Mat, drikke og røyk Espresso og espressomaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg tenker litt på en Delonghi Dedica selv etter tipset ditt her. Takk for det😃👍

Er det EC685 utgaven du har? Ser de ligger på rundt 2k nå uten noen spesielt BF tilbud som jeg kan se.

Trenger jeg noe mer utstyr for å få god espresso og vil Uniform kverna være ett godt utganspunkt?
    EC685BK ja.
    Det en må være obs på med Dedica og tredjeparts utstyr er diameter på portafilter - som er 51mm.
    Jeg kjøpte Normcore "bottomless portafilter" (kjekt å ha når en vil følge med på "ekstrakteringen") , ekstra kurv (IMS) og "puck screen) til å legge på toppen av portafilteret. (sparer en for smuss opp mot maskinen), "coffe stirrer needle" for å røre og jevne ut eventuelle klumper i den kvernede kaffen etter at en har hat kaffen i portafilteret.
    Pluss litt dill og dall - som foreks. godt tre-håndtak til portafilterene. 😜

Uniform-kverna kjenner jeg ikke til.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    EC685BK ja.
    Det en må være obs på med Dedica og tredjeparts utstyr er diameter på portafilter - som er 51mm.
    Jeg kjøpte Normcore "bottomless portafilter" (kjekt å ha når en vil følge med på "ekstrakteringen") , ekstra kurv (IMS) og "puck screen) til å legge på toppen av portafilteret. (sparer en for smuss opp mot maskinen), "coffe stirrer needle" for å røre og jevne ut eventuelle klumper i den kvernede kaffen etter at en har hat kaffen i portafilteret.
    Pluss litt dill og dall - som foreks. godt tre-håndtak til portafilterene. 😜

Uniform-kverna kjenner jeg ikke til.
    Om du må bruke puckscreen for og unngå kaffe oppi gruppehode. så er det muligens A: for mye kaffe B: feil portafilter ( 2 sider av samme sak igrunn )

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Det tok ikke lang tid dette. Har bestilt meg ny kvern.

Fikk ikke noe dreis på Wilfa Uniform kvernen selv etter bottomless filter og IMS kurv. Ble dårlig med krema og smakte skarpt. Kan muligens være at S&H kaffen ikke var helt ferske også, men så klødde det jo litt etter å prøve da.

Så hva skal man kjøpe? Er jo litt å velge i der ute og valget falt på en Mignon Stark som jeg fikk til 20 % rabatt og da havnet den på 5.300,-. Den skal være lik XL utgaven så vidt jeg skjønner med 65 mm kvern. Italiensk produsert, fra ett 100 år gammelt firma er jo litt ålreit det. Er jo veldig mange firmaer som popper opp og produserer mye gromt, det skal sies. Kanskje end game, kanskje ikke….. Skal kun brukes til espresso så da håper jeg den duger.

Er fersk i gamet men villig til å prøve. Har på følelsen at espresso er litt learn by doing 😃

IMG_0643.jpeg

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    814
    Sted
    Porsgrunn
    Har selv Mignon XL, og vil tru at du blir fornøyd med denne.
    Med en single dose Blow up Cleaning fra leverandør, slipper du å tenke på zero retention.
    I tillegg har den lavt lydnivå under kverning.
    Til prisen trur jeg at dette er det beste du kan få nå.

Sist redigert:

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    814
    Sted
    Porsgrunn
    Her avbildet med single dose Blow up Cleaning og nytt justerings hjul for mer nøyaktig kverning.
    1 grad + eller - på skalaen tilsvarer ca: 4-6 sekunder endring i tid på espresso shot når kaffebønnene er ferske.
    Så da er det bare å kalibrere deg frem til hva du syntes er best.
    Jeg for min del prøver å få 36 gram ferdig espresso på 25 sekunder med 18-20 gram kvernet kaffe.
    Hva du liker blir din smak.
    Temperaturen under brygging, må du også ta i betraktning.

20241213_232240.jpg

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Jeg så det fantes et justeringskit. Synes det ser veldig bra ut og i tillegg så er er det lettere å få satt graden riktig.

Det som er litt dumt er at Starken har andre dimensjoner. Den er 186 x 128 mot XL / Spezialita sine 180 x 120. Spørs om det passer da? IMG_0644.jpeg IMG_0645.jpeg

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    814
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg ville sjekke dette mot Aro espresso som jeg opplever er et seriøst firma.
    Det er merkelig om dette ikke vil fungere med Mignon Stark.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Jeg ville sjekke dette mot Aro espresso som jeg opplever er et seriøst firma.
    Det er merkelig om dette ikke vil fungere med Mignon Stark.
    Det skal jeg gjøre. Er skiva på toppen også i aluminium?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    Er ikke produktet feilkonstruert om man må begynne og modde nye produkter?

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Er ikke produktet feilkonstruert om man må begynne og modde nye produkter?
    Det kan man jo sikkert si men jeg tenker hvis dette forenkler bruken ved enklere å finne tilbake til justeringsgraden på forskjellige bønnetyper/kaffetyper så er ikke 33 / 56 USD så ille og jeg synes det ser ganske så bra ut også.

Jeg har brukt vesentlig mer på å tweeke på anlegget mitt enn dette her😆

IMG_0646.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    Joda, har både visuell gradskive og lasermåling på min, med display. Men slikt bør være ferdig ifra fabrikk.
    Uansett så er det oss som er det svakeste leddet 🤪 😉

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Joda, har både visuell gradskive og lasermåling på min, med display. Men slikt bør være ferdig ifra fabrikk.
    Uansett så er det oss som er det svakeste leddet 🤪 😉
    Den jeg har kjøpt er vel som en Asker & Bærum Passat (a.k.a Tesla) i forhold til Rolls Roycen din😁👍.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Hva hjelper lasermålingen med forresten?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    Det viktigste er som alltid, den beste kaffen er den du liker.
    Og det finnes mange snarveier med kverner og maskiner.
    Det viktigste er og ha fersk kaffe, men det som mener jeg den tiden som brenneriet mener best og starte på, ifra brenning.
    Kan aldri få pushet nok og eksperimentere med lyst mellom og mørkbrent... og ifra flere brennerier.
    Jeg får veldig god kaffe slik jeg liker det ifra https://www.carloscoffee.no/ fin puck blir det og, detter rett ut av portafilter uten at noe setter seg fast.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    Hva hjelper lasermålingen med forresten?
    Den måler avstanden mellom knivene / burrs.

Her er avstanden 0,030mm

19,5 gram kaffe ut

Og maskinen er 25grader - 2 vifter slår inn ved 30 grader. noe som aldri har skjedd :LOL:

20241214_123620.jpg

Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.759
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ENDELIG ordentlig kaffe igjen! Det ble en «balkongmaskin» denne gangen.
    Ble lei Bialetti‘n til slutt.

Skal flyttes til sitt hjørne etter hvert og kobles mot vann og avløp. (Mulig at den havner i et profesjonelt setting før eller senere. )
    Det er baristaens ferdigheter som bestemmer hastigheten her og ikke maskina. Het går det an å trekke en kaffe etter den andre.

IMG_8143.jpeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.759
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Fullstendig overkill til hjemmebruk, selvsagt.
    Men jeg utelukker ikke at det blir et lite Café At The End Of The Universe i overskuelig fremtid. 😉

Har såvidt fått den på benken og prøvekjørt/tømt kvernen for bønnene som la i den siden den gamle maskina tok kvelden. Måtte gi meg etter hvert eller så kommer jeg å sitte i sengen hele natta.
    Her er det bare å gønne på. Det er baristaens ferdigheter som setter grensene mtp tempo og antall shots etter hverandre.
    Damptrykket er av en annen verden, så her må jeg omstille meg og øve meg litt mer ser jeg. Det følger med 3 forskjellige dampdyser, så det er rom for eksperimentering. Spaken på siden til damp er bare så kult, men krever litt tilvenning den også.

Det følger med 3 portafiltere: enkelt, dobbelt og bunnløst og de 4 silene som er med virker å være bra.
    7, 14, 18 og 21g

Tamperen som er med er massivt og veier 760g, men burde ha vært 58,5mm og ikke 58mm. Der er også ganske glatt å håndtere med, så jeg tror at den blir liggende i skuffen etter hvert.

Volumetrisk dosering og timer er også kjekt å ha- da slipper man å styre med vekt og klokke etter man har stilt det inn for første gang. Heller ikke helt nødvendig hjemme, men gjør man noe ved siden, er det greit å slippe å passe på.

Alt kan selvfølgelig programmeres fritt. Mengde, temperaturer, tid.

IMG_8144.jpeg IMG_8145.jpeg IMG_8146.jpeg

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Nå fikk jeg Starken i dag og har tester litt men uansett hva jeg gjør så smaker det surt.

Prøvd 12 gram kaffe og 24 gram ut. Har prøvd 17 gram kaffe og 34 ut.

Jeg har prøvd å kverne fra 3, 2 og nå opp til litt grovere 4.

Jeg har brukt bunnløst portafiltet med forskjellige kaffe bønner.

Delonghien er satt til høy temperatur som skal være 96(?) grader.Jeg har kjørt steam og oppvarming for å få opp temperaturen som har ligget på 65-75 og en kort perioder 80 grader når jeg måler uten portafiltet.

Kaffen er rett og slett udrikkelig. Er det noen som har tips til en fersking?

IMG_1325.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    18g bønner
    25 til 28 sekunder
    36 til 40g ut
    Dette er generelt og sånn ca...

Etter det er det og finjustere
    Og for hver gang du bytter kaffe, må du regne med og justere litt igjen

Og prøv lavere temperatur

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    18g bønner
    25 til 28 sekunder
    36 til 40g ut
    Dette er generelt og sånn ca...

Etter det er det og finjustere
    Og for hver gang du bytter kaffe, må du regne med og justere litt igjen

Og prøv lavere temperatur
    Skjønner at det er litt justering underveis men dette smaker ikke godt nesten uansett hva jeg gjør. Hvis Delonghi Dedica skal kunne gi 96 grader ut så synes jeg det er rart når jeg måler temperaturen etter damp til rundt 65-75 grader når jeg kjører den uten portafilter rett i en kopp. Er ikke det litt lavt? Kan det være noe feil med Delongien?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    Det og måle temperaturen inni maskin og i koppen er to forskjellige ting.
    Prøv og brygge på lavere temperatur. prøv 91 - 92 grader og se hva som skjer da.

Det er omtrent 18 000 000 muligheter til og gjøre feil ved espressobrygging.. så ikke gi opp enda :cool:
    Og ja, det er endel kopper som går med i starten, til enn får det til og sitte

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    Det som er litt rart igrunn, er at det ikke er flere her inne som starter med espressobrygging, for det kaninhølet er minst like dypt som HIFI DIY HORN og alt annet innen denne hobbyen... og med en uendelig mulighet til og kjøpe gadgets omtrent hele tia... alltid noe nytt og bedre :rolleyes:
    Og det er fullt mulig og sette opp en kafferigg til ihvertfall 500K :cool:

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    814
    Sted
    Porsgrunn
    Det som er litt rart igrunn, er at det ikke er flere her inne som starter med espressobrygging, for det kaninhølet er minst like dypt som HIFI DIY HORN og alt annet innen denne hobbyen... og med en uendelig mulighet til og kjøpe gadgets omtrent hele tia... alltid noe nytt og bedre :rolleyes:
    Og det er fullt mulig og sette opp en kafferigg til ihvertfall 500K :cool:
    Ja da er det bare å finne frem ekstraksjons måleren å begynne og loggføre TDS på XL ark. (eller bruke app for å være mer opp to date)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    Ja da er det bare å finne frem ekstraksjons måleren å begynne og loggføre TDS på XL ark. (eller bruke app for å være mer opp to date)
    På nerdenivå så burde det vært i hus... men samtidig så sier det ikke så altfor mye om kaffen er god eller ikke, selvom det kan gi en god pekepinn... akkurat som gode vannfall ikke nødvendigvis betyr god lyd.

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    814
    Sted
    Porsgrunn
    Mørk Jul fra 67 grader Nord.
    Brent 04.12.24
    Bønnene skal ha en antydning til mørk sjokolade, karamell og brente mandler, nøtter.
    Resultat etter: 95 grader/36 gram ferdig espresso av 21 gram kaffe på 28sekunder.
    Kaffen oppleves noe syrlig, (er ikke mørk brent)
    Smaks antydningen er der, men må prøve å justere meg nærmere til et optimalt resultat.

20241220_180227.jpg

20241220_180614.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.612
    Sted
    Holmestrand
    Brent 04.12.24
    Bønnene skal ha en antydning til mørk sjokolade, karamell og brente mandler, nøtter.
    Resultat etter: 95 grader/36 gram ferdig espresso av 21 gram kaffe på 28sekunder.
    Smaks antydningen er der, men må prøve å justere meg nærmere til et optimalt resultat.

Vis vedlegget 1083542

Vis vedlegget 1083541
    Spennende!
    Selv om jeg personlig foretrekker mørkt brent.
    🤗

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    814
    Sted
    Porsgrunn
    Brent 04.12.24

Vis vedlegget 1083542

Vis vedlegget 1083541
    92 grader/36g ferdig espresso av 21 gram kaffe på 24 sekunder gir en høyere crema,
    Mildere espresso, men for min del blir espressoen for syrlig. Mørk Jul blir ikke mørk nok for min del.

20241220_184134.jpg

Sist redigert:

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Det og måle temperaturen inni maskin og i koppen er to forskjellige ting.
    Prøv og brygge på lavere temperatur. prøv 91 - 92 grader og se hva som skjer da.

Det er omtrent 18 000 000 muligheter til og gjøre feil ved espressobrygging.. så ikke gi opp enda :cool:
    Og ja, det er endel kopper som går med i starten, til enn får det til og sitte
    Da justerte jeg temperaturen ned til Low på Delonghi og espressoen smakte mye bedre. Tok også 2 x pre fusion for å bløtlegge pucken og det synes jeg også hjalp. Får litt dårlig Crema men jeg ble motivert til å prøve mer nå. Er som Sluket sier, lettere å ratte DSP😁

I tillegg så tok Wilfa Svart Presesjon trakteren min kvelden i går kveld. Etter 4 år og 2 mnd så ville den ikke slå seg på i dag tidlig. Takk Wilfa for 5 års garanti og at jeg hadde tatt vare på kvitto. Elkjøp kvitterte eksemplarisk med å gi meg en ny trakter på garanti😃

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.661
    Sted
    VestBredden
    Crema er ingen referanse på hvordan en espresso smaker !! Eller om den er korrekt brygget. Det kommer ifra brenningsprosessen, og på hvordan dem er brent og og hvor mye osv.

Og bruk en kopp som stjeler mye varme ifra espressoen....

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    814
    Sted
    Porsgrunn
    Crema er ingen referanse på hvordan en espresso smaker !! Eller om den er korrekt brygget. Det kommer ifra brenningsprosessen, og på hvordan dem er brent og og hvor mye osv.

Og bruk en kopp som stjeler mye varme ifra espressoen....
    Etter mine preferanser er er jeg helt uenig. Cremaen forteller hvor mye co2 som ligger innkapslet i kaffe bønnene. Jo ferskere kaffe bønner jo mer crema opplever jeg at det blir. Har aldri smakt en dårlig crema fra en bra espresso.
    Jeg personlig foretrekker en forvarmet kopp som forlenger smaksopplevelsen av espressoen.
    Dette er selvfølgelig mitt synspunkt. (kan trekke paralleller fra opplevelse av lyd, det er like mange folk som det er meninger)
    Det er ingen fasit, men kun hva du selv liker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn