Eversolo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    3
    Her går det unna :)

    Ny mnd med gratis oppdatering og problemfri strømming (y)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    Hvor lenge må sånn ny firmware spilles inn? Synes den låter litt mekanisk i starten.
    Det du behøver er å rippe en Densen DeMagic CD og spille den 15-20 ganger. De siste 3 gangene må du selv sitte ved anlegger med SPL på 86 dB eller bedre 92 dB. Dette sikrer at alle 0 og 1 blir snudd riktig vei i hele firmwaren og ørene dine renses for gammelt lyd som er magnetisert i kun en retning blir polarisert riktig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.644
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det du behøver er å rippe en Densen DeMagic CD og spille den 15-20 ganger. De siste 3 gangene må du selv sitte ved anlegger med SPL på 86 dB eller bedre 92 dB. Dette sikrer at alle 0 og 1 blir snudd riktig vei i hele firmwaren og ørene dine renses for gammelt lyd som er magnetisert i kun en retning blir polarisert riktig.
    Ja, spesielt dette med gammel lyd i ørene med feil polaritet har jeg også slitt en del med.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    Jeg har faktisk denne Densen plata og husker det som mest vanskelig med den var å få startet CD spilleren med IR fjernkontroll uten selv være i rommet. Dette fordi lyden fra plata er så ille fæl for øra at uansett hva man måtte ha som referanse før og etter ble umulig å sammeligne.

    Mer alvorlig svar til @_RoDa_ sin post er faktum at ny firmware hos de fleste produsenter potensielt kan gjøre store endringer på lyden. Eneste jeg har sett som selv hevder at de ikke gjør endringer i firmware som endrer grunnleggende lyd i sine produkter er sjefsutvikler hos Lumin.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.912
    Antall liker
    14.037
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det var noe greier med hvilken firmware som låt best på NAD M51 husker jeg.
    Min kommentar ang Eversolo selvsagt tullball, har ikke engang hørt på den etter oppdatering. :)

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Leser at DMP-A6 skal funke bra med Apple Music high res - noen som har testet?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Leser at DMP-A6 skal funke bra med Apple Music high res - noen som har testet?
    Ja det hadde vært interessant å vite - helt enig.
    Hittil har jeg bare hørt om FiiO R7 siden denne kan installere fullverdige Android-apper.

    Har vurdert Apple Music, men at AirPlay foreløpig har vært eneste mulighet til trådløs avspilling (for CD-kvalitet) har foreløpig gjort at jeg er på Spotify og Qobuz.

    Så hadde absolutt vært et pluss hvis Eversolo støttet det. Selv om jeg tror mye av mangelen skyldes Apple siden det nesten ikke finnes enheter det er mulig på, ei heller deres egen strømmeboks.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Ja det hadde vært interessant å vite - helt enig.
    Hittil har jeg bare hørt om FiiO R7 siden denne kan installere fullverdige Android-apper.

    Har vurdert Apple Music, men at AirPlay foreløpig har vært eneste mulighet til trådløs avspilling (for CD-kvalitet) har foreløpig gjort at jeg er på Spotify og Qobuz.

    Så hadde absolutt vært et pluss hvis Eversolo støttet det. Selv om jeg tror mye av mangelen skyldes Apple siden det nesten ikke finnes enheter det er mulig på, ei heller deres egen strømmeboks.
    Det ser ut til å fungere på Eversolo dingsen:


    A particularly pleasing feature was the ability to view cover art while browsing, and for the first time, I could play 24/192 content using Apple Music without needing a standalone computer or tablet in sight. Brilliant!
    Det ble avgjørende - så jeg la in en bestilling på Eversolo :D
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    Selv om jeg tror mye av mangelen skyldes Apple siden det nesten ikke finnes enheter det er mulig på, ei heller deres egen strømmeboks.
    Det er også en risikosport å investere i 3.part redskaper for utnytte Apple tjenester siden dem gjør sitt ytterste for å ikke være bakoverkompatibel når de oppdaterer programvarene sine.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Interessant :)

    Hoj har vel litt surround greier - burde kunne teste?
    Tikker av mange bokser denne boksen. 😄 Jeg bruker Apple Music pga atmos biblioteket som bare øker og øker. I tillegg er det klart rimeligst med Apple One abo. Det eneste reelle alternativet jeg kan se til denne boksen er en Mac fysisk koblet til anlegget som kilde. Den kan brukes til 5.1 via Roon, og Atmos og high res fra Apple Music. Det eneste Eversolo ikke klarer av dette er vel Atmos? Det har jeg allerede en Apple tv til. Man finner brukte Mac mini M1 til rundt 5000kr. Altså halv pris av Eversolo. Noen som vil tørre å påstå noe om forskjell i kvalitet og brukeropplevelse mellom disse løsningene?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    49
    Eversolo har virket knirkefritt her siden mandag.
    Har testet litt Roon, Spotify og Qubuz ellers tar den seg av tv lyd via Toslink fra tv.
    Mye for penga, løp og kjøp:cool:
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    3.853
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan slår den seg lydmessig i sammenligning mot andre DACer? Funksjonalitet til side.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    3
    Hva jeg la merke til mot denafrips Ares ll - bedre definert bass - åpnere i mellomtone og topp - for meg lettere å like og lytte til .
    samme melodi, forsterker, kabler, høyttaler og så godt det lot seg gjøre lydnivå . 😃🎶
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    35.434
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har noen anbefalinger til ssd-lagring til denne?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    8.095
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det eneste viktige aspektet ved en M.2 SSD til dette bruket er forventet levetid. Dette finner du under specs hos butikken. Er det ikke oppgitt så kjøper du den heller ikke.

    SSDer er ikke som harddisker - de dør som regel uten å gi hverken varsel eller lyd fra seg før det skjer. Dermed er det greit å evt. betale litt mer for presumptivt lengre levetid.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Kort forklart: WD Blue SN570 NVMe SSD WDS200T3B0C 2Tb har 5 års garanti, og WD_BLACK SN770 WDS200T3X0E 2 Tb har også 5 års garanti.

    1691881711678.png

    1691881725695.png
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takker, da er en sort bestilt.
    Western Digital er normalt bunnsolide interne hdd/ssd’s. Jeg har et par snurredisker fra dem som er 15-20 år gamle og aldri opplevd noe problemer. Den du har bestilt vil garantert fungere mye lenger enn de 5 årene som regnes som garanti-tid 👍🏻
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en haug Western Digital disker, også en "Green" disk som er defekt men snodig nok virker litt i rykk og napp. Samsung har jeg hatt en del ting fra, men historikken der er langt mer frynsete. En 2,5" Evo SSD døde plutselig bare uten forvarsel. Skal man ha SSD der bør det stå "Pro" på den, de er bedre og har lengre garanti.
     

    StoneFree

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Innlegg
    22
    Antall liker
    62
    Sted
    Kølis
    Hei, første innlegg fra meg. Jeg har lest lenge på forumet, men har ikke følt at jeg har hatt så mye å bidra med, verken med dyr hifi, diverse nevroser eller kunnskap om strøm- eller kabelverdenens lykker eller ulykker. Jeg har derimot hatt stor glede av diverse omtaler og tips om musikk jeg ikke kjente til fra før av.

    Jeg er interesser i de nye streamerne fra Eversolo. Jeg tror ikke valg av intern SSD er så viktig; det er uansett snakk om en SSD som det hovedsaklig skal leses fra, og ikke skrives så mye til. Skal raskest mulig påpeke at jeg ikke er noen fagmann på området, men har jo lest litt gjennom årene, og forhåpentligvis skjønt noe underveis.
    For å ta et par eksempler, Western Digital Black SN850X PCIe 4.0 NVMe M.2 - 4TB (https://www.proshop.no/SSD/WD-Black-SN850X-PCIe-40-NVMe-M2-4TB/3097427), har en oppgitt SSD-holdbarhet på 2400 TB (amerikanerne kaller det for TBW - TerraBytes Written - the total amount of terabytes data that a Solid-State Drive (SSD) can write in its lifetime) på 2400. På 5 år, som er en slags garantiperiode her, vil dette medføre skriving på disken omtrent 1.3 TB daglig i alle disse 5 årene. (Se https://embeddedcomputing.com/techn...ming/an-introduction-to-tbw-terabytes-written ) Tester har vist at de fleste produsenter oppgir ganske konservative data for SSD-disker.
    En Western Digital Red SN700 SSD - 4TB ( https://www.proshop.no/SSD/WD-Red-SN700-SSD-4TB/3025904 ) oppgis å ha en SSD-holdbarhet på 5100 TB og en pålitelighet / MTBF (Mean time between failures is the predicted elapsed time between inherent failures of a mechanical or electronic system during normal system operation) på 1,750,000 timer. Tatt i betraktning av gjennomsnittlig levealder for menn her i landet nå ligger på rundt 0.7 millioner timer, så burde ikke levetiden for en SSD-disk skape alt for store bekymringer.
    En Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 4TB (https://www.komplett.no/product/124.../ssd-m2/kingston-m2-nv2-pcie-40-nvme-ssd-4tb#) som koster mer enn en tusenlapp mindre, har en SSD holdbarhet på "bare" 1280 TB, noe som avstedkommer at det kun er garantert å kunne skrive 0.7 TB til disken daglig i 5 år. Oppgitt MTBF er halvannen million timer.

    Tilbake til topic. Jeg har mer enn en kvart millioner lydfiler, akkumulert etter at jeg i 2004 kjøpte min første iPod. I 2014 kjøpte jeg lykkelig mine første Sonos-ting, som foruten å være lett å konfigurere ga lyd mange steder samtidig. Jeg har skjønt at Sonos ikke har noen stor stjerne her, men noe mer idiotsikkert om streaming finnes kanskje ikke? Stor var imidlertid forskrekkelsen da jeg "the hard way" fant ut at Sonos hadde en begrensning på 65K lydklipp i musikkbiblioteket. Gleden var stor da jeg fant Plex, som integreres svært enkelt i Sonos-verdenen. Plex kan jeg lytte til uten slike begrensninger overalt bare det er nett-tilgang, på PC, Mac, IOS, AppleTV og Android. I dag har jeg Sonosanlegg på 2 forskjellige steder; det ene kun over nett og det andre på et lokalt nettverk.

    Så spørsmålet - det er opplyst at både Plex-appen og Plexamp kan side-loades i en Eversolo ( http://forum.zidoo.tv/index.php?threads/sideloading-streaming-music-apps-aggregated-list.96057/ ). Har noen erfaringer med dette? Hvordan ser det ut; kommer det opp som vanlig i Eversolo-appen for navigering og er det album-art på Eversolo-maskinen? Må serveren være på lokalt nettverk?

    Jeg sitter på gjerdet inntil videre, har et inntrykk at softwaren til Eversolo ikke er helt ferdig utviklet enda, men at ting skjer ganske raskt.

    Interessant tråd, som følges nøye.
     

    Googolplex

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2012
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Når det gjelder valg av SSD ville jeg personlig unngått de rimeligste modellene. Spesielt den fra Kingston. Sannsynligheten for å få et "mandagsprodukt" med økt sjans for hardware failure er større enn hos dyrere modeller. https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd

    Hvor sannsynlig er det at Eversoloen får støtte for ReplayGain? Jeg fyller opp SSD'en min med Flac-filer, men opplever svært variable mastringsnivåer og må hele tiden jakte på fjernontrollen....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    35.434
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Eneste negative jeg kommer på er at det ikke er mulighet til å spole via fjernkontroll.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.644
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal egentlig ha denne til showroom og messe, ikke hjemme - men har hatt den hjemme nå en stund for å teste den ut. Kjenner allerede at den kommer til å bli savnet. Virkelig fin boks som bare virker og i tillegg gir opplevd eierglede gjennom både kvalitetsfølelse og funksjonalitet!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    35.434
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal egentlig ha denne til showroom og messe, ikke hjemme - men har hatt den hjemme nå en stund for å teste den ut. Kjenner allerede at den kommer til å bli savnet. Virkelig fin boks som bare virker og i tillegg gir opplevd eierglede gjennom både kvalitetsfølelse og funksjonalitet!
    Høres ut som at du må kjøpe en til...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    8.095
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg ikke hatt en streamer jeg er godt fornøyd med måtte det blitt denne tror jeg. Edruelig priset og bare godord overalt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    35.434
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde egentlig tro på at streamer gjør så mye når det går gjennom samme dac. Har nå testet WiiM Pro, min vifteløse nuc og denne EverSolo.
    Pc'n var overlegen over WiiM i mitt system, pc'n låter faktisk meget, meget godt så jeg måtte lese meg litt opp om det var slik at Minidsp Flex låter bedre med USB kontra de andre inngangene (har kun USB fra pc - og ikke USB fra WiiM Pro) - det viste seg at det ikke er noen hørbare forskjeller via de forskjellige inngangene på Flex, så da måtte jo forskjellen ligge i selve streamer-delen. Noe jeg før har tenkt ikke var mulig så lenge det kjøres rent digitalt ut. Da bestemte jeg meg til å kjøpe meg en EverSolo - for å sjekke om dette kan låte like bra eller bedre enn min pc. Så i dag fikk jeg koblet opp og testet mellom pc og A6.
    NUC er litt mer varmere i tonen (i mellomtone og diskant), men på absolutt alle andre punkter så vil jeg si at EverSolo utkonkurrerer min pc. Dette låter stort.
    For en boks!! A6 sender signal til Flex med optisk-kabel.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Eneste negative jeg kommer på er at det ikke er mulighet til å spole via fjernkontroll.
    Hvis det er det eneste negative må jeg få gratulerer med et strålende kjøp 👍🏻 så bra den falt i smak!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn