EN LITEN FORTELLING OM VALG AV SUBBER TIL WESTMINSTER!
Man skulle tro at Westminster ikke trenger subber men med den plasseringen som jeg synes låter best oppover i frekvens samt gir best dybde/bredde i lydbildet må de stå ganske langt ut fra frontveggen og da får jeg en dipp i dypbassen som ødelegger litt av moroa. Trinnov-boksen min kan kompensere en god del for det, men da snakker vi om ganske mange dB boost så helt optimalt blir det ikke. Derfor bestemte jeg meg for å finne noen subber med god kapasitet og som kunne holde tritt med Westminster. Ikke en helt enkel oppgave skulle det vise seg.
Når jeg først skulle ha litt spesielle subber tenkte jeg at vi måtte trå til litt skikkelig. Jeg vurderte mye forskjellig.
ALTERNATIV NR. 1:
Først vurderte jeg 4x (gulv til tak) «compact horn V-serie» fra Kvålsvoll men jeg synes det så litt for hjemmesnekra ut for stua og så sleit jeg litt med å tenke ut noen god plassering. Og er det egentlig "horn"?? Ikke at det betød så mye for avgjørelsen...
Mulig det hadde blitt bra og jeg undersøkte heller egentlig ikke nok om jeg kunne få dem i «custom» finish slik at det matchet Westminster bedre, osv..
ALTERNATIV NR. 2:
Etter det tok jeg litt av og etter litt telefoner til USA bestilte jeg disse her fra PBN Audio:
Ikke vanskelig å se hvor inspirasjonen kom fra der
Relativt dyrt, veldig stort med 2x21 på hver side i bassrefleks med hinsides kapasitet. Det ville sikkert blitt litt tøfft med Westminster basskloner men kanskje også en smule vulgært? Jeg fikk dessuten noen innsigelser folk i sentralen etter simuleringer på valgte drivere osv som gjorde at jeg ba om endringer og det var visst ikke så lett, så til slutt trakk jeg meg. Lang historie kort men søken fortsatte.
ALTERNATIV NR. 3:
Funk Audio lager noen flotte subber så jeg vurderte et par 21-tommers smykker derfra i valnøttfiner som ville matche Westminster ganske bra. For 2 stykk endte vi opp med en ganske stiv pris (ca 250k ferdig importert) og jeg synes det ble litt mye kostnad for noe som egentlig er et par store drivere og ganske standard forsterkere i fine kabinetter kanskje…
Men utvilsomt veldig flott håndtverk!
ALTERNATIV NR 4.-7:
Vel jeg vurderte flere andre alternativer i tillegg til de over, inkludert flere hornsubber, for eksempel fra Avantgarde. Men jeg synes det ofte blir litt for mye bling, fine kasser og litt for lite kvalitetstrøkk per krone...
MEROVINGER!
Så fikk jeg høre om tyske meroVinger som lager servosubber på steroider! Prisen var noenlunde innafor også.. Hos meroVinger kunne jeg selv velge drivere, forsterkere, design, finish og form på kabinettet innenfor visse grenser. Endte derfor opp med 2x18 i lukket kabinett med produsentens egenmekka drivere med ekstrem kapasitet både mtp xmax og effekttålighet. Hver driver har doble spoler og hver spole fores med brokoblede Pascal L-Pro2 klasse-D forsterkere (så totalt 4x1.6kW = 6.4kW per sub!) og med ganske bra DSP fra FourAudio, og både AES og analoge inputs og profiler som kan switches fra en touchpanel.
Men rosinen i pølsa er at meroVinger har utviklet sin egen analoge servokrets med en superlett mikrofon (eller akselerometer, det er valgfritt) som sitter på en av driverne og som korrigerer for differansen mellom analog input og målt output på membranen i en presist kalbrert negativ feedbackløkke. Det er ikke mange produsenter som leverer «skikkelig» servo lenger men meroVinger har lang erfaring med dette og er godt kjent i Tyskland for sine mange prosjekter.
Første leveranse var ingen braksuksess dessverre, men en transportør som trodde de fraktet høyballer og dessuten satt seg på bakbeina og i første runde ikke ville erstatte skaden:
Men etter et nytt halvår med venting fikk jeg endelig to stykk hele subber! De var veldig lette å integrere sømløst med Westminster, slik at man virkelig ikke kan høre at jeg har subber i stua. Annet enn masse kapasitet nedover og avlastningen de gir til Westminster oppover! Og med en veldig definert bass med bra attakk og trøkk i brøstkassa uten tendenser til brumlebass. Her har selvsagt også Trinnov bidratt til magien som både delefilter og romkorreksjon. Og så synes jeg personlig at resultatet er ganske brutalt bøst visuelt sett, på en måte og som til og med kona kan akseptere, tro det eller ei
Her står endelig favorittsubbene trygt i stua sammen med min forståelsesfulle frue (sub + frue veier ca 200kg stykket, men heldigvis kunne kona gå opp trappene selv):
Og som vist tidligere, installert slik. Bortsett fra et par kraftige tubebassfeller i hjørner og noen små på hver side er rommet fortsatt "stue" men med Trinnoven blir det veldig greit likevel:
Mulig jeg kommer tilbake med noen målinger og noen spesielle ting som oppnås med servo men nå er jeg sulten!
Og nå fabler jeg altså litt om nye subber i loftstua også...
Erik