S
Syncrolux
Gjest
Har man godt nok anlegg så kan man høre hva den 4`de fiolinisten spiste til frokost ! hehe
En annen bruker:The only ethical way to do this is through the entire system using a system that you can actually
hear the differences on. I don’t believe he possesses such a system and if he did he’s certainly not doing this test properly.
His findings are meaningless.
Overhodet ikke noe om seriøse kontrollerte lyttetester, men spiller kun på at man hører forskjell i et anlegg som er godt nok og Ethan Winer har ikke noe å si med anlegget hans. Vel, da kan man utelukkende PS Audio sitt referanseanlegg spør du meg. Der er de ikke i nærheten av og ha en god nok impulsrespons eller kontroll nedover i frekvens. De mangler elementær kunnskap om hvordan man skal behandle et rom og de referanse IRS høyttalerne har seriøse faseproblemer.What he claims just does not make any sense. For I know what I can hear. Others do too. Is he living in the delusion that reality stops with his world? He might be living in an audio version of Joe Franklin’s Memory Lane? He still thinks (in audio terms) that Rudi Vallee is king and the best stops there.
Its not just about audio. Humans like him everywhere.
Det filteret som du viste skjema av er basert på - enkelt sagt - å kortslutte støyspenningen mellom fasene. Hvor effektivt dette er avhenger av impedansen i selve notchfilteret, og ikke minst kildeimpedansen til lysnettet. Jo "stivere" nettspenning du har jo mindre effektivt er filteret. I praksis vil man neppe dempe et støysignal mer enn 10 dB med et sånt filter. Hadde man derimot satt inn et seriefilter kunne man fått mye mye større demping. Og jeg skjønner heller ikke poenget med å "angripe" bare et veldig smalt frekvensbånd. Det hadde vel vært bedre å strupe alt som skjer over nettspenningens 50 Hz ?Hva menes med høye frekvenser?Hvilket frekvensområde?Det på skjemaet jeg tenkte på. Det treffer ca 1090 Hz, og demper ikke veldig mye heller.
Hvis poenget er å bli kvitt høye frekvenser fra nettspenningen er det langt mer effektive måter å gjøre det på.
Hverken 1150 kHz,5 kHz som er mine eller 8-12Khz som er PS Audio NH er høye frekvenser.
Langt mer effektive måter?Det kommer vel ann på hvor høy amplitude støyfrekvensen har.
Men får da inderlig håpe konstruktøren av mitt filter har så pass vurderingsevne
at dette bør fungere.
Sånn sett er vel da ikke PS Audio helt på jordet?
Deres filter blir ikke varmt,noe mine blir de gangene støyfrekvensen er til stede.
Først og fremst trenger de høyttalere som er målemessig gode og et virkelig godt behandlet rom. Det betyr langt mer enn elektronikk og spesielt i forhold til å høre små detaljer.Hadde en kastet ut all elektronikk i det PS Audio rommet å erstattet det med nymotens klasse D og en god aktiv DSP løsning, ville nok lyden blitt flere klasser bedre.
Det er ikke mer sært en at jeg hørte samme problem hos Soundgarden sine gamle lokaler i Haugesund,ymir:
Jeg ser du har et veldig spesifikt problem, og de filterne dine vil selvsagt hjelpe på det.
Man skal virkelig ha et sært problem før noe sånt faktisk er nødvendig.
Ja, rommet er det aller viktigste.Først og fremst trenger de høyttalere som er målemessig gode og et virkelig godt behandlet rom. Det betyr langt mer enn elektronikk og spesielt i forhold til å høre små detaljer.Hadde en kastet ut all elektronikk i det PS Audio rommet å erstattet det med nymotens klasse D og en god aktiv DSP løsning, ville nok lyden blitt flere klasser bedre.
Vet ikke hvilke JBL høyttalere Winer har, men er sikker på at oppsettet hans differensierer mye bedre på mikrodetaljer enn enn PS Audio Music Room 2, som forøvrig er lite. Winer har kontroll på både tidlige og sene refleksjoner og et bra vannfall. Selv om det neppe er et anlegg i helt toppklasse, så er jeg overbevist om at det låter mye mer high-fidelity og avslørende enn de fleste audiofiles oppsett med kostbare komponenter.
Det kunne vært interessant.....?Hvor høy er den 23-harmoniske din egentlig sammenlignet med 50 Hz'en på strømnettet?
(kanskje jeg skulle tatt en FFT-analyse av min egen nettspenning også)
Høyeste registrete 23nd var 7.7%.Hvor høy er den 23-harmoniske din egentlig sammenlignet med 50 Hz'en på strømnettet?
(kanskje jeg skulle tatt en FFT-analyse av min egen nettspenning også)
https://www.hifisentralen.no/forume...noen-som-har-tilgang-til-hioki-8860-55-a.html7,7% på 23-harmoniske … oh my god... det er jo en støyspenning på ca 18V ved 1150 Hz. Det er jo helt vanvittig!
Det er jo din forståelse av tingene. Hvor har du det fra at NH er identisk med det filteret du har og at det er tunet til 10kHz?Det samme som PS Audio sier om Noise Harvester,hvor selve filteret som er likt,men tunet til ca 10 kHz.
Men som jeg forstår av innleggene fra de som påstår å kunne dette er det rein og skjær BS.
Ja vel, men >10kHz er jo noe helt annet enn et båndstopp-filter - det er høypass!Jeg kan bekrefte at NH er tunet til å ta >10kHz.
Det er i så fall et lavpassfilterJa vel, men >10kHz er jo noe helt annet enn et båndstopp-filter - det er høypass!Jeg kan bekrefte at NH er tunet til å ta >10kHz.
Tja, signaler større enn en gitt frekvens (>10k) slippes inn i NH, og når det er slik passerer signalene et høypassfilter.Det er i så fall et lavpassfilterJa vel, men >10kHz er jo noe helt annet enn et båndstopp-filter - det er høypass!Jeg kan bekrefte at NH er tunet til å ta >10kHz.
Nei,23nd,25nd fra Aluminiumindustrien med 24 puls likeretting,Hydro Karmøy,Husnes.Og alt dette pga industrien i Sauda?
-BB-
Spurte konstuktrøren da "asbjørn" kalte filteret ett lavpass filter..Det er jo din forståelse av tingene. Hvor har du det fra at NH er identisk med det filteret du har og at det er tunet til 10kHz?Det samme som PS Audio sier om Noise Harvester,hvor selve filteret som er likt,men tunet til ca 10 kHz.
Men som jeg forstår av innleggene fra de som påstår å kunne dette er det rein og skjær BS.
Filterets funksjon er å fjerne frekvenser over 10kHz og det kaller jeg et lavpassfilter uten at det veldig viktig for meg hvem som har rett.Tja, signaler større enn en gitt frekvens (>10k) slippes inn i NH, og når det er slik passerer signalene et høypassfilter.Det er i så fall et lavpassfilterJa vel, men >10kHz er jo noe helt annet enn et båndstopp-filter - det er høypass!Jeg kan bekrefte at NH er tunet til å ta >10kHz.
Høres ut som et båndstoppfilter (notch filter) for meg. Smalt riktig nok.Spurte konstuktrøren da "asbjørn" kalte filteret ett lavpass filter..Det er jo din forståelse av tingene. Hvor har du det fra at NH er identisk med det filteret du har og at det er tunet til 10kHz?Det samme som PS Audio sier om Noise Harvester,hvor selve filteret som er likt,men tunet til ca 10 kHz.
svaret var vagt,hverken lavpass,bånnstopp eller høypass,kun filter for 23nd.
Vis vedlegget 524896
Ja ha? Hvis du søker på nettet finner du en prinsippskisse av NH og en av blokkfunksjonene er hipass:Filterets funksjon er å fjerne frekvenser over 10kHz og det kaller jeg et lavpassfilter uten at det veldig viktig for meg hvem som har rett.Tja, signaler større enn en gitt frekvens (>10k) slippes inn i NH, og når det er slik passerer signalene et høypassfilter.Det er i så fall et lavpassfilter
Jepp, men når hensikten med filteret er å filtrere vekk frekvenser over 10kHz så er en Noise Harvester et lavpassfilter selv om en del av den isolert sett er et høypassfilter.Ja ha? Hvis du søker på nettet finner du en prinsippskisse av NH og en av blokkfunksjonene er hipass:Filterets funksjon er å fjerne frekvenser over 10kHz og det kaller jeg et lavpassfilter uten at det veldig viktig for meg hvem som har rett.Tja, signaler større enn en gitt frekvens (>10k) slippes inn i NH, og når det er slik passerer signalene et høypassfilter.Det er i så fall et lavpassfilter
Vis vedlegget 524902
En gang for lenge siden har jeg sett et komplett skjema av NH men det finner jeg ikke nå.
Filetere vekk i forhold til hva og hvor? Det er veldig uvanlig å f eks snakke om impedansen på inngangssiden av filteret når det antydes høy eller lavpass. For å diskutere fag (i dette tilfellet elektronikk) hjelper det å ha en felles referanseramme.Jepp, men når hensikten med filteret er å filtrere vekk frekvenser over 10kHz så er en Noise Harvester et lavpassfilter selv om en del av den isolert sett er et høypassfilter.Ja ha? Hvis du søker på nettet finner du en prinsippskisse av NH og en av blokkfunksjonene er hipass:Filterets funksjon er å fjerne frekvenser over 10kHz og det kaller jeg et lavpassfilter uten at det veldig viktig for meg hvem som har rett.
Vis vedlegget 524902
En gang for lenge siden har jeg sett et komplett skjema av NH men det finner jeg ikke nå.
Var denne til meg? Jeg har nemlig ikke nevnt impedansen på primærsiden. Filteret har nok til hensikt å filtrere vekk støykomponenter over 10kHz fra nettet. Rar ting å spørre om.Filetere vekk i forhold til hva og hvor? Det er veldig uvanlig å f eks snakke om impedansen på inngangssiden av filteret når det antydes høy eller lavpass. For å diskutere fag (i dette tilfellet elektronikk) hjelper det å ha en felles referanseramme.Jepp, men når hensikten med filteret er å filtrere vekk frekvenser over 10kHz så er en Noise Harvester et lavpassfilter selv om en del av den isolert sett er et høypassfilter.Ja ha? Hvis du søker på nettet finner du en prinsippskisse av NH og en av blokkfunksjonene er hipass:Filterets funksjon er å fjerne frekvenser over 10kHz og det kaller jeg et lavpassfilter uten at det veldig viktig for meg hvem som har rett.
Vis vedlegget 524902
Musikkinstrumenter er interessante objekter, og forskjellen mellom forskjellige instrumentmakere og deres individuelle instrumenter er godt kjent. I stor grad er slike instrumenter bygget av «orthotropic» materialer som tre, hvor materialenes mekaniske egenskaper varierer alt etter hvilken vei man tester dem. I tillegg er det store variasjoner mellom individuelle emner. Isotropiske materialer, som man typisk vil bygge en forsterker, kabel eller cd spiller av vil i hovedsak ha like mekaniske egenskaper i flere retninger og med mindre variasjoner mellom emnene og dermed mindre forskjeller mellom komponentene/produktene.Noen ganger må man møte sin egen retorikk i sarkasmeform for å skjønne hvordan den kan oppleves av andre.Se det!
Nå mangler det bare litt på 'man lever som man lærer' så er du i mål
Men la oss se på noe av det som er sagt i denne tråden;
Noen mener man ikke kan ta McGowan seriøst da han rett og slett ikke gir noen mening når han prater om ting som at "noe som måler helt likt kan låte helt forskjellig".
Andre mener man ikke kan/bør mene noe om det uten å ha hørt på produktene.
(Men hvis to identiske produkter som måler helt likt kan låte helt forskjellig, hvilken betydning har det da å ha hørt på et produkt, da måtte man vel ha hørt på alle eksemplarer? Eller er det litt slik at to like produkter høres lik ut, men to forskjellige produkter som måler likt kan høres ulikt ut?)
Noen argumenterer at man fint kan ta et selskap seriøst selv om ansiktet utad (firmaets sjef og eier) sier så mye rart at de ansatte i firmaet vrir seg i stolen, andre er uenig.
Det argumenteres for at man må ha hørt på produktene til selskapet og det hintes til at man må ha en solid erfaring som audiofil for å få meningen sin validert, ikke overraskende er det uenighet her også.
Noen viser til at McGowan ikke har formell utdanning innen faget han predikerer om, andre hyller da hans intelligens som gjør og forstår faget bedre enn fagfolk.
Er det rart det er krig i verden?
Flyglene som prøves er like,men allikevel så forskjellige at de må prøves før kjøp.
Likeledes med ski.En stor skipark med "like" ski,men allikevel ender det opp med ett favoritt par.
Det er vel få audio produsenter som måler hver eneste komponent,og da vil det vel bli litt avvik?
Hvilken utdanning McGowan har vet jeg ikke,men han har da ansatte,
nesten på lik linje som Mark Levinson.Han sies også å ha litt mindre
peiling,og det var jo Thomas Colangelo og John Curl som sto som
for de legendariske forsterkerne til ML.
Dessuten står også Arnie Nudell for utviklingen av den kommende høyttaleren
til PS Audio,dersom de klarer fullføre verket etter Nudell sin bortgang.
Likeledes med Isotek og det andre firma med likeledes produkt,navn huskes ikke,
men en stod for økonomien og en for det tekniske,hvorav den ene gikk ut av Isotek.
ISOL-8
Ganske så vanlig at det står flere bak ett firma/produkt altså.
En test og vurdering av disseNår jeg kom ned til svigermor i jula hadde a huset fullt av disse plugget inn
Vis vedlegget 524790
Kanskje noe for de audiofile med strømkrevende forsterkere?
Pris snakker vi når det gjelder Noratel 20-30K ?Ymir - jeg tror ikke vi skal dra så veldig mange generaliseringer ut fra ditt problem. Men burde ikke det relativt enkelt løses med en støydempingstrafo,
http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/Transient-suppresion/no/SDTisoNO.pdf
Mvh
OMF
Ymir - jeg tror ikke vi skal dra så veldig mange generaliseringer ut fra ditt problem. Men burde ikke det relativt enkelt løses med en støydempingstrafo,
http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/Transient-suppresion/no/SDTisoNO.pdf
Mvh
OMF