Et varsku? Bredbåndskonstruksjon og høyttalerkabel

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Hva med kabler som ikke har oppgitt kapasistansen i tekniske data?
Jeg bruker en multistrand (tin plated OFC) kabel på mine Abrahamsen V4 som er 2,5 mm2, har 320 ledere a 0,1mm, R=6,8 ohm/km, L= 0,45 mH/m, men C er altså ikke oppgitt.

Har samme kabel i bilen og der tok forsterkeren kvelden etter 1 time uten at årsaken er funnet. Kan dette være et problem med (billige) bilstereoforsterkere også?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres ut som en rimelig "safe" medium induktans, som leder en til å anta at det også er sannsynlig at den har en "safe" medium kapasitans (siden de oftest henger sammen på "vanlige" designer).

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
En vakker dag skal jeg fjerne alle kablene i anlegget!
Alle komponentene i anlegget skal loddes sammes uten kabler!
Blir litt kort avstand mellom høyttalerne men :p

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
187
Jeg må si jeg er lettere forvirret over dette med kabler.
Er det noen mal for når man skal bruke hvilke typer kabler?
Tenker f.eks på dette med lav kapistanse, høy induktstans osv.
Når skal hva brukes?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er stort sett alltid trygt å velge lav kapasitans og høy induktans. Skal man ha noen fancy løsninger med spesielle verdier bør man vel helst vite hva man gjør, vil jeg mene.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Det er stort sett alltid trygt å velge lav kapasitans og høy induktans. Skal man ha noen fancy løsninger med spesielle verdier bør man vel helst vite hva man gjør, vil jeg mene.
Så helt vanlig, generisk mangetrådig "høyttalerkabel" burde være helt trygt, da? Det er ikke noe stort poeng i å se etter kabler bestående av noen få entrådige ledere eller noe slikt.

På Kimber-kablene mine er det kanskje flettingen som gir den lave induktansen?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
sinep skrev:
En vakker dag skal jeg fjerne alle kablene i anlegget!
Alle komponentene i anlegget skal loddes sammes uten kabler!
Blir litt kort avstand mellom høyttalerne men :p
Det går fint det! Det heter aktiv drift med digitalt delefilter, og wlan eller blåtann fra kilden. Hva skal kabelmenigheten tro på da?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Vidar P skrev:
Så helt vanlig, generisk mangetrådig "høyttalerkabel" burde være helt trygt, da? Det er ikke noe stort poeng i å se etter kabler bestående av noen få entrådige ledere eller noe slikt.

Solid core (som f.eks installasjonskabel), få grove kordeller (som f.eks Naim NAC A5) eller mange tynne kordeller (som generisk "vanlig" høyttalerkabel) spiller ingen nevneverdig rolle for LCR-verdiene. Det er tykkelse, lengde og geometri som teller for det.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
...
...
Vanlig generisk «zip-cord»/fig.8 kabel (f.eks. RKUB) er vanligvis helt uproblematisk og fungerer helt fint i de fleste sammenhenger dersom den er tykk nok (typisk 4 mm2 innenfor ikke alt for lange kabeltrekk og HT med nominell impedans ned til 4 ohm).

Dersom forsterkeriet er veldig følsomt for kablingen, så er dette noe produsenten og leverandøren bør gjøre uttrykkelig oppmerksom på.

...
Flettingen til Kimber gir gjerne noe høyere kapasitans og en relativt lav induktans sammenliknet med generisk «zip-cord»/fig.8-kabel. Dersom forsterkeriet skal ha en kabel med «normal» til «høy» induktans bør man holde seg unna Kimber.

mvh
KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så akkurat kabelen jeg har er omtrent det eneste somikke fungerer med forsterkeren jeg vil ha. ;) Typisk flaks. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
Hvilken forsterker og hvillen kabel?
Abrahamsen V4.0 og Kimber 4TC. ...Men kabler kan byttes ut, hvis jeg kjøper den forsterkeren.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jaså? Jeg har doble 4TC, så det blir nesten det samme.

Kanskje det går greit likevel, da.

Bare forsto på tidligere innlegg i denne tråden at disse kablene hadde de egenskapene man burde være forsiktige med sammen med slike forsterkere.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Her var det mye rart som ble ventilert....

Hva med Black Magic Revelation og Densen? Er det skumle greier? Det låter iallefall upåklagelig!

Hvis noen kabeltyper er omtrent livsfarøige eller ubrukelige på enkelte forsterker- konstruksjoner, bør absolutt fabrikanten(e) advare mot bruk av disse.

Jeg har hørt DM-10'en knurre litt på tomgang et par ganger, men det var for noen år siden da Bodø Energi mikkmakket med en trafostasjon i nabolaget.

mvh. VilhelmW
mvh. VilhelmW

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.772
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
gjelder det hele for kablingen etter delefilteret også?

mvh

david

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
...
Hva med Black Magic Revelation og Densen? Er det skumle greier? Det låter iallefall upåklagelig!
...
Black magic ... aner ikke. Denesn: de bruker så vidt jeg har fått med meg ikke feedback rundt utgabngstrinnet (eller gjør de det?) og det er muligens noe mindre føsom for kapasitiv last enn mer tradisjonelle forsterkerkonstruksjoner med for stor båndbredde ift feedback.

...
Jeg har hørt DM-10'en knurre litt på tomgang et par ganger, men det var for noen år siden da Bodø Energi mikkmakket med en trafostasjon i nabolaget.
...
Det er et annet problem og kan skyldes DC på strømnettet.

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Zero feedback på Densen. Thomas Sillesen hevder jo at det er klart best, men at det stiller svært store krav til forsterkerdesign og komponentkvalitet. Se bare her, sakset fra Densen's internettsider:

"The fact is that feedback -no matter what degree- alters the signal and the result is: -dynamics will be compressed, -micro details compensated away, -details smeared, -soundstage altered, -speed slowed down, -transparency smeared and so on.

Naturally you will not have these problems with a zero-feedback design.

However the basic design must be extremely much better than feedback designs, otherwise the amplifier will not be stable. We are one of the few companies in the world (the only one ?) capable of doing this and the result of this is simply stunning, the combination of a MUCH better basic design and the zero-feedback technology results in: Extreme dynamics, detaillevel, amount of microdetails, perfect soundstage, transfer speed, transparency, and wide open sound. Combining this technology with the extreme care we take in the listening tests, during the development of our products, we can proudly say our amplifiers combine perfectly, high technology with extreme musicallity. In the future ALL products from Densen will be zero-feedback designs."

Da stoler jeg på head-honcho Sillesen, og prøver forskjellige kabler uten frykt for at det skal lukte svidd - forutsatt at jeg plugger de riktig, da!

mvh. VilhelmW

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.772
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
kan noen, for ordens skyld, gir en liten oversikt over hva som er "normale" verdier på kabelen og hvilken verdier som viser seg å være problematisk?

kabelen min ligger på:
Induktivität: L= 125pH/m Kapazität: C= 210pF/m

bra/dårlig /hverken eller??

takk for hjelpen

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.524
Torget vurderinger
10
Dette er interresant men jeg er nybegynner på kabelfronten. Jeg har ikke erklært meg selv som kabelskeptiker (selv om RoDA tror jeg er det) he he.

Vil noen på en enkel måte, i et kort svar her, forklare begrepene:

1) kapasitans
2) induktans
3) fordelene og ulempene med hhv høy og lav
4) og til slutt typiske kabelkonstruksjoner med det ene og det andre

Så skal jeg følge med i tråden så godt jeg kan :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
hel skrev:
...
1) kapasitans
Omtrent som en kondensator over utgangen på forsterkeriet. I «store» doser kan det lede til ustabilitet i forsterkeriet (selvsving). I enkelte kombinasjoner med høy utgangsimpedans fra fortserkeriet kan det gi noe redusert nivå ved høye frekvenser, av og til foranlediget av en pukkel i frekvensresponsen før nivået faller oppover i frekvens. Typiske konstruksjoner er «flate» ledere som er lagt oppå hverandre (f.eks. Goertz og Supra PLY). Flettede ledere (jf. Kimber) og enkelte geometrier med «multi» ledere kan også ha høy kapasitans. I tillegg til geometri og avstanden mellom lederne varierer kapasitansen også med valg av isolasjonsmaterialet - polypropylen og teflon gir mindre og mer stabil kapasitans enn PVC, det «beste» er vakum men det er noe upraktisk.

...
2) induktans
...
Omtrent som en spole i serie med signalet. Det kan gi bedre stabilitet med HT som er kapasitiv ved høye frekvenser (f.eks. elektrostater). Induktans gir også redusert nivå med høye frekvenser. Induktansen øker med avstanden mellom lederne, jf. «wide spaced» fig 8 kabel.

...
3) fordelene og ulempene med hhv høy og lav
...
Ideelt sett bør begge deler være så lave som mulig, men vanligvis er den en negativ korrelasjon mellom kapasitans og induktans, og man står over et valg om begge skal være «midt på treet» eller om den en skal være «høy» og den andre «lav». «løs» fletting kan løse litt opp i denne sammenhengen.

...
4) og til slutt typiske kabelkonstruksjoner med det ene og det andre
...
jf. mine kommentarer til de enkelte pkt.ene.

mvh
KJ

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.563
Kapasitans: En slags batterieffekt der spenning først lagres og siden dumpes ut igjen med en viss tidsforsinkelse.

Induktans: En slags "massefart-effekt" .Spolen - eller kabelen - setter opp et magnetfelt som gir en motstand mot plutselige forandringer i strømmen. En annen side ved induktans er at du kan indusere strøm i en spole ved å manipulere med magnetfeltet. Dette betyr også at kabler med høy induktans er potensielt mer utsatt for instrålt støy.

Kabler har serieinduktans og parallell kapasitans. Begge deler gir en lavpasseffekt. SÅ er det en del geometriske forhold ute og går når du lager en kabel som kort forklart betyr at hvis du optimaliserer for lav induktans så skyter kapasitansen i været og vise versa.

Som regel vil induktansen være den faktoren som har mest å si for kabelens båndbredde. Kabler med høy båndbredde har ofte lav induktans og høy kapasitans.

Det varskoet som er satt opp her vil typisk gjelde forsterkere med høy båndbredde & stabilitetsproblemer, kombinert med en kabel med høy kapasitans (og lav induktans). I noen tilfeller kan dette gjøre at forsterkeren går i selvsving. Men jeg tror det er ganske langt mellom forsterkere i dag som ikke tåler nærsagt hva det måtte være av kabler i dag, men hvis man driver med diy, så skal man definitivt være oppmerksom på problemet.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har koblet ordinære strømkabler; fåtrådet (7 stk. pr. leder = 2.5mm2) og mangetrådet (6mm2) i en bi-wire konfigurasjon mellom forsterker og til RF-63.

Mao. så henger alle 4 kablene (pr. høyttaler) løst på gulvet og praktisk talt helt separat fra hverandre, så kapasitansen er vel så lav som mulig. Da, er vel induktansen høy?

Så det at jeg synes dette spiller mer mektig enn ellers er rett og slett at de øverste Hz i det hørbare området er dempet med noen dB?

Liker nå i allefall det jeg hører. :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Loevhagen skrev:
Har koblet ordinære strømkabler; fåtrådet (7 stk. pr. leder = 2.5mm2) og mangetrådet (6mm2) i en bi-wire konfigurasjon mellom forsterker og til RF-63.

Mao. så henger alle 4 kablene (pr. høyttaler) løst på gulvet og praktisk talt helt separat fra hverandre, så kapasitansen er vel så lav som mulig. Da, er vel induktansen høy?

Så det at jeg synes dette spiller mer mektig enn ellers er rett og slett at de øverste Hz i det hørbare området er dempet med noen dB?

Liker nå i allefall det jeg hører. :)

"dempet med noen db?" E du gal, aner du hvilke verdier du i så fall skulle ha oppnådd? Nei, når det lyder roligere/mer avdempet/mindre hissig er det fordi det er renere. Dermed blir også 3D/rom-informasjon løftet til et langt bedre nivå.

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Java/twin.html

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.978
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Anbefaler den Java-appleten R.S. linket til rett over. Mye annet interessant også på de sidene, her er en inngangsport: http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Analog.html

Det er ledergeometrien som har størst påvirkning på induktans og kapasitans. Større avstand mellom lederne gir større omsluttet areal i sløyfen og større induktans. Mindre avstand mellom lederne reduserer induktans, men øker kapasitansen mellom lederne. Mange tynne ledere flettet sammen eller flate ledere oppå hverandre ("utrullet kondensator") gir riktig høy kapasitans. Goertz flatkabel og hjemmeflettede kabler av mange sytråder, f eks fra cat5 datakabler, er kanskje de mest ekstreme tilfellene.

Lydmessig kan høyttalerkabler med middels-til-høy induktans gi et ørlite løft rundt 10-11 kHz etterfulgt av ganske bratt avrulling oppover mot 15-20 kHz pga interaksjoner med delefilter og høyttalerelementer. Det kan oppleves som "luft" og "utklingning". Lavere induktans (og dermed høyere kapasitans) gir en mer korrekt frekvensgang, men jeg har også sett kritikk av sånne kabler for at de låter "innelukket" - altså at de mangler den lille resonanstoppen ved 11 kHz. Resonansene de skaper ligger oftest godt over det hørbare området. Og så er det den nevnte muligheten for å brenne utgangstrinnet hvis kapasitansen blir så stor at stabilitetsmarginen i forsterkeren brukes opp. Alt dette er systemavhengig, selvsagt, og kommer an på egenskapene i både effektforsterker og høyttaler i tillegg til kabelen. Mine Hypex UcD-forsterkere blåser langt i alt sånt, fordi de har en diger spole på utgangen for lavpassfiltrering av switchefrekvensen.

Uansett er tilstrekkelig stort tverrsnitt den viktigste egenskapen ved en høyttalerkabel for at den ikke skal påvirke frekvensgangen. 2,5 mm2 skjøteledning vil i de fleste tilfeller fungere ganske bra. ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Asbjørn skrev:
Lydmessig kan høyttalerkabler med middels-til-høy induktans gi et ørlite løft rundt 10-11 kHz etterfulgt av ganske bratt avrulling oppover mot 15-20 kHz pga interaksjoner med delefilter og høyttalerelementer. Det kan oppleves som "luft" og "utklingning". Lavere induktans (og dermed høyere kapasitans) gir en mer korrekt frekvensgang, men jeg har også sett kritikk av sånne kabler for at de låter "innelukket" - altså at de mangler den lille resonanstoppen ved 11 kHz. Resonansene de skaper ligger oftest godt over det hørbare området. Og så er det den nevnte muligheten for å brenne utgangstrinnet hvis kapasitansen blir så stor at stabilitetsmarginen i forsterkeren brukes opp. Alt dette er systemavhengig, selvsagt, og kommer an på egenskapene i både effektforsterker og høyttaler i tillegg til kabelen. Mine Hypex UcD-forsterkere blåser langt i alt sånt, fordi de har en diger spole på utgangen for lavpassfiltrering av switchefrekvensen.

Uansett er tilstrekkelig stort tverrsnitt den viktigste egenskapen ved en høyttalerkabel for at den ikke skal påvirke frekvensgangen. 2,5 mm2 skjøteledning vil i de fleste tilfeller fungere ganske bra. ;)

Frekvensgang? Her har du åpenbart mye å lære Abjørn, du også. Nok en gang; frekvenskurven sier null og nix om signalets renhet, kvalitet, dynamikk osv. Først når folk begynner å fatte dette kan de begynne å forstå hvorfor nåde ledninger og andre komponenter kan være avgjørende for sluttresultatet.

Mvh. RS

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
R.S. skrev:
"dempet med noen db?" E du gal, aner du hvilke verdier du i så fall skulle ha oppnådd? Nei, når det lyder roligere/mer avdempet/mindre hissig er det fordi det er renere. Dermed blir også 3D/rom-informasjon løftet til et langt bedre nivå.
Ja, jeg ser nå at "noen dB" var litt fjernt, og høyst sannsynlig er demping av fraksjoner av 1 dB utenfor det hørbare området. Jeg kommer imidlertid til å fortsette med PN-kablene da det høres bedre ut enn med BetterCables. Tversnittet er mye større på PN. De enkelte kobberlederne i PN er også tykkere enn de i billige høyttalerkabler av multistranded type. Enkeltlederne i f. eks. Biltemakablene er jo omtrent som hårstrå...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
Eiere av Abrahamsen-forsterkere gjør vel klokt i å velge kabler med høy induktans (og dertil gjerne lav kapasitans) da...
La oss se på noen kabler.

Abrahamsens FLS:
4X 17 AWG (4 X 1mm2) positive and negative wire. Capacitance per meter < 100pF

BetterCables Premium III:
Composed of quad 16AWG, helically-wound, stranded copper conductorsLow 33.2 pF/ft capacitance. Dvs. 109pF per meter

Cardas Crosslink 1s:
Is our least expensive cable. It is the only Cardas cable sold in bulk. 11.5 AWG. Inductance 0.11 uh/ft/loop and capacitance 55 pf/ft (180 pF pr. meter)

Cardas Clear Beyond:
It is beyond the demands of any loud speaker or amplifier combination imaginable. No impedance dip or current flow demand is a challenge in any way. 5 AWG Clear Beyond is simply overkill for all but the most extreme systems Inductance 0.01 uh uh/ft/loop and capacitance 446 pf pf/ft (1463 pF pr. meter)

Kimber 8TC (2.5 meter):
(Cp) parallel capacitance 821.0 pF @ 20 kHz. (Ls) series inductance 0.345 µH @ 20 kHz. pF pr. meter 328

Annet:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#capacitance

One of the requirements for a good amplifier is that it must have stable operation for various load impedances. High cable capacitance is not a problem for well-designed amplifiers but could cause a few unstable or borderline amplifiers to go into oscillation. Low power oscillation, even if ultrasonic, could affect the listening performance of a system and even affect the transients in music. It could give a false impression of a brighter sound but is in fact distortion introduced by the amplifiers inability to drive the load. Oscillation at full power could cause amplifier and/or speaker to burn out ...

Although some expensive wires can have low resistance, several have a high capacitance of 100 to 300 picofarads (pf) per foot ...

In comparison, ordinary wire can have low resistance but also very low capacitance. Twelve gauge Romex has a capacity of only 15pf/foot. Fifty feet has a total capacitance of only 750 pf, which is the same as 000750 microfarads (mfd). Twelve gauge line cord has a capacitance of only 18 pf/foot and 50 feet has a total capacitance of only 900 pf, which is the same as .000900 microfarads (mfd).

Konklusjon?

Tja, si det. Så sier man at man at det ikke er hørbare forskjeller på høyttalerkabler. Mulig man skal ha sykt lange lengder før det blir hørbart, men dersom en forsterker begynner å oscillere så bør jo det være hørbart, eller?
Jeg graver opp denne, jeg.

Etter å ha prøvd alt annet for å bli kvitt en brumming/during jeg hører i basselementene mine (kun når jeg står kloss oppi høyttaleren og ikke sender noe signal til dem) tenkte jeg at jeg skulle prøve å bytte til en annen høyttalerkabel for å se om den jeg har kanskje trigger et eller annet,

Er dette verdier som burde passe V4-forsterkerene mine? Terminert for bi-wiring med ett par bananplugger i forsterker-enden og to par i høyttaler-enden:

http://www.kabeltronik.de/audio-cables-video-cables/speaker-cables/l-rp-speaker-cable-pvc/

Capacitance (Core/core): 63,09 pF/m
Inductance: 0,656 ?H/m

Dette må vel kalles relativt lav kapasitans og tilsvarende høy induktans?

Vad tycks?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Hvis du har brum på tomgang vil jeg nok tru at "feilen" er en annen plass en høytalerkablene.
Når det er sagt er det mange amper som brummer hvis du sitter med øret inni basshøytaleren....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.978
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Brumming/during tyder mer på en jordsløyfe enn på forsterkeroscillasjon pga høyttalerkabler. Slik oscillasjon vil i så fall være ultrasonisk og merkes ved at utgangstrinnet blir veldig varmt.

Men, ja, den kabelen du beskriver har relativt høy induktans og lav kapasitans.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Loevhagen skrev:
Eiere av Abrahamsen-forsterkere gjør vel klokt i å velge kabler med høy induktans (og dertil gjerne lav kapasitans) da...
La oss se på noen kabler.

Abrahamsens FLS:
4X 17 AWG (4 X 1mm2) positive and negative wire. Capacitance per meter < 100pF

BetterCables Premium III:
Composed of quad 16AWG, helically-wound, stranded copper conductorsLow 33.2 pF/ft capacitance. Dvs. 109pF per meter

Cardas Crosslink 1s:
Is our least expensive cable. It is the only Cardas cable sold in bulk. 11.5 AWG. Inductance 0.11 uh/ft/loop and capacitance 55 pf/ft (180 pF pr. meter)

Cardas Clear Beyond:
It is beyond the demands of any loud speaker or amplifier combination imaginable. No impedance dip or current flow demand is a challenge in any way. 5 AWG Clear Beyond is simply overkill for all but the most extreme systems Inductance 0.01 uh uh/ft/loop and capacitance 446 pf pf/ft (1463 pF pr. meter)

Kimber 8TC (2.5 meter):
(Cp) parallel capacitance 821.0 pF @ 20 kHz. (Ls) series inductance 0.345 µH @ 20 kHz. pF pr. meter 328

Annet:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#capacitance

One of the requirements for a good amplifier is that it must have stable operation for various load impedances. High cable capacitance is not a problem for well-designed amplifiers but could cause a few unstable or borderline amplifiers to go into oscillation. Low power oscillation, even if ultrasonic, could affect the listening performance of a system and even affect the transients in music. It could give a false impression of a brighter sound but is in fact distortion introduced by the amplifiers inability to drive the load. Oscillation at full power could cause amplifier and/or speaker to burn out ...

Although some expensive wires can have low resistance, several have a high capacitance of 100 to 300 picofarads (pf) per foot ...

In comparison, ordinary wire can have low resistance but also very low capacitance. Twelve gauge Romex has a capacity of only 15pf/foot. Fifty feet has a total capacitance of only 750 pf, which is the same as 000750 microfarads (mfd). Twelve gauge line cord has a capacitance of only 18 pf/foot and 50 feet has a total capacitance of only 900 pf, which is the same as .000900 microfarads (mfd).

Konklusjon?

Tja, si det. Så sier man at man at det ikke er hørbare forskjeller på høyttalerkabler. Mulig man skal ha sykt lange lengder før det blir hørbart, men dersom en forsterker begynner å oscillere så bør jo det være hørbart, eller?
Jeg graver opp denne, jeg.

Etter å ha prøvd alt annet for å bli kvitt en brumming/during jeg hører i basselementene mine (kun når jeg står kloss oppi høyttaleren og ikke sender noe signal til dem) tenkte jeg at jeg skulle prøve å bytte til en annen høyttalerkabel for å se om den jeg har kanskje trigger et eller annet,

Er dette verdier som burde passe V4-forsterkerene mine? Terminert for bi-wiring med ett par bananplugger i forsterker-enden og to par i høyttaler-enden:

http://www.kabeltronik.de/audio-cables-video-cables/speaker-cables/l-rp-speaker-cable-pvc/

Capacitance (Core/core): 63,09 pF/m
Inductance: 0,656 ?H/m

Dette må vel kalles relativt lav kapasitans og tilsvarende høy induktans?

Vad tycks?
Frågan blir :

Er de gamle disse ampene? Kan det være utttørket lytt i Power på grunn av varme?
Er det brum i begge utganger?
Har du brum hvis du kobler fra preamp og putter i et par "korstlustningsRCAplugger" i inngangene på ampen?
Som Asbjørn sier jordloop kan være en årsak, sågard jordfeil, hvis du bruker jordet kontakt, som forøvrig er roten til alt vondt med vårres nett.
Men ved å koble fra preamp og putter i kortslutningsplugger får du eliminert alt dette !

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.110
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det er mulig at jeg har oversett noe, men jeg kan ikke se at LCR-egenskapene til Supra Ply, som startet tråden, har blitt nevnt.

Så her er de:
Ply 2.0: R = 8,1 ?/km., L = 0,3 mH/m, C = ikke oppgitt av produsenten.
Ply 3.4: R = 5,1 ?/km., L = 0,2 mH/m, C = ikke oppgitt av produsenten.

I denne testen oppgis Ply 3.4S til å ha C = 3097 pF/m:
http://www.shrani.si/f/n/8C/UiucvDd/speakercabletest.pdf

Noe så sjeldent som en grundig og interessant kabeltest, forresten.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RJEL skrev:
Hvis du har brum på tomgang vil jeg nok tru at "feilen" er en annen plass en høytalerkablene.
Når det er sagt er det mange amper som brummer hvis du sitter med øret inni basshøytaleren....
Lyden er der selv når ingenting annet enn strøm og høyttalere er koblet til forsterkerne. Jeg har lett etter feil, jeg, men ikke kommet i mål.

Asbjørn skrev:
Brumming/during tyder mer på en jordsløyfe enn på forsterkeroscillasjon pga høyttalerkabler. Slik oscillasjon vil i så fall være ultrasonisk og merkes ved at utgangstrinnet blir veldig varmt.

Men, ja, den kabelen du beskriver har relativt høy induktans og lav kapasitans.
Hmm. Ja, det er jo sant, men jeg føler at jeg har prøvd det meste annet. Ytterligere tips mottas selvsagt med takk:

RJEL skrev:
Er de gamle disse ampene? Kan det være utttørket lytt i Power på grunn av varme?
Begge forsterkerne (Abrahamsen V4.0UP) er under et år gamle.

RJEL skrev:
Er det brum i begge utganger?
Lyden har vært der siden jeg byttet høyttalere fra 89 dB/1W/1m til 99 dB/1W/1m, i begge kanaler. Både med en forsterker i stereo og med to brokoblede forsterkere. Begge forsterkerne har desuten vært til gjennomgang, justering og Helesejekk hos konstruktøren.

RJEL skrev:
Har du brum hvis du kobler fra preamp og putter i et par "korstlustningsRCAplugger" i inngangene på ampen?
Sjekker... Jada.

RJEL skrev:
Som Asbjørn sier jordloop kan være en årsak, sågard jordfeil, hvis du bruker jordet kontakt, som forøvrig er roten til alt vondt med vårres nett.
Hmm. Kan jo prøve å koble effektforsterkerne til en ujordet "padde" bare for å sjekke? Har jordfeilbryter i sikringsskapet.

RJEL skrev:
Men ved å koble fra preamp og putter i kortslutningsplugger får du eliminert alt dette !
Da så. Det gjorde jeg jo nettopp. I alle fall hvis en RCA til XLR-overgang er en slik "kortslutningsplugg".

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Det er det nok ikke.
Hvis du har XLR så må alle 3 pinner være korstsluttet. Det vil si ei ledning fra pinne1, 2 og 3 koblet sammen.
Har du RCA korslutt jord og signal.

Hvis det da ikke er stilt, da er det feil med amp eller du lider HIFI nevrosia ;D
Er det fryktelig lite brum det er snakk om, foreks, ikke sjangs å høre det for normale ører i lytteposisjon skal du ikke se bort ifra at det er normalt og ikke feil med amp.
Siden vi prater om en DUAL MONO konstruksjon og du har brum i begge kanaler ser jeg ikke bort fra det siste ;)
Det var nu rart om det skulle være sammen symptom og feil i begge kanaler, eller?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RJEL skrev:
Er det fryktelig lite brum det er snakk om, foreks, ikke sjangs å høre det for normale ører i lytteposisjon skal du ikke se bort ifra at det er normalt....
La oss si at man ikke legger merke til det fra lytteposisjon. ;)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Da trur jeg du bare skal spille musikk....
Spesielt når ampen nettopp har vært inne.
Noen amper er bare slik.

Spesielt på høytalere som er så lettdrevne

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:

Frekvensgang? Her har du åpenbart mye å lære Abjørn, du også. Nok en gang; frekvenskurven sier null og nix om signalets renhet, kvalitet, dynamikk osv. Først når folk begynner å fatte dette kan de begynne å forstå hvorfor nåde ledninger og andre komponenter kan være avgjørende for sluttresultatet.

Mvh. RS
Ja, ser at eg siterer et gammelt innlegg her (fordi en gammel tråd er gjenoplivet) men må lov til å si at det grenser til frekkhet å beskylde Asbjørn for manglende kunnskap ang dette emne... Er det noen her inne som har kunnskap om dette tema så er det Asbjørn, noe han har bevist gjentatte ganger gjennom sine velbegrunnede og saklige innlegg.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Det er fryktelig mye frekvensgang som diskuteres i diverse tråder for tiden..men er det nå sikkert at dette med frekvensgang virkelig er så kritisk? Konklusjonen for målingene av disse B&W-805 som ble diskutert i "lydvarme- tråden" er

This is astonishing measured performance for what is a relatively inexpensive minimonitor—it's not surprising LG liked the sound of the Nautilus 805. I conjecture that B&W's design team was trying to replicate the performance of their classic Silver Signature for one quarter the price.—John Atkinson

Kan det være slik at selv om frekvenskurvene til alle høyttalere ser alt annet enn rettlinjet ut, så oppfattes likevel ikke dette som farging, forvrengning, unoter med mer? At det skal større ujevnheter til før det blir et lydmessig "problem"?

Og hvis nærmest alt skal forklares med frekvenskurver, hvordan har det seg da at det er så store forskjeller på cd-spillere og forsterkere, all den stund frekvenskurven på disse komponentene er så godt som linjalben, uansett om det er billige eller dyre komponenter vi snakker om?

Her er forresten målingene av mine høyttalere

http://www.stereophile.com/content/sonus-faber-cremona-elipsa-loudspeaker-measurements

En eller annen peak på 3 dB blir jo bare bagatellmessig i forhold til slalomkurven (frekvens) til Elipsa. Men jeg kan ikke si jeg har hørt hardhet eller merkelig klangbalanse..i mitt rom er muligens frekvenskurven enda litt styggere enn ved Stereophile- målingene også...

Topp Bunn