V
vredensgnag
Gjest
Nå har Fremtiden i Våre Hender lært av Bondelaget.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10095057
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10095057
Istedenfor å komme med latterliggjørende påstander så kan du undersøke hvor tallene kommer fra. Jeg betviler sterkt at tallene er noe de har fuktet fingeren og holdt den opp for å finne ut av.J.Finvaag skrev:Spenstige utregninger som er gjort der... Ut ifra tallene de oppgir om at en får 17 liter per time en jobber så vil det si at en får utbetalt ca 460K, eller ca 700k før skatt. At dette representerer gjennomsnittslønnen i Norge var jeg ikke klar over. Når jeg er ferdigutdannet har jeg 5 års universitetsutdannelse, og vil aldri kunne oppnå en slik lønn innenfor yrkes-feltet.
Regner med at de har tatt med skattene og avgiftene vi har i dette landet også, for å ikke snakke om bompengene.Nifelheim skrev:Istedenfor å komme med latterliggjørende påstander så kan du undersøke hvor tallene kommer fra. Jeg betviler sterkt at tallene er noe de har fuktet fingeren og holdt den opp for å finne ut av.J.Finvaag skrev:Spenstige utregninger som er gjort der... Ut ifra tallene de oppgir om at en får 17 liter per time en jobber så vil det si at en får utbetalt ca 460K, eller ca 700k før skatt. At dette representerer gjennomsnittslønnen i Norge var jeg ikke klar over. Når jeg er ferdigutdannet har jeg 5 års universitetsutdannelse, og vil aldri kunne oppnå en slik lønn innenfor yrkes-feltet.
Pressen har brukt følgende for å skape saken sin:
http://www.framtiden.no/download-document/463-fakta_bensin.html
I dokumentet står det at de har hentet datagrunnlaget fra Bureau of Labor Statistics oversikt over
arbeidsinntekt ( www.bls.gov/fls/ichcc.xls ).
Dokumenter skriver også at timelønnen blir beregnet med
Timelønn i industrisektoren. Godtgjørelse inkl. feriepenger, naturalia etc. delt på antall timer arbeidet.
Hvis du tjener 200kr i timen i Norge, så tjener du i realiteten 224kr i timen når du tar med feriepenger. Andre ytelser beregnes med turnustillegg, leie av hytte, lunchavtale, fri bruk av telefon osv gjøres om til kr og summen på 280kr er plutselig ikke så spenstig som du vil ha det til, spesielt med tanke på at 200kr er elendig lønn i industrien.
Tallene er fra 2009, noe som gjør at man må bruke bensinpriser fra 2009.
Før du latterliggjør noen så bør du sette deg inn i bakgrunnen for saken. Alternativet er at du risikerer å latterliggjøre deg selv.
Hvis du hadde giddi å klikke på dokumentet til fremtiden så ville du sett at skatt er tatt med når de beregner antall timer.Smorte24 skrev:Regner med at de har tatt med skattene og avgiftene vi har i dette landet også, for å ikke snakke om bompengene.Nifelheim skrev:Istedenfor å komme med latterliggjørende påstander så kan du undersøke hvor tallene kommer fra. Jeg betviler sterkt at tallene er noe de har fuktet fingeren og holdt den opp for å finne ut av.J.Finvaag skrev:Spenstige utregninger som er gjort der... Ut ifra tallene de oppgir om at en får 17 liter per time en jobber så vil det si at en får utbetalt ca 460K, eller ca 700k før skatt. At dette representerer gjennomsnittslønnen i Norge var jeg ikke klar over. Når jeg er ferdigutdannet har jeg 5 års universitetsutdannelse, og vil aldri kunne oppnå en slik lønn innenfor yrkes-feltet.
Pressen har brukt følgende for å skape saken sin:
http://www.framtiden.no/download-document/463-fakta_bensin.html
I dokumentet står det at de har hentet datagrunnlaget fra Bureau of Labor Statistics oversikt over
arbeidsinntekt ( www.bls.gov/fls/ichcc.xls ).
Dokumenter skriver også at timelønnen blir beregnet med
Timelønn i industrisektoren. Godtgjørelse inkl. feriepenger, naturalia etc. delt på antall timer arbeidet.
Hvis du tjener 200kr i timen i Norge, så tjener du i realiteten 224kr i timen når du tar med feriepenger. Andre ytelser beregnes med turnustillegg, leie av hytte, lunchavtale, fri bruk av telefon osv gjøres om til kr og summen på 280kr er plutselig ikke så spenstig som du vil ha det til, spesielt med tanke på at 200kr er elendig lønn i industrien.
Tallene er fra 2009, noe som gjør at man må bruke bensinpriser fra 2009.
Før du latterliggjør noen så bør du sette deg inn i bakgrunnen for saken. Alternativet er at du risikerer å latterliggjøre deg selv.
Trodde faktisk feriepenger var 10,2% av hva du har tjent året før, dvs at hvis jeg har betalt 36% skatt i 2008, så betalte jeg i realiteten 25,8% i skatt, hvordan jeg plutselig får 24 kr mer i timen vet ikke jeg.
dieselprisen var 10,72kr ogRoald skrev:Bensinpris i 2009 var ca.13kr
17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
Man regner vel 1950 timer i et årsverk.Nifelheim skrev:dieselprisen var 10,72kr ogRoald skrev:Bensinpris i 2009 var ca.13kr
17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
95 oktan var 11,74kr
Noe som står i dokumentet til fremtiden i våres hender.
Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.
Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også!
Omtrent 550K hvis en tar med alle typer industri. Landbasert skiftarbeid er nå mellom 500K og 600K, dagtid 100K lavere, Nordsjøarbeidere 200K høyere. Pluss overtid.oddgeir skrev:17x11.74/0.707x1950 = 550468
Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
Det virker mye.Pink_Panther skrev:Omtrent 550K hvis en tar med alle typer industri. Landbasert skiftarbeid er nå mellom 500K og 600K, dagtid 100K lavere, Nordsjøarbeidere 200K høyere. Pluss overtid.oddgeir skrev:17x11.74/0.707x1950 = 550468
Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
eller denneEt ekstra lavtlønnstillegg på 3 kroner i timen fra 1. april til alle som tjener under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn (334.796 kroner).
Noen nøkkeltall for 2008 fra Teknisk beregningsutvalg (TBU)
· Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn kr 354 100 (inkludert variable tillegg, utenom overtid)
Jeg tror vi må forholde oss til statistikken her.Pink_Panther skrev:De tallene der baserer seg på ren grunnlønn. Svært mange skiftarbeidere har fagtillegg og skifttillegg. På toppen av dette kommer helligdagstillegg.
Passer det dårlig inn i partiprogrammet at vi har billig bensin?oddgeir skrev:Jeg tror vi må forholde oss til statistikken her.Pink_Panther skrev:De tallene der baserer seg på ren grunnlønn. Svært mange skiftarbeidere har fagtillegg og skifttillegg. På toppen av dette kommer helligdagstillegg.
Synsing om at noen har skifttillegg og noen jobber overtid blir tøvete. Noen jobber sikkert ikke overtid eller skift også.
husk at disse 550k inkluderer feriepenger og alt tillegg.oddgeir skrev:Man regner vel 1950 timer i et årsverk.Nifelheim skrev:dieselprisen var 10,72kr ogRoald skrev:Bensinpris i 2009 var ca.13kr
17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
95 oktan var 11,74kr
Noe som står i dokumentet til fremtiden i våres hender.
Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.
Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også!
17x11.74/0.707x1950 = 550468
Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
Så enkelt kan det sies....nb skrev:Det egentlige problemet er dog at mange er dårlige nok til å regne til at de åpenbart tror at bensin- eller dieselpris er den signifikante utgiften ved bilhold.
Vil bar epåvise feil i bergningene som er benyttet. Dessuten har vi har Europas dyreste bensin.Pink_Panther skrev:Passer det dårlig inn i partiprogrammet at vi har billig bensin?oddgeir skrev:Jeg tror vi må forholde oss til statistikken her.Pink_Panther skrev:De tallene der baserer seg på ren grunnlønn. Svært mange skiftarbeidere har fagtillegg og skifttillegg. På toppen av dette kommer helligdagstillegg.
Synsing om at noen har skifttillegg og noen jobber overtid blir tøvete. Noen jobber sikkert ikke overtid eller skift også.
Gjennomsnittslønn er også inkludert feriepenger.Nifelheim skrev:husk at disse 550k inkluderer feriepenger og alt tillegg.oddgeir skrev:Man regner vel 1950 timer i et årsverk.Nifelheim skrev:dieselprisen var 10,72kr ogRoald skrev:Bensinpris i 2009 var ca.13kr
17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
95 oktan var 11,74kr
Noe som står i dokumentet til fremtiden i våres hender.
Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.
Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også!
17x11.74/0.707x1950 = 550468
Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
Stryker man 10.2% feriepenger så er man nede på 500k. 12% og de er nede på 491k
Hvor mye ekstra tjener man på turnus? En grunnlønn på rundt 400k og man ender på rundt 500k med alt tillegg?
Hytteavtaler, bilavtaler, lunsjavtaler og andre goder er omregnet til kroner og øre og lagt på også.
Titter du dokumentet til fremtiden så har de brutt ned bensinprisene i penger som går til bensinstasjon og de forskjellige avgiftene.nb skrev:Siden utgangspunktet for bensinprisen er en internasjonalt, handlet vare som olje og det raffinerte produktet også handles flittig er en sammenligning med lønnsnivå kjøpekraft noget søkt. Særlig når prisen i stor grad er bestemt av skatter og avgifter i tillegg. De som selger den til sluttbruker har lav fortjeneste og det er stor konkurranse.
Differansen i pumpepris mandag formiddag og mandag ettermiddag i Oslo er fort 1 kroner og 50 øre pr. liter, så vidt jeg husker tilsvarer det en oljeprisdifferanse på rundt 40 dollar fatet.
Det egentlige problemet er dog at mange er dårlige nok til å regne til at de åpenbart tror at bensin- eller dieselpris er den signifikante utgiften ved bilhold.
oddgeir skrev:Man regner vel 1950 timer i et årsverk.Nifelheim skrev:dieselprisen var 10,72kr ogRoald skrev:Bensinpris i 2009 var ca.13kr
17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
95 oktan var 11,74kr
Noe som står i dokumentet til fremtiden i våres hender.
Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.
Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også!
17x11.74/0.707x1950 = 550468
Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
oddgeir skrev:Vil bar epåvise feil i bergningene som er benyttet. Dessuten har vi har Europas dyreste bensin.Pink_Panther skrev:Passer det dårlig inn i partiprogrammet at vi har billig bensin?oddgeir skrev:Jeg tror vi må forholde oss til statistikken her.Pink_Panther skrev:De tallene der baserer seg på ren grunnlønn. Svært mange skiftarbeidere har fagtillegg og skifttillegg. På toppen av dette kommer helligdagstillegg.
Synsing om at noen har skifttillegg og noen jobber overtid blir tøvete. Noen jobber sikkert ikke overtid eller skift også.
Her er mer lesestoff til deg.
http://www.regjeringen.no/upload/AD/publikasjoner/rapporter/2011/TBU_2011_endelig.pdf
Se fra side 42 og utover.
God pinse.
Nifelheim skrev:Istedenfor å komme med latterliggjørende påstander så kan du undersøke hvor tallene kommer fra. Jeg betviler sterkt at tallene er noe de har fuktet fingeren og holdt den opp for å finne ut av.
Pressen har brukt følgende for å skape saken sin:
http://www.framtiden.no/download-document/463-fakta_bensin.html
I dokumentet står det at de har hentet datagrunnlaget fra Bureau of Labor Statistics oversikt over
arbeidsinntekt ( www.bls.gov/fls/ichcc.xls ).
Dokumenter skriver også at timelønnen blir beregnet med
Timelønn i industrisektoren. Godtgjørelse inkl. feriepenger, naturalia etc. delt på antall timer arbeidet.
Hvis du tjener 200kr i timen i Norge, så tjener du i realiteten 224kr i timen når du tar med feriepenger. Andre ytelser beregnes med turnustillegg, leie av hytte, lunchavtale, fri bruk av telefon osv gjøres om til kr og summen på 280kr er plutselig ikke så spenstig som du vil ha det til, spesielt med tanke på at 200kr er elendig lønn i industrien.
Tallene er fra 2009, noe som gjør at man må bruke bensinpriser fra 2009.
Før du latterliggjør noen så bør du sette deg inn i bakgrunnen for saken. Alternativet er at du risikerer å latterliggjøre deg selv.
Man kan jo ikke slippe denne stemmesankeren så lett. ;DNifelheim skrev:Fortsatt skriver du at Norge har Europas dyreste bensin. Det stikk motsatte er bevist! I hvor lang tid skal du fortsette med denne løgnen?
Det er det faktisk. Ift lønnsnivå/kjøpekraft.Gubra skrev:Betryggende, da er bensin og mat billig i Norge...................
Man må regne med å få passet sitt påtegna når man er helt ute på viddene, vet du. Ingen gal fot her i gårdenJ.Finvaag skrev:Jøss, noen som sto opp på feil fot i dag! :-*
At disse tallene representerer lønnsnivået i norge er jeg fortsatt skeptisk til.. Å ta utgangspunkt i kun industriarbeidere, for å komme til en konklusjon at bensinen er billigst i norge (slik det bli fremstilt) er i beste fall misvisende.
Her roter du det relativt godt til.Nifelheim skrev:oddgeir skrev:Man regner vel 1950 timer i et årsverk.Nifelheim skrev:dieselprisen var 10,72kr ogRoald skrev:Bensinpris i 2009 var ca.13kr
17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
95 oktan var 11,74kr
Noe som står i dokumentet til fremtiden i våres hender.
Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.
Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også!
17x11.74/0.707x1950 = 550468
Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
jeg må faktiskt arrestere deg på timene.
Timene brukt i statistikken her er timer som er arbeidet.
1950t er ikke riktig. 37.5t ganger 52 uker gir 1950. Vi har 5 ukes ferie. Og så har vi rundt 10 helligdager til i året (jul, påske, pinse osv). 10 dager = 2 uker.
52 uker - 5 uker ferie - 2 uker helligdager = 45 uker.
37.5 * 45 = 1687,5
Og så må man legge på 10.2 % feriepenger.
17 * 11,74 /0,707 *1687,5 *1,102 = 524956
Vi ser også at fremtiden har rundet av til hele liter. Omvendt regning vil si at vi får råd til 16,63liter
16,63 *11,74 /0,707 *1687,5 *1,102 = 513530
514k er et stykke unna 550k som du fikk
Jeg roter det ikke til i det hele tatt (utenom litt en sjelden gang ). Det er du som ikke har lest premissene i dokumentet. Husk at statistikken kommer fra USA og i USA er det ikke vanlig med betalt ferie.OMF skrev:Her roter du det relativt godt til.
Et år har 52 uker av 37,5 timer - totalt så blir dette 1950 timer.
I løpet av året så finnes det en del dager arbeidstakeren ikke jobber. Har han ferie - så får han utbetalt feriepengene sine, er det en beveglig helligdag - så får han betalt for 7,5 timers arbeid. Så - skal man regne ut timelønnen - så deler man årslønnen på 1950 timer - så enkelt er det.
Har ikke giddet å se utregningsgrunnlaget, men har vel en misstanke om at man i beregningen har brukt en gjennomsnittlig skattesats som korresponderere med en gjennomsnittsinttekt i Norge på ca 400k, mens man har benyttet inntenkten til industriarbeider - som åpenbart ligger et godt stykke over - uten at man har korrigert for at disse har høyere skattesats!
Mvh
OMF
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10095117Hvis de har rett i at en gjennomsnittsnordmann får kjøpt 17 liter bensin for en times arbeid, så må en gjennomsnittsnordmann ha en årslønn på 632.000 kroner. Jeg vet ikke om det er alle bileiere som kjenner seg igjen i den årslønnen, sier Melby Nøstvik, som understreker at det er et raskt overslag av organisasjonens tall.
"som understreker at det er et raskt overslag av organisasjonens tall."Roald skrev:http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10095117Hvis de har rett i at en gjennomsnittsnordmann får kjøpt 17 liter bensin for en times arbeid, så må en gjennomsnittsnordmann ha en årslønn på 632.000 kroner. Jeg vet ikke om det er alle bileiere som kjenner seg igjen i den årslønnen, sier Melby Nøstvik, som understreker at det er et raskt overslag av organisasjonens tall.
Hmmm... jeg gjorde en liten feil, tror jeg.Nifelheim skrev:oddgeir skrev:Man regner vel 1950 timer i et årsverk.Nifelheim skrev:dieselprisen var 10,72kr ogRoald skrev:Bensinpris i 2009 var ca.13kr
17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
95 oktan var 11,74kr
Noe som står i dokumentet til fremtiden i våres hender.
Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.
Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også!
17x11.74/0.707x1950 = 550468
Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
jeg må faktiskt arrestere deg på timene.
Timene brukt i statistikken her er timer som er arbeidet.
1950t er ikke riktig. 37.5t ganger 52 uker gir 1950. Vi har 5 ukes ferie. Og så har vi rundt 10 helligdager til i året (jul, påske, pinse osv). 10 dager = 2 uker.
52 uker - 5 uker ferie - 2 uker helligdager = 45 uker.
37.5 * 45 = 1687,5
Og så må man legge på 10.2 % feriepenger.
17 * 11,74 /0,707 *1687,5 *1,102 = 524956
Vi ser også at fremtiden har rundet av til hele liter. Omvendt regning vil si at vi får råd til 16,63liter
16,63 *11,74 /0,707 *1687,5 *1,102 = 513530
514k er et stykke unna 550k som du fikk
Se der ja. Det går seg nok til skal du se.Nifelheim skrev:Hmmm... jeg gjorde en liten feil, tror jeg.Nifelheim skrev:oddgeir skrev:Man regner vel 1950 timer i et årsverk.Nifelheim skrev:dieselprisen var 10,72kr ogRoald skrev:Bensinpris i 2009 var ca.13kr
17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
95 oktan var 11,74kr
Noe som står i dokumentet til fremtiden i våres hender.
Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.
Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også!
17x11.74/0.707x1950 = 550468
Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
jeg må faktiskt arrestere deg på timene.
Timene brukt i statistikken her er timer som er arbeidet.
1950t er ikke riktig. 37.5t ganger 52 uker gir 1950. Vi har 5 ukes ferie. Og så har vi rundt 10 helligdager til i året (jul, påske, pinse osv). 10 dager = 2 uker.
52 uker - 5 uker ferie - 2 uker helligdager = 45 uker.
37.5 * 45 = 1687,5
Og så må man legge på 10.2 % feriepenger.
17 * 11,74 /0,707 *1687,5 *1,102 = 524956
Vi ser også at fremtiden har rundet av til hele liter. Omvendt regning vil si at vi får råd til 16,63liter
16,63 *11,74 /0,707 *1687,5 *1,102 = 513530
514k er et stykke unna 550k som du fikk
Feriepenger er allerede innbakt i timelønna fra statistikkbyrået. All lønn delt ned på timer arbeidet. Årslønna blir dermed 465k når vi fjerner de 10.2% feriepengene.
takkoddgeir skrev:Se der ja. Det går seg nok til skal du se.nifelheim skrev:Hmmm... jeg gjorde en liten feil, tror jeg.
Feriepenger er allerede innbakt i timelønna fra statistikkbyrået. All lønn delt ned på timer arbeidet. Årslønna blir dermed 465k når vi fjerner de 10.2% feriepengene.
Og når kunne journalister matte? Og når har journalister latt fakta være en demper for en god sak?Roald skrev:Nå er det jo flere som har presentert et enkelt regnestykke men i følge deg tar jo alle feil
Tror neppe det står i statuttene til NAF at det er deres oppgave å latterliggjøre FIH
Sånn, da lar vi den ligge. ;D435 200 (årslønn) / 1950 timer (årsverk) / = 223 kroner (bruttoinntekt i timen) - 25 prosent skatt = 167 kroner i timen (nettoinntekt) / 14,50 (bensinpris) = 11,5 liter bensin.