erfaringer med mobilfoto kontra systemkamera?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

svk

Gjest
    Er vel bare å innse at jeg aldri blir fornøyd med mobilfoto.
    Noen som har erfaring med Sony. Qx?

Sist redigert av en moderator:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Er vel bare å innse at jeg aldri blir fornøyd med mobilfoto.
    Noen som har erfaring med Sony. Qx?
    Hvis det er noen trøst, så kan jeg forsikre deg om at du ikke er alene. Jeg har vel egentlig aldri greid å ta ett eneste virkelig godt bilde med mobil. Uansett blir bildet preget av vidvinkel - digitalzoom gir overhode ikke samme virkning som optisk. Og denne selfie - bølgen - den er bare sinnsvakt dum.

S

svk

Gjest
    Kunne sikkert overlevd med et lite kamera med 1" sensor.
    Sony sin qx serie virker litt knotete. En rx100 eller lign kunne sikkert fungert for meg.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Mange flinke folk her så prøver med et teknisk spørsmål:

Om man har et kompaktkamera med Wi-Fi, feks Sony DSC-RX100, og så velger å sette den opp wifi med flyttbar trådløs sone fra en Android mobil når man er på tur.
    Vil da bilder som taes med kameraet automatisk lastes opp der og da til feks Google photo eller Flickr osv ? (På mobildata som Android telefonen bruker)

S

svk

Gjest
    Måtte føre over manuelt når jeg hadde fuji. Mulig sony rx100 og sony xperia kan synkronisere automatisk

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Måtte føre over manuelt når jeg hadde fuji. Mulig sony rx100 og sony xperia kan synkronisere automatisk
    Takk for svar.

Det finnes en app, PlayMemories Mobile, som er svært god for å overføre manuelt trådløst men tror det er begrenset til 2MB filer og da blir det jo komprimert.

Mitt spørsmål er om kameraet kan auto lagre fortløpende Wi-Fi og da på Android hotspot.

Jeg må sjekke med fotobutikk tror jeg.

S

svk

Gjest
    Om en går på google play og utforsker appen til sony. Så ser det ut som det å gjøres manuelt. Vet Nikon har ei greie. Men det går vel på ei nett sky. Kan jo værende kommer noen gode fotomobiler iår.

S

svk

Gjest
    Hva er det med Sonys prisbelønte 25mm G objektiv?
    Sliter med å ta like gode bilder som er på Sonys nettside. Mistenker de har brukt stativ.
    Filmet litt I HD, MOBILEN GIKK VARM. Ikke bra.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Ja, visstnok. Standard er 2MB men man kan velge "opprinnelig"

S

svk

Gjest
    det bør jo fungere greit da.

har du sony kamera?

jeg har en speilrefleks som ble lansert for 7 år siden.

den knuser fremdeles alt som heter mobilfoto.

kunne nok levd med en mellomting av det som jeg har i dag. er villig til å ofre litt for å slippe en 1kg kamera rundt halsen.kjøpte sony xzs i sep, er nok ikke den som er kvassest på mobilfoto. angrer litt på kjøpet

kunne tenkt meg å prøvd huawei mate 10 eller s8+ ,evt kommende S9. mulig jeg kan leve med en av de 2. det som plager meg mest med mobilfoto er detaljer og iso støy. samt eksponering i enkelte tilfeller. f. eks motlys.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Nei, har ikke Sony kompakt (rx100) men vurderer det veldig (mark II eller høyere).

Har et Olympus speilrefleks, ganske kompakt, som gruser alt av mobilkameraer, spesielt på dybde og klarhet i bildene.

• Liker
    Reaksjoner: svk
    S

svk

Gjest
    DSC_0160.jpg

Samsung får skryt for s8 som bruker sony sin 333 sensor.
    Xzs'n som jeg har bruker sony sin 400 sensor.
    Sånn sett burde sony knust s8. Mulig samsung har gjort en god jobb med software, n

S

svk

Gjest
    Ser S9 kommer med variabel blender. Synd den stopper på F2. 4. Uansett et skritt i riktig retning

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Ser S9 kommer med variabel blender. Synd den stopper på F2. 4. Uansett et skritt i riktig retning
    The wider f/1.5 aperture will not only come into play when recording Super Slow-mo videos, but also when shooting in low-light. When the environment is not well-lit, a camera with a fixed aperture is forced to rely on ISO and shutter speed controls to ensure proper exposure of the scene. However, with Samsung's variable aperture, the Galaxy S9 will be able to switch between f/1.5 and f/2.4, depending on the scene, which should deliver better shots in low-light, but also sharper photos in well-lit environments, in theory at least. You see, the problem with wide apertures, despite all the perks, is that they could result in seemingly blurrier photos due to lens aberrations.

https://www.phonearena.com/news/Gal...e-aperture-1000fps-slow-motion-video_id101595

Spennende!

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Noen som vet størrelsen på se sensoren til S9?
    Står det noe her?

CAMERA Primary 12 MP (f/1.5, 26mm, 1/2.5", 1.4 µm, Dual Pixel PDAF), phase detection autofocus, OIS, LED flash
    Features Geo-tagging, simultaneous 4K video and 9MP image recording, touch focus, face/smile detection, Auto HDR, panorama
    Video 2160p@30fps, 1080p@60fps, HDR, dual-video rec.
    Secondary 8 MP, f/1.6, autofocus, 1440p, dual video call, Auto HDR

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.913
    Sted
    Holmestrand
    Sensoren i et mobilkamera er definitivt ikke 63,5 mm.
    Det er helt utelukket.
    :eek:

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Nja, fine farger men det er ikke helt superbra allikevel.
    Se på bildet av Stetind (?), uskalert versjon, og zoom inn på gresset ved den lille dammen. Det var ikke bra.
    Og selve fjellsiden, ser "kunstig" ut.

Nærbilde av den hvite blomsten - uskalert versjon og zoom inn - se rundt selve blomsterbladene. Ikke helt bra det heller.

Så mye mulig det er iPhone og så redigert (noe jeg ikke er så stor fan av).

Stort sett alle bildene er nesten helt uten dybde, men det er jo her at et ordentlig systemkamera kommer til sin rett.

Man han har et poeng: smarttelefoner har blitt betydelig bedre på kamerasiden.

S

svk

Gjest
    Mye grums i det røde gresset ja.
    Har funnet ut at han bruker iPhone 7 pluss.
    IPhone har jo liten sensor kontra samsung, sony og div andre. Mulig litt større sensor hadde gitt mindre grums.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Skulle gjerne ha sett nøyaktig de samme motivene/bildene tatt med Samsung S9 og LG V30 (og med den samme etterbehandlingen, selv om jeg ikke liker det).

S

svk

Gjest
    Hvilke mobiler tar raw?
    Da har en vel litt mer å gå på når det gjelder redigering..

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.135
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jepp.

Noen som vet størrelsen på se sensoren til S9?
    Står det noe her?

CAMERA Primary 12 MP (f/1.5, 26mm, 1/2.5", 1.4 µm, Dual Pixel PDAF), phase detection autofocus, OIS, LED flash
    Features Geo-tagging, simultaneous 4K video and 9MP image recording, touch focus, face/smile detection, Auto HDR, panorama
    Video 2160p@30fps, 1080p@60fps, HDR, dual-video rec.
    Secondary 8 MP, f/1.6, autofocus, 1440p, dual video call, Auto HDR

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke mobiler tar raw?
    Da har en vel litt mer å gå på når det gjelder redigering..
    Nyere iPhone-modeller med egnet fotoapp tar raw. Halide er en flott og moderne kameraapp. Men med eller uten raw er mobilkamera skuffende greier om man ha den minste tendens til pixel-peeping og har eid et systemkamera fra de siste ti årene. Derfor blir flisespikkingen i sammenligninger mellom mobiler litt miningsløs for meg.

S

svk

Gjest
    Hadde tenkt å bytte mitt snart 8år gamle dsl med mobilkamera iår. Men ser kanskje ut til at jeg må vente noen år til. Men har troa på at en mate 10 pro kunne fungere til 80% av det jeg tar bilder av

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Mobilkamera er fremdeles mer et supplement til systemkamera enn en erstatning akkurat som kompaktkameraet var tidligere. Jeg bruker riktignok mobilkamera en hel del, og nytteverdien gikk opp da jeg fikk to faste brennvidder med iPhone X siden jeg tenderer til å ‘se’ mer i normal enn i vidvinkel. For meg er det å kunne komponere bilder i full oppløsning med objektiv nr. 2 en langt større oppgradering enn små sensorforskjeller.

Og bildene ser greie nok ut, til visse sjangre som ikke hviler på teknisk billedkvalitet (street/snapshot-estetikk, tildels reportasje) fungerer mobil ypperlig, til andre som landskap og arkitektur faller mobilfoto ofte igjennom, bildene får aldri den gløden som kommer fra en større sensor og god optikk.

DxO for mobiler, og kanskje også generelt, tar jeg ikke så høytidelig. Et par poeng opp eller ned her betyr minimalt i det virkelige liv, og det er også et aldri så lite myserium hvordan DxO kommer frem til ratingen som offentliggjøres.

S

svk

Gjest
    Alle gode ting er 3?
    Fikk noen gode bilder i helga med Sony sin 1/2.3 "
    Portrett. Men landskapsbilder er det verre med. Lite detaljer.

Edit: ser den lanseres i slutten på denne måneden.
    Noen flere lanseringer i år som en bør vente på før jeg evt handler?
    Tror jeg er lei sony. Ustabil strømforbruk...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fra The Verge: https://www.theverge.com/2018/3/9/17097696/pixel-2xl-geneva-motor-show-2018

Vlad har et poeng her. Men dette er også bilder som passer mobilkamera godt. De er sterkt prosessert i kontrast og metning, tatt i kunstig lys med høy dybdeskarphet som favoriserer en liten sensor og publisert i relativt liten størrelse. Kanskje det viktigste poenget er at publikum sjelden er like interessert i å analysere bildene som fotografen. Jeg leste reportasjene som gikk forut for denne, og tenkte ikke to ganger over bildene, de var som man har kommet til å forvente fra en bilutstilling, hverken mer eller mindre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn