Veldig spennende at @MakkinTosken går foran og har kjøpt en Trinnov Nova!
En ting er at den har opptil 6 kanaler med uslåelig Trinnov romkorreksjon ++ som er mye bedre enn det jeg får med Lyngdorf på kinorommet.
I stua har jeg Trinnov ST2 Pro (4-kanals) og jeg merker at den gir mye bedre korreksjon enn Lyngdorf RoomPerfect (not so perfect) som jeg bruker i kinoen .
Men Nova har i tillegg Audio over IP (AoIP) med Dante!!!
Dette skal jeg henge meg på for da er mulighetene enorme!!!
Litt teknisk babbel:
Jeg var ganske tidlig ute med AoIP og brukte en Merging Ravenna/AES67 (Ravenna er en konkurrent til Dante) sin versjon av "DVS" (som heter VAD) for å streame fra Roon på en Mac og rett til en 8-kanals Audio over IP (AoIP) interface (Merging Hapi II) som sto i stueanlegget og det funket veldig greit! Da trenger man altså ingen dedikert "boks" for delefilter eller romkorreksjon: jeg brukte Audiolense (AL) som romkorreksjon som jeg hadde installert på en WIndows PC (ingen støtte for Mac), og da var det mulig å eksportere og plugge inn et Roon-kompatibelt AL-filter på Roon-serveren min som kjører på en Mac og streame med flerkanal romkorreksjon uten ytterligere HW enn audio-interfacet som man "ser" fra Mac via VAD-driveren.
Men etter en liten stund syntes jeg det ble litt mye fikling med så mange forskjellige komponenter (PC for måling, kalibrering med Audiolense), eksport og import av filtre til Roon, samt en litt plundrete løsning for å få Riaa-signalet inn gjennom den samme signalveien (egentlig ikke så vanskelig, men bare ikke veldig brukervennlig for resten av familien). Så derfor kjøpte jeg men en Trinnov ST2 Pro i stua istedet, men den har ikke AoIP..
Men nå har Trinnov altså integrert 2 til 6-kanals romkorreksjon med et DANTE grensesnitt så da er "problem solved"!! Hvis man går den veien og hvor også alle "tradisjonelle" inputs kobles opp direkte til Trinnoven enten analogt eller digitalt (Riaa, TV, osv) så er det såre enkelt for "hverdagsbruk".
Men da har man samtidig fått muligheten til å implementere et digitalt miksebord hvor man kan gjøre "alt" fra en PC/Mac vha en Digital Audio Workstation (DAW) som for eksempel Pyramix, AVID Pro Tools el.l. Inkludert bruk av tusenvis av DSP-plugins (som for eksempel alt fra Fabfilter)! Man TRENGER ikke en DAW altså men det er det ultimate gøy for skikkelige DSP-nerder!
Og hvis man har flere anlegg (som undertegnede) KAN man faktisk også da klare seg med kun EN Trinnov Nova som implementerer romkorreksjon, og bruke Dante for å streame romkorrigert flerkanals lyd (med inntil 6 korrigerte kanaler) til et av FLERE systemer (men ikke samtidig) så lenge hvert av dem har et Dante-kompatibelt audio interface. Det er jo poenget med Dante, at prosessering og audio interface kan distribueres over nettverk. Dante audio interface trenger ikke å være så dyr eller komplisert som en Nova (som er dyr siden den inkluderer mye mer enn bare flerkanal D/A over ethernet).
Caveat:
En potensiell utfordring med AoIP er at du MÅ ha kablet ethernett mellom alle enheter, og det er også noen restriksjoner ift hvordan rutere kan/bør konfigureres i nettverket. Så helt "plug and play" er det ikke hvis man har litt kompleks nettverkstruktur som jeg har med 4 mesh rutere med kablet back-haul og 2 switcher (en til hvert av anleggene). Men jeg tror&håper kanskje at Dante er litt mer modent/bedre enn Ravenna var.
Må tenke litt på akkurat hvilke bokser jeg skal kjøpe (mulig jeg ville ønske 8 kanaler på kinoloftet for aktiv deling av frontene (da erstatter jeg innebygd Hypex med min 8-kanals purifi forsterker) + subber og Nova støtter maks 6 men kan sikkert koble flere sammen pga Dante) og avventer litt erfaring fra @MakkinTosken men Dante og Trinnov blir det uansett mer av!
Nesten latterlig nerdete at jeg kan ble så ivrig over en slik dings!!
En ting er at den har opptil 6 kanaler med uslåelig Trinnov romkorreksjon ++ som er mye bedre enn det jeg får med Lyngdorf på kinorommet.
I stua har jeg Trinnov ST2 Pro (4-kanals) og jeg merker at den gir mye bedre korreksjon enn Lyngdorf RoomPerfect (not so perfect) som jeg bruker i kinoen .
Men Nova har i tillegg Audio over IP (AoIP) med Dante!!!
Dette skal jeg henge meg på for da er mulighetene enorme!!!
Litt teknisk babbel:
Jeg var ganske tidlig ute med AoIP og brukte en Merging Ravenna/AES67 (Ravenna er en konkurrent til Dante) sin versjon av "DVS" (som heter VAD) for å streame fra Roon på en Mac og rett til en 8-kanals Audio over IP (AoIP) interface (Merging Hapi II) som sto i stueanlegget og det funket veldig greit! Da trenger man altså ingen dedikert "boks" for delefilter eller romkorreksjon: jeg brukte Audiolense (AL) som romkorreksjon som jeg hadde installert på en WIndows PC (ingen støtte for Mac), og da var det mulig å eksportere og plugge inn et Roon-kompatibelt AL-filter på Roon-serveren min som kjører på en Mac og streame med flerkanal romkorreksjon uten ytterligere HW enn audio-interfacet som man "ser" fra Mac via VAD-driveren.
Men etter en liten stund syntes jeg det ble litt mye fikling med så mange forskjellige komponenter (PC for måling, kalibrering med Audiolense), eksport og import av filtre til Roon, samt en litt plundrete løsning for å få Riaa-signalet inn gjennom den samme signalveien (egentlig ikke så vanskelig, men bare ikke veldig brukervennlig for resten av familien). Så derfor kjøpte jeg men en Trinnov ST2 Pro i stua istedet, men den har ikke AoIP..
Men nå har Trinnov altså integrert 2 til 6-kanals romkorreksjon med et DANTE grensesnitt så da er "problem solved"!! Hvis man går den veien og hvor også alle "tradisjonelle" inputs kobles opp direkte til Trinnoven enten analogt eller digitalt (Riaa, TV, osv) så er det såre enkelt for "hverdagsbruk".
Men da har man samtidig fått muligheten til å implementere et digitalt miksebord hvor man kan gjøre "alt" fra en PC/Mac vha en Digital Audio Workstation (DAW) som for eksempel Pyramix, AVID Pro Tools el.l. Inkludert bruk av tusenvis av DSP-plugins (som for eksempel alt fra Fabfilter)! Man TRENGER ikke en DAW altså men det er det ultimate gøy for skikkelige DSP-nerder!
Og hvis man har flere anlegg (som undertegnede) KAN man faktisk også da klare seg med kun EN Trinnov Nova som implementerer romkorreksjon, og bruke Dante for å streame romkorrigert flerkanals lyd (med inntil 6 korrigerte kanaler) til et av FLERE systemer (men ikke samtidig) så lenge hvert av dem har et Dante-kompatibelt audio interface. Det er jo poenget med Dante, at prosessering og audio interface kan distribueres over nettverk. Dante audio interface trenger ikke å være så dyr eller komplisert som en Nova (som er dyr siden den inkluderer mye mer enn bare flerkanal D/A over ethernet).
Caveat:
En potensiell utfordring med AoIP er at du MÅ ha kablet ethernett mellom alle enheter, og det er også noen restriksjoner ift hvordan rutere kan/bør konfigureres i nettverket. Så helt "plug and play" er det ikke hvis man har litt kompleks nettverkstruktur som jeg har med 4 mesh rutere med kablet back-haul og 2 switcher (en til hvert av anleggene). Men jeg tror&håper kanskje at Dante er litt mer modent/bedre enn Ravenna var.
Må tenke litt på akkurat hvilke bokser jeg skal kjøpe (mulig jeg ville ønske 8 kanaler på kinoloftet for aktiv deling av frontene (da erstatter jeg innebygd Hypex med min 8-kanals purifi forsterker) + subber og Nova støtter maks 6 men kan sikkert koble flere sammen pga Dante) og avventer litt erfaring fra @MakkinTosken men Dante og Trinnov blir det uansett mer av!
Nesten latterlig nerdete at jeg kan ble så ivrig over en slik dings!!
Sist redigert: