Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.397
    Antall liker
    39.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det finnes elementer av ‘å snakke forbi hverandre’ her, men jeg synes allikevel det er oppsiktsvekkende med undertrykkingen av ‘unoter’ og enda mer oppsiktsvekkende med alle de påfølgende kommentarene som skal forklare rasjonale i dette.
    Selv om jeg forklarer at den «undertrykkingen» er paddeflat eq uten hverken boost eller cut over 300 Hz? Jeg lar bare være å simulere frekvensresponsen fra en diskant med markant impedanstopp ved 2 kHz og en effektforsterker med høy utgangsimpedans. Det er fravær av eq, også av slike eq-profiler som kalles noe annet. Det er jo det som gjør dette litt interessant.

    Jeg tror jeg forstår sånn omtrent hvordan en enkelt topp eller bunn i frekvensgangen oppleves (se vedlegget), men det blir fort komplekst hvis man skaper en eq-profil med to eller fler pådrag på velvalgte frekvenser. Det oppleves gjerne som noe annet enn bare en betoning. Da kan man til og med tukle med opplevelsen av høyde og avstand i stereobildet. Eksempler: https://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php
    https://www.stereophile.com/features/772/index.html

    Prøv gjerne de sporene på eget anlegg. Det er bare en passiv filtrering gjennom en litt avansert eq-profil som foregår, ikke noe magi på noen måte.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.669
    Antall liker
    3.880
    Snickers skrev:

    "Dessverre er det mange som aldri går hele veien, og da ender man opp med anlegg som er påfallende selektive på musikk og innspillinger, også begynner man i stedet å skrive på nettet om dårlige innspillinger."

    Vi har ikke så mye til felles når det gjelder tilnærming til lyd i stua, Snickers, men her er jeg hjertens enig med deg. En god venn, som er en av Norges mest respekterte musikkprodusenter, med flere tiårs erfaring, ble spurt om hva han syntes om at det var så mye dårlig innspilling. Han smilte litt og svarte "Det er nok mye dårlig avspilling også".
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Mulig det finnes elementer av ‘å snakke forbi hverandre’ her, men jeg synes allikevel det er oppsiktsvekkende med undertrykkingen av ‘unoter’ og enda mer oppsiktsvekkende med alle de påfølgende kommentarene som skal forklare rasjonale i dette.
    Selv om jeg forklarer at den «undertrykkingen» er paddeflat eq uten hverken boost eller cut over 300 Hz? Jeg lar bare være å simulere frekvensresponsen fra en diskant med markant impedanstopp ved 2 kHz og en effektforsterker med høy utgangsimpedans. Det er fravær av eq, også av slike eq-profiler som kalles noe annet. Det er jo det som gjør dette litt interessant.
    Men leter du ikke bare etter rasjonelle argumenter for å undertrykke dette, fordi dette skal være mer riktig?
    At preferansen din blir å undertrykke dette skal jeg ikke si noe på.
    Forstår jeg deg rett, så er du lydhør til at besøkende ikke nødvendigvis har samme preferanse og åpner for at deres preferanse kan være vel så riktig som din? Denne nysgjerrigheten skal du isåfall ha honnør for, gitt at du har vært temmelig bombastisk rundt dine (korrekte) valg i så måte.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hehe. Du har jo på deg solbriller så det blir naturligvis litt farget :)

    Men fra spøk til revolver. Synes du,helt seriøst, at de siste sidene ikke bærer litt preg av å prate forbi hverandre og at man fyrer litt unødvendig opp? Spør fordi jeg er nysgjerrig.
    Mulig det finnes elementer av ‘å snakke forbi hverandre’ her, men jeg synes allikevel det er oppsiktsvekkende med undertrykkingen av ‘unoter’ og enda mer oppsiktsvekkende med alle de påfølgende kommentarene som skal forklare rasjonale i dette.
    Og jeg leser det som undertrykking av unoter "som ikke burde være/egentlig ikke er der i så stor grad". Ingenting oppsiktsvekkende ved det. Eller, hvis Asbjørn faktisk mente at lyder fra opptaket ikke skal gjengis som de er, men faktisk reduseres så er det oppsiktsvekkende mtp hva annet han skriver, men nettopp mtp hva vi alle veit han normalt sett mener tror jeg bare han mener å ikke gi de overdrevet fokus. Jeg synes ikke jeg må lese mellom linjene for å skjønne det heller. Så igjen, det er ikke noe oppsiktsvekkende.
    Hmmmmmmm....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.397
    Antall liker
    39.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men leter du ikke bare etter rasjonelle argumenter for å undertrykke dette, fordi dette skal være mer riktig?
    At preferansen din blir å undertrykke dette skal jeg ikke si noe på.
    Forstår jeg deg rett, så er du lydhør til at besøkende ikke nødvendigvis har samme preferanse og åpner for at deres preferanse kan være vel så riktig som din? Denne nysgjerrigheten skal du isåfall ha honnør for, gitt at du har vært temmelig bombastisk rundt dine (korrekte) valg i så måte.
    Preferansen min er både å unngå slike bilyder som jeg finner musikalsk forstyrrende og å ha dynamisk snert/plutselighet/livaktighet, eller hva man skal kalle det. Som du også hintet til for en tid siden anser jeg ikke dette høyttalerprosjektet som så mye mer enn halvferdig. Jeg har ennå ikke forsøkt å fintune lyden over ca 300 Hz, der hvor kardioidene leverer over til toppene, men må innrømme at jeg synes det låter ganske bra allerede nå. Jeg er godt fornøyd med stereoperspektiv, bass og musikalsk helhet, men litt forundret over at lydbildet ikke oppleves mer dynamisk enn det gjør. Jeg vet ikke om dette er en iboende avveining mellom motstridende hensyn, eller om det er mulig å få begge deler. Det har jeg tenkt å finne ut. :)
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    686
    Antall liker
    772
    Totalt uenig. Hvis man har brukt xxxxx kroner over mange år og anlegget ikke evner å få med alle detaljer i innspillingen vil jeg anse "prosjektet" som totalt mislykket. Jeg vil da for pokker høre det som er spilt inn?? I dette ligger det lyder som ikke nødvendigvis har noe med det musikalske innholdet å gjøre, men det er en del av totalen i innspillingen. Ett riktig godt anlegg skal gjengi alt som ble spilt inn, å forsøke å bortforklare dette er en total avsporing.

    Hvis man derimot ikke er opptatt av å få med disse detaljene, for all del. Men da er det anlegget i min bok ikke tro mot musikken eller det som ble spilt inn.

    JP
    Det må være noe av det sterkeste argumentasjonen jeg har lest for nettopp et målemessig godt anlegg. Dette er absolutt ikke noe man oppnår uten objektive og klare målemessige kritierier. Både i forhold til komponenter, plassering og akustikk.
    Jeg aner helt ærlig ikke hvordan mitt anlegg måler og det har ingen interesse heller for meg. Jeg går imidlertid ut ifra at mine komponenter er av god kvalitet som sikkert måler akseptabelt. I sum spiller det etter mitt skjønn veldig bra og det holder for meg.

    I forhold til den mye omtalte Vera måler min Gryphon sikkert vesentlig dårligere, men hvilken rolle spiller det egentlig. Jeg er hverken plaget av støy eller åpenbar forvrengning. Min Dac har jeg aldri sett målinger av og jeg vet at mine høyttalere dipper ned i rundt 3,5 Ohm og har en følsomhet på 93 dB. Og de er nokså tunge... Det er det jeg vet :).
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har nå i to tre dager drevet med litt basic fin tuning av ett par nybygde biampede høyttalere. Delefilter, og stuffing ble finjustert med lytting og enkel måling med telefon. Jeg havnet på noe som ligner Harman kurven i lytteposisjon. Det er lett å gå seg vill når en driver å tuner høyttalere i ett nytt oppsett, men man hører jo med en gang når ting virkelig begynner å falle på plass. Små endringer som feks 50uf vs 56.6 uf på diskanten ga stor forskjell i åpenhet. Små endringer i demping, og type fyllmasse ga også store utslag og forbedringer. Gainkontroll wow, her var det enorme forskjeller i hvor høyt jeg kunne dra på før det begynte å vrenge seg. Alt dette ble gjort uten proff måling og DPS. Du kommer lang med ørene, litt enkel måling, prøving og feiling. Tror mange har mye å hente i sine oppsett med relativt enkle tiltak om de gidder å ta en liten titt på frekvenskurven.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Når jeg sitter å hører dattera spille på sin Boosey&Hawkes Sovereign og hører ventil-klikkingen,
    og at tidligere anlegg fikke dette frem,noe jeg savner,er dette noe som skal med under avspilling.
    Men når hun skulle være solist og fikk med seg en Schilke,som var uten den sedvanlige ventil-klikkingen,
    vel da låter Schilke slik,og det skal frem ved avspilling.
    Det samme med klaffene på en tverrfløyte.
    Når de åpner og lukker og det høres skal denne myke behagelige lyden være der.Den skal ikke fjernes.
    De sier dessuten noe om teknikken utøver benytter.
    Det samme gjelder valg av strenger.En lokal helt sa det slik."Jeg liker lyden som uslipte strenger gir bassgitaren"
    Vel,da skal dette ikke fjernes fordi en ikke liker den lyden under avspilling av ett opptak.
    Så hva vil en med ett transparent anlegg når en egentlig ikke like hva som serveres?
    For meg hører dette godt inn under kategorien "imponatoreffekter. Neste gang du kjører henne på øving, spør læreren hennes hvordan han/hun vektlegger ventilklikkingen som del av det musikalske uttrykket. Dette er et typisk hififenomen.

    Nå tenker du kanskje at jeg bryr meg filla om detaljer, men det er ikke tilfellet, absolutt ikke. Det er bare det at når man begynner å fokusere på denne type detaljer så er veien veldig kort til å overeksponere. Man tuner og tweaker og lar seg forføre av slike imponatoreffekter, uten at man egentlig vet hvilken rolle disse har i innspillingen. For meg er det ikke noe problem om det er lyd av ventilene, og heller ikke om det ikke er dette.

    Jeg kritiserte nylig en lydmann etter å ha micet bassklarinetten til min datter helt feil. Det ble altfor mye tekstur og klaffelyder, og for lite fundament. Utgangspunktet for kritikken er selvsagt at alt høres når ting ikke er micet men når man micer med bare én mikrofon vil man ikke kunne få med seg et balansert lydbilde som representerer virkeligheten. Denne lydmannen har da altså ikke tatt seg bryet å høre instrumentet skikkelig uten mic, og har dermed fått for seg at det er slik det låter i virkeligheten.

    Selve fremføringen er i utgangspunktet akustisk, og er derfor ingen produksjon. Det er virkeligheten som er referansen da dette stykket var øvd inn som en akustisk kvintett, men så ble det micet opp for å fremføres i en mye større sal.

    Men det er ikke dette vi holder på med innen hifi. Det vi holder på med er å gjengi innspillinger. Dersom man har valgt å mice en bassklarinett slik denne lydmannen gjorde kan man fint tweake seg frem til skikkelig trøkk og "nær virkeligheten"-lyd. Men da låter ikke andre ting fornuftig, for da har man løftet bassområdet voldsomt.

    Dersom man derimot har en innspilling der mikrofonen er plassert enten ved utløpet eller stemmehullet nederst vil man virkelig få frem trøkket, men teksturen blir dempet, og det blir ingen ventillyder annet enn kanskje fra den nedre oktaven.

    Om man skal tweake seg frem til "riktig lyd" med denne mikrofonplasseringen vil man ende opp med å tune anlegget helt motsatt, og da blir det feil i en annen retning på andre innspillinger, og for den saks skyld andre instrumenter i samme innspilling også.

    Man kan godt tweake seg frem til den perfekte lyd, det er bare det at det er en enormt stor jobb, og når man har gått gjennom mange nok innspillinger ender man der de som er opptatt av vitenskaplig tilnærming mener man burde begynt allerede fra starten.

    Dessverre er det mange som aldri går hele veien, og da ender man opp med anlegg som er påfallende selektive på musikk og innspillinger, også begynner man i stedet å skrive på nettet om dårlige innspillinger.

    For meg virker denne diskusjonen så totalt unødvendig.
    Dette er det største BS jeg har hørt på lenge og en retorikk som er på ett lavmål.

    Ventil-lyder er der naturlig,avhengig av instrument og skal med under avspilling.Dette er HIGH FIDELITY.
    Det har ingen ting med imponatoreffekter å gjøre,dette er så lavmål at det rett og slett er komisk.

    På enkelt musikkformer må detaljformidling være til stede for å få frem innhold.
    Og slik musikk er ikke lagd for å vise hva ett stereoanlegg duger til og for å imponere.
    Det er noen av som setter pris på slik musikk.



    Denne første her med John Cage fins på Tidal, dessverre ikke lossless, men bra nok for formålet. YT-versjonen er litt forskjellig, men den er også god nok.

    Det som er fascinerende her for en audiofil, er hvordan instrumentene fremstår som helt virkelige, med fasong og struktur og størrelse. Her er det først og fremst diskanten som får kjørt seg, det trengs ikke noe monsterbassystem for å høre.

    Hvordan låter det? Er det instrumenter med virkelighetens dynamikk, som ikke høres ut som om de kommer fra høyttalere?

    Det er de store tingene, helheten, som teller. Detaljer og nyanser underbygger. Om det er helt korrekt gjengitt, er også underordnet for opplevelsen. Om fx høydeplasseringen av et instrument avviker fra det de hadde i studio, så ødelegger ikke det noe som helst.

    Noen vil nok ha litt problemer med å takle musikken, og det får være helt greit, jeg takler ikke svensktoppar heller.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et par generelle tanker fra sidelinjen;

    Hvordan vet man om høyttalerne man har er nøytrale som definert av Toole med mindre de er målt i henhold til spinorama-standarden? Man har ikke filla peiling. De råeste DIY riggene her inne kan være like ubrukelige i forskningens øyne som hva som helst Klipsch leverer. På samme måte kan det meget vel hende at anlegget man tror måler helt forferdelig ifølge Toole egentlig måler ganske så bra. Før man har målt aner man ikke.

    Dermed blir det snodig å argumentere for/mot et DIY anlegg (og alle anlegg som ikke finnes skikkelige målinger på) som et bevis på at nøytrale anlegg ikke låter spesielt bra.

    Et eksempel fra faktiske spinorama-målinger vil vise at det er ikke alltid det man tror er det som faktisk er tilfelle. To objektivt gode høyttalere vs Harbeth;

    Kali IN-8;
    Kali IN-8 3-way Coaxial Monitor Powered Speaker CEA2034 spinorama Audio Measurements.jpg


    Neumann KH 80;
    Neumann KH 80 DSP Monitor Active Studio Pro Speaker Spinorama CEA CTA-2034 Audio Measurements.jpg


    Harbeth Monitor 30;
    Harbeth Monitor 30 Speaker CEA 234 Spinorama Dashboard Audio Measurements.jpg



    Hva er antatt best likt i henhold til preferanse-kalkulasjonen utviklet av Dr. Sean Olive tror dere? Harbeth scorer faktisk identisk med Neumann, 7.7 i score (sub inkludert for begge for å gjøre sammenligningen lik.) og er vel innenfor topp 3 av høyttalere målt av ASR foreløpig. Det overrasket mange nerder på ASR, for å si det mildt.

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/SpeakerTestData/

    Det er fryktelig fascinerende at man antar at forskningen sier noe man er helt grunnleggende uenig i uten å ha lest så mye som en side fra noen studier. Tilsvarende er det fascinerende å anta en overlegen prinsipiell metode uten å være sikker på at det helt grunnleggende er på plass (gode spinorama-målinger, som egentlig betyr fin og jevn respons, kontrollert direktivitet og fravær av resonanser).

    Det er en del som bruker deler av forskningen, men glatt skipper andre deler av den. Kan den fremgangsmåten sies å være særligmer objektiv enn prøving og feiling? Eller blir det litt som å være moderne kristen, hvor man plukker ut de delene av Bibelen man liker og skipper alt man ikke synes noe om?

    For meg virker det som om man finner sine kjepphester og rir disse til døde okke som. I det minste er min hest mye tregere enn deres :D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.083
    Antall liker
    4.509
    De siste innleggene her så er vi tilbake. Alle mener man bør høre det som er på opptaket, men heller ikke i overdreven forstand. Det tror jeg begge sider av diskusjonen har ment hele tiden så da er vel alle fornøyd og gode venner igjen :)
    ‘Og hvordan du kommer til denne konklusjonen? Du leser med noen veldig annerledes briller enn meg i hvert fall.’ :cool:
    Hehe. Du har jo på deg solbriller så det blir naturligvis litt farget :)

    Men fra spøk til revolver. Synes du,helt seriøst, at de siste sidene ikke bærer litt preg av å prate forbi hverandre og at man fyrer litt unødvendig opp? Spør fordi jeg er nysgjerrig.
    Mulig det finnes elementer av ‘å snakke forbi hverandre’ her, men jeg synes allikevel det er oppsiktsvekkende med undertrykkingen av ‘unoter’ og enda mer oppsiktsvekkende med alle de påfølgende kommentarene som skal forklare rasjonale i dette.
    Forsåvidt enig i at man ikke behøver å undertrykke unoter. Nå er det heller ikke sikkert at det er det Asbjørn gjør, selv om han uttalte seg slik han gjorde. BBC-dippen er f.eks. ikke nødvendig, imo. Bare hvis man kun fokuserer på direktelyd og har ujevn spredning.... Min erfaring er at de eneste unotene som står igjen når anlegget spiller nøytralt er komprimering. Det betyr ikke at alle opptak er like bra og at alle er voicet nøytralt, men det er svært sjelden at de hopper fram og biter i øreflippen. Selv en overstyrt Kari Bremnes kan tålereres (men man hører godt at stemmen er overstyrt her og der).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.938
    Antall liker
    71.532
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Enten man er i den ene såkalte leiren eller den andre, virker det å være få som er ekte purister ift high fidelity :rolleyes: Så lenge det er seg selv man skal gjøre til lags virker jo det fornuftig :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.569
    Antall liker
    3.551
    Det vigtigste er diskussionen for diskussionens skyld. Om nogen bliver enige eller klogere er temmeligt uvæsentligt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.886
    Antall liker
    10.309
    Torget vurderinger
    2
    De som betyr noe er høyttaleren og plassering av den og lytter, alt annet er bagateller.
    Er man trent og god finner man det ved ørerne, kanskkje ganske raskt også,men kanskje aldri--.
    For å utelukke de dårlige høyttalerne og uheldige plasseringer er målinger en god hjelp,men det krever sitt å tolke dem også.

    Det var ørene som sa at noe ikke var helt bra her, så startet jakten på plassering og riktigere høyttalere, etter 3 dager med målinger og lytting til 2 par høyttalere og 3 kandidater av de beste plasseringer så er fasiten klar.

    Hvilken tror dere det er av disse?Gjett hvilken som låter best?
    2ht 3pos.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tipper det låter best der området fra 200-400 hz er best. F36 far-field i grønn?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.886
    Antall liker
    10.309
    Torget vurderinger
    2
    Tipper det låter best der området fra 200-400 hz er best. F36 far-field i grønn?
    Den gir litt vel feit bass, så for en som ikke er bassfreak (som meg) foretrekker jeg denne, som er F+ korrigert under 150Hz, og litt løft under 200Hz gjør seg på en del musikkstykker
    f36nærcorr.jpg



    EQ med variabel grad av bassjustering
    200løft.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.107
    Antall liker
    9.630
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er en del mennesker som misforstår bruken av DSP.
    Den er til for å rydde opp i noen artifakker som oppstår i et rom.
    Har du en topp ved 100 Hz på 10 db er ikke det direkte godt å høre på.
    Den er ikke til for å rette opp feil i elektronikken.
    Så får opptakene være som de er, hvis rommet har en feil som nevnt og opptaket det samme.
    Da blir det ikke særlig gøy.
    Å påstå att DSP tilslører lyden er vel å dra det langt ut på jorde.
    Da er det vel heller brukeren av DSP det er noe feil med.
    Jeg har hvert på begge sider, er vell ikke i tvil om hva som har gitt meg mest godlyd.
    Jeg fikk hjelp, er veldig glad for att noen åpnet mine øyne for akustikk og DSP.
    Takk thohaug, jeg er evig takknemlig for det du har klart å trykke inn i mitt trege gamle hode:=)
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.008
    Antall liker
    43.061
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror det er en del mennesker som misforstår bruken av DSP.
    Den er til for å rydde opp i noen artifakker som oppstår i et rom.
    Har du en topp ved 100 Hz på 10 db er ikke det direkte godt å høre på.
    Den er ikke til for å rette opp feil i elektronikken.
    Så får opptakene være som de er, hvis rommet har en feil som nevnt og opptaket det samme.
    Da blir det ikke særlig gøy.
    Å påstå att DSP tilslører lyden er vel å dra det langt ut på jorde.
    Da er det vel heller brukeren av DSP det er noe feil med.
    Jeg har hvert på begge sider, er vell ikke i tvil om hva som har gitt meg mest godlyd.
    Jeg fikk hjelp, er veldig glad for att noen åpnet mine øyne for akustikk og DSP.
    Takk thohaug, jeg er evig takknemlig for det du har klart å trykke inn i mitt trege gamle hode:=)
    DSP er ingen snarvei til godlyd, men om man bruker litt tid og blir kjent med redskapen får man mange morsomme aha opplevelser underveis. Også kan den brukes på mange forskjellige måter. For analoghoder som meg er det ihvertfall fint at den ikke behøver å inngå i hovedkjeden for å gjøre jobben, da kan jeg i det minste leve i illusjonen om at jeg har én ren signalvei.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.730
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tror det er en del mennesker som misforstår bruken av DSP.
    Den er til for å rydde opp i noen artifakker som oppstår i et rom.
    Har du en topp ved 100 Hz på 10 db er ikke det direkte godt å høre på.
    Den er ikke til for å rette opp feil i elektronikken.
    Så får opptakene være som de er, hvis rommet har en feil som nevnt og opptaket det samme.
    Da blir det ikke særlig gøy.
    Å påstå att DSP tilslører lyden er vel å dra det langt ut på jorde.
    Da er det vel heller brukeren av DSP det er noe feil med.
    Jeg har hvert på begge sider, er vell ikke i tvil om hva som har gitt meg mest godlyd.
    Jeg fikk hjelp, er veldig glad for att noen åpnet mine øyne for akustikk og DSP.
    Takk thohaug, jeg er evig takknemlig for det du har klart å trykke inn i mitt trege gamle hode:=)
    DSP er ingen snarvei til godlyd, men om man bruker litt tid og blir kjent med redskapen får man mange morsomme aha opplevelser underveis. Også kan den brukes på mange forskjellige måter. For analoghoder som meg er det ihvertfall fint at den ikke behøver å inngå i hovedkjeden for å gjøre jobben, da kan jeg i det minste leve i illusjonen om at jeg har én ren signalvei.
    Lev i illusjonen, for musikken ble vel spilt inn og mikset analogt:cool: -nudge, nudge, wink, wink
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.107
    Antall liker
    9.630
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er en del mennesker som misforstår bruken av DSP.
    Den er til for å rydde opp i noen artifakker som oppstår i et rom.
    Har du en topp ved 100 Hz på 10 db er ikke det direkte godt å høre på.
    Den er ikke til for å rette opp feil i elektronikken.
    Så får opptakene være som de er, hvis rommet har en feil som nevnt og opptaket det samme.
    Da blir det ikke særlig gøy.
    Å påstå att DSP tilslører lyden er vel å dra det langt ut på jorde.
    Da er det vel heller brukeren av DSP det er noe feil med.
    Jeg har hvert på begge sider, er vell ikke i tvil om hva som har gitt meg mest godlyd.
    Jeg fikk hjelp, er veldig glad for att noen åpnet mine øyne for akustikk og DSP.
    Takk thohaug, jeg er evig takknemlig for det du har klart å trykke inn i mitt trege gamle hode:=)
    DSP er ingen snarvei til godlyd, men om man bruker litt tid og blir kjent med redskapen får man mange morsomme aha opplevelser underveis. Også kan den brukes på mange forskjellige måter. For analoghoder som meg er det ihvertfall fint at den ikke behøver å inngå i hovedkjeden for å gjøre jobben, da kan jeg i det minste leve i illusjonen om at jeg har én ren signalvei.
    Har jeg skrevet att det er snarveien? Et godt behandlet rom, og litt bruk av DSP er det som skal til.
    DSP alene er IKKE snarveien til godlyd. Men kan gjøre det litt bedre i en stue.
    Men det er ikke der jeg er.
    Men dette er jo slik fornektere ønsker å legge det frem.

    PS.
    bruker man det i analog delen blir det ganske bra der også:=)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.569
    Antall liker
    3.551
    illusjonen om at jeg har én ren signalvei.
    Man kan jo diskutere hva som er «renest» av å ha passive delefilterkomponenter etter effektforsterkerne eller å ikke ha det. ;)
    Afhænger vel også en del af kvaliteten på de passive komponenter. Aktive kan også høres heri inkluderet kvaliteten på strømforsyningen og kvaliteten på de passive komponenter i det aktive filter. Jeg vet hvad jeg foretrækker.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.430
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Med ferdig butikk høyttaler er du prisgitt det låste passive innebygde filteret. Man kan også bruke digital EQ/DSP på denslags, men det blir litt flere lag med gardiner foran lyden. Smør på flesk? ...men KAN bli bra, jeg har testet.

    Med DIY, og DSP får man renere lyd fordi den skreddersys til rommet. Færre ledd som skitner til signalet.

    Dette kan man vel også gjøre med DIY/passive filtre, slik eks. LMC og Haglund gjør....som sikkert kan være like bra, eller bedre enn det mange av oss DSP freaks holder på med.
    Men det krever mer/annen kunnskap enn DSP "snarveien" jeg holder på med.


    ...og denne er til anti-målemafian; selv de som som driver med DIY/passive filtre hardcore, bruker OGSÅ målemic.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.460
    Antall liker
    17.022
    Sted
    Langesund
    Kanskje vi kan si at DSP ikke er en så enkel snarvei til godlyden som enkelte skal ha det til. DSP brukt med omtenksomhet har i mine ører kun positiv innvirkning på lyden.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.606
    Antall liker
    25.595
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg har svært vondt for å tro at eq-en på en RME ADI-2 vil være i stand til å sløre til noe som helst. Det er en selvfølge at man vet hva man driver med, eller lærer hva man driver med, unngår å male/skru/knotte seg inn i et eller annet hjørne.

    Fikk litt tilsnakk sist gang jeg hadde Trompetnerd på besøk;) Det var grenser på hvor tydelig bilyder på instrumenter bør være. Ble lagt til litt mer varme i lyden og vips så kom klangfarger og det musikalske litt bedre fram.
    Rart med det, hvordan musikere har koll på hvordan musikk låter.

    Det er min mening, etter å ha vært omgitt av hifi i 54 1/2 år (ikke gammel nok til å være boomer, puh!), at referansen for den best mulige illusjonen gjennom to audiokanaler er uforsterket musikkutøvelse. Unplugged på ordentlig altså. Jeg innrømmer å ha blitt forundret da Bjørn/Orso kun brukte nær/instrumentmikkede produksjoner da han hørte på og beskrev anlegget mitt for ganske nøyaktig 10 år siden (før vi snudde den ene mellomtonen og det ble FIR-filtrering rundt baut). På omtrent samme tid dro Syncrolux og jeg på noen hifibesøk. Favorittsporet for anleggsrævkjøring var åpningssporet fra denne:

    71pnVYdQa0L._SS500_.jpg


    Greiene med den er at Gardiner og Monteverdikoret liker en litt massiv pågående klang i tenor- og altrekkene. Enkelt å høre om det ikke er nok, og også når det bikker over. Kompet er to klaverer. Ikke enkelt det heller.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.107
    Antall liker
    9.630
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har jeg skrevet att det er snarveien?
    Nei, ikke som jeg kunne lese, derfor skrev jeg det.

    Dette er andre gang du blir defensiv uten grunn. Tar hintet...
    Når du siterer meg og sier att det ikke er en snarvei, så sier du jo egentlig att det er det jeg påstår?
    Da får du la være å sitere folk, og komme med vridninger av andres meninger. Eller legget til noe.
    Det er meg du siterer, da må du også regne med en reaksjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.167
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men tilbake til tråden tema - så tror jeg altså ikke at vi har så like preferanser som en del av referansene til Toole antyder.
    Han antyder jo ikke dette. Jeg oppfatter det som at han har brukt mye ressurser på å finne beviser for at det er nettopp slik. Korrelasjonen han viser til mellom måledata og blindtester er bevis godt nok i min bok.
    Ja, han har vel bevist at hvis du tar en en del folk inn i et bygg og plasserer de foran X-antall høyttalere de ikke kan se osv osv osv. Så foretrekker de høyttalere med god polarrespons.

    Men, jeg er altså ikke sikker på at om det er gyldig når man skal finne sin egen lyd hjemme, eller sammenligne annen lyd med det man har hjemme.

    Tror du ikke Asbjørn har bedre polarrespons enn de 2 han hadde på besøk..?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.008
    Antall liker
    43.061
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    DSP er ingen snarvei til godlyd...

    Kunne godt tenke meg at du utdyper hva du mener med dette. Det virker på meg veldig bastant, og mange med vettet i behold og betydelig erfaring på området vil hevde at det er nettopp det det er.
    Mener ikke være bastant om du tolket det som skråsikker. Er enig i at det kanskje var et litt åpent utsagn og jeg skulle ha nyansert det. Du har jo holdt et to dagers seminar om temaet med tilsammen ca 6 timer video materiale. Om du mener mitt utsagn er helt feil, våger nok ikke jeg å si deg i mot. Men la meg bare spørre. Hvor lang tid tok det å få betydelig erfaring på området?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.107
    Antall liker
    9.630
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer sikkert an på hvor lyst man har til å lære om temaet.
    Er heldigvis noen her inne som ønsker å dele sin kunnskap om temaet.
    Det gjør oss som ønsker å lære veldig glade og takknemlige.
    Takk for alt dere øser ut av dere uten noen form for betaling, slikt setter mann utrolig pris på.
    Prøver å henge med i svingene, men ikke alltid like lett, men mann lærer så lenge mann lever:=)
    Selv om det noen ganger er vanskelig.
    Det er dette som gjør att man henger her inne.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.730
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ^Jeg har svært vondt for å tro at eq-en på en RME ADI-2 vil være i stand til å sløre til noe som helst. Det er en selvfølge at man vet hva man driver med, eller lærer hva man driver med, unngår å male/skru/knotte seg inn i et eller annet hjørne.

    Fikk litt tilsnakk sist gang jeg hadde Trompetnerd på besøk;) Det var grenser på hvor tydelig bilyder på instrumenter bør være. Ble lagt til litt mer varme i lyden og vips så kom klangfarger og det musikalske litt bedre fram.
    Rart med det, hvordan musikere har koll på hvordan musikk låter.

    Det er min mening, etter å ha vært omgitt av hifi i 54 1/2 år (ikke gammel nok til å være boomer, puh!), at referansen for den best mulige illusjonen gjennom to audiokanaler er uforsterket musikkutøvelse. Unplugged på ordentlig altså. Jeg innrømmer å ha blitt forundret da Bjørn/Orso kun brukte nær/instrumentmikkede produksjoner da han hørte på og beskrev anlegget mitt for ganske nøyaktig 10 år siden (før vi snudde den ene mellomtonen og det ble FIR-filtrering rundt baut). På omtrent samme tid dro Syncrolux og jeg på noen hifibesøk. Favorittsporet for anleggsrævkjøring var åpningssporet fra denne:

    Vis vedlegget 572318

    Greiene med den er at Gardiner og Monteverdikoret liker en litt massiv pågående klang i tenor- og altrekkene. Enkelt å høre om det ikke er nok, og også når det bikker over. Kompet er to klaverer. Ikke enkelt det heller.
    Veldig greit å ha noen innspillinger man er virkelig trygg på. Når man ikke er musiker og ikke kjenner stykket veldig godt så blir det litt mer vanskelig. Har spilt gjennom første stykket noen ganger på forskjellig nivå, men om det blir for mye eller for lite - det klarer jeg ikke ha noe formening om.

    Selv må jeg typisk gjennom 8-10 kjente sanger fra forskjellige sjangre før jeg kan si at det blir et godt nok kompromiss. For det blir et kompromiss; -må tune ned toppen litt for å gjøre dynamisk komprimert musikk mer hørbar på høye nivåer samtidig som jeg gjerne ville hatt litt mer friskhet på små jazzoppsetninger. En plass midt mellom så går det meste gjennom på levelig vis.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    11.742
    Torget vurderinger
    2
    La oss ha en ting tindrende klart her: DSP rydder opp i så å si et hvert lydbilde. Det har vært tilfellet fra dag 1, og det er sånn fortsatt.Ved en ren A - B - X test, er jeg nesten 100% sikker på at de fleste vil foretrekke et fornuftig justert DSP-oppsett fremfor det mer rotete og ikke-kompenserte systemet.

    Som også Asbjørn nevnte, når vi pratet litt i mellomtiden, ble det fort litt verre. Med direkte skifte fra ikke-DSP til DSP, var det utvilsomt klarere i siste tilfellet. På samme tid bemerket jeg også at uten DSP, hadde jeg der og da en litt sterkere opplevelse av rytmikk og swing, men sånt tar mer tid å bli enig med seg selv om. I romkorreksjonens barndom, forsøkte jeg et par - tre varianter over temaet, også disse ryddet opp, men de fjernet det meste av liv samtidig. Jeg er rimelig sikker på at dagens prosessorkraft muliggjør en klart bedre løsning på dette, slik at også livet i større grad kan beholdes. Og ellers har jeg et mye vanskeligere rom til hjemmekino, og jeg vil i hvert fall ikke tilbake til tiden uten romkorreksjon (Audyssey), forskjellen er jo formidabel.

    Men når det gjelder min vanlige 2-kanaler, og mitt hodetelefonoppsett, har jeg foreløpig ikke noe ønske om å kødde så mye med det; de triksene de feilmålende komponentene til sammen utfører er jeg veldig glad i, og tenker ikke bytte det bort med det første.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.606
    Antall liker
    25.595
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DSP er jo bare en smartere måte å få til riktig lyd på, slik digital lagring og transport av lyd og bilde er det.
    For å sette ting på spissen med en analogi: Hvem ønsker seg en 28" CRT-tv og VHS-basert hjemmekino?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.188
    Antall liker
    8.380
    Torget vurderinger
    12
    Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.460
    Antall liker
    17.022
    Sted
    Langesund
    DSP er heldigvis frivillig...enn så lenge...:rolleyes:
    Når en har kjørt den analoge veien med de avvik, avrundinger og tilsløringene det medfører, vil det nok være vanskelig å ta den, til tider, røffe virkeligheten. ;)
    Vi velger det som gleder våre egne ører mest.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn