Og er det ikke ett poeng at kabinettet skal stå «fast» , her blir det ikke noe som holder imot rekylen ?
"Fast" blir det ikke uansett hva du gjør. Selv herdede M24 bolter ned i betong, dratt til så du ser mannen med ljåen, vil ha en resonansfrekvens. Men da blir amplitudene i det minste veldig små. Spikes kan snarere beskrives som at høyttaleren står på nokså harde fjærer med resonansfrekvens et sted i audiobåndet.
Min tommelfingerregel, til glede eller irritasjon for nye lesere, er at myke gummidingser under høyttalerne eller elektronikkomponenter er sånn passe hvis de er minst 15 mm tykke og komprimeres minst 1,5 mm under tyngden av det som står oppå. Da har man en resonansfrekvens ved 12 Hz et sted og effektiv demping fra 16 Hz og opp, dvs gjennom hele audiobåndet. Det er det eneste forutsigbare.
"Rekylen" er stort sett reaksjonskrefter fra basselementene. De kan man forsøke å absorbere underveis ved hjelp av myke elementoppheng og strategisk plasserte viskoelastiske dempeelementer i høyttalerne, eller man kan sette to basser rygg mot rygg for å kansellere kreftene på midten, men på en eller annen måte må de kreftene enten balanseres ut av bevegelse motsatt vei eller føres ned i gulvet. Det beste man kan få til er vanligvis å lavpassfiltrere dem på vei ned til gulvet slik at de ikke påvirker frekvenser vi er interessert i.
En annen sak er å hindre plateresonanser fra høyttalerkassen. Det er vanskeligere enn man skulle tro å hindre kabinettet å ringe med. Ved enkelte frekvenser kan det være mer enn direktestrålingen. Jeg bygde mine høyttalere med myke elementoppheng (pakning i EDPM-gummi + gummiplugger med muttere), aluminium/kryssfiner/aluminium-sandwicher som kabinettmateriale, absurd stive matriser inni, og så et lag gummi og viskoelastisk dempemasse mellom de indre kassene og den ytre finérkappen. Om man legger hånden på siden av høyttaleren når den spiller "bra høyt" kjenner man ingen som helst vibrasjon i platen. Sten død. Kanskje de myke elementopphengene er det viktigste leddet i vibrasjonsdempingen hos meg.