siste ga en liten forbedring, selv om dette egentlig ikke skulle være mulig/nødvendig.
    Vent litt, har du lagd deg en merkbar endring ved å lage en nettverksloop?
    Hvis du synes DET gir en forbedring så skal jeg sannelig starte å selge utdaterte og halvdefekte switcher som er feil satt opp til tullinger! Må jo såklart ha noe slikt i disclaimer og derfor gange prisen med 100x for å bli tatt "seriøst" av de rette folka, tullball nonsense som man kan legge ut på en nettside finner man jo over alt! 0 tekniske data såklart, hva er whitepapers!?
     

    jobba

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Vent litt, har du lagd deg en merkbar endring ved å lage en nettverksloop?
    Hvis du synes DET gir en forbedring så skal jeg sannelig starte å selge utdaterte og halvdefekte switcher som er feil satt opp til tullinger! Må jo såklart ha noe slikt i disclaimer og derfor gange prisen med 100x for å bli tatt "seriøst" av de rette folka, tullball nonsense som man kan legge ut på en nettside finner man jo over alt! 0 tekniske data såklart, hva er whitepapers!?
    Takk for den. Må helt klart gå i meg selv, og revurdere hva jeg har hørt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn