Fenalaar
Hi-Fi freak
Nå er det vel ikke den gjennomsnittlige industriarbeideren det er mest synd på ift bensin- og dieselpriser.
De som i utgangspunktet tjener vesentlig mindre enn ei gjennomsnittlig industriarbeiderårslønn, er avhengige av personbilen av ymse grunner og heller ikke har råd til å kjøpe seg en ny og bensigjerrig bil - de sliter.
I tillegg, så påvirker bensin- og dieselprisene lønnsomheten til alle bedrifter som benytter/leverer transport i større og mindre grad. Heri ligger det også at mange, spesielt transportbedrifter, er utsatt for konkurranse fra utenlandske aktører som opererer med helt andre rammebetingelser enn de norske.
Priseksempel for liten transportbedrift (type budfirma):
Månedlig dieselregning, nov 2009: 2400,-
Månedlig dieselregning, april 2011: 4300,-
Litt mere kjørelengde, men vesentlig høyere dieselpris.
Andre ting som også må iregnes her er hvordan verksted- og vedlikeholdskostnader på bil er gått rett i taket. Timeprisen på verkstedet jeg nå bruker ligger på nesten 1100 + MVA. Så vidt jeg vet, så er timeprisene på de andre merkeverkstedene omtrent på det samme. Det er noen uavhengige verksteder som er vesentlig billigere på timeprisen, men det er slettest ikke alt de kan gjøre uten tilgang på verkstedcomputer for det aktuelle merket. (Det koster f.eks. langt over 100 000 i året for et verksted å ha verkstedcomputer for Mercedes. Dette må nødvendigvis gjenspeiles i prisene ut til kundene...)
Johan-Kr
De som i utgangspunktet tjener vesentlig mindre enn ei gjennomsnittlig industriarbeiderårslønn, er avhengige av personbilen av ymse grunner og heller ikke har råd til å kjøpe seg en ny og bensigjerrig bil - de sliter.
I tillegg, så påvirker bensin- og dieselprisene lønnsomheten til alle bedrifter som benytter/leverer transport i større og mindre grad. Heri ligger det også at mange, spesielt transportbedrifter, er utsatt for konkurranse fra utenlandske aktører som opererer med helt andre rammebetingelser enn de norske.
Priseksempel for liten transportbedrift (type budfirma):
Månedlig dieselregning, nov 2009: 2400,-
Månedlig dieselregning, april 2011: 4300,-
Litt mere kjørelengde, men vesentlig høyere dieselpris.
Andre ting som også må iregnes her er hvordan verksted- og vedlikeholdskostnader på bil er gått rett i taket. Timeprisen på verkstedet jeg nå bruker ligger på nesten 1100 + MVA. Så vidt jeg vet, så er timeprisene på de andre merkeverkstedene omtrent på det samme. Det er noen uavhengige verksteder som er vesentlig billigere på timeprisen, men det er slettest ikke alt de kan gjøre uten tilgang på verkstedcomputer for det aktuelle merket. (Det koster f.eks. langt over 100 000 i året for et verksted å ha verkstedcomputer for Mercedes. Dette må nødvendigvis gjenspeiles i prisene ut til kundene...)
Johan-Kr