Mat, drikke og røyk Espresso og espressomaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.547
    Torget vurderinger
    2
    Det der sjekket jeg da jeg fikk min siste maskin, det fulgte med testkit med ønskede verdier i manualen, sjekket disse opp mot verdiene som jeg fant hos vannleverandøren, da alt så fint ut så sluttet jeg å tenke mer på dette...

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.654
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har tenkt litt over vannkvaliteten til kaffe’n?
    @Deng1 kanskje?

Her i Norge er det ja generelt lite calcium i vannet. Her på øya skal hardheten ligge på ca 1dH, noe som egentlig er for lavt. Det sies at optimum skal være mellom 3 og 6 dH.
    Hva sier de lokale brennerier til det? Hvilken hardhet anbefaler de? Hadde vært interessant å vite om de tar høyde for sånt i utviklingen av kaffesortene sine.

Mulig en av årsakene hvorfor jeg syns kaffe’n mange plasser har en sur preg og hvorfor jeg foretrekker italiensk brent espresso (så lenge den ikke er helt kullsvart) for å få en rund og fyldig opplevelse. For bløt vann skal motvirke også cremadannelsen.
    Som sagt, har et filter her ved siden av den ordinære vannkrana, men jeg har ikke gått systematisk til verks, og jeg bruker nok mest vanlig kranvann,
    Det er mye som må testes ved forskjellige typer brenninger osv. Og jeg bruker både lyst, mellom og mørkbrent her.
    Så jeg hører mest på dem som kan og se om det er noe jeg kan ta med videre selv..

Best kaffe får man hjemme, merker og at når jeg en sjelden gang drar på kaffer hvor dem har flotte maskiner osv, så kan det både smake surt.. tilogmed småharsk kaffe, som tyder på for store innkjøp iforhold til omsetning........

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Sånt noe hadde vært interessant å teste, men hvis en skal øke hardheten fra 1 til over 3, trenger en 3 stk

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Fikk testet kvernen såvidt i dag og det er litt forskjell på volum av den malte kaffe'n i portafilteren.

Maler 18g og fra min gamle Casadio Enea kvern passer det godt i en 18g filter. Fra Cimbali kvernen renner det nesten over. Veldig fluffy.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hva er det egentlig i kaffe’n som løser opp krom i portafilteren?
    Og hvorfor blir det fremdeles brukt krom når en vet om det? Ikke det mest helsefremmende antar jeg.
    Prisen på rustfritt kontra forkrommet messing kan ikke være en så meget stor forskjell - ikke på en kommersiell maskin til godt over 100k.
    Er det det som gir den spesielle smaksopplevelsen? 😉

Så egentlig burde en være glad at krombelegget er borte allerede når en kjøper en brukt maskin?

IMG_8669.jpeg
    IMG_8668.jpeg IMG_8669.jpeg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en Isomac. Den har to " håndtak" / portafilter. Det ene er i daglig bruk mens det andre har knapt vært brukt. Begge har messing innvendig og krom utvendig. Mulig det som ikke brukes skinner litt men ikke slik krom du har utvendig.

Forøvrig får du raskt et solid lag kaffe her så tror ikke det spiller så mye rolle om det er messing under...

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Disse er fra samme maskina. Den ene er single spout og tydeligvis lite brukt, den andre er den doble.

Tror ikke at messingen er problemet heller.
    Tenker bare på krom i kaffe’n som løser seg over tid.
    Mente at det burde kanskje være en fordel og kjøpe en maskin der krombelegget allerede er borte. 😉
    Har observert det samme med Rocket maskina som jeg hadde. Gikk da over til bunnløst portafilter (som også var en forbedring smaksmessig)
    Men bunnløst er lite praktisk i serveringssammenheng.

Ascaso maskina som jeg bruker hjemme har rustfritt stål i tank og portafilter. Så det finns.

IMG_8670.jpeg

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mine ser omtrent ut som dine.

Ikke sikker på at det er krom i den til høyre eller noe annet belegg på messingen. Uansett så får du et kaffe fett lag her som isolerer messing/krom fra kaffen som traktes. Om jeg skal fjerne dette nå og da bruker jeg såpe og stålull som nok river litt i dette belegget slik at det etterhvert ser ut som den til venstre vil jeg tro. Det sies og at denne kaffen er mindre sunn enn den som traktes med filter pga dette fettet - filteret skal fange opp en del av fettet.

Kjøpte min brukt så om krom er blitt borte i kaffen, er det kommet i forrige eier. Små doser krom trenger vi å få i oss uansett, og man har nok brukt messing uten bly her så bekymrer meg ikke dog heller for kaffefettet. Det skal heller ikke du da det er farligere å bekymre seg enn å få i seg litt messing :) .

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.654
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det går fint og bruke filter til espresso og.
    Jeg har brukt det noe, det blir en bitteliten smaksforskjell.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.654
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Kaffefettet tilfører nok noe smak ja, for jeg sitter med følelsen av at kaffen blir litt "mattere" i smaken...

Nå er jo og den tesen iforhold til kaffefilter vs espresso kanskje noe feil, det blir blant de fleste brukt mørkbrent espresso, som det da skal være mindre kaffefett i og.. samt at ekstraksjons tiden er ganske forskjellig.

Man vet: Kaffe er farlig idag, og sunt imorgen.. :cool: ;)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Lagde noen Ø58 mm ringer av kaffefilter jeg har liggende. Merket ikke stort på smak men kaffen kjentes litt "lettere" ut - mulig innbilning men skal teste mer.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn