Transport og import Erfaringer med Posten(Bring), Postnord og andre fraktselskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    900
    Torget vurderinger
    8
    Det er også ikke noe sporing på pakker sendt i post. Man får bekreftelse når den er sendt, og når den eventuelt hamner i postkassa. Siden mandag så har jeg ikke fått vite hvor en pakke er. Der er det faktisk bedre med Postnord. Til og med USPS er bedre enn posten. Eller så må en ha bekreftelse fra avsender før en får erstattet en bortkommet eller skadet sending. Det er stor risiko å sende verdifulle varer i posten.
    Dette stemmer ikke med mine opplevelser. Jeg har sendt og mottatt over 100 pakker med Posten de siste 5 årene.
    Velger du småpakke /billig løsning rett i postkassen (kr.73). får du ingen bekreftelse på at pakken er sendt, kun at avsender har kjøpt frakten. Sporing av pakken får du når pakken blir registrert og målt på terminalen på Lørenskog, neste sporing er på den lokale terminalen som skal distribuere den videre til postbudet, og til slutt oppdatert sporing med levert i postkassen(ev at den er for stor og må leveres til butikk). Dette har jeg flere eksempler på i appen på min telefon.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.610
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig at folk ikke gidder og sette seg inn basicen av produktet de kjøper enten av Posten eller PostNord.

Og ikke minst at folk enda ikke har lært og pakke skikkelig.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.170
    Torget vurderinger
    9
    Og dette er ikke tull engang. Derfor fungerer aldri outsorching av kundesupport. De fleste firma som outsorcher slike tjenester vet også hva dem kjøper. Som er statestikker, ikke reell kundestøtte. Altså et helt bevist valg om å drite i kunden fordi det faktisk koster ørlite mer under utgiftsposter. Da helt uten å se på hvor skadelig det er for omdømme og fremtidige salg.

Merk her at den kundeundersøkelsen man alltid får tilsendt etter fått mer eller mindre grei support er basis for bonuser til medarbeidere hos 3 part. Samt er ment å fungerer som alarm for bedriftsledelsen når kundetilfredstillelse synker.

Hilsen en som har jobbet i flere år med å trene slikt ekstert 1.linje personell for bedriften jeg var ansatt i. Og da også ble straffet med tap av bonus når disse arbeidere som man ikke har personalansvar driter i jobben sin. Som forresten hadde rullering av ungdommer som svært skjeldent holdt ut er år i ensformig og kjedelig jobb. Hvor dem ofte supporterer mange ulike bedrifter uten noe som helst dybdekunskap.
    Den der med undersøkelser en får etter et kjøp eller kontakt med kundeservice er i mange tilfelle svada.
    Jeg hadde en sak opp mot Elkjøp der en svindyr platetopp fikk feil. Lang historie, men Elkjøp gav meg bare et tlf. nr., og produsenten i andre enden av tlf.nr. avviste alt. Mye styr, men da jeg, som vanlig, etter en stund fikk en slik undersøkelse tilsendt gav jeg dem det glatte lag. Det som da skjedde var at jeg fikk ikke sendt svarene mine, og til slutt bare forsvant hele greia. Så det er måten å "fikse" på statistikkene....

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.170
    Torget vurderinger
    9
    Dette stemmer ikke med mine opplevelser. Jeg har sendt og mottatt over 100 pakker med Posten de siste 5 årene.
    Velger du småpakke /billig løsning rett i postkassen (kr.73). får du ingen bekreftelse på at pakken er sendt, kun at avsender har kjøpt frakten. Sporing av pakken får du når pakken blir registrert og målt på terminalen på Lørenskog, neste sporing er på den lokale terminalen som skal distribuere den videre til postbudet, og til slutt oppdatert sporing med levert i postkassen(ev at den er for stor og må leveres til butikk). Dette har jeg flere eksempler på i appen på min telefon.
    Dette var tilfellet i min sak også. Mange sporinger, men den siste meldingen kan bare ikke være korrekt i mitt tilfelle

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.705
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er noe som heter NSAB og har med verdi og erstatning på gods.... det er tyngre stoff enn ADR-regelverket :confused:
    Kan hende det er det dem forholder seg til og ikke reel verdi.
    Nei - Posten har en egen forsikring for Norgespakke og forholder seg til reell verdi, oppad begrenset til 10K.
    Igjen - her er saken at Posten ikke aksepterer dokumentasjonen.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som nevnt tidligere her, da ville jeg anmeldt forholdet. Så kan det hende at en terminalarbeider eller postbudet ditt får fyken pga tyveri.
    Som om politiet gjør noe i en slik sak. Henlagt umiddelbart...

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.610
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Nei - Posten har en egen forsikring for Norgespakke og forholder seg til reell verdi, oppad begrenset til 10K.
    Igjen - her er saken at Posten ikke aksepterer dokumentasjonen.
    Ok
    Har produktet norsk importør ?
    Gjør absolutt alt for og komme dem i møte på dette, så igjen så må Posten komme med sine dokumentasjoner på hvorfor produktet ikke er verdt det dere mener det er...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.705
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jeg er ikke involvert. Som nevnt en godt bekjent.
    Posten mener ikke noe om verdi, de krever kun dokumentasjon på verdi, men aksepterer som nevnt ikke dokumentasjonen.

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    900
    Torget vurderinger
    8
    Det har akkurat kommet med for øret en annen sak mht Posten og deres forsikring på Norgespakke.
    En bekjent kjøpte (på Finn) og fikk sendt en rørforsterker med Norgespakke - og den var "knust" når den kom frem.

Posten nekter (foreløpig) å utbetale erstatning, da de ikke aksepterer dokumentasjon for verdien, da det dreide seg om en byttehandel.
    Selvom både kjøper og selger har dokumentert så langt det lar seg gjøre (verdier på byttevarene, linker til kjøps/salgsannonser på tilsvarende, like varer) - og lagt frem all kommunikasjon seg i mellom - så sier Posten foreløpig nope, og mistenkliggjør begge parter for å forsøke å bedrive svindel.
    Vanlig Norges pakke erstattes med maks kr. 10 000 under forutsetning at pakken var skikkelig pakket og verdi på innholdet kan dokumenters av avsender.
    Jeg har sendt og fått hi-fi og gitar-utstyr til verdi 3 -4 ganger denne summen i Posten men har heldigvis ikke fått noe ødelagt. (Pakkes godt!)

Jeg har i enkelte tilfeller også valg "pakke over natten" som frakt fort koster 1000-1500 kr men har da maks erstatning på kr. 50 000. Sist en Gibson Les Paul Custom Shop gitar kjøpt av en her på HFS. Denne gitaren ble innlevert posten ca kl 1500 på Østlandet og ble levert i perfekt stand kl 0730 på min dør (Vestlandet) neste dag. Pakken gikk da via Gardemoen (fly) med sporing derfra. Fordeler: Manuell /skånsom behandling og ikke innom noe automatisk pakkebånd/terminal.

Det er også viktig å dokumentere pakking/eske/sending med noen bilder før sending av kostbare ting. Disse bildene sender jeg også til mottaker.
    Dette har også hjulpet meg (Posten) til å finne en bortkommet pakke pga feil fra personell i butikken som tok imot pakken

Husk også at Posten blir utsatt for mange forsøk med svindel med pakker som kreves erstatning for, gjerne fra samme personer. Enkelte kjøper også en frakt lapp hos Posten på nettet men "pakken" blir aldri innlevert i butikk. Etter en stund kreves det så erstatning for "bortkommet" pakke.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.705
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Pakket i ampens originale emballasje, dokumentert med bilder osv. fra både salgsannonse og skadet emballasje og skadet amp - og den er så betydelig skadet at den neppe er verd å få reparert.

Ja, svindel er nok et problem, men både kjøper og selger som begge har en haug kjøp/salg på Finn har begge rating på 10, og har også gitt Posten tilgang til å lese/se deres ratinger og kommentarer.

Igjen - det er ikke jeg som fører saken og jeg «gidder» ikke bruke mer tid på det her.
    Det var kun ment som orientering.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.610
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg er ikke involvert. Som nevnt en godt bekjent.
    Posten mener ikke noe om verdi, de krever kun dokumentasjon på verdi, men aksepterer som nevnt ikke dokumentasjonen.
    Skjønner dette, men har produktet Norsk Importør? Som da vil kunne bekrefte nypris, og kan gå god for en ca pris som brukt.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Bestilte noen lp plater fra platekompaniet for noen uker siden. Eneste valg var helt hjem forsendelse.
    Var ute på reise når det plutselig kom sms om at pakken var levert.
    Navneskilt på døra har vi ikke, postkassa er standard postkasse på stativ.
    Ringte nabo som kunne rapportere at ja vi hadde fått pakke. Ett hjørne kilt nedi brevsprekken, resten på utsiden! Dette er i ett postkassestativ uten tak.

Heldigvis berget vi ved at nabo hentet pakken. Ingen skader på annet enn ytre innpakning.

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    900
    Torget vurderinger
    8
    ^ Pakket i ampens originale emballasje, dokumentert med bilder osv. fra både salgsannonse og skadet emballasje og skadet amp - og den er så betydelig skadet at den neppe er verd å få reparert.

Ja, svindel er nok et problem, men både kjøper og selger som begge har en haug kjøp/salg på Finn har begge rating på 10, og har også gitt Posten tilgang til å lese/se deres ratinger og kommentarer.

Igjen - det er ikke jeg som fører saken og jeg «gidder» ikke bruke mer tid på det her.
    Det var kun ment som orientering.
    Så lenge du legger ut denne saken, som bør interessere oss alle som driver med kjøp og salg og sender dyrt utstyr med Posten og diverse andre transportører, synes jeg vi må få en oppdatering hvordan denne saken ender. Høres merkelig ut at Posten kan nekte erstatning i dette tilfelle.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.705
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skjønner dette, men har produktet Norsk Importør? Som da vil kunne bekrefte nypris, og kan gå god for en ca pris som brukt.
    Nope, utenlandsk anerkjent «boutiqe» amp. Nypris ikke reellt, dokumentert bruktprisnivå via annonser fra flere steder - bl.a Reverb - også for bytteobjektene, opprinnelig annonsert salgspris fra selger, kommunikasjon om aksept av bytteverdier osv.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.705
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så lenge du legger ut denne saken, som bør interessere oss alle som driver med kjøp og salg og sender dyrt utstyr med Posten og diverse andre transportører, synes jeg vi må få en oppdatering hvordan denne saken ender. Høres merkelig ut at Posten kan nekte erstatning i dette tilfelle.
    Ja, utfallet skal jeg formidle. Ingen av de involverte forstår hvorfor Posten setter seg på bakbeina, men det virker heller ikke å være mulig å løfte det høyere i Posten enn saksbehandleren.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.061
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    og de gir bare faen.

Dette oppsummerer meget godt og presist mine opplevelser med Postens tilnærming til problemer de selv har skapt for sine egne kunder. Med en markant forverring siden Posten ble privatisert.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.610
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Dette oppsummerer meget godt og presist mine opplevelser med Postens tilnærming til problemer de selv har skapt for sine egne kunder. Med en markant forverring siden Posten ble privatisert.
    Staten er fremdeles eier.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.610
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Alle transport og spedisjonsfirmaer blir av natur dårligere og dårligere i disse tider, da det ikke er noen som er villige til og betale akkurat mer enn det de absolutt må, det er rimelig krise i den næringen, og det er trist, for det er et hederlig arbeide!!

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.061
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Staten er fremdeles eier.

Ganske sikker på at skjønte nøyaktig hva jeg mente, men siden du insisterer:

og de gir bare faen.

Dette oppsummerer meget godt og presist mine opplevelser med Postens tilnærming til problemer de selv har skapt for sine egne kunder. Med en markant forverring siden Posten i 2006 ble omdannet til aksjeselskapet Posten Norge AS.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.610
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ganske sikker på at skjønte nøyaktig hva jeg mente, men siden du insisterer:

Dette oppsummerer meget godt og presist mine opplevelser med Postens tilnærming til problemer de selv har skapt for sine egne kunder. Med en markant forverring siden Posten i 2006 ble omdannet til aksjeselskapet Posten Norge AS.
    Den lissepasningen klarte jeg ikke og unngå :love:
    Posten/Bring blir dårligere, og det blir PostNord og.....
    Posten/Bring satser stort for tiden, for og bli ledende... og dem kommer til og klare og konkurrere PN ned i støvlene..
    Så hva sitter vi gjen med da ? Håper på at DSV satser mer siden dem har kjøpt opp Schenker?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.705
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Posten har det jo ganske anstrengt økonomisk om dagen de også. Det samme gjelder store deler av den norske transportbransjen. Store kostnadsøkninger over tid og samtidig press på priser fra de som kjøper transporttjenester har gitt betydelige reduksjoner i marginene.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.061
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den lissepasningen klarte jeg ikke og unngå :love:
    Posten/Bring blir dårligere, og det blir PostNord og.....
    Posten/Bring satser stort for tiden, for og bli ledende... og dem kommer til og klare og konkurrere PN ned i støvlene..
    Så hva sitter vi gjen med da ? Håper på at DSV satser mer siden dem har kjøpt opp Schenker?

Har ingen anelse om hva som kommer til å være tilgjengelig om X år og har heller ingen interesse av å følge med på bransjen. Tråden heter "Erfaringer med Posten(Bring), Postnord og andre fraktselskap" og det er på det grunnlaget jeg poster.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.127
    Bestilte noen lp plater fra platekompaniet for noen uker siden. Eneste valg var helt hjem forsendelse.
    Var ute på reise når det plutselig kom sms om at pakken var levert.
    Navneskilt på døra har vi ikke, postkassa er standard postkasse på stativ.
    Ringte nabo som kunne rapportere at ja vi hadde fått pakke. Ett hjørne kilt nedi brevsprekken, resten på utsiden! Dette er i ett postkassestativ uten tak.

Heldigvis berget vi ved at nabo hentet pakken. Ingen skader på annet enn ytre innpakning.
    ??? :rolleyes:

helthjem.jpeg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.104
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Bestilte fra Imusic og i går stod det i posten appen at pakken var levert men ingenting der. Sist gang jeg bestilte fra Imusic stod det i appen at sendingen var for stor for postkassen så den ble levert på post i butikk.
    Umulig å komme igjennom på posten grunnet chatbot, klarna som det var kjøpt igjennom likeså(feil i systemet så du når ikke kundeservice). Utrolig frustrerende. Hvis den var hengt på postkassen så er den ganske godt skjult og jeg var hjemme bare et kvarter etter at den angivelig skulle vært levert.
    Som sagt, veldig frustrerende

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Så ble jeg igjen rammet av det sorte hullet som finnes i Posten sitt system, der pakker bare forsvinner uten at det finnes spor av dem.
    Nå er det vel tredje gang at dette skjer, og denne gangen var det en ganske kostbar kabel som er sendt med sporing, men skulle leveres i postkassen.
    Alt så fint ut, og til slutt så får jeg melding om at forsendelsen er levert i postkassen. Men for det første, der er ingen pakke, for det andre er tidspunktet helt utenfor postbudet sin rute, og jeg tror neppe postbudet tar en ekstratur for å levere til meg. Dette er likt de to andre gangene pakker har forsvunnet, og det som også er likt er at tiden mellom pakkene er ankommet terminal til de er registrert levert er så kort at alt angir at dette ikke er riktig. Når jeg tar kontakt med kundeservice klarer de ikke å finne pakken/pakkene, og de gir bare faen.
    Så, hva skjer da med alle pakkene som har adresser og da må ligge på terminaler/postkontor? Er det postbudene som stjeler pakkene? Har de "pakkeleken" på terminalene på fredagene? Eller finnes det er sort hull?
    Er aldrig sket for mig og har bestilt virkeligt mange pakker i mit liv. I morgen ankommer 2 R core fra AliExpress. Og senere på ugen en iPad til bare 450 dk.kr fra Ali.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.170
    Torget vurderinger
    9
    Er aldrig sket for mig og har bestilt virkeligt mange pakker i mit liv. I morgen ankommer 2 R core fra AliExpress. Og senere på ugen en iPad til bare 450 dk.kr fra Ali.
    Jeg får gjerne 1-2 pakker i uken, tidvis enda flere, så stort sett går det bra. Denne spesielle saken ser ut til å få en løsning. Posten finner ikke pakken etter mye etterforskning, men det ser ut til at de kommer til å erstatte kabelen, så blir det en løsning....

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.726
    Jeg får gjerne 1-2 pakker i uken, tidvis enda flere, så stort sett går det bra. Denne spesielle saken ser ut til å få en løsning. Posten finner ikke pakken etter mye etterforskning, men det ser ut til at de kommer til å erstatte kabelen, så blir det en løsning....
    Ok det er da godt. Så må du genbestille.

• Liker
    Reaksjoner: JK

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.270
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte fra Imusic og i går stod det i posten appen at pakken var levert men ingenting der. Sist gang jeg bestilte fra Imusic stod det i appen at sendingen var for stor for postkassen så den ble levert på post i butikk.
    Umulig å komme igjennom på posten grunnet chatbot, klarna som det var kjøpt igjennom likeså(feil i systemet så du når ikke kundeservice). Utrolig frustrerende. Hvis den var hengt på postkassen så er den ganske godt skjult og jeg var hjemme bare et kvarter etter at den angivelig skulle vært levert.
    Som sagt, veldig frustrerende
    Du må be chatbot om å få snakke med et menneske/kundebehandler.

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.104
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Skal prøve i morgen da kundeservice var stengt kl 17. Da ordner det seg nok

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.270
    Torget vurderinger
    2
    Skal prøve i morgen da kundeservice var stengt kl 17. Da ordner det seg nok
    Vær oppmerksom på at når du endelig er kommet igjennom så er det ingen som spør om "hva kan vi hjelpe deg med",
    det var min opplevelse vertfall. Ble utkastet og måtte begynne på nytt så bare skriv i vei når kunderådgiver er på chat.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.705
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, utfallet skal jeg formidle. Ingen av de involverte forstår hvorfor Posten setter seg på bakbeina, men det virker heller ikke å være mulig å løfte det høyere i Posten enn saksbehandleren.
    Til orientering.
    Posten skjønte at de hadde en "dårlig" sak her og ønsket nok ikke at dette ble dratt videre - mot f.eks mediaoppmerksomhet.
    Så - de gav etter ut har nå utbetalt erstatning :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn