Musikkmannen
Musikk i fokus
I mitt tilfellet så ble det en sak mellom hifi-klubben og posten, jeg slapp heldigvis å gjøre noe mer.
Sånt er drittkjedelig, Var det emballert på en slik måte at dette ikke skulle kunne skje ?Hentet en forsendelse med valnøtt-finer på posten i går. Det så ut som noen hadde tråkket på pakken, så da har jeg mange små-stykker som kan brukes til et annet prosjekt…
Da kan du regne ut tapet hifiklubben haddeI mitt tilfellet så ble det en sak mellom hifi-klubben og posten, jeg slapp heldigvis å gjøre noe mer.
Som jeg skrev tidligere så var pakka levert før postens julefrist, og ble som lovet av posten levert før jul.Som jeg har skrevet idag, det er ofte avsender som har gjort feil, og jeg >tror> det står på posten sine sder om hvilke avtaler som gjelder osv... og så er det antall driftsdager som gjelder, det er da altså MINUS helger - at all informasjon burde stå i appen syntes jeg at du kan ta opp med Posten
Nå er ikke det spesielt for posten tror jeg.Men om de tar ansvaret, det er en helt annen sak.
Merkelig at slik kan forekomme...Hentet en forsendelse med valnøtt-finer på posten i går. Det så ut som noen hadde tråkket på pakken, så da har jeg mange små-stykker som kan brukes til et annet prosjekt…
Dette skal avsender sørge for at pakken skal tåle, ikke bestandig det er bedre på sorteringssentralene heller.Merkelig at slik kan forekomme...
@MusikkmannenDa kan du regne ut tapet hifiklubben hadde
Hvorfor skal jeg regne ut noe jeg ikke hadde noe med, jeg hentet ny sub på lokale butikken. Ble noen uker forsinket, men jeg tapte ikke noe på det.
Av den enkle grunn er at du ikke vil sette deg inn i noe, du er bitter enda, kverulerer på ting du ikke forstår en dritt av.Hvorfor skal jeg regne ut noe jeg ikke hadde noe med, jeg hentet ny sub på lokale butikken. Ble noen uker forsinket, men jeg tapte ikke noe på det.
Ikke bitter på saken, jeg bare kommenterer din "perfekt"-holdning til posten. Å jo, jeg forstår, men gidder ikke å forsvare slik du gjør.Av den enkle grunn er at du ikke vil sette deg inn i noe, du er bitter enda, kverulerer på ting du ikke forstår en dritt av.
Case Closed
Du som mottaker i dette tilfelle, av dette objektive til kamera, har jo godtatt en "billig" løsning (kr. 73 om Lørenskog) da du sikkert betaler også for frakt.Som jeg skrev tidligere så var pakka levert før postens julefrist, og ble som lovet av posten levert før jul.
«Vi» sender og mottar gjerne kostbare forsendelser. I dette tilfellet et objektiv til kamera. Jeg ville ha satt pris på informasjon om at pakka var innlevert.
Men den kom fram.
Nå sendte avsender i orginalemballasje uten mere innpakning, så eventuelle utro tjenere kunne greit se hva de hadde med å gjøre!
Det er nok riktig, men så er ikke lenger Posten det Posten en gang var. Jeg husker en gang vi bestilte nytt pass til en av ungene da de var små. Dagen etter lå de i postkassen. Imponerende av både de som trykker passene (i en annen landsdel enn der jeg bor) og posten. I dag er nok yrkesstoltheten litt annerledes og mye av arbeidet gjøres av personer som har annet fokus enn at «posten skal fram» i hverdagen. Den gradvise avviklingen av postmonopolet har ført med seg litt av hvert.Jeg drev i 15 år et firma som på det meste sendte ca. 5.000 pakker med Posten / året. En - 1 eneste pakke kom på avveier på denne tiden - ble erstattet av Posten (ca. 8.000,- om jeg husker korrekt) men dukket opp hos oss igjen et par mndr. senere.
Alle dere som syter og bærer dere over alt mulig... gå litt i dere selv, sett dere inn i saker og prøv å forstå kompleksiteten i prosessene og ikke minst... er dere så redde for at ting skal bli borte så bruk de nødvendige kr. på forsendelser med sporing og forsikring.
Forøvrig er det nå i dag en mengde frakt-aktører på markedet og de har ikke nødvendigvis så gode rutiner og leveringsnøyaktighet som Posten. Antallet pakker har nok økt relativt mye i de senere år også nå som alle shopper på nett...
Skyld ikke alt på Posten. Nasking fra biler, terminaler og utleveringssteder inkl. postkassa kan de vanskelig klandres for.
Før i tia, så kunne dem få kostnaden betalt helt og holdent av staten, det koster endel kr.. og skulle det vært sånn idag, hadde det stått høyere tall på skatteseddelen... Posten og PostNord dekker vel hele Norge, jeg vet at de begge kjøper tjenester av hverandre for og øke lønnsomheten.Jeg mener klart at mye (det meste?) er bedre nå enn før. Likevel så er det som ting som var bedre før. Posten, som bedrift, var nok bedre før enn nå, justert for tilgjengelig teknologi. Postvesenet kan sees på som et «offentlig gode» fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Støtte og regulering fra staten kan derfor være hensiktsmessig for optimal samufunnsfunksjon. Men, det utelukker ikke private aktører. Ulempen er at private aktører da i hovedsak vil angripe de «rutene» som er lønnsomme og som ellers delfinansierer de ulønnsomme rutene.
En siste gang: Jeg sendte ikke, og hadde ikke kontroll over hvordan forsendelsen ble gjort, eller har jeg valgt feil?Du som mottaker i dette tilfelle, av dette objektive til kamera, har jo godtatt en "billig" løsning (kr. 73 om Lørenskog) da du sikkert betaler også for frakt.
Velger du den løsningen (liten pakke kr 73) må du også være klar over dette:
Så mitt klare råd til alle som sender/kjøper/selger utstyr med litt verdi , ikke bruk Posten sin billig løsning for små pakker under 10 kg, betal heller noen 10´ere ekstra.
- Ingen registrering av pakken når den blir innlevert i butikk, ingen oppdatering i app
- Forsvinner pakken under transport fra butikk til Lørenskog har du ingen bevis på at den har blitt sendt/levert til butikken og ingen erstatning for tap
- Maks erstatning for dette produktet er kr 2500 ( mot kr 10 000 ved Norgespakke kr 135 max 10 kg )
- Første oppdatering i app skjer ved registrering på terminal på Lørenskog og påføring av adresselapp.
- Dette produktet ta ofte 5 virkedager mot 1-3 dager for kr 135 løsning
- Mye av denne info ligger på Posten sine sider. Men dette er også basert på erfaring fra mye kjøp og salg over fler år av hifi og gitar produkter
- Dette produktet er primært laget for "rett i postkassen" hvor også pakken kan bli borte etter postbudet har levert og oppdatert app (heller ingen erstatning ved tap etter det er puttet i postkassen)
Ha en fortsatt fin julehelg og håper du får tatt noen gode bilder med nytt objektiv som kom "helskinnet" fram til Jul
Akkurat der rammet du sikkert hovedårsaken til, at det har blitt som det er i dag.I dag er nok yrkesstoltheten litt annerledes og mye av arbeidet gjøres av personer som har annet fokus enn at «posten skal fram» i hverdagen.
Kolli som forsvinner er også dekket av godsets vekt, hvor erstatningen er på 17SDR = ca. 240 kr per kilo vare (juli 2024) Kolli som forsvinner har transportøren 30 eller 60 dager på seg til å finne dem, før kunde kan kreve erstatning.Siden man er igang.. hehe
Les hele
https://www.if.no/bedrift/forsikring-for-bedrifter/transportforsikring/transport-av-varer
Tror du transportøren har ansvar for varer underveis?
- Mange tror at transportørene forsikrer varene, men det gjør de ikke. De har kun et ansvar for å transportere godset, og har ikke ansvar for verdien, forteller Arild Larsen, fagsjef for transportforsikring i If.
- Transportørens erstatningsansvar begrenser seg faktisk til 170 kroner per kilo. Et smykke kan veie noen få gram, men kan være verdt mange tusen. Likevel blir det altså erstattet av transportøren basert på kilopris.
Ta ansvar for forsikring selv
NSAB er en stund siden jeg har lest, og jeg tror ikke jeg skal bruke jula på det heller....Kolli som forsvinner er også dekket av godsets vekt, hvor erstatningen er på 17SDR = ca. 240 kr per kilo vare (juli 2024) Kolli som forsvinner har transportøren 30 eller 60 dager på seg til å finne dem, før kunde kan kreve erstatning.
Kjøpte en gitar (Gibson Les Paul CS) fra en aktiv medlem her på forumet for rett under 40 K . Ble ening med selger om Posten "Frakt over natten" (som erstattes med max 50 K) . Dette var fra Østlandet til Vestlandet og frakt var da ca kr.950. Gitaren ble levert posten ca kl 1500 og ble levert i perfekt stand på min dør neste morgen kl 07:30.( sendt med fly ) Hadde aldri brukt vanlig Norgespakke i dette tilfelle.NSAB er en stund siden jeg har lest, og jeg tror ikke jeg skal bruke jula på det heller....
Men for dere som vil forstå... her er NSAB https://www.bring.no/vilkar/nsab-2015.pdf
https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=dynamic+precision&sort=PRICE_DESC
Sendt uten ekstra forsikring, hvor mye ville dere fått, og ville dere hatt latt være og klage i denne tråden ?