Erks skriblerier

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.936
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20230528_205213.jpg
    20230528_205126.jpg

Et utrolig koselig gardsutsalg med masser av snadder i frys/kjĂžleskap og hyller.
    Anbefaler alle en tur innom denne.
    PS.. god kaffe og fersk hjembakst bĂžd de ogsĂ„ pĂ„đŸ˜‹

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Sommer og fiske starter sÄ smÄtt! Blir nok ikke mye "hifi" herfra fÞr ut i august aner det meg.

Koser meg i den lille bÄten sÄ snart den kommer pÄ plass i Seljord i morgen. Der er det for Þvrig stor Þrrett. StÞrste jeg har fÄtt er omtrent 3kg men stÞrste som er tatt er 12 kg. Da snakker vi ;-) Men en til pÄ 3kg er helt greit for meg, det rÞsker bra i stanga det, litt annet enn en 3kg torsk for Ä si det slik, og den drar fint bÄten en liten stund! Og adrenalitet er pÄ topp det kan jeg love!

Stort sett fÄr jeg Þrrett pÄ 0,8-1,5kg med det utstyret og "opplegget" jeg bruker. Fint det og og passe til middag dessuten. Grovt utstyr og noe som gÄr litt dypt er en selvfÞlge fra 0,8kg og oppover. 5kg i Är?? Hadde ikke gjort noe...

Men mer sier jeg ikke, her er det stĂžrre mysterier og hemmeligheter enn romkorreksjon, det er helt sikkert :cool:

Vedlegg

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.809
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du jakter nok pÄ ormen, big fish :)

• Love
    Reaksjoner: erk

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Du jakter nok pÄ ormen, big fish :)
    Jada, jeg har innbildt meg at jeg har hatt den pÄ et par ganger og har sett veldig stor "fisk" pÄ ekkoloddet. For noen Är siden tok jeg med en fyr fra Belgia ut som hadde fisket med reke fra land i 2-3 dager og var helt hÄplÞs... Vi dro ut og sÄ fikk jeg pÄ en som rÞsket av multisenen gitt.. Fiskehistorier vet du.. ikke noen orm nei men det var uansett heftig... SÄ da ble det litt fluefiske langs land og han fikk med seg 4-5 smÄfisk til middag. Kom med en liter Whiskey til meg dagen etter sÄ han var i hvert fall fornÞyd, og fortsatt litt sjokket over den vi mista... Sjukt med Þrret over noen kilo nÄr den bestemmer seg for Ä ikke samarbeide, liksom drÞmmen det :)

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    I den bÄten her har jeg ogsÄ kost meg mye helt siden 90-tallet men nÄ sa eieren stopp sÄ det er dessverre over.
    Lake Ontario i Mississauga rett ved en elv hvor laksen stÄr lenge. Opptil 15 kg fin fisk.
    BĂ„ten er en 50 fots sportsfisker. 2x700hk bensinmotor og 1200 liter bensintank...........
    FÄtt mye laks og mye hodepine i den bÄten. Men det er en litt annen greie enn Seljord ja...
    1686770768050.png

Nei nÄ blir det litt facebook dette her. Men fiske er gÞy :)

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    De to fĂžrste subbene til kinoen er ENDELIG klare for Ă„ shippes fra Tyskland! Tok tid Ă„ lage ny analog preamp (hvor jeg gjĂžr all DSP eksternt).
    1687961616267.png
    1687961661272.png

Samt ny servokrets tilpasset aksellerometer (siden jeg skal ha 3 stk stacket pÄ hver side funker ikke de mikrofonene meroVinger vanligvis bruker som "sensor").
    1600W RMS per sub med en 21" driver med 97dB sensitivitet. Denne driveren fra Eighteen Sound sammen med servo bÞr gi bra med trÞkk og kontroll, og lav forvrenging, hÄper jeg:
    1687961755263.png

Blir nok vakkert sammen med Moelva med matchende finish og samme hþyde i 3x 😍

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Ad DSP til subbene sÄ er det ikke ferdigtenkt. Jeg kan selvsagt la Lyngdorf gjÞre jobben og korrigere hver side som EN sub og hvor jeg setter delay og deling i Lyngdorfen.

Men jeg lurer pÄ om jeg bÞr skaffe meg en 8-kanals DSP slik at jeg stÄr helt fritt ift integrering bÄde i rom og mot Moelva-frontene og slik at jeg egentlig kun bruker Lyngdorf-processoren pÄ film (og at Lyngdorf da "ser" en fullrange og ferdig kalibrert stereo og forhÄpentlig ikke messer for mye med det utover tidsintegrering mot de andre kanalene).

Jeg beholder ogsÄ 4xSVS som hjÞrneplasserte og dedikerte LFE-subber.

Alternativet er en 32-kanals Trinnov men jeg synes det blir fryktelig mye penger og litt usikker pÄ hva jeg fÄr som jeg ikke kan klare selv med god men mye rimeligere SW... Har jo fortsatt en AL-lisens for eksempel ;-) Men jeg synes ikke Moelva trenger noe (sÊrlig) DSP over 100Hz utover den tuningen @Snickers-is og jeg allerede har lagt inn, sÄ derfor tenker jeg nok mest en ekstern DSP framfor helt ny prosessor.

Burde ikke ha solgt den flotte Merging HAPI'en jeg hadde, hadde vÊrt perfekt nÄ sammen med PC-basert SW/DSP. Kan leke enda litt mer med kardioide i bassen osv, AoIP gir ogsÄ stor fleksibilitet uten behov for noen dedikert "streamer" ....

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Sitter det ikke noen DSP i de Merovinger-subene?
    Vanligvis kommer meroVinger med DSP-modul, en omfattende en sÄdan fra FourAudio med FIR og mye annet som kontrolleres via PC/USB, tilsvarende Hypex Filter Designer. Men jeg valgte det bort siden jeg uansett Þnsker Ä sentralisere DSP til litt fÊrre steder framfor Ä justere ting i 10 forskjellige subber, hÞyttalere og prosessorer og alt med forskjellig programvare ;-)

Hypex DSP i Moelva mÄ jeg fortsatt bruke men egentlig ville jeg kanskje foretrukket om de ogsÄ var uten DSP og bare 3x XLR linjeinputs per hÞyttaler slik at jeg kunne justert enda mer sentralt fra ett og samme program. Kanskje jeg en vakker dag bygger om men det er ikke ofte jeg trenger Ä skru pÄ de sÄ det er vel greit. Men pÄ litt sikt heller jeg mot Ä kjÞpe en Merging HAPI som sammen med Ravenna/AoIP gir meg opptil 192 kanaler og sentralisert DSP for eksempel i en kraftig Mac... Har ikke bestemt meg ;)

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tarn!
    Du er rundlurt, hva faen skal du med en dac til kr. 250000.- 😂 digitalt er digitalt og har NULL betydning. Antar den dyre dritten du har kjĂžpt mĂ„ler dĂ„rligere enn topping dac til kr 6000.- Lykke til med placebo! đŸ€Ł Er det mulig
. đŸ€Ż
    Jeg har prÞvd denne skeptisisme veien. Men Topping er krise. En Cyp dac jeg fant hos modern spiller ringer rundt den beste toppingen. Det har vel sikkert kommet en bedre topping nÄ.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Jeg har prÞvd denne skeptisisme veien. Men Topping er krise. En Cyp dac jeg fant hos modern spiller ringer rundt den beste toppingen. Det har vel sikkert kommet en bedre topping nÄ.
    Er egentlig litt usikker pÄ hva jeg skal si, men jeg fikk lyst til Ä svare sÄ jeg bare hopper i det, rett inn i hulen av spÞkelser og kontrovers :)

Jeg vet Êrlig talt ikke om den dCS-DACen er spesielt fornuftig. Det er i hvert fall fryktelig mye penger. Samtidig har den siste jeg kjÞpte (Apex) ogsÄ mÄlbare forbedringer i form av linearitet ned til -135dBFS v/24 bit og dermed ca 22bit opplÞsning som overgÄr alt annet tror jeg, og som kanskje kan vÊre hÞrbart hvis man benytter DSP og digital volumkontroll sammen med effektive hÞyttalere eller en ikke optimal gain struktur hvor du mÄ skru MYE ned pÄ volumet digitalt. Eller kanskje det er bare teknisk godteri uten praktisk betydning. Men uansett, jeg ER sikker pÄ at det er virkelig solid "engineering" som ligger bak produktene og ikke bare fin innpakning. ALT er ekstremt godt gjennomfÞrt og det gir meg en god fÞlelse. For eksempel utgangsimpedanse pÄ 3 ohm som kan se inn i 600ohm inngangsimpedanse selv med 6V utsignal uten antydning til vreng. Det kaller jeg et robust utgangstrinn...

Jeg har Êrlig talt ikke brydd meg mye om A/B testing pÄ en stund, det er mer "slow listening" hvor jeg innbiller meg at jeg hÞrer briljante ting fra tid til annen. Hvorvidt det faktisk stemmer er vanskelig Ä si. Selv om sist gang jeg forsÞkte A/B kunne jeg godt hÞre at dCS lÄt bedre enn min NAD Masters DAC, der var det liten tvil. Og sammenliknet med min gamle EC EMC-1 CD-spiller var forskjellene enda mer markante i favÞr dCS. I mangel pÄ et mer presist ord: dCS er bare mer "deilig" :) Det er likevel godt mulig at jeg kunne blitt kjempefornÞyd med en Benchmark, en RME eller et Merging DAC-kort. Alle disse har bakgrunn fra mer "pro" markeder og med tekniske lÞsninger som imponerer meg, for eksempel ekstra headroom for intersample overs, gain justering osv osv. Topping har jeg ikke noe forhold til annet enn at jeg ser de mÄler bra hos Amir og ser ut til Ä vÊre optimalisert for akkurat Ä mÄle bra pÄ de parameterne han bruker.

Og sÄ min ASR Emitter II Excl. Jeg bare digger byggekvaliteten, de ekstreme doble eksterne strÞmforsyningene med 1.385.520 uF ladelytter og kontakter som likner noe man ville brukt inn til en trafo i et passe stort hÞyhus (faktisk ikke tull), samt batteriene pÄ linjedelen, mÄten volum er implementert pÄ, intern kabling og lodding, en layout av printkortene som er hinsides vakkert. Totalt 138kg med skikkelig ingeniÞrfag som jeg som gammel elektroingeniÞr bare beundrer. MÄten lyden bare flyter sÄ uanstrengt og dynamisk er ogsÄ i en sÊrklasse sammenliknet med annet jeg har hatt, inkludert en Boulder integrert som ogsÄ skal vÊre rÄbra og med transienter jeg aldri har hÞrt maken til, men som jeg synes ble veldig korrekt men manglet "nerve". Mine gamle EC-monoblokker blir en myk vits i forhold selv om de fortsatt ikke er "dÄrlige" og jeg bruker dem fortsatt i anlegg nr 2 og 3.

Hvis jeg skal sammenlikne med noe mer "nytt" som sikkert ogsĂ„ mĂ„ler like bra eller bedre enn ASR Emitter mĂ„ det vĂŠre Vera og deres implementasjon, som jeg har stor respekt for teknisk sett, selv om jeg ikke har hĂžrt dem. Liker godt at de har lagt ned sĂ„ mye energi pĂ„ inngangstrinnet og gainkontroll og alt virker ganske kompromisslĂžst rett og slett. Har ogsĂ„ en 8-kanals Purifi forsterker som pĂ„ INGEN MÅTE lĂ„ter dĂ„rlig, jeg vil si den er fantastisk bra, men har ikke helt den fullstendig uanstrengte "personligheten" som jeg synes ASR varter opp med.

Litt mye synsing pÄ en sÞndag. NÄ litt film :cool:

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Ja i dag har jeg brukt adskillige timer pÄ mitt lille hobbyprosjekt med dynamisk multiband kompressor/extender. Tok en hÄplÞst komprimert lÄt fra Bee Gees (Jive Talking) som bÄde lider av intersample overs og ganske ekstrem kompresjon hvor peaks gÄr i taket HELE tiden. Originalen er den underste kurven.
    Tok fÞrst ned nivÄet med 6dB og sÄ la jeg pÄ ca 6dB "positiv" expansion i tre bÄnd med litt forskjellige thresholds osv vha en plugin (Fabfilter Pro MB). Endte opp med Ä bruke Audacity for Ä lage fila som nÄ har stÞtte for AudioUnit og VST-plugins. Genialt :)

Er pÄ ingen mÄte i mÄl siden det er en viss lÊringskurve her. Skal fÄ lagt ut WAV men mÄ nesten hÞre pÄ det selv pÄ digganlegget og ikke bare hodetelefoner fÞr jeg tÞr, mulig det lÄter shiiit ;-)

1689706751032.png

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Litt Ä skru pÄ og det mÄ gjÞres pr. lÄt i et forsÞk pÄ Ä reversere det produsenten la inn av loudness war i fÞrste omgang... SÄ det er tidkrevende men gÞy.
    1689707185379.png

L

larsmartin

Gjest
    ForelĂžpig belĂžnning for strevet! JordbĂŠrpai med is. Laget av dama til guttungen. Hun er velkommen nĂ„r som helst (enda godt det da siden hun stort sett bor her). @larsmartin fĂ„r avgjĂžre i morgen om det var verdt turen fra Drammen 😍

Vis vedlegget 936065
    Gleder meg som et barn. đŸ€€ Dette setter Westminster, servosubber, dCS Apex DAC, Trinnov, ASR Emitter, Basis, Audio Note og moelva i skyggen!

L

larsmartin

Gjest
    Takk for idag! Det ble faktisk en hele dag! 😊

Morro Ă„ prate med en ingeniĂžr som er ekte hifi freak. Litt som Ă„ prate med Jesus og djevelen pĂ„ en gang. 😅

Syntes begge oppsettene dine er heftige, men slo meg ikke helt til ro i 3. etg. Stue anlegget med Westminster og servobass var helt rÄtt og jeg stor kosa meg. 110% perfekt timet bass og null hÞrbare rom moder.
    Skal en gi noen nevroser mÄ det vÊre mer kontroll i toppen, der var det kanskje noe mer stress enn ellers. Og skal en pÄ dÞd og liv klage enda mer kan det vÊre at volumet mÄtte litt opp fÞr lyttebilde ble ett.

Dette anlegget er i retning jeg personlig liker.
    En fin lytte opplevelse som absolutt var verdt turen.
    Takk for idag og for hyggelig vertskap!
    NĂ„ var jeg steng i bedĂžmmelsen og hĂ„per du vil ta hevn! 😅 Jeg skal uansett hjem Ă„ jobbe med bassen. đŸ«Ł

Sist redigert av en moderator:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Takk for idag! Det ble faktisk en hele dag! 😊

Morro Ă„ prate med en ingeniĂžr som er ekte hifi freak. Litt som Ă„ prate med Jesus og djevelen pĂ„ en gang. 😅

Syntes begge oppsettene dine er heftige, men slo meg ikke helt til ro i 2. etg. Stue anlegget med Westminster og servobass var helt rÄtt og jeg stor kosa meg. 110% perfekt timet bass og null hÞrbare rom moder.
    Skal en gi noen nevroser mÄ det vÊre mer kontroll i toppen, der var det kanskje noe mer stress enn ellers. Og skal en pÄ dÞd og liv klage enda mer kan det vÊre at volumet mÄtte litt opp fÞr lyttebilde ble ett.

Dette anlegget er i retning jeg personlig liker.
    En fin lytte opplevelse som absolutt var verdt turen.
    Takk for idag og for hyggelig vertskap!
    Jeg skal hjem Ă„ jobbe med bassen. đŸ«Ł
    Takk det var en veldig hyggelig opplevelse Ä ha deg pÄ besÞk!
    Masse innsikt, erfaring og klĂžkt i @larsmartin det er helt sikkert!

Kjernekar du, rett og slett!

Og jeg synes du traff ganske bra pÄ din vurdering av oppsettene.
    Jeg har fortsatt litt jobb som kan og skal gjÞres pÄ kinoloftet, bÄde bass og forsÄvidt elektronikken (for ordens skyld er det 3dje etg, og forresten du fikk aldri hÞrt anlegget i fÞrste etg ;-)
    Stueoppsettet i 2etg med Westminster er forbedret siden i vÄres da jeg hadde Äpent hus og det sitter bra nÄ synes jeg ogsÄ.
    Jeg er ogsÄ enig ift det helt Þverste registeret. Der er nok ikke Westminster sin kompresjonsdriver verdensmester; det er litt antydning til stress der som for eksempel kommer fram pÄ lyse damestemmer i kor. For eksempel var beryllium-diskanten i Persona 9H, med samme elektronikk ellers, enda bedre opplÞst og silkemykt. Jaja... tror ikke det er kjempeenkelt Ä fikse men jeg tror likevel jeg beholder Westminster i lang tid framover pga overdÄdig sjarm og brutalsnill personlighet :)
    edit: mulig den supertweeteren Tannoy har eller noe annet i edelt metall burde prĂžves likevel men da ville jeg nok hatt den med aktiv deling fra 10kHz for eksempel og det blir fryktelig mye greier...

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Langesund
    Sueanlegget var tulla til da vi var der, sÄ fy skam Loftet lÄt meget bra i mine Þrer bortsett fra i bassen.
    Ikke lenge fÞr alt sÄr Ä spiller som det skal :) :)

• Love

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Langesund
    Nei nĂ„ kommer to 21-tommere hvert Ăžyeblikk og 4 til er bestilt. DA... mĂ„ du komme tilbake 😇
    Det kan bu banne pÄ pÄ at jeg gjÞr, men venter nok til du har alle seks pÄ plass. Hvis det skulle drÞye litt sÄ hÄper jeg du fÄr tatt deg en tur ned hit i mellomtiden, sÄ du fÄr en lytt pÄ det jeg sitter Ä innbiller meg er sÄnn det bÞr vÊre

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Slik ser en nÊrfelt mÄling (70cm) av Westminster ut, fra 400Hz (det er litt mer komplisert under 400Hz pga hornladingen).
    SĂ„nn +/- 4dB med unntak av en litt stĂžrre kansellering rundt delefrekvensen. 1/6 oktav glatting.

1690040861397.png

Hvis jeg plotter group delay (rÞdt) og excess group delay (hvitt) fÄr jeg en fryktelig rett linje:
    1690041120426.png

Det betyr mest at mÄlingen er OK uten at refleksjoner fra rommet er med, samt at hÞyttaleren i utgangspunktet er svÊrt godt tidskorrigert med unntak av smÄting som man fÞrst ser med kun 1/48 glatting:

1690041968742.png

Her ser man LITT mer rotete gruppeforsinkelse som ikke er minimum fase (hvit kurve er excess group delay). Eneste hÞyttaler jeg har sett sÄ flat faserespons/gruppedelay pÄ fra bass til diskant er Westminster i nÊrfelt (sammenliknet med de andre jeg har i huset). Det er ikke like enkelt Ä mÄle nÊrfelt nÄr man har bass, mellomtone og diskant som ikke er samlokalisert som i koaxen...

For ordens skyld, slik ser det ut fra MLP, hvor refleksjonene fÄr lov til Ä herje fritt (fortsatt 1/48 glatting), noe som gjÞr romkorreksjon over 650Hz eller deromkring litt mer vanskelig Ä vurdere effekten av, hvis det gjÞres ut fra MLP mÄlinger:
    1690041834647.png

Men spÞrsmÄlet er, er det noe galt med Ä korrigere nÊrfeltresponsen siden den er minimum fase? Litteraturen sier det er "ok"...

1690042415468.png

Den oransje kurven er etter en grov "minimum fase" nÊrfelt korreksjon bare vha REW, 1/12 oktav glatting. Godt innenfor +/- 2dB. bortsett fra rett over 1kHz som fortsatt ikke kan korrigeres sÄ pÄ 70cm sÄ er det en utfasing mellom tweeter og bass som mÄ fÄ vÊre i fred. Utfasingen synes nesten ikke pÄ mÄlinger fra MLP som tar med refleksjoner sÄ det er litt rart men.. Fasen er uansett like pen eller kanskje penere.

Slik ser vannfall ut etter korreksjonen (ja jeg vet, jeg burde mÄlt pÄ hÞyere SPL men...):
    1690043522840.png

Bortsett fra grumset rundt delefrekvensen sÄ ser det jo vakkert ut...

SÄ hvis det stemmer at man sÄpass enkelt kan gjÞre omfattende korreksjoner i nÊrfelt hvor responsen er minimum fase, hvorfor har ikke flere DSP-systemer direkte stÞtte for dette? Dirac? Trinnov? RP? AL? De fleste prÞver vel Ä gjÞre noe tilsvarende ved bruk av tidsvinduer slik at man "ser" bÄde (estimert) direktelyd og (estimerte) refleksjoner separat men jeg er usikker pÄ om det blir helt det samme. Eneste som tilbyr bÄde hÞyttalerkorreksjon i nÊrfelt etterfulgt av romkorreksjon primÊrt i bassen er DEQX: https://www.deqx.com/

Virker pÄ meg som DEQX har en god ide... Synspunkter?
    😍 đŸ€Ș

Vedlegg

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Deqx var ikke sÄ lett Ä fÄ god lyd med.
    Jeg lurer pÄ om utfordringen er hvordan man kan ta gode nÊrfeltsmÄlinger (i mangel pÄ anekoisk kammer). Hadde samme "problem" med mine 4-veis Adam Audio som jeg fiklet med i fjor. Det ble bare tull nÄr jeg mÄlte fra 20-20kHz pga avstand mellom driverne.. MÄ i sÄ fall mÄle og korrigere hver driver separat men da har man nye utfordringer...

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    TÄrnÄsen
    Ja det skal ikke vĂŠre lett og mye vil avhenge av implementasjonen men prinsippet om Ă„ dele opp i minimum-fase hĂžyttalerkorreksjon vs romkorreksjon, gir det ikke mening?

L

larsmartin

Gjest
    Kom over dette albumet og det skal vĂŠre i multi kanaler, det bĂžr vĂŠre vanvittig bra i 3 etg. din. đŸ€€

IMG_0779.png

• Love
  • Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn