Eversolo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En ting jeg hadde ønsket... det er analog inngang på den, men pytt pytt.
    For å koble inn vinylen?
    Kan minidsp ta inn analogt, forresten? Tenkte på om den evt kunne sende det videre til Eversolo digitalt.

mvh

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Takk for testen og dine betraktninger _RoDa(rko) ;) , det er veldig nyttig med sånn ryddig innsikt i hvordan Eversolo fungerer hos deg.
    Er mildt sagt overasket over dine funn av forskjeller på den og SBT som reint digitalt drivverk.
    Kan du si noe mer om hvordan du opplevde disse forskjellene? Prøvde du kryssbytting av coax/optisk?
    Du kjører med EDO på SBT ikke sant?

CarstenP

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.10.2019
    Antall liker
    206
    Sted
    Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også fået mig en Eversolo DMP-A6. Jeg bruger den kun som streamer med en ekstern dac og har monteret et 2 tb SSD kort.
    Det virker som at mange bruger den med Tidal, Qobuz eller andre streaming tjenester og med dem fungere den godt.
    Jeg bruger kun mine filer jeg har på SSD kortet og må konstatere at jeg synes ikke brugerfladen (brukergrensesnittet) er specielt godt, sammenlignet med min tidligere Bluesound Vault2, den var nemmere og mere logisk at bruge. Har problemer med plavlister som kun spiller 2 numre og derefter kører den repeat på de 2 numre og man kan ikke hoppe videre!! Man kan ikke lave en spilleliste ved at tilføje numre i køen, kun et nummer udover det der spiller!!
    Hvis jeg caster skærmbilledet til min tlf og scroller ned i biblioteket (library) virker det som om skærmen på Eversolo opdatere sig selv ca. hver 30.sek og derved hopper man op til toppen igen og skal scrolle ned igen, meget irriterende.
    Jeg har ikke haft så meget tid til at "lege" og udforske mere, men hvis det ikke bliver bedre end det jag har oplevet indtil nu, så tror jeg at den bliver pakket ned og sat til salg.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anbefaler at man registrerer seg på zidoo/eversolo forumet og legger inn bugs og forbedringsforslag der.
    Tror ikke vi oppnår så mye herfra på HFS. 😊
    @CarstenP : Hvilken versjon er din oppdatert til? Vet at de tilførte noen endringer på playlists i siste versjon.

Redigert: Link til forumet.

mvh

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruger kun mine filer jeg har på SSD kortet og må konstatere at jeg synes ikke brugerfladen (brukergrensesnittet) er specielt godt, sammenlignet med min tidligere Bluesound Vault2, den var nemmere og mere logisk at bruge. Har problemer med plavlister som kun spiller 2 numre og derefter kører den repeat på de 2 numre og man kan ikke hoppe videre!! Man kan ikke lave en spilleliste ved at tilføje numre i køen, kun et nummer udover det der spiller!!
    Har du lagt til sanger i biblioteket --> "Add to library"?

Jeg hadde en annen kunde med tilsvarende problem, men etter at han til til sanger i biblioteket + fiklet litt frem og tilbake, så ble disse problemene løst.

Det er også smart å kikke litt på forumet til Zidoo.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.660
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan minidsp ta inn analogt, forresten? Tenkte på om den evt kunne sende det videre til Eversolo digitalt.
    Kommer an på modell. Flex kan, Flex Eight kan ikke, sånn eksempelvis. Blir en dyr ADC om det bare er det du trenger da. Lukter Puffin med digitalutgang i din retning lang vei her nå.
    :ROFLMAO:

Sist redigert:

CarstenP

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.10.2019
    Antall liker
    206
    Sted
    Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Har du lagt til sanger i biblioteket --> "Add to library"?

Jeg hadde en annen kunde med tilsvarende problem, men etter at han til til sanger i biblioteket + fiklet litt frem og tilbake, så ble disse problemene løst.
    Er først hjemme i weekenden, så kigger jeg på det (y)

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha lest og også deltatt i noen opphetede diskusjoner her på forum om det er lydmessige forskjell på streamere må jeg nesten smile litt av denne testen...Her har vi (enda ) en som påstår at han hører forskjell, denne gang på DMP-A6 og 3-4 andre streamere digital ut til samme DAC. Dette kan vel da umulig være en seriøs test...eller?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.813
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha lest og også deltatt i noen opphetede diskusjoner her på forum om det er lydmessige forskjell på streamere må jeg nesten smile litt av denne testen...Her har vi (enda ) en som påstår at han hører forskjell, denne gang på DMP-A6 og 3-4 andre streamere digital ut til samme DAC. Dette kan vel da umulig være en seriøs test...eller?
    Jeg hører forskjell mellom min WiiM Pro og vifteløse pc på mitt anlegg, har hele tiden trodd at det var på grunn av Flex har bedre inngang med usb vs toslink/coax - men nå sies det at ikke skal være noe lydmessig forskjell, så må det ligge i streameren. Et lite "nederlag" for meg...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Forskjell på usb vs coax vs toslink inngang på DAC er vel ikke så «umulig» som forskjell på digital ut (f.eks) coax fra to forskjellige streamere. Tar fort fyr i en sånn diskusjon, så jeg foreslår at den flyttes til forumdelen for denne typen diskusjonen før denne tråden raseres.😊

mvh

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Jeg hører forskjell mellom min WiiM Pro og vifteløse pc på mitt anlegg, har hele tiden trodd at det var på grunn av Flex har bedre inngang med usb vs toslink/coax - men nå sies det at ikke skal være noe lydmessig forskjell, så må det ligge i streameren. Et lite "nederlag" for meg...
    Kan det være Roon som håndterer noe ulikt mellom to typer endpoints? Ev implementering av roon-greier på Wiim?
    Uansett, bør være mulig å ta opp en lydsnutt fra hver av "veiene", og sammenligne i et sånn nulltest-program. :cool:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kan det være Roon som håndterer noe ulikt mellom to typer endpoints? Ev implementering av roon-greier på Wiim?
    Uansett, bør være mulig å ta opp en lydsnutt fra hver av "veiene", og sammenligne i et sånn nulltest-program. :cool:
    Jeg kjenner ikke Roon så godt så vet ikke om det har betydning - men den vifteløse pcen du spiller av med HoJ, er det ikke det den samme pcen du har installert Roon Core på? Slik at den brukes både som Core og avspiller?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.813
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nei, room core er på en annen pc
    Forskjell på usb vs coax vs toslink inngang på DAC er vel ikke så «umulig» som forskjell på digital ut (f.eks) coax fra to forskjellige streamere. Tar fort fyr i en sånn diskusjon, så jeg foreslår at den flyttes til forumdelen for denne typen diskusjonen før denne tråden raseres.😊

mvh
    Beklager, prøvde bare å forklare hvorfor jeg plutselig kjøper en dyr (dyr for meg) streamer. Så klart i håp om at lyden blir ennå bedre med EversSolo..

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Beklager, prøvde bare å forklare hvorfor jeg plutselig kjøper en dyr (dyr for meg) streamer. Så klart i håp om at lyden blir ennå bedre med EversSolo..
    Var vel #258 og ikke ditt som rigget for diskusjon. 😁
    mvh

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    8
    Var vel #258 og ikke ditt som rigget for diskusjon. 😁
    mvh
    Min kommentar til denne testen av Eversolo DMP-A6 var absolutt ikke ment til å starte noe ny diskusjon i denne tråden som foregår i andre tråder.
    Jeg bare konstaterer at den som har utført denne testen mener han også hører forskjell på på avspilling via digital utgang på DMP-A6 ved sammenligning med noen andre alternativer. At DMP-A6 også virker solid og vellydende som en rein (digital-transport) streamer, hadde for meg personlig også vært et pluss for ev seinere oppgraderinger av lyden med en enda bedre ekstern DAC.

Eversolo DMP-A6 ser veldig bra og solid ut, er meget godt utstyrt og virker som et knall kjøp i forhold til flere betydelig dyrere konkurrenter. Hadde jeg vært i marked for en streamer i dag hadde jeg garantert trykket på kjøp knappen. Jeg er nå på min femte streamer løsning siden 2010 og er meget fornøyd med den.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tydeliggjøring @atletico 👍
    Hos ASR måler i alle fall DMP-A6 godt nok som digitalt drivverk, og jeg peker min opplevelse av forskjellen på den og Squeezebox Touch inn i Rega DAC mot lite robust inngang på Regaen.
    Eventuell åpning for at Squeezebox er lørvete på utgangen, klarte jo tross alt å høre forskjell på PSU inn i den i blindtest.

Det som har endret seg mest etter mine tidlige inntrykk av Eversolo i denne tråden, etter som jeg lytter mer og mer på den, er at renheten, oppløsningen, dens vanskeligåbeskrivepositivt fravær av farge og glød vokser i annerkjennelse i ørene.
    Det gjør at Regaen som er mer farget og legger til greier i lyden oppleves som litt i veien for musikken. Fin til mindre vellykkede opptak som trenger hjelp, men inngangsvelgeren på forsterkeren står mer og mer på den inngangen som tilhører DMP-A6. 😊👍

Den er kun min andre streamerløsning (chromecast audio unntatt, bare som krisetiltak den) etter 12 år med Squeezebox Touch.

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    @_RoDa_ - kan jeg spørre om din erfaring er basert på volumkontrollen deaktivert på Touch'n.
    Hei
    Erfaringen fra denne gangen er ikke huket av på å låse volumet til maks, nei.
    Ta min erfaring mest som en hmmm, dette var overraskende. Har ikke ettergått opplevelsen.
    Ikkeno som slår Squeezebox på verken pris eller muligheten som den har pga LMS.
    Kan godt hende min opplevde forskjell forsvinner som dugg for solen om det testes på en mer kontrollert måte.

Oppigjennom årene har Touchen stort sett stått på 90%. Lenge siden, men det var etter besøk av @TrompeteN.
    Om jeg husker rett så var det linket til at ikke alle innspillinger respekterer redbook standard og reduksjonen var for å unngå digital overstyring i DAC.

Dengang da @Baard og jeg blindtestet i vilden sky i 2012, så husker jeg ikke hva vi gjorde.
    Godt nok for å beslutte at PSU hadde noe for seg, i alle fall nok for å beslutte på egne vegne om ikke andres 😁

mvh

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.813
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Screenshot_20230809_091317_Chrome.jpg

Da forsvant tanken om at den ventet på meg på postkontoret etter ferien. Stod først 9. august. 😪

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.383
    @_RoDa_ - Takker for utfyllende svar. Nå var ikke meningen min å feire Touch'n. Men jeg holder på med et sent fremoverstormende prosjekt hvor jeg forsøker fange SPDIF utganger fra ulike streamere. Hvor aktive volumkontroller tar signalet bort fra bit-perfekt.

Jo mer jeg lærer om dette jo mer overbevist blir jeg at forskjeller mange mener oppleve kan skyldes faseednringer. Hvor vi da vistnok skal være mest følsom til å oppleve endringer i transienter. John Siau (Benchmark Audio) mener de har påvist at ikke linjære filtre som minimum fase filtre vil akkumulere og påvirke lyden om slike filtre benyttes flere steder i kjeden, — inkludert i musikkfilene hvor slike filtre gjerne benyttes på enkeltinstrumenter. MQA er jo et slik medie hvor prosessen krever bruk av flere filtre og mye av kritikken fagbransjen hadde til MQA var jo nettopp bruk av ulinjære filtre.

Det skal dog sies om volumkontrollen på Touch at den var forut for sin tid. Den er kun 24-bit, men slik jeg forstår det benytter den samme teknikk som Mr. Milot's Leedh Processing Volume. Hvor man minimaliserer kvantifiseringsstøy ved å sette trinnene slik at man unngår avrundingsfeil.

@TrompeteN - Videoen til Hans tar for seg digital volumekontroll slik vi tradisjonelt har tenkt på dem. Men det er lite snakk om at en slik DSP kontroll må gjennom digitale filtre.

Før det oppsamples til oppløsning for intern prosessering.vil en 44.1/16 fil få et filter på grensen av passband før det oppsamples til høyoppløsig som f.eks.192 KHz FP64-bit i Camilla DSP. Dette filteret kan designer velge både filtertype samt hvor bratt de ønsker. Det kan godt være de velger med øra å ha et mindre bratt filter med mulig kost av aliasing sammen med minimum fase.

Etter DSP er ferdig må data på nytt resamples med enda et filter. Standard vil slik resampling da tilbakeføre signal til sin opprinnelige SR. I dette tilfelle 44.1/16, — igjen med et filter i frekvensområde som vi potensielt kan høre bivirkninger av.
    Samt data må truncate tilbake til 16-bit og tilføres dither som ekelte faktisk evner høre forskjell på tilgjengelige algoritmer .

Tradisjonelt har slik DSP kontroll benyttet bratte og faselinjære filtre. Men det er ingeting som stopper en produsernt fra å benytte mindre bratte og ulinjære filtre i denne prosessen. Enkelte av dem kjører jo også en ren resampler for å påtvinge signalet nye filtre slik at kjøpergruppen evner høre forskjell på digitale produkter.

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    40
    Interessant :)

Hoj har vel litt surround greier - burde kunne teste?
    Funderer på dette selv. Såvidt jeg kan se fra Roon forum fungerer den fint til streaming av 5.1 gjennom Roon. Har en Oppo UDP203 som er Roon Ready for to kanaler. Skulle gjerne hatt et endpoint som klarer alt. Eneste jeg vet om er Trinnov Altitude og Roon Nucleus. Den første må jeg vente med pga pris, den andre ser jeg ikke poenget med.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.934
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Synes denne videoen beskriver volumkontrollissuet veldig godt😊
    Husket ikke hvorfor det var sånn, men at jeg gjennomgående opplever en mykere og bedre gjengivelse med nedjustering.
    Benytter det også fra Eversolo til Rega DAC. 13 eller 14 av 15 på volumet på digital ut.
    Så selv om jeg ikke helt husket hvorfor @TrompeteN , så har jeg hatt det sånn i mange år 😁😁😁

mvh

Fenris

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Antall liker
    33
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Etter oppdatering er det ikke muligt at sjekke om du har siste version vha settings - about. Så antakelig skal det skje automatisk i fremtiden.

PXL_20230810_082351026_Original.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn