Transport og import Erfaringer med Posten(Bring), Postnord og andre fraktselskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.730
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    I mitt tilfellet så ble det en sak mellom hifi-klubben og posten, jeg slapp heldigvis å gjøre noe mer.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Hentet en forsendelse med valnøtt-finer på posten i går. Det så ut som noen hadde tråkket på pakken, så da har jeg mange små-stykker som kan brukes til et annet prosjekt…
    Sånt er drittkjedelig, Var det emballert på en slik måte at dette ikke skulle kunne skje ?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Som jeg har skrevet idag, det er ofte avsender som har gjort feil, og jeg >tror> det står på posten sine sder om hvilke avtaler som gjelder osv... og så er det antall driftsdager som gjelder, det er da altså MINUS helger - at all informasjon burde stå i appen syntes jeg at du kan ta opp med Posten :)
    Som jeg skrev tidligere så var pakka levert før postens julefrist, og ble som lovet av posten levert før jul.
    «Vi» sender og mottar gjerne kostbare forsendelser. I dette tilfellet et objektiv til kamera. Jeg ville ha satt pris på informasjon om at pakka var innlevert.
    Men den kom fram.
    🤗🇳🇴
    Nå sendte avsender i orginalemballasje uten mere innpakning, så eventuelle utro tjenere kunne greit se hva de hadde med å gjøre! 😂

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.906
    Torget vurderinger
    23
    Jeg drev i 15 år et firma som på det meste sendte ca. 5.000 pakker med Posten / året. En - 1 eneste pakke kom på avveier på denne tiden - ble erstattet av Posten (ca. 8.000,- om jeg husker korrekt) men dukket opp hos oss igjen et par mndr. senere.

Alle dere som syter og bærer dere over alt mulig... gå litt i dere selv, sett dere inn i saker og prøv å forstå kompleksiteten i prosessene og ikke minst... er dere så redde for at ting skal bli borte så bruk de nødvendige kr. på forsendelser med sporing og forsikring.

Forøvrig er det nå i dag en mengde frakt-aktører på markedet og de har ikke nødvendigvis så gode rutiner og leveringsnøyaktighet som Posten. Antallet pakker har nok økt relativt mye i de senere år også nå som alle shopper på nett...

Skyld ikke alt på Posten. Nasking fra biler, terminaler og utleveringssteder inkl. postkassa kan de vanskelig klandres for.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Men om de tar ansvaret, det er en helt annen sak.
    Nå er ikke det spesielt for posten tror jeg.
    Har du lest befraktningsreglene på ferger?
    Ikke stort du får for bilen hvis ikke du er greit forsikret. 😎

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Hvorfor skal jeg regne ut noe jeg ikke hadde noe med, jeg hentet ny sub på lokale butikken. Ble noen uker forsinket, men jeg tapte ikke noe på det.
    Av den enkle grunn er at du ikke vil sette deg inn i noe, du er bitter enda, kverulerer på ting du ikke forstår en dritt av.

Case Closed

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.730
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Av den enkle grunn er at du ikke vil sette deg inn i noe, du er bitter enda, kverulerer på ting du ikke forstår en dritt av.

Case Closed
    Ikke bitter på saken, jeg bare kommenterer din "perfekt"-holdning til posten. Å jo, jeg forstår, men gidder ikke å forsvare slik du gjør.
    Case Open.

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    867
    Torget vurderinger
    8
    Som jeg skrev tidligere så var pakka levert før postens julefrist, og ble som lovet av posten levert før jul.
    «Vi» sender og mottar gjerne kostbare forsendelser. I dette tilfellet et objektiv til kamera. Jeg ville ha satt pris på informasjon om at pakka var innlevert.
    Men den kom fram.
    🤗🇳🇴
    Nå sendte avsender i orginalemballasje uten mere innpakning, så eventuelle utro tjenere kunne greit se hva de hadde med å gjøre! 😂
    Du som mottaker i dette tilfelle, av dette objektive til kamera, har jo godtatt en "billig" løsning (kr. 73 om Lørenskog) da du sikkert betaler også for frakt.
    Velger du den løsningen (liten pakke kr 73) må du også være klar over dette:
    • Ingen registrering av pakken når den blir innlevert i butikk, ingen oppdatering i app
    • Forsvinner pakken under transport fra butikk til Lørenskog har du ingen bevis på at den har blitt sendt/levert til butikken og ingen erstatning for tap
    • Maks erstatning for dette produktet er kr 2500 ( mot kr 10 000 ved Norgespakke kr 135 max 10 kg )
    • Første oppdatering i app skjer ved registrering på terminal på Lørenskog og påføring av adresselapp.
    • Dette produktet ta ofte 5 virkedager mot 1-3 dager for kr 135 løsning
    • Mye av denne info ligger på Posten sine sider. Men dette er også basert på erfaring fra mye kjøp og salg over fler år av hifi og gitar produkter
    • Dette produktet er primært laget for "rett i postkassen" hvor også pakken kan bli borte etter postbudet har levert og oppdatert app (heller ingen erstatning ved tap etter det er puttet i postkassen)
    Så mitt klare råd til alle som sender/kjøper/selger utstyr med litt verdi , ikke bruk Posten sin billig løsning for små pakker under 10 kg, betal heller noen 10´ere ekstra.
    Ha en fortsatt fin julehelg og håper du får tatt noen gode bilder med nytt objektiv som kom "helskinnet" fram til Jul :)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg drev i 15 år et firma som på det meste sendte ca. 5.000 pakker med Posten / året. En - 1 eneste pakke kom på avveier på denne tiden - ble erstattet av Posten (ca. 8.000,- om jeg husker korrekt) men dukket opp hos oss igjen et par mndr. senere.

Alle dere som syter og bærer dere over alt mulig... gå litt i dere selv, sett dere inn i saker og prøv å forstå kompleksiteten i prosessene og ikke minst... er dere så redde for at ting skal bli borte så bruk de nødvendige kr. på forsendelser med sporing og forsikring.

Forøvrig er det nå i dag en mengde frakt-aktører på markedet og de har ikke nødvendigvis så gode rutiner og leveringsnøyaktighet som Posten. Antallet pakker har nok økt relativt mye i de senere år også nå som alle shopper på nett...

Skyld ikke alt på Posten. Nasking fra biler, terminaler og utleveringssteder inkl. postkassa kan de vanskelig klandres for.
    Det er nok riktig, men så er ikke lenger Posten det Posten en gang var. Jeg husker en gang vi bestilte nytt pass til en av ungene da de var små. Dagen etter lå de i postkassen. Imponerende av både de som trykker passene (i en annen landsdel enn der jeg bor) og posten. I dag er nok yrkesstoltheten litt annerledes og mye av arbeidet gjøres av personer som har annet fokus enn at «posten skal fram» i hverdagen. Den gradvise avviklingen av postmonopolet har ført med seg litt av hvert.

I gamle dager var jeg motstander av vinmonopolet (regulativet og ikke butikken) i dag er jeg mer redd for at vinmonopolet (butikken) skal forsvinne…

Skjønner at jeg begynner å bli gammel.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Vi blir alle eldre!! :D Men hvor mange brev og pakker sendte posten "da unga var små" og idag?
    Det og si at alt var bedre før, føler jeg at blir noe upresist, hvis posten skulle hatt det samme system med mennesker som:"da unga var små..
    hadde blitt så mange at du måtte betalt ganske så mange prosent mer i skatt årlig for og fått til det kaoset :LOL:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg mener klart at mye (det meste?) er bedre nå enn før. Likevel så er det som ting som var bedre før. Posten, som bedrift, var nok bedre før enn nå, justert for tilgjengelig teknologi. Postvesenet kan sees på som et «offentlig gode» fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Støtte og regulering fra staten kan derfor være hensiktsmessig for optimal samufunnsfunksjon. Men, det utelukker ikke private aktører. Ulempen er at private aktører da i hovedsak vil angripe de «rutene» som er lønnsomme og som ellers delfinansierer de ulønnsomme rutene.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Jeg mener klart at mye (det meste?) er bedre nå enn før. Likevel så er det som ting som var bedre før. Posten, som bedrift, var nok bedre før enn nå, justert for tilgjengelig teknologi. Postvesenet kan sees på som et «offentlig gode» fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Støtte og regulering fra staten kan derfor være hensiktsmessig for optimal samufunnsfunksjon. Men, det utelukker ikke private aktører. Ulempen er at private aktører da i hovedsak vil angripe de «rutene» som er lønnsomme og som ellers delfinansierer de ulønnsomme rutene.
    Før i tia, så kunne dem få kostnaden betalt helt og holdent av staten, det koster endel kr.. og skulle det vært sånn idag, hadde det stått høyere tall på skatteseddelen... Posten og PostNord dekker vel hele Norge, jeg vet at de begge kjøper tjenester av hverandre for og øke lønnsomheten.
    Hva gjelder "Nesten Helt Hjem" og Porterbuddy + andre små budfirmaer som leverer rundtomkring.. så er det mer eller mindre foreløpig.. de klarer ikke dette på sikt tror jeg.. og det er STOR turnover på "sjåfører/Leverandører"... pga lav lønn og ikke så veldig gode vilkår....

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Du som mottaker i dette tilfelle, av dette objektive til kamera, har jo godtatt en "billig" løsning (kr. 73 om Lørenskog) da du sikkert betaler også for frakt.
    Velger du den løsningen (liten pakke kr 73) må du også være klar over dette:
    • Ingen registrering av pakken når den blir innlevert i butikk, ingen oppdatering i app
    • Forsvinner pakken under transport fra butikk til Lørenskog har du ingen bevis på at den har blitt sendt/levert til butikken og ingen erstatning for tap
    • Maks erstatning for dette produktet er kr 2500 ( mot kr 10 000 ved Norgespakke kr 135 max 10 kg )
    • Første oppdatering i app skjer ved registrering på terminal på Lørenskog og påføring av adresselapp.
    • Dette produktet ta ofte 5 virkedager mot 1-3 dager for kr 135 løsning
    • Mye av denne info ligger på Posten sine sider. Men dette er også basert på erfaring fra mye kjøp og salg over fler år av hifi og gitar produkter
    • Dette produktet er primært laget for "rett i postkassen" hvor også pakken kan bli borte etter postbudet har levert og oppdatert app (heller ingen erstatning ved tap etter det er puttet i postkassen)
    Så mitt klare råd til alle som sender/kjøper/selger utstyr med litt verdi , ikke bruk Posten sin billig løsning for små pakker under 10 kg, betal heller noen 10´ere ekstra.
    Ha en fortsatt fin julehelg og håper du får tatt noen gode bilder med nytt objektiv som kom "helskinnet" fram til Jul :)
    En siste gang: Jeg sendte ikke, og hadde ikke kontroll over hvordan forsendelsen ble gjort, eller har jeg valgt feil?

Jeg bestilte og betalte for ekstra forsikring, og hadde det gått galt så er jeg helt på det rene med at "shit happens".
    Og da går livet videre.
    Å kjøpe brukt er alltid en risiko, noe man aksepterer når avtale unngåes.

Objektivet kom ikke "helskinnet" fram.

Det kom fra til tiden, 100% i orden.

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er at jeg ikke fant info om at første oppdatering i app-en skjer på Lørenskog.
    Pakken hadde med andre ord sporingsnummer, men ikke sporing.
    Det vet jeg nå.
    Ellers er jeg 100% tilfreds med forsendelsen.
    Dette har ikke på noe tidspunkt påvirket verken jul eller humør.
    :)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    @xerxes Jeg klandrer deg ikke, om man handler enten av private eller nettbutikker , ikke gå for løsning uten sporing.
    Handler man av private enten der er på HFS eller finn, be om og betal for sporbar pakke.

Neimen ikke sikkert at dyrt er best, men billig er noen ganger såpass risikofylt at tap av verdier må påberegnes.
    Gla jul i HStrand

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.577
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I dag er nok yrkesstoltheten litt annerledes og mye av arbeidet gjøres av personer som har annet fokus enn at «posten skal fram» i hverdagen.
    Akkurat der rammet du sikkert hovedårsaken til, at det har blitt som det er i dag.
    Husker tydelig hernede da det het PostDanmark (før PostNord privatisering). Folk fortalte med stolthet, at de
    var ansatte som "Postbudd".
    Har for noen dager siden stoppet en slik på vei til å stappe brevene mine ned i naboens postkasse.
    Spurte han, hva han holdt på med..... Han forsto ikke hva jeg sa, og det samme den andre veien.....
    Hilsen..... En oppgitt.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Stavanger
    Siden man er igang.. hehe
    Les hele

https://www.if.no/bedrift/forsikring-for-bedrifter/transportforsikring/transport-av-varer

Tror du transportøren har ansvar for varer underveis?

• Mange tror at transportørene forsikrer varene, men det gjør de ikke. De har kun et ansvar for å transportere godset, og har ikke ansvar for verdien, forteller Arild Larsen, fagsjef for transportforsikring i If.
    • Transportørens erstatningsansvar begrenser seg faktisk til 170 kroner per kilo. Et smykke kan veie noen få gram, men kan være verdt mange tusen. Likevel blir det altså erstattet av transportøren basert på kilopris.

Ta ansvar for forsikring selv
    Kolli som forsvinner er også dekket av godsets vekt, hvor erstatningen er på 17SDR = ca. 240 kr per kilo vare (juli 2024) Kolli som forsvinner har transportøren 30 eller 60 dager på seg til å finne dem, før kunde kan kreve erstatning.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Kolli som forsvinner er også dekket av godsets vekt, hvor erstatningen er på 17SDR = ca. 240 kr per kilo vare (juli 2024) Kolli som forsvinner har transportøren 30 eller 60 dager på seg til å finne dem, før kunde kan kreve erstatning.
    NSAB er en stund siden jeg har lest, og jeg tror ikke jeg skal bruke jula på det heller.... :p
    Men for dere som vil forstå... her er NSAB https://www.bring.no/vilkar/nsab-2015.pdf

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=dynamic+precision&sort=PRICE_DESC

Sendt uten ekstra forsikring, hvor mye ville dere fått, og ville dere hatt latt være og klage i denne tråden ? ;)

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    867
    Torget vurderinger
    8
    NSAB er en stund siden jeg har lest, og jeg tror ikke jeg skal bruke jula på det heller.... :p
    Men for dere som vil forstå... her er NSAB https://www.bring.no/vilkar/nsab-2015.pdf

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=dynamic+precision&sort=PRICE_DESC

Sendt uten ekstra forsikring, hvor mye ville dere fått, og ville dere hatt latt være og klage i denne tråden ? ;)
    Kjøpte en gitar (Gibson Les Paul CS) fra en aktiv medlem her på forumet for rett under 40 K . Ble ening med selger om Posten "Frakt over natten" (som erstattes med max 50 K) . Dette var fra Østlandet til Vestlandet og frakt var da ca kr.950. Gitaren ble levert posten ca kl 1500 og ble levert i perfekt stand på min dør neste morgen kl 07:30.( sendt med fly ) Hadde aldri brukt vanlig Norgespakke i dette tilfelle.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn