Europas billigste bensin! Yippi!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
nb skrev:
Parelius skrev:
bensinpris ikke med noen rimelighet bør ha den betydning som den tilskrives i den politiske krangel.
Vi kan i det minste trøste oss med at misnøye med bensinpriser er et internasjonalt fenomen.
Bensin- og dieselpriser bekymrer lite. Det er helt andre ting ved bilholdet som irriterer mer. Som dårlige veier, klattvis utbygging og myndighetenes behov for å jukse med trafikktall for å slippe å bruke penger på å bygge tilstrekkelig kapasitet.

N

nb

Gjest
Med forutsetning om at NAF er riktig sitert i artikkelen må det være rimelig mørkt i sjappa der:

Gjennomsnittslønnen i Norge er ca 400.000 kroner. Uten et eneste fradrag gir det en skatteregning på 110.000 kroner. Det skulle tilsi at en gjennomsnittelig lønnsmottager har 290.000 kroner netto å leke med i året. Eller i overkant av 24.000 kroner pr. måned. 18% av dette er 4320 kroner i måneden. For det får man ved en snittpumpepris på 14 kroner 308 liter bensin. Om vi tar i og sier at en gjennomsnittelig bil forbruker 1 liter på mila, så skulle da, i følge NAF den gjennomsnittelige bileier i Norge kjøre 3080 kilometer pr. måned eller 37000 kilometer i året. Ikke faen.

Og da har vi ikke en gang nevnt de ikke helt uvesentlige detaljer at mange husholdninger med bil har mer enn en inntekt å fordele drivstoffkostnadene på, samt at svært mange nordmenn ikke eier en bil.

Om hun mener "transport" og tar med alle utgifter ved et bilhold så henger ting muligens litt mer på greip.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Industriarbeidere tjener alt for mye i dette landet. Ikke rart norsk industri ikke kan konkurrere. Snart er det vel bare oljeindustri igjen.

Litt merkelig dette. I mange andre land er industriarbeidere blant de fattigste (ikke det at jeg ønsker slike forhold til Norge, men tenker perspektiv).
I Norge er høyskoleutdannede langt fattigere og kommer langt under gjennomsnittslønn dersom de er offentlig ansatt. Offentlig ansatte har snart ikke råd til bolig eller bensin om utviklingen fortsetter (dvs det hjelper ikke så mye å flytte langt fra sentrum for å finne billig bolig, når bensin er så dyrt og kollektiv transport ikke er brukelig på mange plasser). Skal ikke mange mil utenfor Oslo før så er tilfelle..

G

Gjestemedlem

Gjest
I dag så jeg for første gang bensin til over 15 kr/l i Bergen. Og jeg hadde bestemt med på forhånd om at den første bensinstasjonen jeg så dette på skal jeg ikke handle hos på minst ett år.

SHELL er derfor en kjede jeg skal styre unna med mindre det er nød.

Jeg vil oppfordre andre til det samme. Første bensinstasjon man ser som forlanger over 15kr/l holder man seg borte fra. Samme hvem det er og om man ser det samme hos flere i ettertid.

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
I dag så jeg for første gang bensin til over 15 kr/l i Bergen. Og jeg hadde bestemt med på forhånd om at den første bensinstasjonen jeg så dette på skal jeg ikke handle hos på minst ett år.

SHELL er derfor en kjede jeg skal styre unna med mindre det er nød.

Jeg vil oppfordre andre til det samme. Første bensinstasjon man ser som forlanger over 15kr/l holder man seg borte fra. Samme hvem det er og om man ser det samme hos flere i ettertid.
Drivstoffpriser i Norge består i all hovedsak av innkjøpspris på drivstoff + avgifter (ca 60% av prisen).

En krone til eller fra på pumpeprisen for mitt vedkommende (snittforbruk på 0.65 liter/mila) og kjørelengde på ca 10.000 km i året utgjør litt over en halv boks snus i måneden, og følgelig gir jeg bensinprisen akkurat den oppmerksomheten den fortjener: Ingen.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.836
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvis man skal boikotte bensinstasjoner, bør man i tilfelle gjøre det pga pølseprisene.
(f.eks)
Det er ikke drivstoff Shell eller andre aktører har høyest avanse på.

N

nb

Gjest
bluesbreaker skrev:
Hvis man skal boikotte bensinstasjoner, bør man i tilfelle gjøre det pga pølseprisene.
(f.eks)
Jeg vedder ganske mye på at Deffer'n ikke er en stor pølse-lookalike-kunde på norske bensinstasjoner.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.836
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
bluesbreaker skrev:
(f.eks)
Jeg vedder ganske mye på at Deffer'n ikke er en stor pølse-lookalike-kunde på norske bensinstasjoner.
Det er mulig.
Poenget er likevel at drivstoff ikke er det bensinstasjonene tjener mest på.
I dag er avansen på drivstoff så lav at stasjonene ikke hadde overlevd
uten salget av mat og drikke.

N

nb

Gjest
bluesbreaker skrev:
Poenget er likevel at drivstoff ikke er det bensinstasjonene tjener mest på.
I dag er avansen på drivstoff så lav at stasjonene ikke hadde overlevd
uten salget av mat og drikke.
Fullt klar over det. Drivstoffprisen er sannsynligvis det tallet i Norge som får mest oppmerksomhet relativt til den betydningen det faktisk har for en gjennomsnittelig bileiers privatøkonomi.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nei det er ikke bensin de tjener mest på, men samtidig er det slik at selskapene har ca 3 ganger så høyt påslag på bensin i Norge som i Sverige. Rett og slett fordi de slipper unna med slikt i Norge pga. apatiske forbrukere som er villig til å betale hva det skal være for varer og tror det skal være slik.

http://www.dn.no/privatokonomi/article2202548.ece skrev:
Tredobbelt påslag på bensin i Norge

Statoil sitter igjen med opptil tre ganger så mye per solgte liter bensin i Norge, sammenlignet med stasjonene sine i Sverige.
Pølser er jeg forøvrig ikke mye glad i nei. Mesteparten av farsemat i Norge er mest egnet som dyrefor. Finnes hederlige unntak, men ikke på bensinstasjoner.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.836
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Da er vi enige om å holde oss unna bensinstasjonpølser, men diesel det jeg ha dessverre.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Og da har vi ikke en gang nevnt de ikke helt uvesentlige detaljer at mange husholdninger med bil har mer enn en inntekt å fordele drivstoffkostnadene på, samt at svært mange nordmenn ikke eier en bil.

Om hun mener "transport" og tar med alle utgifter ved et bilhold så henger ting muligens litt mer på greip.
også har du heller ikke nevnt de ikke helt uvesentlige detaljer at det er veldig mange husholdninger som har 2 biler. Da blir kanskje ikke 37000 km så mye likevel.

N

nb

Gjest
Griffenfeldt skrev:
også har du heller ikke nevnt de ikke helt uvesentlige detaljer at det er veldig mange husholdninger som har 2 biler. Da blir kanskje ikke 37000 km så mye likevel.
Jo, 37k i året er temmelig mye selv på to biler. De fleste som har to biler i daglig bruk har også to inntekter så da må også kostandene deles på to.

Utsagnet fra NAF er garantert riv ruskende galt, eller så er hun feilsitert, noe som tilsier at journalisten ikke kan ha tenkt særlig mye over saken heller.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.104
nb skrev:
Griffenfeldt skrev:
Jo, 37k i året er temmelig mye selv på to biler. De fleste som har to biler i daglig bruk har også to inntekter så da må også kostandene deles på to.

Utsagnet fra NAF er garantert riv ruskende galt, eller så er hun feilsitert, noe som tilsier at journalisten ikke kan ha tenkt særlig mye over saken heller.
37k i året er ikke mye. I min familie kjører vi ca 50k i året fordelt på to biler, mye pga lang pendlervei til jobb.

N

nb

Gjest
Super skrev:
37k i året er ikke mye. I min familie kjører vi ca 50k i året fordelt på to biler, mye pga lang pendlervei til jobb.
Jo, det betyr at dere kjører mye. Det er ikke det samme som at en gjennomsnittelig bilist kjører så mye.
Så da har dere altså 25k pr bil i snitt og sannsynligvis to inntekter. Nå vet ikke jeg hvordan dere ligger an i forhold til norsk snittinntekt, men om dere har gjennomsnittelig lønn og bil som sluker 1 liter på mila måtte dere kjøre 74k totalt for å nå tallene til NAF. Ligger snittforbruket deres på 0.7 liter/mil måtte dere ha kjørt 106k i året for å bruke så stor andel av inntekten på drivstoff (forutsatt en snitt pumpepris på 14 kroner)

N

nb

Gjest
Jammen har ikke SSB svaret på dette også...

Fra
http://www.ssb.no/klreg/

Så lite som tyder på at snittet er over 37k pr bileier. De nyeste bilene kjøres også lengst, og disse har lavere forbruk enn eldre biler.

Vedlegg

N

nb

Gjest
Her er en oversikt pr. fylke - (kjørelengde pr. bil pr. år):

Fylke Gjennomsnittlig kjørelengde med personbiler
Akershus 13 984
Hedmark 13 974
Nord-Trøndelag 13 925
Aust-Agder 13 904
Oppland 13 706
Østfold 13 602
Vest-Agder 13 587
Buskerud 13 555
Finnmark 13 555
Troms 13 511
Sør-Trøndelag 13 317
Oslo 13 120
Telemark 13 047
Vestfold 13 029
Hordaland 12 886
Nordland 12 690
Sogn og Fjordane 12 632
Møre og Romsdal 12 398
Rogaland 12 269

http://nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7617324

Edit: Hele statistikken her
http://www.ssb.no/klreg/tab-2011-05-03-06.html

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
783
Fyllte akkurat 45l bensin - 700kr. Da er det godt å lese at dette ikke er dyrt i det hele tatt.

Takk.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Selv topper jeg tanken mandags morgen og bruker bensinkort. 45 liter kostet meg 589,- den 13/2.

N

nb

Gjest
ArtDeco skrev:
Selv topper jeg tanken mandags morgen og bruker bensinkort. 45 liter kostet meg 589,- den 13/2.
I følge en som kan slikt på jobben så tilsvarer differansen i pumpepris i Oslo mandag morgen kontra mandag ettermiddag en oljeprisdifferanse på ca 40 dollar pr fat olje.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.924
Torget vurderinger
23
Regnet akkurat ut at drivstoffkostnadene for familiens tre biler spiser opp ca. 4% av netto inntekt. Da jobber ikke kona...

(her skulle det stått en smiley av en person som ligger lett tilbakelent med hendene foldet bak nakken, og ikke bekymrer seg over drivstoffprisene)

N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Regnet akkurat ut at drivstoffkostnadene for familiens tre biler spiser opp ca. 4% av netto inntekt. Da jobber ikke kona...

(her skulle det stått en smiley av en person som ligger lett tilbakelent med hendene foldet bak nakken, og ikke bekymrer seg over drivstoffprisene)
Nei, til tider kan det være hardt å få utgiftene til å strekke til.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Skummet igjennom dette dusteriet, men kan bekrefte at meg og min kone over mange år kjørte bil til jobben(sammen i samme bil) + da litt ferie og fritid = 40.000 km i året.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Dagens bensinpris: 13,09 og så kommer kortrabatten til fradrag.

O

Ole I

Gjest
pengesluk skrev:
Det var høyt; her ligger det på ca 2,08% :)

Men av en eller annen gammel vane så passer vi på å fylle opp tankene lørdag eller søndag, ihvertfall aldri på en mandag etter ca kl 11.....
I det store og hele sparer vi omtrent en 500-lapp i året på å tanke så bevisst.
Det er Spotify i 5 måneder det :)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Her i tromsø ble det ny rekord igjen, og prisen rundet 16 kr/l. Jeg tar bare buss, bare så synd at etter skifte av busselskap har det blitt litt tilfeldig om bussen går eller ikke..

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.279
Torget vurderinger
1
De har fått Nobina de og ja... Du skal ikkje sjå bort frå at dei som lager rutene har litt skuld i problema og.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Palmaris skrev:
De har fått Nobina de og ja... Du skal ikkje sjå bort frå at dei som lager rutene har litt skuld i problema og.
alt tyder vel på det..

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.279
Torget vurderinger
1
Ja, her som eg køyrde buss sette dei opp ruter som var umogeleg å klare :). Eg prøvde klokka 12 om kvelden utan passasjerer og likevel var det ikkje mogeleg å klara det.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
He, he

billig bensin ::)

Kom nettopp hjem fra California og har kjørt rundt ei uke og betalt en grei pris på bensin der borte. Forøvrig svært mye bedre veier også og bedre kjørekultur

De av dere som synes at bensinen er billig kunne betalt langt mer, så kunne andre som synes det er dyrt få redusert prisen tilsvarende

Pink_Panther skrev:
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
De tallene der baserer seg på ren grunnlønn. Svært mange skiftarbeidere har fagtillegg og skifttillegg. På toppen av dette kommer helligdagstillegg.
Jeg tror vi må forholde oss til statistikken her. ;)

Synsing om at noen har skifttillegg og noen jobber overtid blir tøvete. Noen jobber sikkert ikke overtid eller skift også.
Passer det dårlig inn i partiprogrammet at vi har billig bensin?

N

nb

Gjest
Mer om saken

Aldri før har bensinen vært billigere i følge Harald Magnus Andreassen, sjefsøkonom i First Securities
http://e24.no/bil/aldri-foer-har-bensinen-vaert-billigere/20177440

- Forbrukerne har ikke noen spesiell grunn til å klage på bensinprisen, den har ikke påvirket vår kjøpekraft. Bensin utgjør en mindre del av de totale utgiftene i dag enn tidligere, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Swedbank First Securities til E24.

Fra midten av 50-tallet og frem til i dag har den KPI-justerte prisen per liter ligget mellom 11,50 og 9 kroner, med få unntak. Det er først siden 2006 den har gjort en betydelig bevegelse mot det dyrere, men dette sammenfaller med en kraftig lønnsvekst, slik at dette langt på vei utliknes.

- Grunnen til at folk reagerer så sterkt på bensinprisene, er det vi kaller nominell fiksjon, at folk ikke klarer å skille det nominelle fra det reelle, sier Andreassen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Over 15 kr/l på en mandags morgen? Den nominelle fiksjonen slo kraftig ut i dag.

N

nb

Gjest
BT skrev:
Over 15 kr/l på en mandags morgen? Den nominelle fiksjonen slo kraftig ut i dag.
Jepp.

Men poenget er jo egentlig at folk burde vært surere før, men graden av surhet ser ut til å følge den nominelle prisen og ikke den reelle.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Pink_Panther skrev:
oddgeir skrev:
17x11.74/0.707x1950 = 550468

Hva er gjsn. lønn for en industriarbeider?
Omtrent 550K hvis en tar med alle typer industri. Landbasert skiftarbeid er nå mellom 500K og 600K, dagtid 100K lavere, Nordsjøarbeidere 200K høyere. Pluss overtid.
hehe jeg er skiftleder på en ledende bedrift i papir industrien og er ihvertfall ikke i nærheten av 550000 hehe

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
nb skrev:
BT skrev:
Jepp.

Men poenget er jo egentlig at folk burde vært surere før, men graden av surhet ser ut til å følge den nominelle prisen og ikke den reelle.
Den skal jeg prøve på madammen neste gang hun har PMS: -Du burde vært surere før. Eller kanskje: -Mora di hadde det verre.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.594
BT skrev:
Den skal jeg prøve på madammen neste gang hun har PMS: -Du burde vært surere før. Eller kanskje: -Mora di hadde det verre.
Prøv heller med "Du er snart som mora di." Garantert kraftig reaksjon. ;D

N

nb

Gjest
BT skrev:
"Alle" synest over 2 mill er fryktans dyrt for en toroms på ca 50 kvadrat på Torshov. Men om man pirker litt i det koker det som regel ned til at 2 mill er et stort tall. Hva en slik leilighet burde koste er det sjelden lett å få et vettugt svar på.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Pink_Panther skrev:
BT skrev:
Prøv heller med "Du er snart som mora di." Garantert kraftig reaksjon. ;D
Eller den uslåelige: -Dette gjør lillesøstra di mye bedre. (når hun gjør så godt hun kan i senga)

Topp Bunn