Transport og import Erfaringer med Posten(Bring), Postnord og andre fraktselskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    1.875
    Sted
    Horten
    Irriterende når det først går galt ifm import, da går det ofte ordentlig galt.
    Men det fortollingsgenyret de tar er vel for å dekke kostnader imf utlegg av mva for deg til Staten. Så spørs om du slipper unna.
    (Hadde de derimot krevd deg for lagerleie i denne perioden, så kunne du nok krevd å slippe det i alle fall)

    PS: Du kan jo innfortolle ting helt selv via Tolletaten på nett mener jeg, da påløper ingen gebyrer.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.821
    Antall liker
    12.551
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ble positivt overrasket av postens satser. Fikk sendt noe stæsj med Royal Mail og posten tok imot og fortollet for det nette gebyr på kr 45.

    Det pleide å være kr 160 hvilket var irriterende, 45 er helt ok. 👍🏻 Fort gikk det også, og gebyret ble formidlet per digipost som inkluderte knapp for betaling.

    Dette var flotte saker. 👏🏻
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    All kred til Postnor.
    Etter litt fram og tilbake refunderte de provisjonen de hadde fakturert etter å ha brukt 3måneder på å fortolle en pakke.
    Skulle egentlig bare manglet, men likevel positivt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.073
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Har posten tatt juleferie tidlig denne uka? 😳
    IMG_9196.jpeg

    Pakka ble sendt fra Sauda på mandag, ble veid og målt på Lørenskog tidlig på morgenen den 19., og der står saken. 😂
    IMG_9197.jpeg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    6.012
    Antall liker
    4.222
    Torget vurderinger
    96
    Jeg sendte nylig to pakker, begge kom raskt frem. 1 dag ekstra kanskje.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    541
    Antall liker
    867
    Torget vurderinger
    8
    Jo, skjønner det, men det er sendt med grei margin i følge postens egne frister.
    🙂
    Vis vedlegget 1083890
    Problemet her er vel at denne pakken er sendt som liten ("billig") pakke kr 73 rett i postkassen ???, og da må den fra Sauda til Lørenskog for registrering før den går videre i posten sitt system. Lørdag og Søndag er det ingen bevegelse på pakker. Kan jo være den dukker opp i postkassen din på mandag.. Jeg bor også på Vestlandet og bruker ikke denne løsningen om Lørenskog. Betaler heller ca 50 kr mer og slipper unna med 1-3 virkedager dager frakt på alle mine pakker mottatt med posten i 2024 ( 11 stk.) Om Lørenskog går det fort et par dager ekstra og rett i postkassen kan være risikabelt.

    Pakke med en liten lydboks (gitar pedal) som jeg solgte til en i Kristiansand som absolutt ikke ville betale mer enn kr. 73 i frakt (i postkassen) , endte med å bli stjålet etter postbudet hadde lagt i postkassen og melding i appen hos meg ble oppdatert som levert....Mottaker sjekket ikke postkassen før dagen etter og da var pakken stjålet. Motaker måtte her dekke tapet selv, ingen erstatningsplikt fra Posten.
     
    Sist redigert:

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Om jeg kan unngå Postens klimanøytral servicepakke (i postkassa) og PostNord MyPack Small ( som og blir levert av posten for tia )
    Så betaler jeg gjerne ekstra for og korte ned tia.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    17.242
    Antall liker
    21.727
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en pakke på vei, men den ble forsinket og vi dro til Østlandet for noen dager så jeg ringte helt hjem, "da blir pakken levert på hentested i stedet for utenfor døren" fikk jeg beskjed om. Flott!
    Naboen sendte i dag en melding, "jeg har tatt inn pakken utenfor døren deres"...

    Det løste seg på en måte.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.073
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Problemet her er vel at denne pakken er sendt som liten ("billig") pakke kr 73 rett i postkassen ???, og da må den fra Sauda til Lørenskog for registrering før den går videre i posten sitt system. Lørdag og Søndag er det ingen bevegelse på pakker. Kan jo være den dukker opp i postkassen din på mandag.. Jeg bor også på Vestlandet og bruker ikke denne løsningen om Lørenskog. Betaler heller ca 50 kr mer og slipper unna med 1-3 virkedager dager frakt på alle mine pakker mottatt med posten i 2024 ( 11 stk.) Om Lørenskog går det fort et par dager ekstra og rett i postkassen kan være risikabelt.

    Pakke med en liten lydboks (gitar pedal) som jeg solgte til en i Kristiansand som absolutt ikke ville betale mer enn kr. 73 i frakt (i postkassen) , endte med å bli stjålet etter postbudet hadde lagt i postkassen og melding i appen hos meg ble oppdatert som levert....Mottaker sjekket ikke postkassen før dagen etter og da var pakken stjålet. Motaker måtte her dekke tapet selv, ingen erstatningsplikt fra Posten.
    Høres riktig ut der.
    Nå har jeg forståelse for stor trafikk i forbindelse med jula.
    Jeg hadde ikke innflytelse på valg av forsendelsesmåte.
    Synes bare det var litt artig at pakka i følge sporing ikke har rikka seg på 2 og halvt døgn. 😂
    Skulle tro at ved stor trafikk at pakker liggende på terminal i dagesvis også er et problem?
    Men jeg har også sett at sporing ikke alltid er så pålitelig, det går gjerne i rykk og napp.
    Men dette ordner seg, tar ikke fra meg verken mitt gode julehumør eller nattesøvn. 🎄🍷🍺🤗

    Jeg har også bedt i app-en om å få pakke levert til utleveringssted, ikke postkasse, men det endrer seg ikke.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.073
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Høres riktig ut der.
    Nå har jeg forståelse for stor trafikk i forbindelse med jula.
    Jeg hadde ikke innflytelse på valg av forsendelsesmåte.
    Synes bare det var litt artig at pakka i følge sporing ikke har rikka seg på 2 og halvt døgn. 😂
    Skulle tro at ved stor trafikk at pakker liggende på terminal i dagesvis også er et problem?
    Men jeg har også sett at sporing ikke alltid er så pålitelig, det går gjerne i rykk og napp.
    Men dette ordner seg, tar ikke fra meg verken mitt gode julehumør eller nattesøvn. 🎄🍷🍺🤗

    Jeg har også bedt i app-en om å få pakke levert til utleveringssted, ikke postkasse, men det endrer seg ikke.
    … og der landa pakka i postkassa.
    🤗
    Ei halv uke FØR det app-en opplyste om.
    I postkassa, ikke på utleveringssted som jeg bad om.
    I rute, etter i følge postens innleveringsfrister.
    En av tre er ikke så verst?
    😂
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    541
    Antall liker
    867
    Torget vurderinger
    8
    … og der landa pakka i postkassa.
    🤗
    Ei halv uke FØR det app-en opplyste om.
    I postkassa, ikke på utleveringssted som jeg bad om.
    I rute, etter i følge postens innleveringsfrister.
    En av tre er ikke så verst?
    😂
    Det var jo bra, men jeg synes Posten generelt får mye ufortjent kritikk. Betingelsene til posten bestemmes og endres av våre politikere som nå bla. også ønsker å fjerne levering av brev i postkassen. Brev må da hentes i butikken...

    5 virkedager + helg fra "avkroken" Sauda (hvor all post må videre til omlasting på terminalen i Haugesund) via registrering/merking ved hoved terminalen på Lørenskog og videre til postkassen i Holmestrand i den mest hektiske uka for posten må jo være veldig godkjent og rimer bra med mine erfaringer med Posten.

    Totalt ca 45 pakker sendt/mottat de siste 2 år, en pakke ble stjålet i postkasse hos mottaker, en pakke forsvant (en strøken overhalt Sony TC-590 kassettspiller) pga av feil av butikken med lappen som ikke ble klistret skikkelig på esken ved innlevering, men ble heldigvis funnet etter 3-4 uker hos Posten I Oslo da jeg hadde bilde av esken som hjalp.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.073
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Det var jo bra, men jeg synes Posten generelt får mye ufortjent kritikk. Betingelsene til posten bestemmes og endres av våre politikere som nå bla. også ønsker å fjerne levering av brev i postkassen. Brev må da hentes i butikken...

    5 virkedager + helg fra "avkroken" Sauda (hvor all post må videre til omlasting på terminalen i Haugesund) via registrering/merking ved hoved terminalen på Lørenskog og videre til postkassen i Holmestrand i den mest hektiske uka for posten må jo være veldig godkjent og rimer bra med mine erfaringer med Posten.

    Totalt ca 45 pakker sendt/mottat de siste 2 år, en pakke ble stjålet i postkasse hos mottaker, en pakke forsvant (en strøken overhalt Sony TC-590 kassettspiller) pga av feil av butikken med lappen som ikke ble klistret skikkelig på esken ved innlevering, men ble heldigvis funnet etter 3-4 uker hos Posten I Oslo da jeg hadde bilde av esken som hjalp.
    Personlig har jeg egentlig ikke annet å anføre enn at app-en ikke er veldig pålitelig. 🤗
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Men er det produktet du kjøpte av posten av den art og kostnad at det skal oppdateres hele tiden ? Og om noen skal klage på oppdateringer, så se til PostNord..... der må du betale for om du skal ha alle oppdateringer.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    541
    Antall liker
    867
    Torget vurderinger
    8
    Nei, det er den informasjonen posten sender meg via app-en jeg ikke er fornøyd med.
    For enkelhets skyld så sier jeg app-en.
    😂
    Et eksempel fra appen fra den siste pakken jeg sendte. (Norgespakke max 10 kg kr 135). Her er det hele 10 oppdateringer i appen på forsendelsen fra jeg sendte den fra Karmøy på på torsdagen til den ble hentet ut i Stryn mandag kveld. Dette er veldig bra oppdatering etter mitt hode.

    Hadde dette vært Posten sin "billigpakke" om Lørenskog hadde det vært ingen oppdatering i appen om innlevering i butikk, sortering på terminal i Haugesund, transport fra Haugesund osv. - og forsendelsen hadde tatt 2-3 dager ekstra. Første oppdatering i appen skjer da ved terminalen på Lørenskog og neste oppdatering når den er levert i postkassen/ evnt. til butikken

    IMG_7030.PNG
     
    Sist redigert:

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Om og få ting i perspektiv
    @xerxes
    +
    Alle andre som syter
    ;) :cool:;)

    Vest Østlandsterminalen på Lørenskog, som er Postens hoveddistribusjonssenter, har det hittil i desember blitt sendt ut 21,5 millioner postsendinger.

    I gjennomsnitt 2 millioner pakker og brev daglig

    +

    Men fremdeles gjenstår 18 pakker med ukjent mottaker eller avsender.

    Hva er feilprosenten på dette ?
    Jo det er så bra at systemet er perfekt !!!

    Link til VG

    https://www.vg.no/nyheter/i/zAQKy5/rekordtravel-julesesong-for-posten



     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    17.242
    Antall liker
    21.727
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Bare 18 pakker med ukjent mottaker eller avsender? Så det er ingen som har "kommet bort" av seg selv? I fjor så forsvant en sub fra HiFi-klubben i posten til meg, det hadde nok kjent mottaker og avsender, men likevel så ble den sporløst borte.
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Bare 18 pakker med ukjent mottaker eller avsender? Så det er ingen som har "kommet bort" av seg selv? I fjor så forsvant en sub fra HiFi-klubben i posten til meg, det hadde nok kjent mottaker og avsender, men likevel så ble den sporløst borte.
    Det er jo selvfølgelig utrolig kjedelig, men er det Posten sin skyld eller er den utro tjeneren som som stjal denne ?
    Skjønner at du mener er det det samme siden du ikke har noen sub... men konteksten er forskjellig.

    Firmaet jeg jobber i sendte 3 stk paller 120x80x220cm propp fulle med CD, spill og DVD plater (ca 15 år siden) og de ble registrert på posten i Oslo... siden har ingen sett dem... seff tyveri. Returpaller innen det segmentet har et retur navn/nummer, og dette vet disse som jobber på slike steder.....
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Siden man er igang.. hehe
    Les hele

    https://www.if.no/bedrift/forsikring-for-bedrifter/transportforsikring/transport-av-varer

    Tror du transportøren har ansvar for varer underveis?

    • Mange tror at transportørene forsikrer varene, men det gjør de ikke. De har kun et ansvar for å transportere godset, og har ikke ansvar for verdien, forteller Arild Larsen, fagsjef for transportforsikring i If.
    • Transportørens erstatningsansvar begrenser seg faktisk til 170 kroner per kilo. Et smykke kan veie noen få gram, men kan være verdt mange tusen. Likevel blir det altså erstattet av transportøren basert på kilopris.

    Ta ansvar for forsikring selv
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Hvis det er en utro tjener, hvem jobber han/henne for...?
    Ja det er ikke godt og si... jeg vet at du vil si Posten, men hva om det er h*n som jobber i Post i Butikk.. da er det spar meny blomsterbutikken.. eller hvor h*n er ansatt....
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    17.242
    Antall liker
    21.727
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er ikke godt og si... jeg vet at du vil si Posten, men hva om det er h*n som jobber i Post i Butikk.. da er det spar meny blomsterbutikken.. eller hvor h*n er ansatt....
    Jobber de på POST i butikk, så vil jeg si Post. Uansett om jeg selv har ansvar for forsikring så var det vel ikke det vi diskuterte. Jeg reagerte på
    1735111216877.png





    Da får vi heller ta en diskusjon på hva "perfekt" betyr.
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Jobber de på POST i butikk, så vil jeg si Post. Uansett om jeg selv har ansvar for forsikring så var det vel ikke det vi diskuterte. Jeg reagerte på
    Vis vedlegget 1084534




    Da får vi heller ta en diskusjon på hva "perfekt" betyr.
    Forsikring var ikke myntet på deg alene, så eksklusiv er du ikke.
    At utleveringstedet har en avtale med Posten og får noen kr for dette, betyr ikke noe som helst at den / h*n er ANSATT i Posten
    Jo når 21 millioner pakker er ditribuert og det er ligger igjen pakker som avsender ikke har klart og merke forsvarlig er det perfekt.
    At pakker og kommer bort og på full sightseeing i Norge skjer og er drittkjedelig, vært ute for det selv, men slike ting kommer til og skje "bestandig".
    MEN det er et lite håp om pakken er "borte" ny merking vil kunne geolokalisere pakken.
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Jeg er ikke her for og forsvare hverken Posten eller PostNord, men jeg prøver og gi dere en innsikt på HVA og HVORFOR ting skjer.

    I mer enn 99% av tilfellene er det avsender som har problemet, Dårlig merking pakking feil etikett på osv...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.073
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Et eksempel fra appen fra den siste pakken jeg sendte. (Norgespakke max 10 kg kr 135). Her er det hele 10 oppdateringer i appen på forsendelsen fra jeg sendte den fra Karmøy på på torsdagen til den ble hentet ut i Stryn mandag kveld. Dette er veldig bra oppdatering etter mitt hode.

    Hadde dette vært Posten sin "billigpakke" om Lørenskog hadde det vært ingen oppdatering i appen om innlevering i butikk, sortering på terminal i Haugesund, transport fra Haugesund osv. - og forsendelsen hadde tatt 2-3 dager ekstra. Første oppdatering i appen skjer da ved terminalen på Lørenskog og neste oppdatering når den er levert i postkassen/ evnt. til butikken

    Vis vedlegget 1084334
    I mitt tilfelle:
    Pkt 1 Jeg sendte ikke pakka, og valgte ikke hvordan dette skulle gjøres.
    Pkt 2 det tok 3 dager før første oppdatering i app-en.
    Pkt 3 Hvis denne mangelen på oppdatering skyldes valg av produkt, så burde det ha vært en smal sak å opplyse i app-en at for denne type forsendelse så blir det gitt begrenset sporingsinformasjon.
    Pkt 4 Jeg sender/mottar ikke veldig mange pakker, og har med 2 unntak ikke mistet noe. Det ene tilfellet var en parabolpakke jeg returnerte til Viasat. Det visste seg at Viasats valg av forsendelse ikke var registrert, og kostet meg derfor noen tusen. Blant annet 1000kr for et «bankkort» som i følge Viasat var veldig verdifullt. Litt misfornøyd med posten, veldig misfornøyd med viasat.
    Det andre tilfellet var svigermors sko. Den tapte pakka ble erstattet fort og greit, så absolutt ingen sure miner.
    Totalt sett så er jeg en mer enn happy kunde, da med unntak for oppdatering i app-en.
    🤗
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    Høres ut som du har noen aksjefond i både posten og posthvor..
    Takk for dine kunnskaper, men det er dessverre helt uten sannhetsgehalt, Jeg jobber ikke ikke for noen av dem,
    men jeg jobber i et av Nordens aller største Post og Logistikk konsern, Jeg vet DEFINITIV ikke så mye, men har over 18 års erfaring med Logistikk, så jeg skjønner i det minste hvorfor endel av dine og andres "beskyldinger" ovenfor speditører skjer.

    Og det er det jeg vil, at dere får et innblikk, for dere bare durer frem og mange ganger gir Posten og PN skyld som dem ikke fortjener og få.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.768
    Antall liker
    3.497
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hentet en forsendelse med valnøtt-finer på posten i går. Det så ut som noen hadde tråkket på pakken, så da har jeg mange små-stykker som kan brukes til et annet prosjekt…
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.073
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Takk for dine kunnskaper, men det er dessverre helt uten sannhetsgehalt, Jeg jobber ikke ikke for noen av dem,
    men jeg jobber i et av Nordens aller største Postb og Logistikk konsern, Jeg vet DEFINITIV ikke så mye, men har over 18 års erfaring med Logistikk, så jeg skjønner i det minste hvorfor endel av dine og andres "beskyldinger" ovenfor speditører skjer.

    Og det er det jeg vil, at dere får et innblikk, for dere bare durer frem og mange ganger gir Posten og PN skyld som dem ikke fortjener og få.
    Støtter deg langt på vei.
    Jobbmessig så har jeg mottatt MANGE pakker! Det har gått veldig bra, selv om ikke alt går på skinner bestandig. Men når det ikke har gått på skinner så har befrakter i mange tilfeller gjort MYE rart. Men ikke mange eksempler, så igjen, ganske så fornøyd.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    17.242
    Antall liker
    21.727
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvis kunnskapen er at det som forsvinner underveis blir "borte" av noen ansatte i posten som viser seg å være utro tjenere - dermed kan ikke posten belastes hvis noe kommer på avveie, så takker for det.
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.801
    Sted
    VestBredden
    I mitt tilfelle:
    Pkt 1 Jeg sendte ikke pakka, og valgte ikke hvordan dette skulle gjøres.
    Pkt 2 det tok 3 dager før første oppdatering i app-en.
    Pkt 3 Hvis denne mangelen på oppdatering skyldes valg av produkt, så burde det ha vært en smal sak å opplyse i app-en at for denne type forsendelse så blir det gitt begrenset sporingsinformasjon.
    Pkt 4 Jeg sender/mottar ikke veldig mange pakker, og har med 2 unntak ikke mistet noe. Det ene tilfellet var en parabolpakke jeg returnerte til Viasat. Det visste seg at Viasats valg av forsendelse ikke var registrert, og kostet meg derfor noen tusen. Blant annet 1000kr for et «bankkort» som i følge Viasat var veldig verdifullt. Litt misfornøyd med posten, veldig misfornøyd med viasat.
    Det andre tilfellet var svigermors sko. Den tapte pakka ble erstattet fort og greit, så absolutt ingen sure miner.
    Totalt sett så er jeg en mer enn happy kunde, da med unntak for oppdatering i app-en.
    🤗
    Som jeg har skrevet idag, det er ofte avsender som har gjort feil, og jeg >tror> det står på posten sine sder om hvilke avtaler som gjelder osv... og så er det antall driftsdager som gjelder, det er da altså MINUS helger - at all informasjon burde stå i appen syntes jeg at du kan ta opp med Posten :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn