Det der sjekket jeg da jeg fikk min siste maskin, det fulgte med testkit med ønskede verdier i manualen, sjekket disse opp mot verdiene som jeg fant hos vannleverandøren, da alt så fint ut så sluttet jeg å tenke mer på dette...
Som sagt, har et filter her ved siden av den ordinære vannkrana, men jeg har ikke gått systematisk til verks, og jeg bruker nok mest vanlig kranvann,Noen som har tenkt litt over vannkvaliteten til kaffe’n?
@Deng1 kanskje?
Her i Norge er det ja generelt lite calcium i vannet. Her på øya skal hardheten ligge på ca 1dH, noe som egentlig er for lavt. Det sies at optimum skal være mellom 3 og 6 dH.
Hva sier de lokale brennerier til det? Hvilken hardhet anbefaler de? Hadde vært interessant å vite om de tar høyde for sånt i utviklingen av kaffesortene sine.
Mulig en av årsakene hvorfor jeg syns kaffe’n mange plasser har en sur preg og hvorfor jeg foretrekker italiensk brent espresso (så lenge den ikke er helt kullsvart) for å få en rund og fyldig opplevelse. For bløt vann skal motvirke også cremadannelsen.
Bør renses ihvertfall hver 100ede koppFungerer det å vaske delen?
OK, ser det finnes og skal prøves.Det går fint og bruke filter til espresso og.
Jeg har brukt det noe, det blir en bitteliten smaksforskjell.
https://www.kaffebox.no/product/cafelat-filter-paper/Lagde noe Ø58 mm ringer av kaffefilter jeg har liggende. Merket ikke stort på smak men kaffen kjentes litt "lettere" ut - mulig innbilning men skal teste mer.