Europas billigste bensin! Yippi!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.638
Antall liker
7.289
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er det vel ikke den gjennomsnittlige industriarbeideren det er mest synd på ift bensin- og dieselpriser.

De som i utgangspunktet tjener vesentlig mindre enn ei gjennomsnittlig industriarbeiderårslønn, er avhengige av personbilen av ymse grunner og heller ikke har råd til å kjøpe seg en ny og bensigjerrig bil - de sliter.

I tillegg, så påvirker bensin- og dieselprisene lønnsomheten til alle bedrifter som benytter/leverer transport i større og mindre grad. Heri ligger det også at mange, spesielt transportbedrifter, er utsatt for konkurranse fra utenlandske aktører som opererer med helt andre rammebetingelser enn de norske.

Priseksempel for liten transportbedrift (type budfirma):
Månedlig dieselregning, nov 2009: 2400,-
Månedlig dieselregning, april 2011: 4300,-

Litt mere kjørelengde, men vesentlig høyere dieselpris.

Andre ting som også må iregnes her er hvordan verksted- og vedlikeholdskostnader på bil er gått rett i taket. Timeprisen på verkstedet jeg nå bruker ligger på nesten 1100 + MVA. Så vidt jeg vet, så er timeprisene på de andre merkeverkstedene omtrent på det samme. Det er noen uavhengige verksteder som er vesentlig billigere på timeprisen, men det er slettest ikke alt de kan gjøre uten tilgang på verkstedcomputer for det aktuelle merket. (Det koster f.eks. langt over 100 000 i året for et verksted å ha verkstedcomputer for Mercedes. Dette må nødvendigvis gjenspeiles i prisene ut til kundene...)

Johan-Kr
 
N

Nifelheim

Gjest
oddgeir skrev:
Hva er forskjellen på 17 liter og 11,5 liter? 5,5 liter ikke sant. Tallmagikerne i FIVH har altså bommet med nesten 50 %.

http://www.dagbladet.no/2011/06/11/nyheter/innenriks/bensinpriser/avgifter/miljovern/16871797/

435 200 (årslønn) / 1950 timer (årsverk) / = 223 kroner (bruttoinntekt i timen) - 25 prosent skatt = 167 kroner i timen (nettoinntekt) / 14,50 (bensinpris) = 11,5 liter bensin.
Sånn, da lar vi den ligge. ;D
Nei, tallmagikerne har nok ikke bommet. Bare folk som elsker myten om dyr bensin som gjør alt de kan for å miskreditere saken med god hjelp fra media.

FIVH har tatt data fra statistikkbyrået i USA. USA beregner timelønn på en annen måte (og mer reell) enn Norge.
Tallet 17 har media slått opp uten å nevne at med i de timene som 17 er utregnet fra er all godtgjørelse, inkludert din ferie. Her burde FIVH gjort en bedre jobb ved å påpeke dette.


En lønn i Norge er grunnlønn. Den tar ikke med seg overtidsgodtgjørelse, helligdagsgodtgjørelse og turnusgodtgjørelse. For ikke å nevne hytteordning, telefonordning, lunsjordning, bilordninger osv.

Har du en lønn på papiret på 400k så kan du faktiskt ha en reell lønn på 600k med alle tilleggene.


Når det gjelder antall timer så er 1650t i året hva folk reelt jobber, ikke 1950. At nordmenn får 300t fri vil jo si at timelønna går opp kontra de som tjener 435k i året uten fri. Når de forskjellige land har forskjelig mengde fri, må man gå ned til antall timer som arbeideren i det landet faktiskt jobber. I Norge er det 1650-ish alt ettersom antall helligdager det året (men mange insisterer på at det er 1950 fordi 52*37.5 = 1950). Diverse lønningskontoret driver også med denne formen for tallsjonglering (trekkes i lønn i juni fordi du skal ha ferie og så får feriepenger istedenfor. Du trekkes mer enn hva feriepengene faktiskt er, men du "reddes" av at du betaler mindre skatt denne måneden fordi du har betalt mer før i året)

Når man sammenlikner land må man se på hvor mange timer folk faktiskt jobber og hvor mye lønn de faktiskt får. Ikke hvor mange timer det er i et år. Hvor mange timer man jobber. Og hvor mye lønn man får i det året.

Spør du en person som skriver timer og du vil få som svar at det er 1650t i året. Spør du en som jobber på lønningskontoret så får du som svar at det er 1950t i året. Kan bli forvirret av mindre!


Når det gjelder bensinpris, så var statistikken over lønn var fra 2009 og da kan man ikke bruke den med 2011-priser. Det sier seg selv! Lønninger og priser har endret seg de siste 2 årene.


Papiret fra FIVH viser at i 2009 var Norge europas billigste på bensin.


Media og andre interessergrupper sår tvil ved det ved å henge seg opp i tallet 17.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
leie av hytte, lunchavtale, fri bruk av telefon osv
Hei kan du forklare hva du mener med hytte,lunch og fri telefon? Her MÅ det være noe jeg har gått glipp av! :eek:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.063
Antall liker
10.594
Spiralis skrev:
Nifelheim skrev:
leie av hytte, lunchavtale, fri bruk av telefon osv
Hei kan du forklare hva du mener med hytte,lunch og fri telefon? Her MÅ det være noe jeg har gått glipp av! :eek:
Ingen "arbeidere" som har slike avtaler.
 
N

Nifelheim

Gjest
Pink_Panther skrev:
Spiralis skrev:
Nifelheim skrev:
leie av hytte, lunchavtale, fri bruk av telefon osv
Hei kan du forklare hva du mener med hytte,lunch og fri telefon? Her MÅ det være noe jeg har gått glipp av! :eek:
Ingen "arbeidere" som har slike avtaler.
Det er snakk om gjennomsnittlig industriarbeidere. Vil tro at det finnes industriarbeidere som har 5 års universitetsutdannelse også. Mekanikere er vel industriarbeidere også. Reparere og vedlikeholde maskineriet til industrien. Disse f.eks må ha en telefonordning så det er mulig å få tak i dem når det er kritisk. Finnes industri som er annet enn å stå bak en smeltedigel. Hytteavtaler er det svært mange firmaer som har. Firmaet eier 3 hytter som ansatte kan leie grisebillig for en helg. Bruk av firmabil er også en luksusgode. De som står bak smeltedigelen trenger ikke å forflytte seg, men jeg skal banne på at det finnes mange industriarbeidere som har behov for firmabil.

Lunsjavtale finnes mange steder. Arbeidsgiver sponser mesteparten av lunsjen mens du selv betaler en liten andel grunnet skattesaker. Annen form er subsidiering av utvalg i kantinen. Gratis melk f.eks, eller 50% avslag på alt som er i kantinen hvor jobben betaler resten.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.719
Antall liker
3.019
Torget vurderinger
1
Og du mener det fremdeles ikke er et kreativt regnestykke at nordmenn på snittlønn kan kjøpe 17liter bensin på timelønnen?
 
N

Nifelheim

Gjest
Roald skrev:
Og du mener det fremdeles ikke er et kreativt regnestykke at nordmenn på snittlønn kan kjøpe 17liter bensin på timelønnen?
Poenget med artikkelen er å sammenlikne landene.
De må da finne ut av hvor mye de forskjellige landene arbeider og hvor mye de tjener. Dette har et statistikkselskap i USA gjort på egen vilje ved å ta hele årslønna, inkludert overtid, alle godtgjørelser (turnus, helgedag osv), omregnet ikkemonetære tillegg til kroner. Alt har litt så blitt summert. Dette er den reelle årslønninga, ikke sant.

Denne summen har blitt delt på antall timer faktiskt jobbet. USA har 0 dager ferie. Norge har 5 uker. For å sammenlikne timeslønn må feriedager strykes.

Den totalle årslånnen har dermed blitt delt på antall timer faktiskt arbeidet.

Vi får da en timelønn som inkluderer lønnen som vi i nordmenn vanligvis får utbetalt på et senere tidspunkt.

Eks:
I Norge har du f.eks 250kr i timen. Hvis du nå ikke lenger skal få utbetalt lønn i ferien, må lønnen ellers økes for å kompensere for dette tapet.
Timelønnen vil da være 295 kr for å kompensere.
45 kr ekstra i timen er for å kompensere at du ikke lenger får lønn i ferien.

I Norge får du lønn i ferien fordi staten ikke tar sjansen på at folk er fornuftige til å legge av penger selv. Derfor gjør staten det for deg ved å først utbetale lønna i ferien. Andre steder må du spare disse pengene selv, som i USA f.eks.


Det er den sistnevnte timeslønnen, USA-timeslønnen, som ville la deg kjøpe 17l bensin i 2009. Ja, i 2009. ikke 2011. 2009!


Regnestykket er ikke kreativt i det hele tatt, da formålet har vårt å sammenlikne landene i europa. Alle land har fått fjernet fritid fra timeslønnen og kan dermed sammenliknes.




Media har plukket et tall fra en rapport og latt være å fortelle noe om bakgrunnen for dette tallet.


Media har tatt et tall som representerer bananer og sagt at det representerer epler.
 
N

Nifelheim

Gjest
oddgeir skrev:
Bevis at det jeg har skrevet er feil.

Først når du er i stand til å gjøre det, kan du komme med betegnelsen sludder.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Hvorfor er kun konkurranseutsatt sektor (industri) relevant? Det bør jo være nokså kjent at dette i Norge er oljedominert, likeså er det ingen stor hemmelighet at betalingen i nettopp den industrien ikke er særlig representativ.

Det er mulig FIVH vil fortsette å presentere dette tøvet, formodentlig velger de dette øyeblikket til å titte ned på egne sko.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.320
Antall liker
8.764
Torget vurderinger
1
Wright skrev:
Det er mulig FIVH vil fortsette å presentere dette tøvet, formodentlig velger de dette øyeblikket til å titte ned på egne sko.
Kanskje de ansatte i Fremtiden i våre hender har høy lønn?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Jeg fyller alltid opp tanken når jeg er i Sverige, og det er ikke fordi det er billigst i Norge ;).

Jada, Nifelheim, jeg skjønner poenget, tror jeg. Begynner vel å merke å få litt vondt i hodet, spesielt med tanke på at en gjennomsnittlig industriarbeider tjener mer enn jeg noen gang kommer til å gjøre, til tross for at jeg har fireårig universitets- og høyskoleutdanning. Tror jeg trenger en globoid.
 
N

Nifelheim

Gjest
Birdman skrev:
Jeg fyller alltid opp tanken når jeg er i Sverige, og det er ikke fordi det er billigst i Norge ;).

Jada, Nifelheim, jeg skjønner poenget, tror jeg. Begynner vel å merke å få litt vondt i hodet, spesielt med tanke på at en gjennomsnittlig industriarbeider tjener mer enn jeg noen gang kommer til å gjøre, til tross for at jeg har fireårig universitets- og høyskoleutdanning. Tror jeg trenger en globoid.
I nominelle kroner og øre så er ikke bensin billigst i Norge, nei ;)

Det med å ta utdannelse handler ikke kun om lønningsposen men mye om interessante arbeidsoppgaver som engasjerer en. For å få en slik jobb må man som oftest ha en utdannelse. Og kunnskap om hva andre tjener er jo noe å ta med seg i fremtidige lønnsforhandlinger. ;)
 
M

Morpheus

Gjest
Min situasjon er at jeg må bruke privatbil for å komme meg til jobb. jeg kjører 8 mil hver ukedag, samt 3 hver helg. Bilen min er en Volvo 850 som fatteren gav meg da han byttet bil. 850'en har gått 414000 km. Bilen ble EU-godkjent for en uke siden, måtte bare skifte 2 bremseklosser og en bremseskive og er i ellers i god stand.

Salgsverdien for bilen er etter mine beregninger rundt 10k, altså er omtrent alt av verditap på bilen tatt. Kjøper jeg en dieselbil er det nærmest russisk rulett dersom jeg kjøper noe til under 100k. Dermed vil verditapet på en eventuell ny bil som bruker mindre diesel en Volvoen's 1 liter pr mil spise opp det jeg tjener på mindre drivstoffkostnader. Videre vil verkstedsregingene mine øke ettersom jeg ikke har kompetanse på å "skru" på nyere biler. Dermed vil en normal lønnsøknig på mellom 2-3 prosent nærmest bli spist opp av de økte drivstoffprisene siden nyttår.

Drivstoffutgifter går rett ut fra min nettolønn. Fradraget på selvangivelsen ved kjøring til jobb står overhodet ikke i stil med økningen av drivstoffprisene. Kan til slutt nevne at jeg ligger under snittet på en industriarbeiderlønn... (Noe som henger sammen at jeg har valgt en jobb som ikke belønner mine 4 år med universitet og høyskole, men erfaringen jeg får nå kompenserer litt for dette  :-\).

Kan til slutt nevne at buss ikke er en option da jeg jobber uti havgapet en plass på Vestlandet.
 
N

Nifelheim

Gjest
Morpheus skrev:
Min situasjon er at jeg må bruke privatbil for å komme meg til jobb. jeg kjører 8 mil hver ukedag, samt 3 hver helg. Bilen min er en Volvo 850 som fatteren gav meg da han byttet bil. 850'en har gått 414000 km. Bilen ble EU-godkjent for en uke siden, måtte bare skifte 2 bremseklosser og en bremseskive og er i ellers i god stand.

Salgsverdien for bilen er etter mine beregninger rundt 10k, altså er omtrent alt av verditap på bilen tatt. Kjøper jeg en dieselbil er det nærmest russisk rulett dersom jeg kjøper noe til under 100k. Dermed vil verditapet på en eventuell ny bil som bruker mindre diesel en Volvoen's 1 liter pr mil spise opp det jeg tjener på mindre drivstoffkostnader. Videre vil verkstedsregingene mine øke ettersom jeg ikke har kompetanse på å "skru" på nyere biler. Dermed vil en normal lønnsøknig på mellom 2-3 prosent nærmest bli spist opp av de økte drivstoffprisene siden nyttår.

Drivstoffutgifter går rett ut fra min nettolønn. Fradraget på selvangivelsen ved kjøring til jobb står overhodet ikke i stil med økningen av drivstoffprisene. Kan til slutt nevne at jeg ligger under snittet på en industriarbeiderlønn... (Noe som henger sammen at jeg har valgt en jobb som ikke belønner mine 4 år med universitet og høyskole, men erfaringen jeg får nå kompenserer litt for dette :-\).

Kan til slutt nevne at buss ikke er en option da jeg jobber uti havgapet en plass på Vestlandet.
Jeg kjører tog til jobben. Fradraget på selvangivelsen dekker overhodet ikke min kostnad til månedsbillett. Utgiftene jeg har på toget går rett ut fra min nettolønn.

Det er ikke gratis å ha bil. Å ha bil er faktiskt et luksusgode.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Birdman skrev:
Jada, Nifelheim, jeg skjønner poenget, tror jeg. Begynner vel å merke å få litt vondt i hodet, spesielt med tanke på at en gjennomsnittlig industriarbeider tjener mer enn jeg noen gang kommer til å gjøre, til tross for at jeg har fireårig universitets- og høyskoleutdanning. Tror jeg trenger en globoid.
Kanskje det kan være en trøst at du sannsynligvis har en mer givende og interessant jobb enn en gjennomsnittlig industriarbeider?
 
N

nb

Gjest
Nifelheim skrev:
Det er ikke gratis å ha bil. Å ha bil er faktiskt et luksusgode.
Ja, men gnålet om bensinpriser tilsier at folk ikke kan å regne.

Jeg har relativt normal bilbruk vil jeg tro - forsikret for 12.000 kilomter i året, jeg kjører rundt 10k eller så. Mye kortere turer i Oslo og noen få langturer i løpet av året, så forbruk nok noe høyt pr. mil kjørt. I følge kjørecomputeren på bilen har jeg i løpet av de siste 3500 kilomterene eller så hatt et snittforbruk på 0,64l på mila (Skoda Octavia stasjonsvogn med 1.9l turbodiesel og 105 hester).

Det vil si at om jeg antar at jeg i snitt kjører 10.000 km i året, så tilsier det et drivtstofforbruk på 640 liter. Noe som igjen vil si at med en pumpepris på 13 kroner i snitt så blir det 8320 kroner i året. Prissensitiviteten er ganske enkel å regne ut, en krone opp eller ned på pumpeprisen utgjør da 640 kroner i året eller ca 53 kroner i måneden. Mindre enn en boks snus, en pils på byen, en nice-price CD i måneden eller hva man nå ellers forbruker. For tiden kjører jeg et stykke til og fra barnehage da vi ikke har flyttet etter ennå. Tur-retur er totalt 43 kilometer, på den turen koster bompenger mer enn diesel. (41 kroner på to bompasseringer, ca 35 kroner i diesel).

Jeg skjønner virkelig ikke hva folk gnåler om når det er snakk om drivstoffpriser. Om jeg ser på mine faste kostnader ved bilhold som forsikring,årsavgift, rutineservice osv så utgjør de en mye større andel av konstnaden for mitt bilhold. Og da har jeg ennå ikke nevnt den største kostnaden - nemlig verditapet på selve bilen.

Man skal kjøre temmelig mye i året eller ha en tørst bil før drivstoff er det som velter familiebudsjettet. Bor man langt ute på bøgda og må kjøre langt til jobb så blir det kanskje en del kilometer ut av det.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.339
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Skulle ønske drivstoffprisen var dobbelt så høy. Kanskje andre samfunnsproblemer som overdreven bilkjøring hadde avtatt...kanskje utgifter til nye veier kunne vært brukt langt mere samfunnsmessig.....kanskje tallet på trafikkdrepte hadde avtatt......kanskje utgifter til behandling av trafikkskadde hadde minket.....

Drivstoffprisen interesserer meg midt i der ryggen bytter navn!
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.042
Antall liker
783
Nifelheim skrev:
Jeg kjører tog til jobben. Fradraget på selvangivelsen dekker overhodet ikke min kostnad til månedsbillett. Utgiftene jeg har på toget går rett ut fra min nettolønn.

Det er ikke gratis å ha bil. Å ha bil er faktiskt et luksusgode.

Ordet "luksus" forstår jeg slik at en gjenstand/ytelse er, på et eller annet vis, unødvendig.
Så hvis du synes bil er for råflott, hva er da akseptabelt for bl.a. å komme seg på jobb her ute på bygda? Hest?
 
N

Nifelheim

Gjest
Gubra skrev:
Nifelheim skrev:
Jeg kjører tog til jobben. Fradraget på selvangivelsen dekker overhodet ikke min kostnad til månedsbillett. Utgiftene jeg har på toget går rett ut fra min nettolønn.

Det er ikke gratis å ha bil. Å ha bil er faktiskt et luksusgode.

Ordet "luksus" forstår jeg slik at en gjenstand/ytelse er, på et eller annet vis, unødvendig.
Så hvis du synes bil er for råflott, hva er da akseptabelt for bl.a. å komme seg på jobb her ute på bygda? Hest?
Noe som tyder på at Norge har hatt et enormt velstandsløft de siste 50 årene.
Nå blir det tatt for gitt at Bil er alle noe har. Det er ingen rett å ha bil. Å ha bil er ikke gratis.

Hadde du ikke hatt bil på bygda, så måtte du ha bosatt deg nærmere arbeidsplassen. Med bilen har du fått muligheten til å flytte lengre unna, fordi bilen har blitt så billig at du går i netto overskudd. At enkelte har gjort seg avhengig av en luksusartikkel er ikke første gangen.
 
N

nb

Gjest
For mange er bil en utgift man er villig til å ta i bytte mot mer fritid (f.eks. mer effektiv reise til og fra jobb) og større mobilitetsmuligheter (komme seg enklere fra A til B når man selv vil). Jeg aner ikke hvor mange biler som finnes i Oslo, men fryktelig mange av eierene hadde garantert klart seg uten - ting hadde bare tatt litt lengre tid. Kostadene er, eller i det minste bør være, rimelig greie å ha oversikt over før man går til innkjøp av en bil.

Jeg kjenner mange som har bil. Svært få av de MÅ ha bil. Og de bor langtfra alle i en by.

Mange velger også å kjøpe en bil som koster svært mye mer enn hva som er nødvendig for å få dekket transportbehovet enkelt.

Felles for alle er at de burde bekyrme seg lite for bensinprisen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Om jeg ikke hadde hund ville jeg vært med i bilkollektivet. Her er link til det ene:
http://www.bilkollektivet.no/

Femti oppstillingsplasser rundt i byen. Reservasjon via mobil, osv. Ulike biltyper alt etter hva man trenger å gjøre. Men de tillater ikke hund i sine biler ...

http://www.oslobilpool.no/

Man har også Move About som en mulighet. Bare tull å ha egen bil om man bor i Innerstad (uten hund :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
nb skrev:
For mange er bil en utgift man er villig til å ta i bytte mot mer fritid (f.eks. mer effektiv reise til og fra jobb) og større mobilitetsmuligheter (komme seg enklere fra A til B når man selv vil). Jeg aner ikke hvor mange biler som finnes i Oslo, men fryktelig mange av eierene hadde garantert klart seg uten - ting hadde bare tatt litt lengre tid. Kostadene er, eller i det minste bør være, rimelig greie å ha oversikt over før man går til innkjøp av en bil.

Jeg kjenner mange som har bil. Svært få av de MÅ ha bil. Og de bor langtfra alle i en by.

Mange velger også å kjøpe en bil som koster svært mye mer enn hva som er nødvendig for å få dekket transportbehovet enkelt.

Felles for alle er at de burde bekyrme seg lite for bensinprisen.
I Oslo,ja. Men det finnes bosetninger noen andre steder enn i Oslo. Jeg kjenner ikke SÅ mange i Oslo, men sjøl jeg kjenner flere som har bil, og klarer seg bra uten å bruke bilen særlig mye, unntatt i helgene. Noen har hunder også. Hunder GÅR eller løper man med, de trenger ikke å kjøres. De kan faktisk sykles med, også.

Oslo ( og flere andre byer ) har et rimelig godt utbygd kollektivsystem. Det har ikke vi. Og forklar meg hvordan i all verden småbarnsforeldre skal greie transport til barnehage / SFO, til jobb, fra jobb, i butikken, til barnehage/SFO, til småttens fotball- eller håndball- eller hva-det-nå-måtte-være trening(er), eventuelle egne fritidssysler osv. osv. uten bruk av bil. Heile hverdagen vår er bygd opp rundt avhengighet til bil, eller i alle fall til transport. Og her innbyr ikke de klimatiske frhold til å montere sidevogn på mc'en og kvitte seg med bilen. Jeg har i alle fall innsett at et liv uten bil, blir et heilt anna liv.

Nå er bilen en del av arbeidsredskapen min; jeg kjører bil leaset av arbeidsgiver og har alt dekket. Også drivstoff. Jeg beskattes rundt kr. 5000,- ekstra pr. måned for det - og det er greit nok. Jeg syter ikke av den grunn. Frua i huset har privatbilen vår, og kjører den stort sett hver dag. Og vi har stort sett bare yngstetøtta igjen heime - men hun må til gjengjeld transporteres; til håndballtreninger, til stallen osv. osv. Jeg har heldigvis glemt ( eller fortrengt! ) hvordan morgenene og ettermiddagene var i den tida vi hadde ei på 5 og nyfødte tvillinger...og schaferhund. Klart vi må ha bilen. Å hevde noe anna, er bare pisspreik i dagens samfunn, med dagens high-speed levesett.

Bensin og diesel er dyrt. Bilhold i Norge er svært dyrt. Avgiftstrykket på en stakkars bileier er høgt. Og de som ikke har bil, burde tiljuble hver enda bilist, og de med virkelig dyre biler, burde disse bilfornekterne tilbe. De tilfører langt flere skattekroner til statskassa enn hva en gjennomsnittlig lønnsmottaker gjør. For hver ny Porsche og Audi og BMW i de høgere prisklassene, slår Sigbjørn Johnsen stiften med cowboyhatten på hue, det er jeg heilt sikker på. Bedre mjølkeku til fellesskapet,har han ikke. Og for hver liter drivstoff som slukes av disse unødvendig store bilene, klinger det nye avgiftskroner i statskassa.

Hva skulle vi gjort uten bilen? Hvordan ville skattetrykket på alle oss blitt da?
 
N

nb

Gjest
VilhelmW skrev:
Jeg har i alle fall innsett at et liv uten bil, blir et heilt anna liv.
Ja som sagt: Bil er en konstnad man tar for økt fritid og økt mobilitet.

Men du har skjønt at bilavgifter o.l. primært er rent fiskale - dvs en form for skatt. Det er det urovekkende mange som ikke skjønner og som synest det er utrettferdig at bilister betaler så mye penger til staten og får så lite vei og så mange bomstasjoner i retur. Blir en merkelig debatt av det da.
 
M

Morpheus

Gjest
Nifelheim skrev:
Gubra skrev:
Nifelheim skrev:
Jeg kjører tog til jobben. Fradraget på selvangivelsen dekker overhodet ikke min kostnad til månedsbillett. Utgiftene jeg har på toget går rett ut fra min nettolønn.

Det er ikke gratis å ha bil. Å ha bil er faktiskt et luksusgode.

Ordet "luksus" forstår jeg slik at en gjenstand/ytelse er, på et eller annet vis, unødvendig.
Så hvis du synes bil er for råflott, hva er da akseptabelt for bl.a. å komme seg på jobb her ute på bygda?  Hest? 
Noe som tyder på at Norge har hatt et enormt velstandsløft de siste 50 årene.
Nå blir det tatt for gitt at Bil er alle noe har. Det er ingen rett å ha bil. Å ha bil er ikke gratis.

Hadde du ikke hatt bil på bygda, så måtte du ha bosatt deg nærmere arbeidsplassen. Med bilen har du fått muligheten til å flytte lengre unna, fordi bilen har blitt så billig at du går i netto overskudd. At enkelte har gjort seg avhengig av en luksusartikkel er ikke første gangen.
Har bare et enkelt spørsmål siden jeg ikke vet svaret selv. Dersom bilen er et luxusgode er det tydligvis ikke noe jeg ha. Hvordan skal jeg da komme meg på jobb?
 
N

nb

Gjest
Morpheus skrev:
Har bare et enkelt spørsmål siden jeg ikke vet svaret selv. Dersom bilen er et luxusgode er det tydligvis ikke noe jeg ha. Hvordan skal jeg da komme meg på jobb?
Du MÅ sannsynligvis ikke bo der du bor nå. Du MÅ sannsynligvis ikke jobbe der du gjør nå. I fravær av motorisert transport - f.eks om du ikke hadde hatt råd til det - måtte du ha organisert livet ditt på en annen måte.

I Norge er ellers særavgiftene på bil strukturert slik at man i rimelig stor grad kan velge selv hvor mye av sorten man ønkser å betale. Det er selvsagt relativt dyrt sammenlignet med mange andre land uansett hva man ønsker å kjøpe, men en bilkjøper har temmelig stor innflytesele på hvor stort bidraget til statskassen blir. Om det er "rettferdig" at en persons fasinasjon for store, tunge biler med stor motor skal skattlegges mer enn en person som f.eks er interessert i å sy lappetepper er en annen diskusjon. Avgiftene har en diffus miljøbegrunnelse, men det hadler primært om en form for skattelegging. Jeg kan ikke velge hvor mye skatt og trygdeavgift jeg skal betale av lønnen min, men jeg har en viss innflytelse på hva staten får fra mitt bilkjøp.
 
M

Morpheus

Gjest
Du MÅ sannsynligvis ikke bo der du bor nå. Du MÅ sannsynligvis ikke jobbe der du gjør nå. I fravær av motorisert transport - f.eks om du ikke hadde hatt råd til det - måtte du ha organisert livet ditt på en annen måte.
Jeg har utdannelse innen akvakultur/økonomi/ernæring og kvalitet. Relevante plasser for meg å jobbe dersom man ikke driver med forskning tilknyttet f.eks et Universitet er en eller annen plass uti havgapet. Det blir en smule patetisk dersom det forventes at man skal leve som Terje Vigen på den ytterste nagne ø for å ha en slik jobb. Tro det eller ei, men oppdrettsnæringen er viktig langs kystnorge, og eksportinntektene for laks pr første kvartal 2011 lå på 7,5 mrd.

Link: http://www.seafood.no/Forside/Nyheter/Vis+artikkel?key=63396
 
N

nb

Gjest
Morpheus skrev:
Jeg har utdannelse innen akvakultur/økonomi/ernæring og kvalitet. Relevante plasser for meg å jobbe dersom man ikke driver med forskning tilknyttet f.eks et Universitet er en eller annen plass uti havgapet. Det blir en smule patetisk dersom det forventes at man skal leve som Terje Vigen på den ytterste nagne ø for å ha en slik jobb. Tro det eller ei, men oppdrettsnæringen er viktig langs kystnorge, og eksportinntektene for laks pr første kvartal 2011 lå på 7,5 mrd.

Link: http://www.seafood.no/Forside/Nyheter/Vis+artikkel?key=63396
Joda, jeg betviler ikke ditt behov for bil i det daglige. Men det er en glidende overgang mellom "må ha" og "kjekt å ha". For veldig mange - meg selv inkludert - er det sistnevnte som gjelder.

Men med en gang man er over på "må" så er det et transportbehov som skal dekkes. Det er som regel opp til en selv om det koster 200.000 eller 700.000 å dekke det transportbehovet.
 
V

vredensgnag

Gjest
Kan kjøre mye taxi og leiebil for 80.000 i året, og det kan trekkes fra ...

En kompis har aldri hatt sertifikat, alltid brukt taxi - han bruker et firma i Oslo som har spesielle biler og sjåfører. Kjøres overalt, og bruker mindre penger i året på bil enn hva jeg gjør - regnskapsmessig klokere i tillegg. ;D
 
M

Morpheus

Gjest
nb skrev:
Morpheus skrev:
Jeg har utdannelse innen akvakultur/økonomi/ernæring og kvalitet. Relevante plasser for meg å jobbe dersom man ikke driver med forskning tilknyttet f.eks et Universitet er en eller annen plass uti havgapet. Det blir en smule patetisk dersom det forventes at man skal leve som Terje Vigen på den ytterste nagne ø for å ha en slik jobb. Tro det eller ei, men oppdrettsnæringen er viktig langs kystnorge, og eksportinntektene for laks pr første kvartal 2011 lå på 7,5 mrd.

Link: http://www.seafood.no/Forside/Nyheter/Vis+artikkel?key=63396
Joda, jeg betviler ikke ditt behov for bil i det daglige. Men det er en glidende overgang mellom "må ha" og "kjekt å ha". For veldig mange - meg selv inkludert - er det sistnevnte som gjelder.

Men med en gang man er over på "må" så er det et transportbehov som skal dekkes. Det er som regel opp til en selv om det koster 200.000 eller 700.000 å dekke det transportbehovet.
Ok, da er vi ikke så uenige alikevell. Som en konsekvens av det å" må ha" og "kjekt å ha" kjører jeg altså en 95 modell 850. Den skal jeg kjøre minst i 2 år til dersom ikke noe alvorlig ryker. Bilen har gode seter og jeg liker fasongen på den, aberet er altså at den bruker 1 liter på milen. Min samboer tjener mer enn meg og totalt sett har vi god inntekt og lite lån så jeg kunne fint oppgradert, men da må jeg ta verditapet på ny bil med i ligningen samt økte verkstedskostnader så totalt sett vil en nyere bil koste meg mer. Min filosofi er at jeg skal ha tjent opp pengene før jeg kjøper noe, unntaket er bolig.
 
M

Morpheus

Gjest
vredensgnag skrev:
Kan kjøre mye taxi og leiebil for 80.000 i året, og det kan trekkes fra ...

En kompis har aldri hatt sertifikat, alltid brukt taxi - han bruker et firma i Oslo som har spesielle biler og sjåfører. Kjøres overalt, og bruker mindre penger i året på bil enn hva jeg gjør - regnskapsmessig klokere i tillegg.  ;D
Hehe, joda for noen kan nok taxi fungere, men 8 mil kjøring blir nok mer enn 80k på et år. Jeg har kjørt litt taxi selv under studietiden og vet at det til og med i en storby kan være vanskelig å hente folk som har forhåndsbestillt taxi en tidlig morgen til flyplassen dersom veiene er blitt glatte utover natten.

Jeg er usikker på hva dagtakst for taxier er pr nå, men tar man utgangspunkt i 16kr kilometeren pluss starttakst (x2) blir det ca 1350kr pr dag i taxiutgifter. Jeg jobber nok over 260 dager i året pg helgeturnus, så da blir vel utgiftene med taxi 318600kr.....  ;). Hvor mye av det som kan trekkes fra har jeg ingen ide om.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.320
Antall liker
8.764
Torget vurderinger
1
Jeg synes bil gir en fantastisk frihetsfølelse og øker livskvaliteten betraktelig. Ville ikke vært uten...

Livskvaliteten hadde økt ytterligere dersom jeg hadde eid en slik: ;D
 

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.042
Antall liker
783
Nifelheim skrev:
Gubra skrev:
Nifelheim skrev:
Jeg kjører tog til jobben. Fradraget på selvangivelsen dekker overhodet ikke min kostnad til månedsbillett. Utgiftene jeg har på toget går rett ut fra min nettolønn.

Det er ikke gratis å ha bil. Å ha bil er faktiskt et luksusgode.

Ordet "luksus" forstår jeg slik at en gjenstand/ytelse er, på et eller annet vis, unødvendig.
Så hvis du synes bil er for råflott, hva er da akseptabelt for bl.a. å komme seg på jobb her ute på bygda? Hest?
Noe som tyder på at Norge har hatt et enormt velstandsløft de siste 50 årene.
Nå blir det tatt for gitt at Bil er alle noe har. Det er ingen rett å ha bil. Å ha bil er ikke gratis.

Hadde du ikke hatt bil på bygda, så måtte du ha bosatt deg nærmere arbeidsplassen. Med bilen har du fått muligheten til å flytte lengre unna, fordi bilen har blitt så billig at du går i netto overskudd. At enkelte har gjort seg avhengig av en luksusartikkel er ikke første gangen.
Jeg får mer og mer inntrykk av at du vil tilbake til det gamle bondesamfunnet. Da syns jeg du skal gå foran med et godt eksempel.
Men sansynligvis kommer du bare med tompreik, som vanlig fra raddisgjengen.......
 
N

Nifelheim

Gjest
Gubra skrev:
Nifelheim skrev:
Gubra skrev:
Nifelheim skrev:
Jeg kjører tog til jobben. Fradraget på selvangivelsen dekker overhodet ikke min kostnad til månedsbillett. Utgiftene jeg har på toget går rett ut fra min nettolønn.

Det er ikke gratis å ha bil. Å ha bil er faktiskt et luksusgode.

Ordet "luksus" forstår jeg slik at en gjenstand/ytelse er, på et eller annet vis, unødvendig.
Så hvis du synes bil er for råflott, hva er da akseptabelt for bl.a. å komme seg på jobb her ute på bygda? Hest?
Noe som tyder på at Norge har hatt et enormt velstandsløft de siste 50 årene.
Nå blir det tatt for gitt at Bil er alle noe har. Det er ingen rett å ha bil. Å ha bil er ikke gratis.

Hadde du ikke hatt bil på bygda, så måtte du ha bosatt deg nærmere arbeidsplassen. Med bilen har du fått muligheten til å flytte lengre unna, fordi bilen har blitt så billig at du går i netto overskudd. At enkelte har gjort seg avhengig av en luksusartikkel er ikke første gangen.
Jeg får mer og mer inntrykk av at du vil tilbake til det gamle bondesamfunnet. Da syns jeg du skal gå foran med et godt eksempel.
Men sansynligvis kommer du bare med tompreik, som vanlig fra raddisgjengen.......
Det er en svært dårlig og ufin debatteknikk å tilegne meningsmotstandere meninger de ikke har. Nei, jeg vil så definitivt ikke tilbale til det gamle bondesamfunnet.

Det jeg vil er slutt på gnålet om at bensin er så dyrt når det er bevist at Norge har billigst bensin i Europa. Siste tilgjengelig data (2009) beviser dette.

Og det er ingen menneskerett å eie bil. Det er en kostnad ved å eie bil, en kostnad du aksepterer når du kjøper bilen. Å gnåle om den i etterkant blir for dumt. Du betaler denne kostnaden og får til gjengjeld mindre reisetid og mulighet til å selv bestemme avgangstidspunkt.
 
P

Parelius

Gjest
Nifelheim skrev:
Og det er ingen menneskerett å eie bil. Det er en kostnad ved å eie bil, en kostnad du aksepterer når du kjøper bilen. Å gnåle om den i etterkant blir for dumt. Du betaler denne kostnaden og får til gjengjeld mindre reisetid og mulighet til å selv bestemme avgangstidspunkt.
Det er ingen menneskerett å ha sko, få seg et knull, være lykkelig etc. At noe ikke er en menneskerett er ikke det samme som at det ikke er viktig, og det er heller ikke det samme som at det nødvendigvis er noen luksus. Det er mye som ligger mellom hva som er en menneskerett og hva som betraktes som luksus.

Og det er ingen grunn til ikke å ta slike ting alvorlig.

Ellers er jeg enig med deg om at det ikke er noen stor grunn til å gnåle om bensinpriser…
 
N

Nifelheim

Gjest
Parelius skrev:
Nifelheim skrev:
Og det er ingen menneskerett å eie bil. Det er en kostnad ved å eie bil, en kostnad du aksepterer når du kjøper bilen. Å gnåle om den i etterkant blir for dumt. Du betaler denne kostnaden og får til gjengjeld mindre reisetid og mulighet til å selv bestemme avgangstidspunkt.
Det er ingen menneskerett å ha sko, få seg et knull, være lykkelig etc. At noe ikke er en menneskerett er ikke det samme som at det ikke er viktig, og det er heller ikke det samme som at det nødvendigvis er noen luksus. Det er mye som ligger mellom hva som er en menneskerett og hva som betraktes som luksus.

Og det er ingen grunn til ikke å ta slike ting alvorlig.

Ellers er jeg enig med deg om at det ikke er noen stor grunn til å gnåle om bensinpriser…
Å ha klær er en menneskerett. ;)

At enkelte har gjort seg avhengige av bil får være dems egen feil. De kan sykle til barnehagen med barnet i "sykkelsete-tralle". Alt bilen medfører er at du får kortere reisetid.

Å ha en bil har blitt så vanlig at det har gått fra å være en luksusartikkel til en nødvendighetsartikkel i hodet til folk. Folk trenger ikke tv i huset heller. Mange har opptil flere stykker for det. Og folk har gjort seg avhengig av tv'n. hva skulle de gjort uten tv'n?

Ved å påpeke at det faktiskt er en luksusartikkel (som har blitt så billig at alle kan ha den) vil ikke si at jeg ønsker å frata alle folk denne artikkelen. De må bare få opp øynene at dette er et valg de har tatt. Og med valget må de ta konsekvensene. Bil er ikke gratis.
 
P

Parelius

Gjest
Nifelheim skrev:
At enkelte har gjort seg avhengige av bil får være dems egen feil. De kan sykle til barnehagen med barnet i "sykkelsete-tralle".
Helt unødvendig å komme med barnehageargumenter. Du vet like godt som enhver at det ikke er så enkelt - unntatt i særs enkle hoder. Ingen grunn til å fraskrive seg argumenter for ting vi anser som viktige - tid er f.eks. en viktig ting for de fleste av oss - ved å flykte inn i ekstremiteter.

nb sine utregninger har en argumentativ kraft som gjør slike artigheter overflødig. De viser i det minste meg at bensinpris ikke med noen rimelighet bør ha den betydning som den tilskrives i den politiske krangel.
 
N

Nifelheim

Gjest
Parelius skrev:
Nifelheim skrev:
At enkelte har gjort seg avhengige av bil får være dems egen feil. De kan sykle til barnehagen med barnet i "sykkelsete-tralle".
Helt unødvendig å komme med barnehageargumenter. Du vet like godt som enhver at det ikke er så enkelt - unntatt i særs enkle hoder. Ingen grunn til å fraskrive seg argumenter for ting vi anser som viktige - tid er f.eks. en viktig ting for de fleste av oss - ved å flykte inn i ekstremiteter.

nb sine utregninger har en argumentativ kraft som gjør slike artigheter overflødig. De viser i det minste meg at bensinpris ikke med noen rimelighet bør ha den betydning som den tilskrives i den politiske krangel.
Du skal ha for den!

Tid er selvsagt viktig, og såpass viktig at vi er villig til å betale masse penger for den.
 
N

nb

Gjest
Parelius skrev:
bensinpris ikke med noen rimelighet bør ha den betydning som den tilskrives i den politiske krangel.
Vi kan i det minste trøste oss med at misnøye med bensinpriser er et internasjonalt fenomen.
 
Topp Bunn