erfaringer med mobilfoto kontra systemkamera?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    svk

    Gjest
    Alright, so what did we learn here? Well, for one, the Galaxy S9+ is not that big of an improvement over the Note 8/S8, but it does produce more natural-looking results, since Samsung has obviously toned down some aspects of its post-processing algorithms. The Pixel 2 XL, while not the sharpest of the bunch, is very good at stacking exposures and producing well-balanced images, even when dealing with high-contrast scenes. Neon signs against a darker background will usually come out blown out when shooting on "Auto" (or the background will be pitch-black if you expose for the sign), but the Pixel 2 XL manages to pull through and deliver commendable results, thanks to Google's awesome exposure stacking trickery. The iPhone X is not as good as the rest when it comes to shooting at night. The images often times come out soft and too noisy for my liking.

    If you'd like to see all the photos used in this comparison in their original resolution, with EXIF info available for each one, they can all be found on Google Photos.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Utklipp fra linken din.
    Takk :)

    Alt i alt virker Galaxy S9+ å ikke forsvare prisen i forhold til S8.
    Iphone X er dårligst i denne testen.
    Pixel 2XL jevnt over den beste i testen.

    Jeg blir ikke klokere når jeg sammenligner kvaliteten på gsmarena sine sider:
    https://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=5&idPhone1=8720&idPhone2=8310&idPhone3=8966

    Her sammenlignet Galaxy S9 (ikke +), Pixel 2XL og min "busjettmodell" Moto Z Play, som i godt lys faktisk tar helt ok bilder.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Ser ut at s8 er stort sett lik s9 når det gjelder kvalitet.
    Pixel selges jo ikke her, så utgår.
    IPhone har jeg gitt opp.
    Så for min del, så er det mate 10 pro som står øverst på lista. Tett etterfulgt av Nokia 7 pluss, p20 eller s8+ note8
    Regner med det blir bytte iløpet av året. Får vente å se om Nokia 7 + eller p20 kan være noe. Er vel ikke flere lanseringer i år som kan være noe?
     
    S

    svk

    Gjest
    har sony i dag. stort sett fornøyd.

    eneste jeg ikke liker er at den til tider kan bruke mye strøm. kamera er ok, men ikke best.

    så for min del tror jeg ikke det blir sony igjen.

    min neste mobil skal ha et av de beste kameraene som er på markedet og helst pc funksjon og 6" skjerm. og stort batteri med god strømstyring
     
    S

    svk

    Gjest
    Om sony kommer med et veldig bra kamera, så vet en aldri. Sony er vel de eneste mobilene som kan brukes i minus grader
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Om sony kommer med et veldig bra kamera, så vet en aldri. Sony er vel de eneste mobilene som kan brukes i minus grader
    Å, nei du - min Moto Z Play har fungert aldeles utmerket i sprengkulda som var her på Sørlandet for noen dager siden.
    Nå regner jeg -12 grader og kuling som sprengkulde. Andre har sikkert helt egne oppfatninger av ordet :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Ikke umulig at den fungerer.
    Men alle produsenter oppgir at de skal brukes over null grader. Spurte samsung, her er svaret:
    Takk for at du kontaktet Samsung Support.



    Ingen av våra telefoner skall användas i temperatur under 0 grader.

    Man kan dock förvara den i -20 grader om den icke är påslagen.

    Men en påslagen telefon skall bara användas i 0 grader och uppåt.



    Med vennlig hilsen / With kind regards

    Jonatan

    Samsung Support
     
    S

    svk

    Gjest
    Mange produsenter oppgir at mobilene er IP X 6/7/8

    Men ingen/få dekker vannskader på garanti.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Mange produsenter oppgir at mobilene er IP X 6/7/8

    Men ingen/få dekker vannskader på garanti.
    Nå har jeg hatt smarttelefon i ørten år; iPhone, Windows, Sony, Moto
    Alle har fungert også i minusgrader - dvs. at den ligger i innerlomma på jakka, taes ut for å ta bilder eller ringe, og legges så tilbake i lomma.
    Aldri hatt problemer med dette; verken med fukt eller at batteri tømmes fortere.

    Og jeg har vel også da alltid brukt omslag (type wallet).
     
    S

    svk

    Gjest
    Ser blenderen er i minste laget. Sensoren er også bare 1/2.3"
    Men ideen er god. Knepp en 1"sensor og mer lyssterkt glass inne denne modsen,så slår jeg til :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jeg var innom Elkjøp i dag og så litt nærmere på Sony XZ2.
    Det var en underlig opplevelse kameramessig. Tok noen bilder og valgte å se igjennom dem på Sonys egen app "album". Det tok "vinter og vår" for at bildet ble klart og tydelig.
    Nå var sikkert telefonen i demo modus, men i så fall en svært dårlig reklame.

    Sjekket også Huawei Mate 10 Pro. Ganske bra, men den brukte litt tid på å fokusere og bildene følte jeg helt manglet dybde, i den grad man kan få dybde med disse telefon-kameraer.
     
    S

    svk

    Gjest
    Det jeg liker minst med min xzs er at støyen melder seg tidlig. Ellers bra. Huawei får stort sett skryt ser jeg. Samsung får litt kritikk for farger, men har da alltid likt innstillingen på min Nikon som heter vivid. Samsung har da også relativt stor sensor 1/2.55"
     
    S

    svk

    Gjest
    Kommer ikke til å savne noen av delene så lenge internminne er 128gb
     
    S

    svk

    Gjest
    Sikkert ikke et dumt kjøp dette.
    Edit: nettop lest testen på tek.no
    Ikke så veldig gode bildet. Ellers ser det jo ut som en god mobil.
    V30 derimot virker veldig spennende. Bra kamera og god lyd via minijack
     
    Sist redigert av en moderator:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Sikkert ikke et dumt kjøp dette.
    Edit: nettop lest testen på tek.no
    Ikke så veldig gode bildet. Ellers ser det jo ut som en god mobil.
    V30 derimot virker veldig spennende. Bra kamera og god lyd via minijack
    Jeg tar ikke tek.no testene så veldig alvorlig.
    Da stoler jeg mere på Noteboocheck sin omfattende test som jeg linket til.

    Og denne:
    https://www.dpreview.com/reviews/lg-g6-camera-review
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Btw: nå gav vel ikke tek.no noe dårlig score av kameraet og bildene?
    "Meget bra kamera", skriver de
     
    S

    svk

    Gjest
    Stort sett er bildene i testene til tek dårlige. Men de har fått bedre bildr med v30 kontra G6
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Ser live-sending fra Paris nå og P20 Pro blir nok min neste smarttelefon, ja :)
    128GB internminne 5GB RAM (+ microSD ? står det noen steder, andre steder ikke)
    Utmerket kamera m/AIS (bedre enn OIS)
    24/192 audio
    4000mAh batteri m/fast battery charge
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Til og med lille Norge var med i Huawei P20 lanseringsstunt i går i kamera-skrytebildene:
    IMG_20180327_152250289.jpg
     
    S

    svk

    Gjest
    Har det vært å testet den her i kalde nord? Hadde ikke huawei jukset med bildene sine for litt siden?
     
    S

    svk

    Gjest
    Man kan vel justere mp, regner jeg med.
    Mange mp gir vel små piksler på sensoren. Som gir støy og dårligere bilde. Derfor ofte bedre med mindre mp.
    Men ser ut til at huawei bruker 4 bilder i 10mp og setter sammen til ett. Da er jo det problemet løst
     
    S

    svk

    Gjest
    Nettop lest testen på,tek.no
    Ikke super imponert av den store brikken til p20 pro
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke bare å putte en større sensor i telefonen. En større sensor stiller også større krav til optikken, og ikke minst det faktum at 40mp er håpløst når optikken har en oppløsning som tilsvarer kanskje 10mp. Uansett hvordan du snur og vender på dette så er det ikke mulig å produsere så liten optikk som har den oppløsningen sensor kan tilby, så det er ren geek-lokking å presse sensorene så mye. Og selv om du deaktiviserer halvparten av pikslene så vil uansett pikselbrønnene være like trange og små.

    Et siste problem som oppstår med så stor sensor og god lysstyrke (=stor blender) er at da blir dybdeskarpheten litt for begrenset til enkelte bilder. Samsung reklamerer nå med at deres nyeste kamera faktisk har en utenpåliggende blender. Det er nok ikke bare fordi man noen ganger trenger å begrense lysmengden som kommer inn, men også fordi de har innsett at nå har vi kommet til et punkt der mobilkameraene sliter mer med sine fysiske utfordringer enn de elektroniske.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn