Europas billigste bensin! Yippi!

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Spenstige utregninger som er gjort der... Ut ifra tallene de oppgir om at en får 17 liter per time en jobber så vil det si at en får utbetalt ca 460K, eller ca 700k før skatt. At dette representerer gjennomsnittslønnen i Norge var jeg ikke klar over. Når jeg er ferdigutdannet har jeg 5 års universitetsutdannelse, og vil aldri kunne oppnå en slik lønn innenfor yrkes-feltet.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.019
Torget vurderinger
1
Du slo meg…………………

Timelønn på 397kr i snitt, her må det forhandlinger til gitt, kan jo ikke ligge under snittet.

Propaganda og venstrehåndsarbeid intet nytt under solen :-\

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.743
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det kan jo være Framtiden i våre hender vil sponse oss som ikke tjener så mye, slik at deres regnestykke blir riktig..

N

Nifelheim

Gjest
J.Finvaag skrev:
Spenstige utregninger som er gjort der... Ut ifra tallene de oppgir om at en får 17 liter per time en jobber så vil det si at en får utbetalt ca 460K, eller ca 700k før skatt. At dette representerer gjennomsnittslønnen i Norge var jeg ikke klar over. Når jeg er ferdigutdannet har jeg 5 års universitetsutdannelse, og vil aldri kunne oppnå en slik lønn innenfor yrkes-feltet.
Istedenfor å komme med latterliggjørende påstander så kan du undersøke hvor tallene kommer fra. Jeg betviler sterkt at tallene er noe de har fuktet fingeren og holdt den opp for å finne ut av.

Pressen har brukt følgende for å skape saken sin:
http://www.framtiden.no/download-document/463-fakta_bensin.html

I dokumentet står det at de har hentet datagrunnlaget fra Bureau of Labor Statistics’ oversikt over
arbeidsinntekt ( www.bls.gov/fls/ichcc.xls ).

Dokumenter skriver også at timelønnen blir beregnet med
Timelønn i industrisektoren. Godtgjørelse inkl. feriepenger, naturalia etc. delt på antall timer arbeidet.

Hvis du tjener 200kr i timen i Norge, så tjener du i realiteten 224kr i timen når du tar med feriepenger. Andre ytelser beregnes med turnustillegg, leie av hytte, lunchavtale, fri bruk av telefon osv gjøres om til kr og summen på 280kr er plutselig ikke så spenstig som du vil ha det til, spesielt med tanke på at 200kr er elendig lønn i industrien.

Tallene er fra 2009, noe som gjør at man må bruke bensinpriser fra 2009.

Før du latterliggjør noen så bør du sette deg inn i bakgrunnen for saken. Alternativet er at du risikerer å latterliggjøre deg selv.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.019
Torget vurderinger
1
Bensinpris i 2009 var ca.13kr

17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn

S

Smorte24

Gjest
Nifelheim skrev:
J.Finvaag skrev:
Istedenfor å komme med latterliggjørende påstander så kan du undersøke hvor tallene kommer fra. Jeg betviler sterkt at tallene er noe de har fuktet fingeren og holdt den opp for å finne ut av.

I dokumentet står det at de har hentet datagrunnlaget fra Bureau of Labor Statistics’ oversikt over

Timelønn i industrisektoren. Godtgjørelse inkl. feriepenger, naturalia etc. delt på antall timer arbeidet.

Hvis du tjener 200kr i timen i Norge, så tjener du i realiteten 224kr i timen når du tar med feriepenger. Andre ytelser beregnes med turnustillegg, leie av hytte, lunchavtale, fri bruk av telefon osv gjøres om til kr og summen på 280kr er plutselig ikke så spenstig som du vil ha det til, spesielt med tanke på at 200kr er elendig lønn i industrien.

Før du latterliggjør noen så bør du sette deg inn i bakgrunnen for saken. Alternativet er at du risikerer å latterliggjøre deg selv.
Regner med at de har tatt med skattene og avgiftene vi har i dette landet også, for å ikke snakke om bompengene.

Trodde faktisk feriepenger var 10,2% av hva du har tjent året før, dvs at hvis jeg har betalt 36% skatt i 2008, så betalte jeg i realiteten 25,8% i skatt, hvordan jeg plutselig får 24 kr mer i timen vet ikke jeg.

N

Nifelheim

Gjest
Smorte24 skrev:
Nifelheim skrev:
J.Finvaag skrev:

Regner med at de har tatt med skattene og avgiftene vi har i dette landet også, for å ikke snakke om bompengene.

Trodde faktisk feriepenger var 10,2% av hva du har tjent året før, dvs at hvis jeg har betalt 36% skatt i 2008, så betalte jeg i realiteten 25,8% i skatt, hvordan jeg plutselig får 24 kr mer i timen vet ikke jeg.
Hvis du hadde giddi å klikke på dokumentet til fremtiden så ville du sett at skatt er tatt med når de beregner antall timer.

Feriepenger er 10.2% eller 12% om du har tariff. Feriepengene du får utbetalt i år er utberegnet på inntekten din i fjor. Så i fjor hadde du en ekstrainntekt på 10.2% eller 12% som du får utbetalt i år. Du må selvsagt skatte av feriepengene. (du får dem utbetalt uten skattetrekk. Du skatter mao litt mer resten av året sånn at du kan få feriepengene uten skattetrekk. Noe som noen misforstår til at feriepenger er skattefritt, noe de definitivt ikke er.)

Ser du har trekt fra 10.2 %-poeng i en skatteprosent på 36%. Skjønner ikke hva du mener eller vil med det.

N

Nifelheim

Gjest
Roald skrev:

17x13=221 221/0,62=356,45 fremdeles et godt stykke over norsk industriarbeiderlønn
dieselprisen var 10,72kr og
95 oktan var 11,74kr

Noe som står i dokumentet til fremtiden i våres hender.

Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.

Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også! ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nifelheim skrev:
Roald skrev:

95 oktan var 11,74kr

Total skattesats for en enslig med snittsindustriarbeiderinntekt var 29.3 %, ikke 38% som du skriver.

Ikke bare betaler vi mindre for bensinen enn hva en FrP-sympatisør tror, vi betaler jaggu meg mindre skatt også! ;)
Man regner vel 1950 timer i et årsverk.

17x11.74/0.707x1950 = 550468

Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.594
oddgeir skrev:

Omtrent 550K hvis en tar med alle typer industri. Landbasert skiftarbeid er nå mellom 500K og 600K, dagtid 100K lavere, Nordsjøarbeidere 200K høyere. Pluss overtid.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
oddgeir skrev:

Omtrent 550K hvis en tar med alle typer industri. Landbasert skiftarbeid er nå mellom 500K og 600K, dagtid 100K lavere, Nordsjøarbeidere 200K høyere. Pluss overtid.
Det virker mye.

Se denne:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2343349.ece

Et ekstra lavtlønnstillegg på 3 kroner i timen fra 1. april til alle som tjener under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn (334.796 kroner).
eller denne

http://www.ytf.no/file/33955.pdf

Noen nøkkeltall for 2008 fra Teknisk beregningsutvalg (TBU)
· Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn kr 354 100 (inkludert variable tillegg, utenom overtid)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.594
De tallene der baserer seg på ren grunnlønn. Svært mange skiftarbeidere har fagtillegg og skifttillegg. På toppen av dette kommer helligdagstillegg.

N

nb

Gjest
Siden utgangspunktet for bensinprisen er en internasjonalt, handlet vare som olje og det raffinerte produktet også handles flittig er en sammenligning med lønnsnivå kjøpekraft noget søkt. Særlig når prisen i stor grad er bestemt av skatter og avgifter i tillegg. De som selger den til sluttbruker har lav fortjeneste og det er stor konkurranse.

Differansen i pumpepris mandag formiddag og mandag ettermiddag i Oslo er fort 1 kroner og 50 øre pr. liter, så vidt jeg husker tilsvarer det en oljeprisdifferanse på rundt 40 dollar fatet.

Det egentlige problemet er dog at mange er dårlige nok til å regne til at de åpenbart tror at bensin- eller dieselpris er den signifikante utgiften ved bilhold.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
De tallene der baserer seg på ren grunnlønn. Svært mange skiftarbeidere har fagtillegg og skifttillegg. På toppen av dette kommer helligdagstillegg.
Jeg tror vi må forholde oss til statistikken her. ;)

Synsing om at noen har skifttillegg og noen jobber overtid blir tøvete. Noen jobber sikkert ikke overtid eller skift også.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.594
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:

Synsing om at noen har skifttillegg og noen jobber overtid blir tøvete. Noen jobber sikkert ikke overtid eller skift også.
Passer det dårlig inn i partiprogrammet at vi har billig bensin?

N

Nifelheim

Gjest
oddgeir skrev:
Nifelheim skrev:
Roald skrev:

95 oktan var 11,74kr

husk at disse 550k inkluderer feriepenger og alt tillegg.

Stryker man 10.2% feriepenger så er man nede på 500k. 12% og de er nede på 491k

Hvor mye ekstra tjener man på turnus? En grunnlønn på rundt 400k og man ender på rundt 500k med alt tillegg?

Hytteavtaler, bilavtaler, lunsjavtaler og andre goder er omregnet til kroner og øre og lagt på også.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
nb skrev:
Det egentlige problemet er dog at mange er dårlige nok til å regne til at de åpenbart tror at bensin- eller dieselpris er den signifikante utgiften ved bilhold.
Så enkelt kan det sies....

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:

Vil bar epåvise feil i bergningene som er benyttet. Dessuten har vi har Europas dyreste bensin.

Her er mer lesestoff til deg.

http://www.regjeringen.no/upload/AD/publikasjoner/rapporter/2011/TBU_2011_endelig.pdf

Se fra side 42 og utover.

God pinse.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nifelheim skrev:
oddgeir skrev:
Nifelheim skrev:
Roald skrev:

95 oktan var 11,74kr

husk at disse 550k inkluderer feriepenger og alt tillegg.

Stryker man 10.2% feriepenger så er man nede på 500k. 12% og de er nede på 491k

Hvor mye ekstra tjener man på turnus? En grunnlønn på rundt 400k og man ender på rundt 500k med alt tillegg?

Hytteavtaler, bilavtaler, lunsjavtaler og andre goder er omregnet til kroner og øre og lagt på også.
Gjennomsnittslønn er også inkludert feriepenger.

N

Nifelheim

Gjest
nb skrev:
Siden utgangspunktet for bensinprisen er en internasjonalt, handlet vare som olje og det raffinerte produktet også handles flittig er en sammenligning med lønnsnivå kjøpekraft noget søkt. Særlig når prisen i stor grad er bestemt av skatter og avgifter i tillegg. De som selger den til sluttbruker har lav fortjeneste og det er stor konkurranse.

Differansen i pumpepris mandag formiddag og mandag ettermiddag i Oslo er fort 1 kroner og 50 øre pr. liter, så vidt jeg husker tilsvarer det en oljeprisdifferanse på rundt 40 dollar fatet.

Titter du dokumentet til fremtiden så har de brutt ned bensinprisene i penger som går til bensinstasjon og de forskjellige avgiftene.

her er linken en gang til.

At enkelte har stor variasjon på prisen etter som hvilken dag det er har med markedsføring å gjøre. Tilbud.

Enkelte partier maser fælt om bensinpris, og når det nå viser seg at bensinprisen i Norge er billigst i Europa, så fokuserer man på alt annet.
Det er urederlig å rope ut nye anklager når de første har blitt tilbakevist, i dette tilfellet så tilbakevist at fasiten er det stikk motsatte av anklagene.

N

Nifelheim

Gjest
oddgeir skrev:
Nifelheim skrev:
Roald skrev:

95 oktan var 11,74kr

jeg må faktiskt arrestere deg på timene.

Timene brukt i statistikken her er timer som er arbeidet.

1950t er ikke riktig. 37.5t ganger 52 uker gir 1950. Vi har 5 ukes ferie. Og så har vi rundt 10 helligdager til i året (jul, påske, pinse osv). 10 dager = 2 uker.

52 uker - 5 uker ferie - 2 uker helligdager = 45 uker.

37.5 * 45 = 1687,5

Og så må man legge på 10.2 % feriepenger.

17 * 11,74 /0,707 *1687,5 *1,102 = 524956

Vi ser også at fremtiden har rundet av til hele liter. Omvendt regning vil si at vi får råd til 16,63liter

16,63 *11,74 /0,707 *1687,5 *1,102 = 513530

514k er et stykke unna 550k som du fikk ;)

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
783
Betryggende, da er bensin og mat billig i Norge...................

N

Nifelheim

Gjest
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:

Vil bar epåvise feil i bergningene som er benyttet. Dessuten har vi har Europas dyreste bensin.

Her er mer lesestoff til deg.

http://www.regjeringen.no/upload/AD/publikasjoner/rapporter/2011/TBU_2011_endelig.pdf

Se fra side 42 og utover.

God pinse.

Side 42 beskriver gjennomsnittslønn på 443k på en fulltidsstilling.

Med tillegg osv kommer man glatt på en gjennomsnitt på over 500k

Jeg kan ikke se at du har påpekt noen feil i noen beregning.

Fortsatt skriver du at Norge har Europas dyreste bensin. Det stikk motsatte er bevist! I hvor lang tid skal du fortsette med denne løgnen?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jøss, noen som sto opp på feil fot i dag! :-*

At disse tallene representerer lønnsnivået i norge er jeg fortsatt skeptisk til.. Å ta utgangspunkt i kun industriarbeidere, for å komme til en konklusjon at bensinen er billigst i norge (slik det bli fremstilt) er i beste fall misvisende.

Nifelheim skrev:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.594
Nifelheim skrev:
Fortsatt skriver du at Norge har Europas dyreste bensin. Det stikk motsatte er bevist! I hvor lang tid skal du fortsette med denne løgnen?
Man kan jo ikke slippe denne stemmesankeren lett. ;D

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
35.445
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Gubra skrev:
Betryggende, da er bensin og mat billig i Norge...................
Det er det faktisk. Ift lønnsnivå/kjøpekraft.

Har trolig aldri vært billigere heller. Hvor mange minutter trenger du å jobbe for å kjøpe en liter bensin eller melk i dag ift feks i 1960?

Enda billigere er elektronikk.

Det som kan sies være "dyrt" her i landet for folk flest er boliger og alkohol/tobakk.

Men nordmenn er noen sutrere..

N

Nifelheim

Gjest
J.Finvaag skrev:
Jøss, noen som sto opp på feil fot i dag! :-*

At disse tallene representerer lønnsnivået i norge er jeg fortsatt skeptisk til.. Å ta utgangspunkt i kun industriarbeidere, for å komme til en konklusjon at bensinen er billigst i norge (slik det bli fremstilt) er i beste fall misvisende.
Man må regne med å få passet sitt påtegna når man er helt ute på viddene, vet du. Ingen gal fot her i gården ;)

For å sammenlikne forskjellige land må man finne en fellesnevner. Industri er noe som land konkurrerer seg i mellom og som ville blitt lagt ned/utkonkurrert hvis den er for dyr, så å ta utgangspunkt i industrien er faktiskt en god ide. Kostnaden til industrien er jo lista når det gjelder de årlige lønnsforhandlingene.

Statistikken her viser en trend som er langt fra misvisende. Industrilønna er som nevnt lista.

Odd Geir fremhevet et notat fra regjeringen som viser at gjennomsnittlig lønninga i 2010 for industriarbeider er 443k. Med alle tillegg (turnus, helligdag, overtid, luksusgoder) kommer gjennomsnittet lett over 500k, og 514k er hva gjennomsnittslønna er ifølge timelønna ifølge mine beregninger.

Tallene som fremtiden i våres hender har brukt kommer fra Bureau of Labor Statistics i USA. Det er ikke bare noen tall som har blitt synset sammen.

Så når du påstår at årslønna er over 700k så er det grovt feil.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Det som forundrer meg litt, er hvorfor man forholder seg til en industriarbeiderlønn som noe gjennomsnittlig, når bare ca 30% av arbeidsstokken er industriarbeidere. Til sammenligning utgjør service/utdanning og omsorgsnæringen ca 60% av arbeiderne. Og langt de fleste har lønninger som ligger betydelig under industriarbeiderlønn. Man må tilbake til tiden da Arbeiderpartiet faktisk var et arbeiderparti, før industriarbeideren representerer "folk flest". Den gang utgjorde forøvrig også primærnæringen betydelig mer enn de usle 10%, som den utgjør i dag...

V

vredensgnag

Gjest
Gjennomsnittlig månedslønn for alle lønnsmottakere i Norge var 37.600 i 2010.
Take it from there.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.375
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nifelheim skrev:
oddgeir skrev:
Nifelheim skrev:
Roald skrev:

95 oktan var 11,74kr

1950t er ikke riktig. 37.5t ganger 52 uker gir 1950. Vi har 5 ukes ferie. Og så har vi rundt 10 helligdager til i året (jul, påske, pinse osv). 10 dager = 2 uker.

37.5 * 45 = 1687,5

Vi ser også at fremtiden har rundet av til hele liter. Omvendt regning vil si at vi får råd til 16,63liter

Her roter du det relativt godt til.

Et år har 52 uker av 37,5 timer - totalt så blir dette 1950 timer.
I løpet av året så finnes det en del dager arbeidstakeren ikke jobber. Har han ferie - så får han utbetalt feriepengene sine, er det en beveglig helligdag - så får han betalt for 7,5 timers arbeid. Så - skal man regne ut timelønnen - så deler man årslønnen på 1950 timer - så enkelt er det.

Har ikke giddet å se utregningsgrunnlaget, men har vel en misstanke om at man i beregningen har brukt en gjennomsnittlig skattesats som korresponderere med en gjennomsnittsinttekt i Norge på ca 400k, mens man har benyttet inntenkten til industriarbeider - som åpenbart ligger et godt stykke over - uten at man har korrigert for at disse har høyere skattesats!

Mvh
OMF

N

Nifelheim

Gjest
OMF skrev:
Her roter du det relativt godt til.

Et år har 52 uker av 37,5 timer - totalt så blir dette 1950 timer.
I løpet av året så finnes det en del dager arbeidstakeren ikke jobber. Har han ferie - så får han utbetalt feriepengene sine, er det en beveglig helligdag - så får han betalt for 7,5 timers arbeid. Så - skal man regne ut timelønnen - så deler man årslønnen på 1950 timer - så enkelt er det.

Har ikke giddet å se utregningsgrunnlaget, men har vel en misstanke om at man i beregningen har brukt en gjennomsnittlig skattesats som korresponderere med en gjennomsnittsinttekt i Norge på ca 400k, mens man har benyttet inntenkten til industriarbeider - som åpenbart ligger et godt stykke over - uten at man har korrigert for at disse har høyere skattesats!

Mvh
OMF
Jeg roter det ikke til i det hele tatt (utenom litt en sjelden gang ;)). Det er du som ikke har lest premissene i dokumentet. Husk at statistikken kommer fra USA og i USA er det ikke vanlig med betalt ferie.

I Norge gjør de sånn som du skriver ja. Når vi sammenlikner oss med andre land som ikke gjør det på samme så må man ta antall timer som faktiskt jobbes.

To karer, en i England og en i Norge, som begge tjener 500k i året. Ene har 200 fridager, den andre 100. Hvem tjener egentlig best?

Timeslønna i dokumentet er timer faktiskt arbeidet. Jeg jobber ikke når jeg er på ferie, men jeg får fortsatt lønn i form av feriepenger. Disse feriepengene er dermed lønn på timene jeg arbeidet tidligere. There is no thing as a free lunch.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.019
Torget vurderinger
1
Hvis de har rett i at en gjennomsnittsnordmann får kjøpt 17 liter bensin for en times arbeid, så må en gjennomsnittsnordmann ha en årslønn på 632.000 kroner. Jeg vet ikke om det er alle bileiere som kjenner seg igjen i den årslønnen, sier Melby Nøstvik, som understreker at det er et raskt overslag av organisasjonens tall.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10095117

N

Nifelheim

Gjest
Roald skrev:
Hvis de har rett i at en gjennomsnittsnordmann får kjøpt 17 liter bensin for en times arbeid, så må en gjennomsnittsnordmann ha en årslønn på 632.000 kroner. Jeg vet ikke om det er alle bileiere som kjenner seg igjen i den årslønnen, sier Melby Nøstvik, som understreker at det er et raskt overslag av organisasjonens tall.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10095117
"som understreker at det er et raskt overslag av organisasjonens tall."

NAFs talskvinne går heller ikke imot Fremtiden i våre henders konklusjoner. De sier bare "Det er ikke riktig at nordmenn betaler mindre drivstoffavgifter enn før." Noe som er riktig i kroner og øre, fordi vi har noe som heter moms. Så når forhandler setter opp sine priser så blir det 25% påslag av dems påslag. Ergo høyere avgift. Andelen avgift av totalsummen har derimot gått ned. Kjøper du bensin for 100kr i dag så betaler du mindre avgift enn om du kjøpte bensin for 100kr i forifjor. At du kanskje ikke får like mye bensin kommer ikke av avgiftsøkning (som ikke eksisterer), men økning i pris fra forhandler.

Hun er leder for en organisasjon som lobber for bilister. Det er i NAFs interesse å gjøre narr av Fremtiden i våre hender som ønsker det motsatte av NAF. Hadde det vært opp til NAF så hadde det vært bensinpriser til 1kr, 8-felts motorvei til hvert tettsted og subsiduering av biler og bilister.

Hun påstår at Fremtiden i våre hender bruker tall kreativt, men kommer ikke med noe dokumentasjon, ikke en gang et lite regnestykke på at så er tilfelle. Bare en påstand om at årslønna må være 632 etter NAFs grove overslag. Jeg vil se regnestykket og for å være ærlig tror jeg hun har brukt bensinpriser fra 2011 og ikke 2009 for å diskreditere Fivh. En liten snedig feil som er "lett å gjøre" som man kan påpeke måneder etter at 632k årslønn har stått i overskrift og innprentet seg i folks hoder.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.019
Torget vurderinger
1
Nå er det jo flere som har presentert et enkelt regnestykke men i følge deg tar jo alle feil

Tror neppe det står i statuttene til NAF at det er deres oppgave å latterliggjøre FIH

N

Nifelheim

Gjest
Nifelheim skrev:
oddgeir skrev:
Nifelheim skrev:
Roald skrev:

95 oktan var 11,74kr

37.5 * 45 = 1687,5

Hmmm... jeg gjorde en liten feil, tror jeg.
Feriepenger er allerede innbakt i timelønna fra statistikkbyrået. All lønn delt ned på timer arbeidet. Årslønna blir dermed 465k når vi fjerner de 10.2% feriepengene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nifelheim skrev:
Nifelheim skrev:
oddgeir skrev:
Nifelheim skrev:
Roald skrev:

95 oktan var 11,74kr

37.5 * 45 = 1687,5

Feriepenger er allerede innbakt i timelønna fra statistikkbyrået. All lønn delt ned på timer arbeidet. Årslønna blir dermed 465k når vi fjerner de 10.2% feriepengene.
Se der ja. Det går seg nok til skal du se. ;)

N

Nifelheim

Gjest
oddgeir skrev:
nifelheim skrev:
Se der ja. Det går seg nok til skal du se. ;)
takk :)

Det viser at alle disse anklagene om at tallene er helt på jordet er på jordet. Anklagene altså hvis du ble forvirret ;)

465k eller 466k ettersom avrunding er et tall som stemmer svært godt overens med regjeringens tall på 443. 465 inkluderer alle tillegg.

NAF er virkelig på jordet med sine latterliggjørende påstander om årslønn.

N

Nifelheim

Gjest
Roald skrev:
Nå er det jo flere som har presentert et enkelt regnestykke men i følge deg tar jo alle feil

Tror neppe det står i statuttene til NAF at det er deres oppgave å latterliggjøre FIH
Og når kunne journalister matte? Og når har journalister latt fakta være en demper for en god sak?

Og når gidder folk å faktiskt lese fotnotene i dokumentene? Hovedsaken til VG var at vi kunne kjøpe 17l, noe som FIVH ikke har påstått (FIVH kunne selv ha gjort mer for å fjerne den misforståelsen da det lett kan misforstås)

Når folk utgangspunktet i 17l og ganger det opp med literprisen idag som har steget flere kroner siden 2009, så blir det jo feil årslønn til slutt. 17l er hva du kan kjøpe hvis du tar med feriepengene og alle ikkemonetare tillegg. Virkeligheten er ikke sånn at du får disse tilleggene utbetalt i månedslønna Derfor har ikke folk råd til 17l.

Dokumentet til fivh sier at en industriarbeider har 276.20kr i timen. Tallet er hentet fra statistikkselskap i USA. Inkludert i denne timelønna er penger som du skal bruke istedenfor inntekt når du har fri, penger som feriepenger og penger til helligdager.

276.20 * 37.5 * 45 = 466k

Nei, det står ikke i statuttene til NAF å latterliggjøre FIVH, men NAF står for det stikk motsatte av FIVH og NAF ønsker innflytelse for sin sak -> ergo minst innflytelse til FIVH sin sak. Selvsagt gjør de sitt beste ved å så tvil om FIVH troverdighet. Det er i NAF sin interesse at sannheten om at bensin er billig forblir gjemt bak myten om at bensin er dyrt, for når folk tror at bensin er dyrt så kan NAF presse for å få enda billigere bensin eller presse andre avgifter med argumentet at "siden bensin er så dyrt så kan vi kanskje gjøre følgende billigere".

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Topp Bunn