3)
"Sorgen og Gleden" Diverse artister FXCD331, 2008
Det er bare å ta av seg hatten. Fantastisk oppløsning, ambience og atmosfære. Her har stemmer og instrumenter usedvanlig mye "kropp" /fysisk substans. Dette sammens med masse "textures"/overtoner på instrumenter og vokaler gjør dette til en svært realistisk lydopplevelse. Det eksisterer (i mine ører) ikke antydning til digitale artefakter. Det er som smør i ørene. Samtidig er det en meget høy grad av intertransient stillhet, og frihet for støy og forvrengning som gjør at hver tone får klinge ut i den beksvarte stillheta på en måte som analoge innspillinger ikke matcher.
Når jeg da setter på mine beste CD'er og SACD'er av analogt innspilt materiale virker disse en smule mere tynn og "kornet" i lyden, tro det eller ei!
Det hadde vært interessant å hørt denne innspillinga overført til et digitalformat med ennå høyere oppløsning for å vite hvor mye som bor i innspillinga.
Konklusjon fra meg: Digitalt er fremtiden!
Men samtidig skal det sies at HiFi entusiastene hadde rett! Hvor mange ganger leste man ikke, f.eks. på 90-tallet at studiofolk uttalte seg at digitalt var perfekt, det var bare trangsynte HiFi freaker som hørte feil! Det har tatt mange år for digitalteknologien å modnes til det nivået vi hører i dag.
Hva mener du?