Høyttalere Europeiske høyttalerprodusenter?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Soedal: En måte å finne ut det på: Lytt til dem. Jeg for min del elsker dem. Nettopp fordi de usjenert fortsatt er noe av det mest musikalske som er å få kjøpt. Og fordi de er så bunnløst ærlige. Setter deg på prøve, viser deg verden som den er. Ikke ulikt en god kvinne..hehe..
Flott å høre at du er fornøyd. Var svært glad i mine når jeg brukte PMC. I min nåværende situasjon blir de for ulinjære. Sitter nærmest i nærfelt lytteposisjon og da blir 5-8 dB løft i diskanten for mye. Har som sagt prøvd. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Soedal: Prøv Genelec, da. Made In Finland, linjære som omtrent ingenting annet...Aktive er de også, og kjøper du en av de dyrere modellene kommer de med XLR...Det er en grunn til deres standing i proffverdenen.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Larsen er vel europeiskbygde?
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Soedal: En måte å finne ut det på: Lytt til dem. Jeg for min del elsker dem. Nettopp fordi de usjenert fortsatt er noe av det mest musikalske som er å få kjøpt. Og fordi de er så bunnløst ærlige. Setter deg på prøve, viser deg verden som den er. Ikke ulikt en god kvinne..hehe..
Musikalske og bunnløst ærlige? 😊 Det var også en måte å si det på!
Boom-And-Tizz kalte de det i gamle dager.

Hadde kjerringa mi hatt 8db løft i diskanten så hadde ho faen ikke vært her lenge. 😂


Les testen og målingene til Audiosciencereview. Trenger vel ikke legge så mye til den.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Soedal: Prøv Genelec, da. Made In Finland, linjære som omtrent ingenting annet...Aktive er de også, og kjøper du en av de dyrere modellene kommer de med XLR...Det er en grunn til deres standing i proffverdenen.
Bra saker det. Likte godt 1032a i sin tid, men jeg skal ikke ha aktive høyttalere. Skulle jeg hatt det hadde jeg gått for et par Neumann.

Pr nå sitter jeg mest og myser litt på markedet. Lytter på et par filterløse, hjørneplasserte Markaudio Alpair 11ms på stativ. Liker lyden i disse svært godt. Overaskende frekvenslinjære ved rett plassering. Skal jeg ha noe annet må det være noe med litt personlighet og med lydkvalitet fokusert mot rytmikk, åpenhet og detaljer. Har litt lyst på Piega premium 301. Flott sak med gode tester.
 
Sist redigert:

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
420
Antall liker
948
Torget vurderinger
7
Piega er vel laget i Sveits...?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Parafinoksen: Det gjør jeg IKKE. Men ja, jeg liker dem. Det gjør da trådstarter også. Studiohøyttalere SKAL være avslørende, og det er nettopp det PMC er. Avslørende. De viser deg alt- inkludert svakhetene i systemet ditt. Maskerer ingenting. Noen vei. Tåler du ikke den ærligheten...vel...Jeg for min del setter svært stor pris på akkurat den kvaliteten- det gjør matchingen lettere, men skjerper også eieren til å gjøre matchjobben ordentlig. Det finnes høyttalere som prøver å forskjønne en dårlig match- det går ikke med en PMC. De er det de er fordi de må være nettopp det de er for å gjøre det de skal på sitt tiltenkte vis. Soft Flora-reklame i praksis: Null b......sh...t! Derimot kan de vise deg OM du har akkurat det et sted i kjeden. Men de gjør det på en tilgivende måte. For den som forstår. Samme gjør Sonus Faber, AE, Genelec, Dynaudio også, såfremt match har blitt tatt like dønn alvorlig. Den parameteren er og blir alfa og umega, uansett system. Det er mye lettere å få 1+1 til å bli 1 enn 4 i et Hi-Fi-anlegg...Mao...du må jobbe for resultatet. Og det, det setter jeg svært høyt. Du burde huske Elipsa-tråden til @WilliamPoppy , der blant annet det var oppe. I rest my case.
 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Auditor om du har en preferanse som tilsier en dyyyyyp V-curve så er det ingenting galt med det. Men om du kaller det for nøytralt så er det rett og slett feil og misvisende. Jeg tror du gjør alle en tjeneste i å tydligere gi uttrykk i innleggene dine at dette er dine subjektive oppfatninger.

Du gjør hverken PMC, importør/forhandler eller potensielle kunder noen tjeneste med disse innleggene.
 
P

parafinoksen

Gjest
Auditor om du har en preferanse som tilsier en dyyyyyp V-curve så er det ingenting galt med det. Men om du kaller det for nøytralt så er det rett og slett feil og misvisende. Jeg tror du gjør alle en tjeneste i å tydligere gi uttrykk i innleggene dine at dette er dine subjektive oppfatninger.

Du gjør hverken PMC, importør/forhandler eller potensielle kunder noen tjeneste med disse innleggene.
Ja, og den stadige oppfordringen om å kontakte en viss bransjeaktør på forumet her synes jeg også lite om. («Jeg synes du skal ta en telefon til ..., jeg, og bestille et par ...».) Klassisk salgsteknikk, som bare er til irritasjon i og med at det ikke er en salgssituasjon.
 
Sist redigert av en moderator:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
I rest my case.
Kanskje like greit en gang i blant. Du mener det sikkert godt men får av og til det værste ut av folk.
Minner også om en liten greie angående regelverket her.
4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.
Bare et velmenende råd om å av og til trå noe mer varsomt og oppfordrer til en noe mer ydmyk tone blant dine meddebattanter.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.392
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Kanskje like greit en gang i blant. Du mener det sikkert godt men får av og til det værste ut av folk.
Minner også om en liten greie angående regelverket her.

Bare et velmenende råd om å av og til trå noe mer varsomt og oppfordrer til en noe mer ydmyk tone blant dine meddebattanter.
At dette ikke er tatt frem før er mildt sakt pussig😳. Han har holdt på med dette leeeenge.

O
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Dynaudio lages fortsatt i Danmark
Litt alternativt fakta, Tosken :LOL:



New Owners, New Directions?

As most Dynaudio fans will know, the Chinese company Goerterk bought over Dynaudio in 2014 and there have been worries about how this will affect Dynaudio. Like Volvo, another Scandinavian company bought over by the Chinese, it has been largely beneficial. Yes they now make drivers and other components overseas now in their parent company's facilities and cabinets are also brought in from elsewhere.


Apart from their facility in Skanderborg, they also have cabinets done in Latvia and some of their custom install series drivers are made in their parent company's plant in China. Their new award winning Music system is also made in China. Given the production standards that can be achieved there, it may be a sign of the times but most of their main home and car audio drivers are still made in Skanderborg. This is something that has happened to many other speaker companies. Roland is quick to assure that this won't affect the quality of their product and that reputation for dedication to quality sound is not something they want to sell out on. This is also why they won't simply slap their logo on OEM products like cheap headphones or Bluetooth speakers just to make a quick buck.
This is reassuring as they realize it will be folly to simply transfer their manufacturing wholesale overseas as Danish cabinetry is as much a part of their tradition as is in house driver production.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Litt alternativt fakta, Tosken :LOL:
Gadd ikke sjekke før jeg postet, men se der ja! vet jo at de har vært eid av en kinamann noen år! Forklarer jo en del. Heldigvis er mine høyttalere designet før kineseren kjøpte dem opp. Dynaudio er et avsluttet kapittel! Pføy!🖕
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
morsomt, har en dvd fra dynaudio hvor sjefen prater om kina, hinter om dårlig kvalitet og sier "its impossible to produce anywhere else..." (enn danmark)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De siste forslagene. Leverer de stativht til max 20k? Jeg fant ingen.

Ser Xavian ikke er nevnt. Alt produsert i EU
We use only high quality components manufactured in our factory or obtained within EU – Czech republic, Denmark or Italy. We do not rely on any Far East stock components.
Har flere modeller som er innenfor kravene til trådstarter
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
De siste forslagene. Leverer de stativht til max 20k? Jeg fant ingen.
Cube Audio har ferdige stativmodeller som låter meget bra men som koster over 20k. Dem selger dem også sine elementer løse og dermed kan man klare å komme innenfor.

-BB-
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Glem heller ikke garasjen til Allan Hendry, og hans høyttalere MonoPulse. Fantastisk valuta for pengene, om ikke annet.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
selv syns jeg ikke du skal se bort fra revel m16 selv om de er laget i kina. meget godt skussmål og testresultater. syns finish i hvit er fresht og
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Rosso Fiorentino, Chario og Opera lages vel enda i Italia? Har vel noe i prisklassen rundt 20k
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg hadde et par ELAC for en tid tilbake. Dette var svært gode høyttalere og leverer etter min smak. Tipper jeg ville kjøpt ELAC igjen, hvis situasjonen var slik.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Trådstarter må bare ta runden for lytte. Matching med elektronikk har også en del å si. Men hvorfor stativhøyttalere? Da må man jo surre med sub, og høyttalerstativer.
Spendor Harbeth Dynaudio og Proac er tradisjonelle ting med hver sin filosofi og er gode på stativprodukter og man skal ikke kjimse av brukten.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Trådstarter må bare ta runden for lytte. Matching med elektronikk har også en del å si. Men hvorfor stativhøyttalere? Da må man jo surre med sub, og høyttalerstativer.
Spendor Harbeth Dynaudio og Proac er tradisjonelle ting med hver sin filosofi og er gode på stativprodukter og man skal ikke kjimse av brukten.
Lurte egentlig mest på hvor mange av de tradisjonelle europeiske merkene som fremdeles produserte her. At jeg selv er litt på kikkeren i forhold til et par nye stativene er litt sekundært her. For min del vil det dog være av betydning for eiergleden om de feks er utviklet og produsert i Sveits fremfor Kina.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Lurte egentlig mest på hvor mange av de tradisjonelle europeiske merkene som fremdeles produserte her. At jeg selv er litt på kikkeren i forhold til et par nye stativene er litt sekundært her. For min del vil det dog være av betydning for eiergleden om de feks er utviklet og produsert i Sveits fremfor Kina.
Helt enig. Audiovector produserte sine høyttalere i Kina før, men nå lages de i Danmark og det kan høres. QLN er også et merke som er tilbake i Sverige hvor utvikling og produksjon foregår. Adyton er nevnt og lages i Trøndelag. PMC er jo et engelsk merke som også fikser studio utstyr, så de kan opptak og proff audio. Jeg tror de fleste klassiske BBC merkene lages i England.
 
Topp Bunn