Mat, drikke og røyk Espresso og espressomaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    NEI!!!!! 😨 OK, da dropper jeg kaffebutikk!

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.484
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Like greit slukster... tror ikke markedet for kokekaffe og lettmelk er stort ;)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.027
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ikke kaffe, men laget med espressomaskina (steameren)- cioccolata calda.

Tykkflytende italiensk drikkesjokolade med 73% single origin Vietnam sjokolade + husets biscotti.

IMG_8235.jpeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.027
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Her holder det faktisk med en liten cappucinokopp.
    Mektige greier.

Men faktisk enkelt å lage hvis steameren har nok power. Den burde klare å varme det hele opp til kokepunktet.
    Ellers går det selfølgelig an å koke det på komfyren. Men en slipper festbrent sjokoladedrikk når en bruker steameren. 😉

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.329
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Renset maskin og utstyr. Nydelig cappuccino med noen bønner kjøpt på Farmanstredet i Tønsberg. Malabar Crema eller noe slikt. Godt.

Stekt en haug med hvete tortillalefser. Fint å ha i fryseren. IMG_2636.jpeg IMG_2637.jpeg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.916
    Sted
    Holmestrand
    Hva synes du om Lippe 4,5 eller 6?
    For jeg synes de er runde og flott på mitt middelmådige utstyr/ teknikk.

Du får komme innom for en smak ved anledning.
    La oss for diskusjonens skyld si at du har middelmådig utstyr og teknikk, noe jeg egentlig ikke tror så veldig på …. 😂

Jeg derimot kan uten den minste antydning til beskjedenhet fastslå at jeg inntil for noen minutter siden var blank på Lippe.
    Jeg har nå kjapt lest meg opp på deres Lippe #4, #5 og #6.
    Mulig jeg tar opp tilbudet fra en lokal kaffekokende hifi-entusiast med middelmådig utstyr og teknikk for å finne ut om dette er for meg. ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.329
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Hvilket nivå er du på?

Jura?
    Nespresso?
    Dedikert espressomaskin?
    Mokka?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.484
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Denne uka så har det vært Black Coffee ifra S&H, og er muligens blitt min favoritt på allround kaffe/espresso !!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.329
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Ok, det er noen hakk unna noen andre i denne tråden.
    Men jeg ser at ikke alle gidder å dra det så langt som Deng og de andre gærningene.:unsure:

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    864
    Sted
    Porsgrunn
    Ny single dose hopper på plass. Denne var mer effektiv en den forrige.

20250214_173204.jpg

Eloksert aluminium med antipopper. Gummibelgen er mye mer effektiv en den forrige.

20250214_173223.jpg

Da er nok tweakingen av denne kverna så langt ferdig!
    Er fortsatt storfornøyd med resultatet den leverer.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.329
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Og det kuleste er at James Hoffman lodder ut alle produktene han kjøper inn til sine patreons.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.238
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fin den italieneren fra Jacu i Ålesund, kanskje ikke så heftig som andre italienere så synes du f.eks. de fra S&H og DGB er litt for mye så kan denne være et fint alternativ.

IMG_2186.jpeg

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    880
    Torget vurderinger
    5
    Hei!

Det er med ærefrykt man beveger seg inn i denne tråden. Kaffe er noe man i svært voksen alder har begynt å sette pris på. Heldigvis er man blitt for gammel til å rødme av erkjennelse av manglende kunnskap, men har forhåpentligvis fortsatt vett til å søke kunnskap der man selv kommer til kort.

Gleden over en kopp kaffe er en konsekvens av besøk i en verden på utsiden av landegrensene. En cappuccino eller en espresso på en fortauskant, eller som del av et passende måltid, ble introen til gleden over dette underfundige sluttproduktet av naturens gavmildhet. Vi er ingen stordrikkere, og ikke bevandret i denne drikkens alle ulike varianter og tilberedningsmetoder.

En snart antikvarisk kaffetrakter er moden for utskifting på hytta. Den benyttes til å servere kaffedrikkende gode venner når man har besøk. I heimen er ferdige poser med Vanilla latte byttet ut med Nespresso kapselmaskin. En julegave fra barn og barnebarn. Til besøkende fyres en nyere, men enkel trakter opp.

Så nå til oppgaven:

Vi vurderer å ta med kapselmaskinen til hytta. Anskaffe ny trakter der for å produsere nok kaffe når situasjonen krever det. Kapselmaskin til oss og når gjester ønsker en espresso eller en eller annen kaffevariant med melkeskum.

Hjemme ønsker vi å rykke opp et hakk ved å anskaffe en espressomaskin med kvern. Melkeskum til cappuccino mm må vi ha. Beholde trakter til «masseproduksjon».

Finnes det noen nuftige prisede espressomaskiner som kan anbefales til heimen og alternativer til Moccamaster på hytta?

Gode innspill mottas med takk!

mvh Olav E

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.329
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Kjøp en Mazzer kvern på finn. Dette er solide produkter som ikke går i stykker. En kvern uten trykknapp er enda sikrere. Det ligger en Mazzer Mini i Kristanssand til 1000,- Megagodt kjøp.

Denne står i Tønsberg til halv pris av nypris. Virker som et trygt kjøp.

Eller denne i Moss:

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    880
    Torget vurderinger
    5
    Kjøp en Mazzer kvern på finn. Dette er solide produkter som ikke går i stykker. En kvern uten trykknapp er enda sikrere. Det ligger en Mazzer Mini i Kristanssand til 1000,- Megagodt kjøp.

Denne står i Tønsberg til halv pris av nypris. Virker som et trygt kjøp.

Eller denne i Moss:
    Takker!

Glemte å fortelle at man bor i leilighet med åpent kjøkken til stue. Ble mye greier som krever plass det der. ;)

Har gått for integrert i hifi og tenker at integrert på et nuftig nivå er en grei plass å starte som inntog til kaffeverdenen. Blir to maks fire kopper til oss selv i heimen pr. dag. Budsjett? Godt spørsmål. Må alltid forklare hvorfor ting og tang til hifi må koste litt når jeg skal forklare nyanskaffelser til anleggene. Vanskelig å snu om på den forklaringen når det gjelder andre ting til huset.... :cool:

Mvh Olav E

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    880
    Torget vurderinger
    5
    Hei igjen!

Det er vist noe som heter WAF når det gjelder kaffemaskiner også. Kan ikke nekte for at HAF også blir utfordret når kjøkken og stue går i ett og det er en smule begrenset plass på kjøkkenbenken. Ser småbøs ut den foreslåtte. Gode omtaler får den også. Har nå målt og løftet saken til husstyret. Ruver litt og ber om oppmerksomhet denne. Plass er avgjørende.

Jeg har ingen problemer med å forstå at en skikkelig kaffemaskin appellerer til ihuga kaffedrikkere. Vi er nok ikke helt der. Imidlertid er vi åpne for ærlige og tydelige råd, som med hifi, og lytter til erfarne og kompetente kjennere.

Fant denne vist under. Svar ærlig: Er dette en passende intro for oss noviser, eller er det bare og glemme og gå tilbake til selvtrukket Tibetansk jomfru-té og la kaffe være for de voksne?

1741117157538.png

Med ærbødig hilsen Olav E og fru.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.484
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Hei Olav, et spørsmål, har du/dere kaffekvern idag ? Isåtilfelle så er det vel den oppgraderingen som jeg vil se at dere får mest igjen for, for pengene.
    Som jeg har vist her tidligere, så er mitt tips Mokkamaster trakter og Mokkamaster KM5 kvern.
    De ser fine ut ved siden av hverandre og gir mye bruks glede i mange år.
    Hvis dere vil ha litt melkeskum i ny og ne, finnes det enklere remedier for slikt, enn et halvhjertet forsøk med en maskin som ikke lager hverken espresso eller ordentlig melkeskum.

Husk at et integrert maskin som nevnte SAGE, ikke må stå på kjøkkenet, men kan godt få et nett lite bord eller en egen liten benk i stua.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.027
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har tenkt litt over vannkvaliteten til kaffe’n?
    @Deng1 kanskje?

Her i Norge er det ja generelt lite calcium i vannet. Her på øya skal hardheten ligge på ca 1dH, noe som egentlig er for lavt. Det sies at optimum skal være mellom 3 og 6 dH.
    Hva sier de lokale brennerier til det? Hvilken hardhet anbefaler de? Hadde vært interessant å vite om de tar høyde for sånt i utviklingen av kaffesortene sine.

Mulig en av årsakene hvorfor jeg syns kaffe’n mange plasser har en sur preg og hvorfor jeg foretrekker italiensk brent espresso (så lenge den ikke er helt kullsvart) for å få en rund og fyldig opplevelse. For bløt vann skal motvirke også cremadannelsen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn