T
timc
Gjest
;D ;D ;D.Marcus skrev:![]()
Den til høyre kanskje?
;D ;D ;D.Marcus skrev:![]()
Den til høyre kanskje?
R.S. skrev:Leter jeg gjennom min platesamling finner jeg kanskje en håndfull inspillinger som udiskutabelt innehar denne "utenfor høyttalerne" effekten.
Hvis utenfor-høyttalerne-lyd kun* var et resultat av refleksjoner, burde da ikke fenomenet oppstå ganske uansett programmateriale? Min erfaring er tvert imot at for å oppnå/mane fram denne effekten stilles det store krav til både avspillingsutstyr og romakustikk.
*kun fordi jeg ikke utelukker at det i gitte tilfeller kan være.
Mvh. RS
timc skrev:R.S. skrev:Leter jeg gjennom min platesamling finner jeg kanskje en håndfull inspillinger som udiskutabelt innehar denne "utenfor høyttalerne" effekten.
Hvis utenfor-høyttalerne-lyd kun* var et resultat av refleksjoner, burde da ikke fenomenet oppstå ganske uansett programmateriale? Min erfaring er tvert imot at for å oppnå/mane fram denne effekten stilles det store krav til både avspillingsutstyr og romakustikk.
Mvh. RS
Ingen har protesterst på dette. Det fortsatt snakk om utenforlyd med bare èn høyttaler. Med to er det enkelt å få til.
Jeg vil ikke bestride nogen videnskab, og ja, jeg ved overfladisk hvad de forskellige begreber dækker over.timc skrev:Dersom du kan tilbakvise dette vil du vinne Nobelsprisen i Fysikk. Du presterer nå å protestere på selve grunnlaget for all romakustikk. Elektromagnetisk akustikk også for den del.thor72 skrev:Nu har diskussionen vist noget et lavpunkt med streger af lyd der lige gør sådan og sådan, helt nøjagtigt, hvad med selv at prøve at checke hvad der sker foran højtaleren.
Jeg har sku aldrig oplevet når der var refleksioner at der skete andet end lidt mere klang, og et mere udtværet lydbillede, som sikkert godt i nogen situationer kan føles som om lydbilledet er blevet lidt større. Ekstrem tilfældet er vil at spille i badeværelset men det er der nok ikke så mange der gør.
Må bare spørre om noen konkrete ting.
Vet du hvordan lyd oppfører seg i luft?
Vet du hva planbølge er?
Mener du lydbølger er transverselle?
Vet du hva punktkilde innebærer?
Hvorfor tror du jeg har vært påpasselig med å si "den komplekse summen av direktelyd og refleksjon"? Jo, fordi den reflekterte lyden har en eller annen fasedreining sammenlignet med direktelyden, slik at interferensmønsteret (kamfiltreringen) bare kan beregnes når du tar hensyn til både amplitude og fase langs hver vei lyden kan ta, samt graden av refleksjon/absorpsjon/diffusjon i refleksjonspunktene. Derfor kan summen ved forskjellige frekvenser bli større eller mindre enn amplituden av direktelyden, avhengig av hvor mye fasedreining du får ved den frekvensen. Noen av oss forstår faktisk dette fra før, og forstår også hvordan disse diagrammene skal brukes for å beregne dette som kan virke så sørgelig komplisert.thor72 skrev:Det jeg angriber er den primitive måde du ser på dette, det er så primitivt, at det aldrig vil forekomme sådan i virkeligheden/praksis. Men problemet er virkeligheden er så kompleks at det stort set er umuligt at lave en model over det.
Derfor gribe man til så simple enkelt situations modeller, der er intet forkert i det, men det skal ikke tages for mere en det er, og det forklarer på ingen måde det der er spørgsmålet her.
Lad os se en punktkilde aflevere sandsynligvis en hel ren sinus, høj frekvens ellers vil den ikke gøre som tegningen viser, der reflekteres ind i en helt hård overflade, har du tænkt over hvad der sker når overfladen rammes, jo fasen bliver vendt, kunne forstille at det faktisk giver udtværing af lyden og ikke perfekte fantombillede alle vegne som du påstår.
Men det korte og lange er at det er så simpel en model, så det har intet som helst at gøre med et kompliceret lydbillede med transienter, alle mulige frekvenser og modulationer af disse.
Også var det dette litt vesentlige at plassering utenfor høyttalerne blir langt mer diffus om det ikke er noen refleksjoner som genererer det.R.S. skrev:timc skrev:R.S. skrev:Leter jeg gjennom min platesamling finner jeg kanskje en håndfull inspillinger som udiskutabelt innehar denne "utenfor høyttalerne" effekten.
Mvh. RS
Ingen har protesterst på dette. Det fortsatt snakk om utenforlyd med bare èn høyttaler. Med to er det enkelt å få til.
Åhh, fint, da skal jeg la dere være i fred
Mvh. RS
Det er en meget sund indstilling som jeg kun kan være enig i, og jeg gør selv det samme, jeg må så tilføje at sådan har dine indlæg ikke altid virket på mig.Asbjørn skrev:Den egentlige grunnen til at jeg av og til bruker tid på å slåss mot noe som kan ligne på vindmøller er at det tvinger meg til å tenke gjennom hvordan ting egentlig fungerer, og noen ganger gå tilbake og sjekke lærebøker, gjøre overslagsberegninger, osv. Det har jeg lært mye av, selv om jeg ikke innbiller meg at det overbeviser noen andre enn meg selv.
Snickers-is skrev:Også var det dette litt vesentlige at plassering utenfor høyttalerne blir langt mer diffus om det ikke er noen refleksjoner som genererer det.R.S. skrev:timc skrev:R.S. skrev:Leter jeg gjennom min platesamling finner jeg kanskje en håndfull inspillinger som udiskutabelt innehar denne "utenfor høyttalerne" effekten.
Mvh. RS
Åhh, fint, da skal jeg la dere være i fred
Mvh. RS
Jeg opplever garantert lyd ved siden av høyttaleren med én høyttaler i drift. Men det skyldes helt sikkert refleksjoner, for fenomenet forsvinner når det samme spilles av på den andre høyttaleren.timc skrev:Ingen har protesterst på dette. Det fortsatt snakk om utenforlyd med bare èn høyttaler. Med to er det enkelt å få til.
larkus skrev:Når venstre høyttaler slukkes og høyre kanal avspilles gjennom høyre høyttaler, kommer alle instrumenter rett fra høyttaleren. Ingen utstrekning av lydbildet sideveis. Denne høyttaleren står langt fra sidevegg.thor72 skrev:Hvad sker når der hvis du slukker den ene højtaler.larkus skrev:Fagotten ca 50 cm. på innsiden av høyre ht og tilsynelatende 2 meter bak. Jeg har et særedeles usymmetrisk rom med en venstre ht ca. 40 cm fra sidevegg og høyre ht stående langt fra sidevegg. L-formet stue. Litt rotete lydbilde synes nå jeg da![]()
Det som derimot skjer når høyre høyttaler slukkes, og høyre kanal avspilles gjennom venstre høyttaler som står nær sidevegg er interessant. Fagotten kommer fra høyttaleren, men fløytespilleren sitter en meter til høyre (innenfor høyttaleren). Mystiske greier ;D Men skyldes garantert refleksjoner fra veggen.
mvh
larkus
Snickers-is skrev:Uten refleksjoner kan man lett mane seg til å flytte det som skjer utenfor lydbildet ganske mye. Snur man på hodet flytter også ting seg en del.
Det er egentlig en uting det der at musikerene oppfører seg forskjellig i de ulike stuer. Hos Snickers høres det ut som en form for jam-session, mens hos RS er det mer plan og system, til og med utenfor høyttalerne.Når man går seg en tur, må det absolutt være en stor fordel å vite at musikerene holder seg på plass!R.S. skrev:Snickers-is skrev:Uten refleksjoner kan man lett mane seg til å flytte det som skjer utenfor lydbildet ganske mye. Snur man på hodet flytter også ting seg en del.
Kanskje i ditt oppsett. Hos meg står musikerne på plass selv om jeg går meg en tur, også de som evt. måtte være utenfor høyttalerne.
Mvh. RS
timc skrev:Hos meg står musikerne på samme plass uansett hvor jeg befinner meg. Ørene mine derimot........
Så når du er på hortenmessa er ørene dine fortsatt hjemme i halden?R.S. skrev:timc skrev:Hos meg står musikerne på samme plass uansett hvor jeg befinner meg. Ørene mine derimot........
Javel? Ørene mine forsetter å holde seg på samme plass uansett hvor jeg befinner meg.
Mvh. RS
Snickers-is skrev:Så når du er på hortenmessa er ørene dine fortsatt hjemme i halden?R.S. skrev:timc skrev:Hos meg står musikerne på samme plass uansett hvor jeg befinner meg. Ørene mine derimot........
Javel? Ørene mine forsetter å holde seg på samme plass uansett hvor jeg befinner meg.
Mvh. RS
+1slowmotion skrev:Gjesp. Søndag morgen.
Vi har tydeligvis helt forskjellige mål med stereoanleggene våre.
For meg er et "ekte tredimensjonalt lydbilde" ikke interessant i det hele tatt.
Jeg hører på musikk, ikke arkitektur.
![]()
God morgenslowmotion skrev:Gjesp. Søndag morgen.
![]()
Ja, det skal du få meg til å tro ;D ;Dslowmotion skrev:Gjesp. Søndag morgen.
![]()
Lyngen skrev:God morgenslowmotion skrev:Gjesp. Søndag morgen.
![]()
.
Da har du det fint som bare kan kjøpe deg én høyttaler - "dobbelt" så bra lyd for samme penga som oss andre.
Men for min del er det en mellomting mellom ikke interesant i det hele tatt og veldig viktig 8).
Jeg setter faktisk pris på soundstageslowmotion skrev:Jeg hadde faktisk et mono anlegg i flere år.
Lyngen skrev:Jeg setter faktisk pris på soundstageslowmotion skrev:Jeg hadde faktisk et mono anlegg i flere år..
.... men da spiller det jo ikke MUSIKALSK!Snickers-is skrev:.... så innebærer det nødvendig vis at man jobber for å få frem mest mulig realisme og da følger det med en ikke helt liten slump 3D på kjøpet.
Vel, for meg er valget enkelt.Lyngen skrev:.... men da spiller det jo ikke MUSIKALSK!Snickers-is skrev:.... så innebærer det nødvendig vis at man jobber for å få frem mest mulig realisme og da følger det med en ikke helt liten slump 3D på kjøpet.
Har nettopp sjekket og hører ikke noe utenfor venstre ht.larkus skrev:Akkurat nå spiller jeg Ten Years After "Cricklewood Green" som er innspilt i det herrens år 1970. På spor 4 "Year 3000 Blues" er jeg brennsikker på at jeg hører svak gitarklimpring godt utenfor venstre høyttaler. Drev man med manipulering av fase i 1970? Er det noen som har denne plata som kan sjekke om de opplever samme fenomenet?
mvh
larkus
Vi legger ned HFS ....slowmotion skrev:Vel, for meg er valget enkelt.Lyngen skrev:.... men da spiller det jo ikke MUSIKALSK!Snickers-is skrev:.... så innebærer det nødvendig vis at man jobber for å få frem mest mulig realisme og da følger det med en ikke helt liten slump 3D på kjøpet.
Hvis jeg hele tiden har lyst til å høre på masse musikk gjør anlegget jobben sin.
Om anlegget gjengir realistisk eller "musikalsk" spiller ingen rolle for meg.
![]()
Kjedelig å kjempe fra samme grøft så jeg bytter side under våpenhvile ..For meg er kanskje realistisk = musikalsk?